Web Analytics Made Easy - Statcounter

راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، با اشاره به شناسایی ۱۱۱ کودک مبتلا به اوتیسم در استان گفت: مرکز سینا تنها مرکز تخصصی اوتیسم در استان است که با ۱۷ کارمند تخصصی، چهار نیروی غیرتخصصی و ۵۰ بیمار فعالیت دارد.

جاتن افزود: پس از نیاز سنجی تیم توانبخشی این مرکز، به کودکان دارای اوتیسم خدماتی، چون گفتاردرمانی، موسیقی، نقاشی، مشاوره و روانشناسی داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاتن اضافه کرد: همچنین برای والدین این کودکان نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

به گفته او، بهزیستی هم ۶۶۶ هزار تومان سرانه یارانه و ۲۵۰ هزار تومان برای هر خانواده دارای این فرد بیمار در نظر گرفته است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان گفت: اختلال طیف اوتیسم مادام العمر است، اما فرد مبتلا، با تشخیص به موقع و آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی برخوردار شود.

چگونگی شناسایی و غربالگری کودکان اوتیسم

معاون توانبخشی بهزیستی استان گفت: اگر کودک شما علائم اوتیسم را داشته باشد، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که دکتر شما از آن‌ها استفاده می‌کند تا بیماری را تشخیص دهد، این دستور العمل، علائم را به سه بخش اصلی تقسیم می‌کند:

محدودیت در علاقه مندی به بازی‌ها و فعالیت‌ها

به عنوان مثال، کودکانِ کوچک‌تر به جای بازی کردن با همه اسباب بازی ها، تنها بر بخشی از آن تمرکز می‌کنند.

کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان دارای اوتیسم ممکن است تنها به موضوعات خاصی علاقه نشان دهند.

تعاملات و روابط اجتماعی

به عنوان مثال، ممکن است کودک شما قادر بر برقراری تماس چشمی نباشد، افراد دارای اوتیسم ممکن است برای تشخیص احساسات دیگران مانند درد و غم به زمان بیشتری نیاز داشته باشند و به سختی این احساس را در دیگران تشخیص دهند.

ارتباطات کلامی و غیر کلامی

به عنوان مثال، یک کودک دارای اوتیسم ممکن است که هرگز حرف نزند یا ممکن است در اغلب موارد یک عبارت خاص را بار‌ها و بار‌ها تکرار کند.

اجرای طرح  غربالگری  بیماران مبتلا به اوتیسم 

معاون توانبخشی بهزیستی استان، زمان تشخیص اوتیسم را از ۶ ماهگی بیان کرد و گفت:، اما غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن ۲ تا ۵ سالگی انجام می‌شود چراکه به این گروه سنی کودکان در مهد‌های خود دسترسی دارد.

او اضافه کرد: در استان قزوین طرح غربالگری از سال ۹۵ آغاز شد و در حال حاضر با هماهنگی و همکاری تنها مرکز اتیسم سینا با مراجعه حضوری خانواده‌ها انجام می‌شود.

جاتن افزود: در صورت مشکوک بودن به این اختلال از سوی کارشناسان تخصصی مورد اجرای آزمون تشخیصی قرار خواهد گرفت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان گفت: در صورت قطعی شدن تشخیص کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان برای مداخلات مرکز محور و خانواده محور ارجاع داده می‌شود.

جاتن اضافه کرد: برای تمام خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم برنامه و بسته آموزشی به نام روزنه داده می‌شود تا روند مداخلات به صورت یکسان در درون مرکز و خانواده پیش رود.

او افزود: این بسته شامل پنج کتابچه آموزشی و اسباب بازی‌های هدفمند است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اضافه کرد: اگر احساس کنیم کودکی نسبت به سن خود متفاوت است، با شروع برنامه بازتوانی و ارایه آموزش‌های ویژه، فاصله این کودک با کودکان هم سن و سال خود کمتر می‌شود.

جاتن گفت: اوتیسم یک اختلال عصبی- رشدی است که باعث می‌شود پردازش اطلاعات در مغز به خوبی انجام نشود و مشکلات ارتباطی، حرکتی، رفتار‌های عجیب و غریب تکراری و صدمه به خود از جمله علایم این بیماری است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهزیستی قزوین توانبخشی معاون توانبخشی بهزیستی استان دارای اوتیسم استان گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۰۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال فعال‌سازی مددکاری، راه اندازی مرکز شوق زندگی، تسهیل در امر فرزندخواندگی و همچنین اجرای طرح خانواده میزبان، تعداد کودکان ۳ شیرخوارگاه استان تهران در پایان اسفندماه برای نخستین بار به زیر ۱۰۰ کودک رسید.

بر اساس گزارش سازمان بهزیستی، استان تهران دارای سه شیرخوارگاه حضرت آمنه (س)، حضرت رقیه (س) و شبیر است که تا دو سال پیش میزان کودکان این سه شیرخوارگاه در برخی زمان‌ها، به بیش از ۳۵۰ کودک می‌رسید.

هر چند میزان ورودی شیرخوارگاه‌ها در سالی که گذشت کاهش نیافته اما تحرک مددکاری باعث شده، کودکان به جای نگهداری طولانی مدت در شیرخوارگاه‌ها وارد محیط امن و گرم خانواده شوند.

کد خبر 6062776 علی قدمی

دیگر خبرها

  • دیدار عیدانه شهردار منطقه ۱۵ با کودکان شیرخوارگاه شبیر
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید