Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس حوزه گردشگری گفت: در گردشگری 150 شغل از حرکت یک گردشگر دچار انتفاع می شوند. از ترنسفر ریلی گرفته تا شبکه‌هایی که سفر را آماده می کنند مثل آژانس های مسافرتی، هتل ها، اماکن زیارتی، رستوران ها، بیمارستان ها، پارک ها، شهربازی ها و ...  .

گروه راه و مسکن بازارنیوز: مرتضی خاکسار، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با بازارنیوز، درباره اوضاع گردشگری در سال 98 گفت: آماری که بعد از حوادث اخیر  براثر التهابات توسط سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس کرونا منتشر شده، اتفاقاتی که بر اثر سقوط هواپیما داشتیم و کم شدن حضور مردم در سطح جامعه، مقداری میل مردم برای سفر کم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پدیده ویروس کرونا که الان زبان زد همه خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی و شبکه های خبری هست باعث شد اثر مستقیم روی نه تنها جهانگردی ایران، بلکه جهانگردی جهان بگذارد.

وی افزود: می دانید در بعد جابجایی ویروس ها، ما ناقل هستیم. چیزی که این را بیماری را پرخطر می کند عوامل ناقل مثل حرکت انسانی و هواپیماهایی و قطار و اتوبوس هایی که جابجا می شوند، هستند. پدیده جهانگردی با همه ناقل ها در ارتباط است. یکی از آنها انسان و یکی هم خودروهای حامل ناقل های مسافری به هر نیتی، یا گردش یا تفریح یا تجارت یا تعطیلات پایان ماه و سال است. همه این ها به ترانسفرهای جابجایی مسافر بستگی دارند. در این جابجایی مسافر و پیک فصل سفر که الان در آن هستیم، با وضعیتی که بوجود آمده با توجه به هشدارهایی که وزارت بهداشت توسط صدا و سیما به گوش مردم می رسد. هشدارهایی که سازمان جهانی به کشور اعلام کرده این ها همش در معرض این است که بازار گردشگری ما نشات گرفته از بازار امنیت مسافر شود .

خاکسار ادامه داد: امنیت مسافر نه تنها در حیطه امنیت شریکی است، بلکه امنیت بهداشتی از مقوله های بزرگ و چالش های در سفر است . زمانی که جامعه مهمان یا مسافر می خواهد به مقصدش  وارد شود، جامعه میزبان در کشور مقصد، خیلی از مسائل را لحاظ می کند. مثلا ایرانی ها طبع به خصوص غذایی دارند. وقتی به عنوان مثال به چین می روند، معمولا به خاطر اعتقادات مذهبی و سلیقه های غذایی محدودیت در خوردن غذا دارند، همه اینها برای مسافرت یک امر اجباری و مقوله های اصلی سفر هستند و طبعا انگیزه های شوم و ناخوانده ای مثل بیماری کرونا و ویروس های مختلف در زمان های مختلف مثل سارس یا ویروس ابولا که ما در مسافرت های مذهبی خودمان درگیر آن بودیم، همه این موارد از مقوله های تاثیر گذار در سطح درآمد نرخ عرضه گردشگری کشورمان است.


خاکسار درباره آسیب به درآمدهای حاصل از گردشگری پرداخت و گفت: GDP و درآمد ماحصل ارزی ما بستگی به افزایش ظرفیت سطح عمومی بهداشت و تامین امنیت مسافر دارد. اگر این توازن در سطح گسترده به هم بخورد ،توازن اقتصاد گردشگری هم آسیب پذیر خواهد بود؛ یعنی ما هم در کاهش نرخ رشد گردشگری یا جابجایی مسافر دچار رکود شویم، اقتصاد گردشگری ما یا درآمد خالص ارزی در GDP منفی خواهد بود. با توجه به این مسائل می توانیم بگوییم ویروس کرونا، اتفاقات هوایی و همه این ها مسائلی است که ذهن گردشگر را دچار تنش و چالش می کند و او را از سفر باز می دارد .

وی افزود:  ما به صنعت سبز گردشگری، صنعت بدون دود می گوییم. در گردشگری 150 شغل از حرکت یک گردشگر دچار انتفاع می شوند. از ترنسفر ریلی گرفته تا شبکه‌هایی که سفر را آماده می کنند مثل آژانس های مسافرتی، هتل ها، اماکن زیارتی، رستوران ها، بیمارستان ها، پارک ها، شهربازی ها و ...  . حالا اگر  بخواهیم بررسی کنیم پدیده ویروس کرونا را در سطح بهداشت مسافر و متزلزل بودن ناوگان هوایی، سرویس ها، ناوگان ریلی و تمام اتفاقات ریلی که در جنوب کشور ما، در سیستان و بلوچستان و بندرعباس افتاد، جابجا شدن و واژگون شدن ریل در سطح جهانی روی گردشگری ما اثر گذار خواهد بود.

این استاد دانشگاه، درباره تاثیر ویروس کرونا بر گردشگری داخلی گفت: ویروس کرونا بدتر از هر معضلی، حتی گردشگری داخلی را هم تحت تاثیر قرارداده است. وقتی گردشگری ما تحت تاثیر قرار بگیرد، یعنی در اقتصاد داخلی کشور خودمان هم دچار تزلزل می شویم . به عبارت ساده‌تر می گویم شما وقتی به اصناف مراجعه می کنید، با این ویروس کرونا که سلامت جانی مردم را تهدید می کند، همه موظف هستند در خانه های خود بمانند و حرکتی نداشته باشند. طبعا همه اقتصادهای دنیا از پویایی و حرکت جان می گیرد و گردشگری هم از این مورد مستثنی نیست.

خاکسار تاکید کرد: شما قطعا بدانید با بهبود اوضاع بهداشت، بهبود ناوگان حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، ایجاد روابط حاکم بر سیاست های گردشگری در جهت تسهیل عبور مسافر، برداشتن روادید بین کشورهای عضو منطقه خاورمیانه، گردشگری ما قوی‌تر خواهد شد . بین کشورهای ترکمنستان،تاجیکستان،ارمنستان و روسیه اگر این اتفاق بیفتد و گردشگری ما وسیع تر شود ، موفق‌تر خواهیم بود.

ایجاد سامانه کارت های الکترونیک برای گردش مسافران داخلی و خارجی این به گردشگری ما کمک خواهد کرد . قرار دادن دستگاه های صدور ویزا به صورت آنی در مقصدهای گردشگری که ما در دبی این را داریم . شمادر عرض پنج دقیقه ویزا میگیری اینها در گسترش روابط گردشگری و در نتیجه در کسب درآمدهای ناخالص ارزی یا GNP ما تاثیر گذار خواهد بود. پس با برنامه ریزی امنیتی و گسترش چتر محکم امنیتی در زمینه فردی و اجتماعی یعنی محکم بودن ناوگان ریلی زمینی هوایی . برنامه ریزی در جامعه مقصد یا میزبان از مهمانان خارجی و داخلی خودش میتواند جزو مواردی باشد که به اقتصاد گردشگری و صنعت گردشگری کمک کند. و با برنامه ریزی که در مجلس یازدهم ان شاالله سیاست های مثبت جاذب گردشگری را تدوین و هموار کنند برای وزارت گردشگری و تعامل همه بخش ها علی الخصوص وزات بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی مخصوصا در این برهه از سال در 15 روز عید در ورودی هر شهری سازمان میراث فرهنگی و فرمانداری ها جاهای تفریحی شهر هارا به عنوان بورشور و راهنمای نقشه گردشگری توزیع می کنند . بیان جاهای گردشگری و بهداشتی  هم معرفی کنند آموزش به مسافران بدهند مسافرانی که مجبور هستند به خانواده خود در شهرستان سر بزنند. آموزش های بین راهی وزارت بهداشت و وزارت گردشگری و کمیسیون تخصصی مجلس یازدهم می تواندت راهگشای ما و چراغ سبزی برای اقتصاد جهانی و اقتصاد GNP ما در سطح بین المللی داشته باشد.

آینده هر کشوری در هر صنعتی بستگی به روابط دیپلماتیک و اصل سیاست گذاری های قانونی خودش در مجلس آن کشور دارد. اگر دولت مردان ما پا به پای نمایندگان و منتخبین مردم قدم بردارند و بستر را برای تسهیل ارتباطات بین دنیا با کشورهایی که می توانیم ارتباط داشته باشیم آماده کنند، این پایه ارتباطی را قوی تر کنند. تدوین قوانین و آیین نامه های تسهیل صادرات و واردات کالا تسهیل در صدور روادید تجاری و سیاسی و گردشگری و توریستی همه این ها اثر گذار خواهد بود.

اگر مجلس بودجه ای را اختصاص دهد برای اینکه گرید هتل های ما به استاندارد های جهانی برسد این اتفاق خوبی خواهد بود در سال 1399 اگر ناوگان هوایی ما اصلاح بشود و ساختار فعلی به دلیل فرسودگی اصلاح بشود در شرایط کارشناسی این به نفع اقتصاد ما من جمله اقتصاد گردشگری ما در سال 1399 خواهد بود.

حداقل یک دوره چهارساله سیاست های انبساطی بیشتر شود و سیاست های انقباضی کمتر بشود اینها به ما کمک می کند نه تنها در سایه تصمیمات درست، به اقتصاد گردشگری در تمام زمینه ها نائل میشویم و در بازارهای جهانی حضور پیدا می کنیم. و سهم خودمان را از این بازار عظیم دریافت می کنیم و وزارتخانه تشویق خواهد شد و نیروهای بیشتری مشغول به کار خواهند شد. اگر یک هیئت تجاری از هر کشوری به ایران بیاید آنها علاوه بر اینکه کار می کنند به گردش و تفریح هم نیاز دارند یعنی اقتصاد گردشگری یک اقتصاد بین رشته ای بین همه رشته ها است همه رشته ها لازم و ملزوم هم دیگر هستند.

کارشناس نفت کشور خارجی نیاز به مسافرت و دیدن در کشور ما و جامعه مقصدش دارد باید شناخت کامل از جغرافیای ما داشته باشد این کارشناس وزارت نفت فقط در سایه ناوگان ترنسفر گردشگری ما میتواند از بستر گردشگری استفاده کند . طبعا این اتفاق اگر بابرنامه ریزی اصولی و صحیح در مجلس شورای اسلامی و همکاری دولتمردان باشد ما ان شاالله در سال 1399 بدون ابولا و سارس و ویروس های جدید کرونا پشت سر میگذاریم با تدوین یک سیاست جدید وزارت بهداشت در جامعه مقصد و امنیت غذایی و امنیت ریلی و امنیت هوایی و امنیت اجتماعی . در همه زمینه ها این حلقه ها به یکدیگر متصل هستند و اتفاقات خوبی را در سال 1399 به بعد در یک دوره چهارساله خواهیم داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Hbe برچسب ها: گردشگری ، مرتضی خاکسار ، نورورز 99

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گردشگری اقتصاد گردشگری ویروس کرونا گردشگری ما سال 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در پیامی درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

(إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ)

خبر درگذشت برادر بزرگوار مرحوم دکتر پرویز داودی، موجب تألّم و تأثّر فراوان شد. آن‌چه در طول بیش از چهل سال آشنایی، دوستی و همکاری علمی و اجتماعی در ذهن من از ایشان پدید آورده است «دانش، صفا، تدیّن، پشتکار و مسئولیت‌پذیری» می‌باشد.

این استاد دانشمند و با صفا اوّلین شخصی بود که در سال‌های دهه شصت، نوشته‌های اقتصادی خود را برای اطمینان بخشی بیشتر به ایشان ارائه می‌کردم و ایشان هم با تواضع و متانت خاص خود لطف کرده و با دقت می‌خواند و موجب اطمینان بیشتر من در تحلیل‌های اقتصادی می‌شد. در طول مدت همکاری علمی، برخی ابهامات علمی اقتصادی را با ایشان در میان می‌گذاشتم و ایشان با توانایی و بزرگواری که داشت، به خوبی توضیح می‌داد و مطالب و تحلیل‌هایی که سال‌ها از تحصیل و تدریس و تحقیق در اقتصاد آموخته بود، بی دریغ ارائه می‌کرد و آنچه را که بنده گاهی از نکات اقتصاد اسلامی بیان می‌کردم، به خوبی دریافت کرده و کاملاْ به شرع متعبّد بود.

اکنون فقدان او ضایعه سنگینی برای نظام اسلامی، دانشگاهیان، حوزویان و اینجانب است. از خداوند متعال خواهانم که او را در اعلی علیین با محمد و آل صلوات الله علیهم اجمعین محشور نموده و کمبودهای ناشی از فقدان او را جبران فرماید و به بازماندگان ایشان صبر و اجر جزیل مرحمت نماید.

کد خبر 6082313 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!
  • ایران بی تردید شانس اول قهرمانی است/ امیدوارم افغانستان صعود کند
  • واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد
  • پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»
  • تسخیر «سینمای ایران» با کمدی اتفاق خوبی نیست
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد
  • اوجی: در رشد تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد
  • خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت صحت ندارد
  • علیزاده: اوزونیدیس کاربلد است/۳ باخت اخیر کارمان را خراب کرد
  • سند برش اقتصاد فرهنگی قزوین در سفر رییس جمهور رونمایی می‌شود