Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@12:52:01 GMT

جراحت کرونا بر پیکر گل محلات

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۰۰۴۷

جراحت کرونا بر پیکر گل محلات

محلات که با نام«هلند ایران» نیز شناخته شده، قطب تولید گل و گیاه کشور است که با داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، خاک مناسب و نیروی کار ماهر خوش درخشیده و علاوه بر تامین بخش بزرگی از نیاز گل کشور، در این محصول صادرات نیز دارد.
سابقه گل کاری در محلات به ۷۰ سال قبل می‌رسد و در این شهرستان ۴۵ هزار نفری، افزون بر سه هزار نفر به‌صورت مستقیم در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی مشغول به کار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر سال با فرا رسیدن اسفند، رونق کسب و کار گل و گیاه زینتی در محلات برقرار بود و تولیدکنندگان و فروشندگان گل بازار رنگارنگی از طراوت و نشاط را عرضه می‌کردند و تولیدات گیاهان زینتی محلات در جای جای کشور، بوستان‌ها و معابر و خانه‌های مردم میهمان می‌شد و نوید از سال نو می‌داد اما در واپسین ماه پارسال با شیوع ویروس کرونا کسب و کار گلکاران محلاتی کساد شد و رکود در این بازار ، زیان انباشته‌ای را برای آنان ایجاد کرد و فرآورده‌های زینتی تولیدی روی دست گلکاران ماند.

کرونا و بازار خمود گل
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات  گفت: شیوع کووید ۱۹ به واحدهای تولیدکننده گل و گیاه این شهرستان خسارت جدی وارد کرده و فروش این کالای مصرفی با کاهش چشمگیر مواجه شده و شاغلان این بخش با وجود زحمات زیادی که در پروش گل داشته‌اند امروز بازار خمود و پژمرده‌ای دارند.

«احمدرضا جعفری» افزود:تولید گل و گیاه زینتی در محلات در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل ۱۵ درصدی افزایش داشت و ۱۱۰ میلیون گل شاخه بریده، ۲۴ میلیون گلدان آپارتمانی و ۲۵ میلیون شاخه گل‌های فصلی امسال در این شهرستان تولید شد.
وی افزود: گل‌های شاخه بریده این شهرستان از گونه‌های گلایل، میخک، داوودی، لیسیانتوس ،آنتوریوم و لیلیوم است که در فضای باز و گلخانه تولید شده‌اند.
مدیرجهاد کشاورزی محلات اظهار داشت:  مهمترین گل‌های آپارتمانی این شهرستان حسن یوسف، گل سنگ، کاکتوس، دیفن باخیا، پتوس و فیکوس و گل‌های نشایی و فصلی شامل انواع اطلسی، بنفشه، میمون، سلوی، پریوش و آهار است.
جعفری  توضیح داد: ۳۰ درصد از مردم محلات در صنعت گل و گیاه شاغل هستند و معیشت وابسته به این کار دارند و وجود ۷۰۰ واحد فعال پرورش گل و گیاهان زینتی در این شهرستان گوته این مدعا است.
وی گفت: محلات بیشترین سطح زیر کشت و پرورش انواع گل و گیاه زینتی را در کشور دارد و  تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز این شهر را به یکی از قطب‌های پرورش و تجارت گل و گیاه ایران تبدیل کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات تصریح کرد: روزهای آخر سال به طور معمول پررونق‌ترین زمان بازار گل و گیاه شناخته شده اما امسال قصه دیگری جریان داشت و با شیوع کرونا در کشور بازار گل با چالش‌هایی مواجه شد به‌طوری که با وجود محدودیت‌در تردد، فروش گل و گیاه ته و دست‌رنج  گلکاران نتوانست عرضه شود.

جعفری ادامه داد:  نزدیک به ۱۴ میلیون گل شاخه بریده در محلات با شیوع کووید ۱۹ بحران فروش را تجربه کرده و خسارت ناشی از آن نگران جدی را برای مردمی که معیشتشان را به این شغل گره زده‌اند برانگیخته است. 
وی گفت: میانگین قیمت هر شاخه گل حدود چهار هزار تومان هم نیست و در بحث گل‌های گلدانی و بازار نوروزی این محصولات مانند لاله و سنبل سرنوست بیش از ۲۰۰ هزار گلدان  نامعلوم است و روی دست تولیدکننده مانده است.
مدیر جهادکشاورزی محلات بیان کرد: در تولیدات فصلی گل‌ مانند اطلسی و شمعدانی نیز در پی شروع کرونا بیش از ۲۵۰ هزار گلدان و بیش از دو میلیون گل یک بار مصرف بدون خریدار در محلات وجود دارد.
جعفری گفت: به منظور حل مشکلات گلخانه‌داران محلات رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از گلخانه‌ها  بازدید داشته و در مکاتباتی این مشکلات به حلقه مدیریت ارشد استان منتقل شده است.
وی  ادامه داد: در این راستا به سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان  پیشنهاد شد گل مورد نیاز مصرفی فضای سبز شهرها را از گلکاران این شهرستان تهیه کنند و می‌طلبد در نشست‌های تخصصی مسئولان برای شاغلان حوزه گل و خساراتی که براثر کرونا متوجه آنان شده چاره‌ای اندیشیده شود.

کرونا و خزان آرام گلبرگ‌های معیشت گلکاران
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات گفت: ویروس کرونا  شوک اقتصادی و اجتماعی بزرگی به کشور وارد کرده و  صنعت گل و گیاه محلات  نیز تکه‌ای از خسارات سنگین این پازل است که پیامدهای آن معیشت شکننده گلکاران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 «ابراهیم علی‌پور» افزود: در شهرستان محلات گل‌های شاخه بریده، فصلی، نشاعی، باغچه ای، آپارتمانی، درخت و درختچه تولید می‌شود که اوج رونق کسب و کار این بخش در اسفند و فصل بهار است و امسال با  شیوع کرونا، این صنعت خزان نابهنگام را تجربه کرده است.
وی توضیح داد: ۶۰ درصد فروش گل‌های شاخه بریده همچون رز، میخک، آنتریوم، آلسترو، لیلیوم در نوروز است اما   به دلیل شیوع کرونا امسال استقبالی برای خرید صورت نگرفته و تمام گلخانه‌ها مملو از گل‌های شاخه بریده رنگارنگی است که روی دست تولیدکنندگان مانده است..
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات بیان کرد: فروش گل‌های شب بو، لاله و سنبل نیز از ۱۵ اسفندماه به مدت یک‌ماه انجام می‌شود که عمده این گل‌ها نیز آسیب دیده و باید خاک گلدانشان تخلیه شود و هزینه مضاعفی به تولیدکننده وارد کرده است.
 علی‌پور با اشاره به گل‌های تولید شده فصلی، فضای سبز و باغچه‌ای گفت: بذر گل‌های اطلسی، شب‌بوی گلدانی، جعفری، شمعدانی و یک گونه از گل رز در فرآیند ۶ ماه کاشته می‌شود و مشقات زیادی در پرورش دارد و فصل عرضه این محصولات اسفند و فروردین بود که در کسادی و سکوت گذشت.
وی افزود: عمده  این گل‌ها از سوی شهرداری‌ها برای کاشت در فضای سبز خریداری می‌شد که با بحران کرونا این مسئله از دایره تکالیف مدیریت شهری خارج شد و اموری چون گندزدایی و ضدعفونی اماکن شهری جای ان را گرفت.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات با بیان اینکه برخی این گل‌ها نیز از سوی مردم خریداری می شد، اظهار داشت: با  شهرداری مشهد و تبریز در خصوص خرید این نوع گلهای فصلی انعقاد قرارداد شده بود که به‌دلیل شیوع کرونا امکان تردد خودروها در مسیرهای ارتباطی برای انتقال محصولات گل نبود و این قرارداد ناکام ماند.
علی‌پور با اشاره به تولید گل‌های آپارتمانی و درخت و درختچه در شهرستان محلات نیز گفت: این نوع  محصولات نیز باید در اسفند و فروردین ماه توزیع و به فروش می رسید اما عمر گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه ها کوتاه نیست و قابل نگهداری در گلخانه ها است و این طیف از محصولات اگرچه اکنون بازار ندارند اما پس از کرونا قابل عرضه هستند.
وی گفت: برخی از تولیدکنندگان گل سابقه طولانی در این صنعت دارند اما شماری تازه‌کار و جوان هستند و با سرمایه اندک امروز زمین‌گیر شده و شرایط دشوار معیشتی و شغلی را تجربه می‌کنند.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات تصریح کرد: تولیدکنندگان نوپا با دریافت تسهیلات از بانک‌ها و فروش خودروی خود در صنعت گل و گیاه فعالیت خود را آغاز کردند و زیان حاصل از کساد بازار کرونا نگرانی و چالش‌جدی را ایجاد کرده است. 
علی‌پور تاکید کرد: انتظار است که مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت را در این راستا به ویژه از جوانان گلکار داشته باشند و به واسطه تعامل با بانک ها، سررسید پرداخت تسهیلات به تعویق بیفتد و برای تامین هزینه‌های جاری حامل های انرژی و بخشی از  پرداخت حق بیمه های کارگری تامین اجتماعی کمک‌های لازم را درنظر بگیرد. 

پایتخت گل ایران و دردهای عمیق گلکاران از کرونا

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا تنها مخاطرات بهداشتی، اجتماعی و روانی نداشته بلکه کوه عظیمی از چالش در حوزه اقتصاد و کسب و کار ایجاد کرده که در این بین  بخش گل و گیاه  محلات نیز از ان آسیب جدی دیده است.
حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» افزود: گلکاران نیمی از سال را با صرف هزینه‌های سنگین کارگر و ملزومات پرورش گیاهان زینتی به امید درآمد بازار نوروز  فعالیت می‌کنند و امسال رنگارنگی گل و رونق فروش رنگ باخته و کمر تولیدکنندگان از خسارت سنگین کرونا خم شده است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های مختلف، بازار گل هم مشتری ندارد و شاید بتوان گفت که تولیدات روی دست مانده گلکاران نیز به نوعی قربانیان کرونا محسوب می‌شوند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت بیان کرد: دولت باید هرچه سریعتر برای اقتصاد گل و گیاه چاره‌ای بیاندیشد و با ارایه تسهیلات و کمک‌های فوری شاغلان این صنعت را یاری دهد.
حجت الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: غفلت از آسیب‌های صنعت گل و گیاه در اثر ویروس کرونا ، تولید گل در سال آینده را با مشکل مواجه می‌کند.

شهرستان محلات  واقع در نوار جنوبی استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت به قطب گل ، سنگ، تریکو و پرورش ماهیان زینتی شهرت دارد و با بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع یکی از کانون‌های اصلی گردشگری استان مرکزی و ایران محسوب می‌شود.
 

پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گل های شاخه بریده صنعت گل و گیاه گیاهان زینتی ویروس کرونا شیوع کرونا میلیون گل کسب و کار تولید گل فضای سبز علی پور روی دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌های برق به روز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا باقری اظهار کرد: با توجه به نتایج و بازخورد مناسب دریافت شده از اجرای مکانیزه کردن فرآیند آرایش تولید بازار برق، معاونت بازار برق قصد دارد در سال آتی این شیوه را در صدور صورتحساب‌های بازار برق نیز پیاده سازی کند.

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: در نتیجه پیاده سازی این روش، ضمن اجرای تمام مصوبات جاری هیأت تنظیم بازار برق، اطمینان کامل برای همه بازیگران بازار برق و نهادهای نظارتی از اجرای امن و بدون خطای تمامی فرآیندهای بازار برق در فضای رقابتی از ابتدا تا انتها حاصل می‌شود.

باقری از به روز شدن پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: با اصلاح روابط مالی صنعت برق، انتظار می‌رود پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌ها تا حد ممکن به روز شده و از انباشت بدهی‌های صنعت برق به تولید کنندگان برق جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در زمینه جلب مشارکت نیروگاههای صنایع نیز تلاش می‌شود تا با پیشنهاد مقررات مورد نیاز به وزارت نیرو و اخذ اطلاعات مولدهای مستقر در حوزه مشترکین و انعقاد قرارداد با نیروگاههای جدید صنایع، مشارکت بیشتر این گروه از نیروگاه‌ها برای تولید در ایام اوج بار سال ١٤٠٣ جلب شود.

بر اساس اعلام توانیر، باقری همچنین توسعه معاملات بورس از سطح یک مگاوات به بالا تا سطوح مشترکین خانگی و تجاری کوچک به واسطه شرکت‌های توزیع و خرده فروشان پس از اصلاح روابط مالی صنعت برق را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای این معاونت برای سال جاری اعلام کرد.

کد خبر 6062778

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • دستگاه قضایی، حامی بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت های تولیدی خواهد بود
  • گنج یابی که به گنج نرسید
  • پیکر مطهر یک شهید در منطقه مرزی سومار کشف شد
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • جراحت پای ۴ بازیکن ایران در زمین افتضاح ورزشگاه عشق آباد + عکس
  • جراحت پای ۴ بازیکن ایران در زمین افتضاح ورزشگاه عشق آباد × عکس
  • پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌های برق به روز شد