Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@14:40:17 GMT

عشایر کرمان برای تعویق کوچ نیازمند حمایت هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۰۹۴۱

عشایر کرمان برای تعویق کوچ نیازمند حمایت هستند

احمد حبیب‌الهی از عشایر شرق استان کرمان روز  پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طوایف رئیسی، جرجندی، شاه‌ولی‌بُر، جلالی، سنجری، شهریاری، رشیدی و سایر طوایف و عشیره‌ها در شهرستان بم و مناطق شرقی کرمان سکونت دارند.

وی با بیان اینکه راه‌های عشایری این مناطق بسیار صعب‌العبور است افزود: تقریبا دو هفته دیگر وقت کوچ عشایر است و بنا به اعلام سازمان عشایری، عشایر این منطقه هم باید کوچ خود را به تعویق انداخته و تا مشخص شدن وضعیت ویروس کرونا به ییلاق نروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو بسیج عشایری بیان داشت: عشایر کوچ‌رو باید سر فصل کوچ خود را انجام دهند و اگر بخواهند کوچ را عقب بیندازند تمامی آغُل‌ها و طویله‌ها (گاش‌ها) در دشت‌ها آفت می‌زنند و این آفت همه دام‌های عشایر را درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان امور عشایری قبل از اینکه از کوچ عشایر جلوگیری کند باید همه جوانب را در نظر بگیرد تا عشایر متحمل ضررهای دیگری نشوند به عنوان مثال باید ترتیبی اتخاذ شود تا سم و مواد ضدعفونی لازم برای پاک‌سازی گاش‌ها در اختیار عشایر قرار گیرد آن وقت به عشایر بگویند کوچ خود را عقب بیندازید.

عضو جامعه عشایری شرق کرمان اظهار داشت: به نفع عشایر است که به موقع و سر وقت کوچ کنند اما حال که مسوولان می‌گویند کوچ نکنید بهتر است بستر لازم برای توقف عشایر فرآهم شود.

وی با بیان اینکه هیچ مورد مثبتی از وجود کرونا در مناطق عشایری شرق کرمان نداریم عنوان کرد: تعدادی از مردم عشایر زاده‌ای که در شهرها زندگی می‌کردند، از ترس کرونا به مناطق عشایری مهاجرت کرده‌اند و این موضوع می‌تواند برای عشایر فعال منطقه، خطرآفرین باشد.

به گفته حبیب الهی  پدران این افراد ده‌ها سال قبل به صورت عشایری زندگی‌ می‌کردند و امروز فرزندانشان شهرنشین شده‌اند ولی این روزها  مهاجرت این افراد به مناطق عشایری آن هم برای فرار از کرونا، عشایر منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده‌است چراکه آنها نیامده‌اند همچون عشایر زندگی کنند بلکه بنا دارند به رفت و آمدهای مکرر خود به شهر و دشت ادامه دهند و امروز ما شاهد این رفت و آمدها هستیم.

وی اضافه کرد: از طرفی شیوع ویروس کرونا باعث کسادی بازار خرید و فروش دام شده و عشایر نمی‌توانند دام‌های خود را به موقع و در زمان مناسب به فروش برسانند، از این رو می‌توان گفت کرونا تاثیر زیادی بر کاهش بنیه اقتصادی عشایر داشته است.

حبیب‌الهی تصریح کرد: ویروس کرونا حتی تقاضا برای مواد لبنی را به حد چشمگیری کاهش داده و عملا چیزی از فروش شیر و ماست و دوغ هم نصیب عشایر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: به عنوان عضو جامعه عشایری شرق استان کرمان از مسوولان درخواست می‌کنم اقساط وام‌های عشایر را به تعویق انداخته و از ورود فشار اقتصادی بیش از حد به این مردم سختی کشیده جلوگیری کنند چراکه آنها در چنین شرایطی هیچ درآمدی ندارند که بتوانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند.

عضو بسیج عشایری شرق استان کرمان همچنین اظهار داشت: بیمه عشایری، بحث ازکارافتادگی را شامل نمی‌شود، از این رو بسیاری از عشایر برای اینکه بتوانند از مزایای ازکارافتادگی استفاده کنند به ناچار، خود را بیمه روستایی، کشاورزی و حتی کارگری کرده‌اند و امروز با وجود ویروس کرونا نمی‌توانند حق بیمه خود را به موقع پرداخت کنند و امیدواریم برای این مشکل هم تدبیری راه‌گشا اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه با شرایط اقتصادی که وجود دارد بسیاری از عشایر منطقه حتی نتوانستند دام‌های خود را بیمه کنند و درواقع با ریسک زیادی دامداری می‌کنند.

حبیب‌الهی اظهار داشت: مرکز بهداشت منطقه برخی از مناطق عشایری را ضدعفونی کرده اما نکته قابل توجه اینجاست که برخی از کارشناسان می‌گویند سم‌پاشی و ضدعفونی زیادی برای مراتع خوب نیست و می‌تواند برای دام‌ها مشکلاتی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه  با کمک خیران و همکاری فرماندار توانستیم به ۱۰۰ خانواده عشایری لوازم بهداشتی و ضدعفونی برسانیم اظهار داشت : از خیران و مسوولان می‌خواهیم تا دیر نشده نسبت به تهیه مواد شوینده و بهداشتی برای عشایر منطقه اقدام کنند.

جمعیت عشایری استان کرمان ۱۱۰ هزار نفر است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان کرمان بازار خرید و فروش شرایط اقتصادی شیر مهاجرت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مناطق عشایری ویروس کرونا استان کرمان عشایری شرق حبیب الهی دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۰۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان گفت: از زمان اجرای طرح توسط دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و بویژه درهفته گذشته که اطلاع رسانی گسترده‌ای در حوزه اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سطح ملی و استانی صورت گرفت، خوشبختانه تا کنون ۹ هزار و ۳۳۸ نفر از مشمولین استان دراین طرح نام نویسی کرده اند.


علیرضا اسدی افزود: مهلت ثبت نام مرحله اول پوشش بیمه رایگان مادران خانه دار داری ۳ فرزند و بیشتر ساکن در مناطق روستایی و عشایری توسط دولت تا ۳۱ فروردین امسال تعیین شده بود که به دلیل تعداد زیاد مراجعات، نام نویسی به مدت یکماه یعنی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تمدید شد.


وی از تمامی مادران خانه دار و غیر مزد بگیر مشمول ماده ۲۱- ساکن در مناطق روستایی و عشایری استان که تا کنون موفق به نام نویسی نشده اند درخواست کرد برای بهره مندی از مزایای رایگان بیمه‌های اجتماعی توسط دولت (بازنشستگی – ازکارافتادگی – مستمری بازماندگان و نقل و انتقال سوابق) به سایت صندوق به نشانی: www.roostaa.ir یا ۳۲ کارگزار این بیمه در استانف برای نام نویسی خود اقدام کنند.


بر اساس ماده ۲۱- قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت. دولت مکلف است با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نسبت به پوشش بیمه اجتماعی رایگان مادران خانه دار (غیرشاغل) دارای ۳ فرزند و بیشترِ ساکن در مناطق روستایی و عشایری اقدام کند.


همچنین اگر در مدت بیمه پردازی، فرزند چهارم و پنجم به جمعیت خانواده اضافه شود به ازای هر فرزند ۲ سال به تعهدات دولت اضافه می‌شود.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان
  • پنل خورشیدی بین همه عشایر استان بوشهر توزیع می شود
  • توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است
  • کوچ برگی از زندگی متفاوت عشایر+فیلم
  • زمان کوچ عشایر از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت است