راه درازِ «محمد ابراهیم» از روستاهای متروکِ جنوب خراسان تا کوچههای پرخطرِ تهران/ دریغ از یک لامپِ ۱۰۰!
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۹۰۶۹
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در پاسخ به این سوال که زباله را به چه کسی میفروشی، اینها را کجا میبری، چرا هنوز کار میکنی؛ هیچ نمیگوید؛ سرش را زیر میاندازد و سکوت میکند؛ اما نامش را میگوید: «محمد ابراهیم».
از ولایتش روزها و ماههاست که دور مانده و در تهران زبالهگردی میکند؛ اهل جنوب خراسان است؛ دورترین و مرزیترین روستاهای جنوب خراسان.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«در روستای ما فقط چند خانواده ماندهاند؛ آنها هم یا پیر و از کار افتاده و علیلاند یا جایی برای رفتن ندارند؛ کشاورزی نیست، دامداری نیست، حتی آب آشامیدنی سالم نیست، از چند سال پیش که قناتها خشک شدند و دیگر لایروبی نشدند، آب هم نداریم؛ برق هم نداریم. چند سال پیش گفتند برایتان برق آوردهایم اما آنقدر ضعیف است و پِت پِت میکند که حتی یک لامپ ۱۰۰ هم شبها نمیشود روشن کرد. هیچ کاری آنجا نیست. ده سالی میشود که اوضاع خراب شده. قبل از آن، گوسفندداری داشتیم؛ یادش بخیر باغهای گردو و بوتههای عناب و زرشک؛ یادش بخیر رودخانهای که میغرید و میآمد از وسط روستا میرفت تا درخت زیارت؛ یادش بخیر...»
ناچاریِ «محمد ابراهیم»!
محمدابراهیم، در سی و چند سالگی با وجود داشتن همسر و دو فرزندِ منتظر در خراسان جنوبی، کار تفکیک زباله و زبالهگردی را در تهران انجام میدهد؛ نه معتاد است و نه اینکه توان کار کردن ندارد؛ فقط «کار» نیست؛ نه در آنجا، ولایت و شهر و دیار خودش و نه در اینجا در تهران؛ جایی که کارگران خُبرهی ساختمانی هم بیکارند و رکود، رکودی که قبلاً بوده و کرونا آن را مضاعف کرده، امان کارگران ساده و روزمرد را بریده است.
او که نه مهاجر غیرقانونی است و نه نیازمند اجازه کار، برای اینکه کار نیست، مجبور است در این روزهای سخت که مردم را از بیرون آمدن، حذر میدهند، باز هم با زبالهها سروکار داشته باشد. او یک شهروند ایرانی است که از فرط استیصال، چاره دیگری ندارد!
پشت خمیدهای که دور میشود!
«زبالهگردی و دست کردن در زبالهها، آدم را خُرد میکند، مجبورم...» اینها را که میگوید پشتش را میکند و دور میشود اما پشت خمیدهاش را میبینم که تا ابد، یک قوس منحنی دردآور است...
از محمد ابراهیم که عبور کنیم، باز هم در نیمه فروردین ماه ۹۹، زبالهگرد و آنهایی که کولهی نان خشک بر پشت دارند، در کوچهها و خیابانهای پایتخت زیاد میبینیم. در عرض پانزده دقیقه قدم زدن در روز روشن در یکی از خیابانهای شمال غرب تهران، حداقل سه مردِ خورجین بر پشت میبینیم که از بین زبالههای مردم بیرون میآیند؛ چهره هیچ کدام به کارگران مهاجر نمیخورد؛ اثری از «اعتیاد» هم در این چهرهها نیست. فقط آنچه در این چهرهها به وفور هست، درد است و مجبوری و البته نترسیدن ناگزیر از مرگی که در پناه هر کوچه، در کمین نشسته است.
در میانه اسفند ماه، شهرداری تهران اعلام کرد که تفکیک زبالههای خشک از سوی پیمانکاران با دستور شهرداری متوقف شده است. پنجم فروردین ماه، مدیرعامل سازمان پسماند گفت: «در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا و به منظور شکستن زنجیره انتشار، فعالیت تمامی مراکز تفکیک زباله متوقف شد و حدود ۲۳۰۰ کارگر حاضر در این بخش را با پرداخت حقوق تعطیل کردیم و قطعا تا پایان حضور ویروس کرونا تفکیک زباله صورت نمیگیرد. همچنین با نشستها و مکاتباتی که با دادستانی و فرماندهی انتظامی تهران داشتیم، طی ابلاغی دادستانی تهران از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زبالهگردی در سطح شهر شوند.»
با این حال، در دوازدهم و سیزدهم فروردین، هنوز هم آدمهایی هستند که سراغ سطلهای سنگین و آلودهی زباله میروند و کار تفکیک زباله را به صورت غیررسمی انجام میدهند. در حالیکه مدیرعامل پسماند از برخورد با خودروهای تفکیک زباله که به صورت غیرقانونی هنوز به کار تفکیک ادامه میدهند، خبر میدهد، در سطح شهر «افرادی» هستند که بدون داشتن خودرو یا حتی موتورسیکلت، زبالههای تفکیکی را در خورجینی بر پشت خود میگذارند و آنها را به گودهای زباله میبرند یا احتمالاً به پیمانکاران تفکیک که همچنان غیرقانونی به فعالیت مشغولند، میفروشند. این بخشِ آسیبپذیر و شکنندهی مافیای زباله که برای چندرغاز ناقابل، جان خود را قمار میکند، به نظر میرسد در تمام سیاستگذاریها، نادیده گرفته شده است.
توقیف میکنیم!
مدیرعامل پسماند گفته است: با شیوع ویروس کرونا، این سازمان ۲۵ خودرو مزدای دوکابین خریداری کرده تا نظارتها و ممانعت از تفکیک و مقابله با گسترش ویروس با سهولت بیشتر و با دقت بالاتر انجام شود. از آنجا که همزمان با شیوع ویروس کرونا با حکم دادستانی پدیده زبالهگردی کاملا ممنوع اعلام شد، نیروهای ما با حضور شبانه در خیابانها و محلات در صورت مشاهده زبالهگردها، این موضوع را به نیروی انتظامی گزارش داده و تذکرات و اخطارهای لازم را به منطقه میدهند.
او با بیان اینکه از شب چهارم فروردین ماه، برخورد قهری با زبالهگردان و پیمانکاران متخلف آغاز شده است، گفت: تلاش ما این است تا بتوانیم با توقیف خودروهای غیرمجاز حمل زباله، متخلفین و سرشاخههای اصلی این کار را شناسایی کنیم.
با زبالهگردی و تفکیک زباله «برخورد» میکنند؛ صحبت از «توقیف خودروهای متخلف» است اما آدمها را که نمیشود «توقیف» کرد! آدمهایی را که از فرط ناچاری به تنهایی دست به چنین کار پرخطری میزنند و به نظر میرسد که در این وانفسای بیکاری و بیپولی، هیچ چاره دیگری ندارند. و البته باید پرسید «در خانه ماندن» و کار نکردن، برای شهروند ایرانیِ مهاجر به پایتخت که «خانه» ندارد و شبها را غالباً در فضاهای عمومی سر میکند و خانوادهای چشم انتظار در دورترین و محرومترین مناطق کشور دارد، چگونه امکانپذیر است؟!
طرح حمایت معیشتی کرونا نیز یا شامل این آدمها نمیشود (چراکه بسیاری از کارگران ایرانی روزمزد و مهاجر پایتخت، از جنوب کرمان، جنوب خراسان یا سیستان و بلوچستان میآیند و درصد بالایی از آنها حتی شناسنامه و اوراق هویت ندارند و به نظر نمیرسد در طرح احصای یارانهگیری، به حساب آمده باشند) و یا اگر شامل اینها بشود، سه دوره پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی که فقط نوبت اول آن، یک ماه بعد از بحران پرداخت شده، به هیچ وجه نمیتواند بار زندگی دشوار و پرمحنت اینها را به اندازه سر سوزنی سبک کند!
در این بین، سیاستهای بگیر و ببند و «توقیف»، نمیتواند زندگی امثال محمد ابراهیم را از خطر کرونا و از رنج گرسنگی نجات دهد؛ به راستی سهم محمد ابراهیم از ذخایر ملی و صندوقهای اندوخته کشور چقدر است؛ حتی در زمانی که مرگ در میان زبالهها نفس میکشد و دنبال طعمهای آسان میگردد، نباید آنهایی که مسئولند، پای درد دل محمد ابراهیم بنشینند و سهمی از دخایر اندوختهی ملی به او و امثال او بدهند تا لااقل در این روزهای مرگبار و بحرانی، مجبور نشوند به دنبالِ «نان» به خیابان بیایند؟!
گزارش: نسرین هزاره مقدم
منبع: ایلنا
کلیدواژه: محمد ابراهیم جنوب خراسان تفکیک زباله زباله گردی زباله ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امامزادگان محروق(ع) نیشابور
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجتالاسلام محمد احمدزاده در جمع خبرنگاران افزود: آیین پایانی کنگره ملی امامزادگان در نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ همزمان با مراسم سالروز ورود امام رضا(ع) و روز ملی حدیث سلسلهالذهب در محل بقعه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام برگزار خواهد شد. وی با اشاره به وجود ۳۰۵ بقعه متبرکه در خراسان رضوی گفت: از مجموع کل بقاع متبرکه استان، یک پنجم آن در نیشابور قرار دارد و از این تعداد چند امامزاده از جمله امامزاده محمد محروق(ع) دارای شهرت بینالمللی است و یکی از وظایف ما شناساندن گوهرهایی است که در بقاع متبرکه مدفون هستند که متأسفانه شناسایی کافی در سطح جامعه از آنها وجود ندارد. احمدزاده با بیان اینکه در نیشابور امامزادگان و نیز شخصیتهای مذهبی بینظیری همچون امامزاده محمد محروق(ع)، امامزاده ابراهیم(ع)، بانو بی بی شطیطه و جناب فضل بن شادان نیشابوری مدفون هستند که باید به آنها پرداخته شود، ادامه داد: امامزاده محروق(ع) شخصیت ممتازی است و تنها امامزادهای است که امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو، زمانی که به نیشابور رسیدند، فرمودند: مخدوم ما اینجا مدفون است، باید به زیارت ایشان برویم و این نشان از شخصیت والای امامزاده محمد محروق و جایگاه ایشان دارد. وی گفت: امامزاده محروق شخصیتی مجاهد، شهادتطلب و مؤثر بودند و از جمله الگوهایی است که باید ایشان را بشناسیم و به آنها ادای احترام کنیم و لازم است یک کار علمی گسترده در این خصوص انجام شود که برای بالا بردن جنبه علمی این کنگره و ایجاد اشتیاق دانشجویان و علاقهمندان جهت ارائه مقاله به کنگره، این مقالات در سامانه ISC که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است ثبت شده و تاکنون بیش از ۲۵ پژوهشگر بنیاد پژوهشها به این همایش مقاله ارسال کردهاند. احمدزاده ادامه داد: عناوین فراخوان آثار علمی شخصیتشناسی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم، هدف امام رضا(ع) از زیارت امامزاده محمد محروق(ع)، نقش علویان و بهویژه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام در ارتقا فرهنگ و تمدن نیشابور و نقش بقعه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام در کاهش آسیبهای اجتماعی و... است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: عناوین مقالات علمی دریافتی که تاکنون رسیده شامل بررسی نسب و شخصیت امام زاده محمد محروق علیهما السلام، واکاوی حضور امام زاده محمد محروق(ع) در قیام ابوالسرایا، بررسی و تحلیل تدوام نسل امامزاده محروق و... است. عناوین فراخوان در بخش ادبی نیز در چهار محور شامل شخصیت، کرامت، زیارت و شفاعت امامزادگان محمد محروق و ابراهیم (ع) و تاکنون بیش از ۳۰ شعر از هنرمندان و شاعران دریافت شده است. احمدزاده بیان کرد: در بخش عکس، هنرمندان میتوانند عکسهای قدیمی، جدید، مراسم مختلف در آستان مقدس امامزاده و ... را به دبیرخانه ارسال کنند، همچنین در بخش گرافیک و چندرسانهای هنرمندان میتوانند آثار خود را در قالب فیلم کوتاه و موبایلی، مستند و نماهنگ ارسال کنند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: دبیرخانه مرکزی کنگره در مشهد واقع در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دبیرخانه شهرستان واقع در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نیشابور است و علاقهمندان می توانند آثار خود را تا ۱۵ اردیبهشت ماه به نشانی پست الکترونیکی farakhan@mahrogh و www.mahrogh.ir ارسال بکنند.