Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@18:10:34 GMT

قیمت نفت دیگر کفاف هزینه‌های استخراج آن را نمی‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۱۰۵۱

قیمت نفت دیگر کفاف هزینه‌های استخراج آن را نمی‌دهد

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی هشدار داد که بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر زنجیره تامین جهانی نفت ملموس خواهد شد و در سایر بخشهای انرژی انعکاس پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، قیمتهای نفت از زمان شیوع ویروس کرونا که مصرف جهانی سوخت را به میزان چشمگیری کاهش داده و همچنین به دلیل شوک عرضه پس از پایان توافق محدودیت عرضه تولیدکنندگان اوپک و روسیه، سقوط کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت نفت خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با ۷۰ درصد کاهش، بزرگترین سقوط سه ماهه در تاریخ را رقم زد و در مارس حدود ۵۵ درصد کاهش داشت که کاهش ماهانه کم سابقه ای بود. قیمتها دوشنبه هفته جاری به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۲ سقوط کردند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت حدود پنج میلیون بشکه نفت که روزانه در جهان تولید می شود کفاف هزینه های استخراج را نمی دهد.

قیمت نفت برای تولیدکنندگان غرب کانادا تک رقمی شده و قیمتهای منفی در بخشهایی از آمریکای شمالی برای برخی از گریدهای نفتی دیگر مشاهده می شود.

تولیدکنندگان نفت با کاهش عمده هزینه روی تولید جدید، به این وضعیت واکنش نشان داده اند و کاهش اولیه هزینه ها از ۲۰ تا ۳۵ درصد نسبت به هزینه ای که برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، متغیر بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این برآورد کرده بود که درآمد برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما با توجه به گستردگی میزان شوک تقاضا، کاهش درآمد ممکن است بسیار بالاتر باشد.

بسیاری از غولهای نفتی وضعیت داراییهای خود را مورد ارزیابی قرار می دهند و ممکن است موج دیگری از تعطیلی پالایشگاه در راه باشد.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به تبعات ریزش قیمت نفت روی سایر بخشهای انرژی هشدار داد و خاطرنشان کرد یک دوره طولانی قیمتهای پایین نفت ممکن است روی چشم انداز گذر به انرژیهای پاک مانند گاز طبیعی تاثیر بگذارد. نفت ۲۵ دلار در هر بشکه باعث خواهد شد برخی از صادرکنندگان گاز نتوانند هزینه های عملیاتی خود را پوشش دهند. وضعیت قیمتها در بازار محموله های تک گاز هم تعریف چندانی ندارد و هیچ امیدی فراهم نمی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی IEA قيمت نفت کرونا در جهان آژانس بین المللی انرژی قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ادعای رافائل گروسی رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، به خبرنگاران اظهار داشت: گزارش هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان پی تی مربوط است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بخش پادمان و ان پی تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است، یادآور شد: در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است. 

اسلامی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تائید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه توافقی اسفندماه سال گذشته میان گروسی و سازمان انرژی اتمی، مبنی بر توجه ایران به ان پی تی و پادمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی پذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار به شورای حکام و ۶ ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است.

اسلامی اضافه کرد: ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی در خصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی اشاره و عنوان کرد: ایشان گفتند هرچند ایران نسبت به غنی سازی بالا اقدام می‌کند ولی این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست. 

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائظ اهمیت این است که آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس اشاره کرده و ان شا الله ایشان در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به روز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان
  • آژانس: هیچ آسیبی به مراکز هسته‌ای ایران وارد نشده
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است
  • آژانس: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده
  • تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد
  • آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران
  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند