Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران یک دکترای جامعه شناسی گفت: مردم با در خانه ماندن هم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کرده و هم می‌توانند از این فرصت برای ارتباط چهره به چهره و گفتمان خانواده‌ها استفاده کنند تا قدر با هم بودن را بیشتر بدانند.

محمدنبی نجفی اندرور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیرات مثبت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه انسان ذاتا اجتماعی است بدون حضور در جامعه نمی‌تواند امورات خود را بگذراند بنابراین قطعا برای انسان‌ها در خانه ماندن سخت است اما با توجه به شیوع ویروس کرونا که مقابله با آن مستلزم در خانه ماندن مردم است، تبلیغات رسانه‌های جمعی موجب شده تا مردم این ویروس را جدی بگیرند و با در خانه ماندن و رعایت توصیه‌های بهداشتی اکنون اوضاع کمی بهتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: امیدوارم هر چه سریع‌تر زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود و این بیماری دست از سر جامعه جهانی بردارد و زندگی مردم به روال عادی بازگردد چراکه واقعا بدون جامعه نمی‌توان زندگی کرد و اگر مدت زمان در خانه ماندن به درازا بینجامد؛ انسان در تنهایی به موجودی منزوی تبدیل می‌شود، پس باید همه مردم در کنار هم و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و  درخانه ماندن و رعایت موارد بهداشتی هر چه سریع‌تر کرونا را شکست دهند.

این دکترای جامعه شناسی خاطرنشان کرد: گاهی شاید به اشتباه، جامعه ایرانی را با جوامع دیگر کشورها از لحاظ کنش‌های اجتماعی و تصمیمات دولت مقایسه می‌کنند در حالی که هر کشوری با توجه به قوانین و سیاست‌های کلان و شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید تصمیمات و برنامه‌های خاص خود را برای مدیریت بحران و مقابله با مشکلات داشته باشد که علاوه بر تصمیمات دولت، این امر را در رفتار اقشار مختلف جامعه ایرانی نیز مشاهده می‌کنیم.

نجفی ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا کشور چین به سرعت طرح قرنطینه شهرهای آلوده، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و مشاغل مختلف و در خانه ماندن مردم را اجرایی کرد اما دولت ایران این اقدام را بعد از گذشت یک ماه و نیم انجام داد چراکه تبعات منفی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در ایران در نظر می‌گرفت اما بالاخره با وخیم شدن اوضاع و شیوع این بیماری در تمام استان‌های کشور و آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها که ترس اجتماعی را نیز به دنبال داشت و بالاخره اکثریت مردم این ویروس را جدی گرفتند؛ دولت نیز طرح فاصله‌گذاری را اجرا کرد.

وی افزود: دولت ایران قطعا دلایل خاص خود را برای قرنطینه نکردن داشت و شاید در روزهای اول فکر نمی‌کردند به این زودی ویروس کرونا در سطح کشور شیوع پیدا کند و همچنین مردم ایران با توجه به بحران‌هایی که طی دو سال اخیر پشت سر گذاشته بودند از لحاظ بعد روانی و اجتماعی شرایط خاص و حساسی دارند که تصمیم دولت برای قرنطینه را سخت می‌کرد و اگر از روز اول می‌خواستند بحث فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرایی کنند مشکلات و موانع دیگری به وجود می‌آمد.

این مددکار اورژانس اجتماعی شهرستان نوشهر گفت: در حال حاضر همبستگی را در میان مردم ایران مشاهده می‌کنیم که چطور برخی از مردم به صورت داوطلبانه اقدام به تولید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کرده و به صورت رایگان در سطح شهرها توزیع کردند، برخی از صاحب خانه‌ها و صاحبان مغازه‌ها اقدام به بخشیدن اجاره بها به مستاجران به مدت یک یا دو ماه در زمان شیوع کرونا کردند، کادر درمانی و پرسنل بیمارستان ها حتی از جان خود می گذرند تا جان مردم را نجات دهند و اکثریت مردم به توصیه های وزارت بهداشت و در خانه ماندن گوش دادند و پا به پای دیگر نهادها و اداره ها سعی در شکست کرونا دارند که نشان دهنده فرهنگ غنی و شعور اجتماعی بالای مردم ایران است.

نجفی اظهار کرد: جامعه سنتی ایرانی در بحث وجدان جمعی و روح همبستگی همیشه زبانزد بوده است و در حال حاضر این خصیصه را در زمان مدرنیته نیز مشاهده می‌کنیم درحالی که عصر مدرنیته پر از چالش، ریسک و مخاطراتی است که شاید نتوان پیش‌بینی کرد و بسیاری از فرهنگ‌های جوامع دیگر را دگرگون کرده و تغییر داده است اما جامعه ایرانی در عصر مدرنیته هنوز روح همبستگی و وجدان جمعی را به منصه ظهور می گذارند تا موج مثبت مهربانی و خیرخواهی را در سطح کشور و دنیا انتشار دهند.

وی یادآور شد: دوران مدرنیته از برخی جهات زندگی را آسان و از برخی جوانب نیز زندگی را سخت کرده است اما روح همبستگی جامعه ایرانی را همیشه در موقعیت های بحرانی مانند سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که از فرهنگ غنی ایران نشأت می گیرد.

این دکترای جامعه شناسی گفت: هر چند ویروس کرونا با همه تلخی‌ها و آسیب‌هایی که به دنبال داشت و بسیاری از مردم عزیزان خود را بر اثر این ویروس از دست دادند و برخی از مشاغل دچار ضررهای مالی شدند اما منع ملاقات و دیدارها موجب شد تا بیشتر قدر با هم بودن را بدانیم و از سوی دیگر بحث قرنطینه و در خانه ماندن موجب شد تا فرصت انجام بسیاری از امور را که در گذشته نداشتیم اکنون این فرصت را پیدا کنیم؛ چراکه در عصر جدید و به دلیل تغییر سبک زندگی، شاید کمتر فرصت می شد تا نهاد خانواده گرد هم جمع شوند و با هم گفتمان داشته باشند یا حتی به برخی کارهای شخصی مانند مطالعه کردن بپردازند که اکنون این فرصت مهیا شده و امیدوارم مردم بتوانند از دوران در خانه ماندن به بهترین نحو استفاده کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: در خانه ماندن مردم را وادار کرد تا بیشتر در کنار خانواده باشند و بتوانند به آن فرهنگ اصیل ایرانی که ارزش گذاری به نهاد خانواده است دسترسی داشته باشند. هر چند فضای مجازی و رسانه های مختلف بخشی از اوقات فراغت مردم را پر می کند اما قطعا در زمان در خانه ماندن فرصت زیادی برای مطالعه کردن و افزایش دانش و آگاهی و همچنین گفتمان خانواده ها وجود دارد و ارتباط چهره به چهره شکل می گیرد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: بنده سعی کردم از زمان  در خانه ماندن خودم بیشتر برای فرصت مطالعاتی و فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی استفاده کنم و برخی عقب ماندگی های مطالعاتی خود را جبران کنم و همچنین بیشتر به ارتباط چهره به چهره و گفتمان با اعضای خانواده بپردازم و به مردم نیز توصیه می کنم بیشتر از در کنار خانواده بودن لذت ببرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طرح فاصله گذاری اجتماعی خانه ماندن جامعه ایرانی ویروس کرونا فاصله گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد

رئیس جمهور در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: هرکس مقاومت فلسطینی را رد کند در واقع حق حیات فلسطین را رد کرده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه در دیدار آقای زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تجلیل از رشادت‌های گروه‌های مقاومت در غزه در برابر جنایات دشمن صهیونیستی و همچنین تقدیر و تاکید بر وحدت گروههای فلسطینی تصریح کرد: امروز غزه صحنه غلبه و پیروزی ایستادگی، مقاومت و ایمان مردم فلسطین در مقابل صفحه تاریک، ظلمانی و مملو از جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تفوق گفتمانی گروه‌های مقاومت و مردم غزه در اثبات گزینه ایستادگی و مقاومت به عنوان تنها گزینه مقابله با سبوعیت و جنایتگری رژیم غاصب صهیونیستی بویژه برای نخبگان سیاسی دنیا و همچنین دروغ بودن شکست‌ناپذیری این رژیم، تصریح کرد: مردم غزه اثبات کردند که این رژیم به هیچ قانون، معاهده بین‌المللی و اصول انسانی در هیچ سطحی پایبند نیست.

رئیسی با بیان اینکه فلسطین به همان دلیل که حق حیات دارد حق مقاومت نیز دارد تاکید کرد: هرکس مقاومت فلسطینی را رد کند در واقع حق حیات فلسطین را رد کرده است.

رییس جمهور با تأکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جریان مقاومت و مردم مظلوم و مقتدر غزه، از انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه خود در قبال ملت فلسطین گلایه کرد و با اشاره به ابعاد گسترده ایستادگی و مقاومت مردم مظلوم غزه در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی گفت: مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی کشورها و دولت‌های اسلامی مدعی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را به اثبات رسانده و نظم ناعادلانه جهانی را به چالش کشیدند.

زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و سال جدید به دولت و ملت ایران و قدردانی از پشتیبانی‌های بی‌دریغ ملت ایران از آرمان‌های جریان مقاومت و پایداری و ایستادگی مردم غزه، یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامیداشت و تصربح کرد: امروز ملت فلسطین با پایداری خود دشمن صهیونیستی و هم‌پیمانان آن بویژه آمریکا را غافلگیر کرده است.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حمایت‌های محور مقاومت از ملت فلسطین نیز قدردانی کرد و افزود: این پشتیبانی و حمایت کم‌نظیر علاوه بر ارتقای روحیه و انگیزه در دل مردم غزه و مجاهدان فلسطینی، حاوی این پیام مهم بود که ملت فلسطین در مبارزه با دشمن صهیونیستی تنها نیست.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ایستادگی مردم غزه تفوق گفتمان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را اثبات کرد
  • رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد
  • شعارهای سال به گفتمان تبدیل شود
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • شکوفایی اقتصاد روستاهای خدابنده با ایجاد خانه های بوم گردی