Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون خبرگزاری فارس گفت: در ماجرای کرونا ما جلو بودیم، وقتی به جای حکومت سراغ مردم می‌آیند یعنی از این که بتوانند حکومت را هیولا جلوه دهند، شکست خورده‌اند؛ کار به جایی رسیده که خانمی را که پادوی کارمند رضا پهلوی است در بیمارستان بندرعباس می‌آورند تا رویداد بسازد و این یعنی شکست پروژه‌های قبلی.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مهدیان شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگویی مجازی در ویژه برنامه نسل نو جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان، پیرامون وضعیت رسانه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا با طرح این سؤال که باید دید دشمن در موضوع کرونا به دنبال چیست، اظهار داشت: رسانه‌های معاند در چند مرحله سعی داشتند تأثیر خود را هر بار با یک تاکتیک بر مخاطب بگذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون خبر خبرگزاری فارس ادامه داد: در ابتدا حکومت را اهمال‌کار معرفی کردند، با استناد به صوتی که از قول یک پزشک مسؤول منتشر شد ادعا کردند از اول بهمن می‌دانستید اما اعلام نکردید، در صورتی که آن شخص در ادامه صحبت‌هایش توضیح می‌دهد که هیچ مورد اثبات شده‌ای وجود نداشت.

وی افزود: بعد اسم هواپیمایی ماهان را می‌آورند، چرا؟ چون اسم ماهان به دلیل ارتباط با سپاه وارد لیست تحریم‌های آمریکا شده در صورتی که تنها پرواز مسافربری ماهان برای برگرداندن اتباع ایرانی در چین و به دستور وزارت خارجه بود و بعد از آن تمامی پروازهای ماهان برای انتقال تجهیزات بود.

مهدیان عنوان کرد: در مرحله دوم گفتند حکومت پنهان‌کاری می‌کند، یکی از نماینده‌های مجلس هم با اعلام این که ۵۰ نفر در قم فوت کرده‌اند به این ادعا کمک کرد، هرچند بعدتر تصحیح شد و مشخص شد این تعداد بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند نه کرونا؛ در ادامه تصاویری از گورهای دسته جمعی از بهشت معصومه در قم منتشر کردند.

وی یادآور شد: بی‌تدبیری، برچسب دیگری بود که از سوی رسانه‌های معاند مرکز توجه قرار گرفت، این که بستن حرم از اختیار مسؤولان خارج شده و این متفاوت از اهمال است، اهمال نادیده گرفتن است اما بی‌تدبیری با در نظر گرفتن اطلاع است.

این فعال حوزه رسانه اظهار داشت: مرحله بعد از واژه ناتوانی استفاده کردند، نداشتن ماسک و کیت را بهانه این ادعای جدید دانسته و مسؤولینی که کرونا گرفتند را مسخره می‌کردند، در این مرحله ترامپ و پمپئو به میدان آمدند و گفتند شما نیازمند کمک هستید و کافی است از ما بخواهید.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون نحوه مواجهه رسانه‌های داخلی با این روش‌های رسانه‌های دشمن گفت: ما از لحاظ رسانه‌ای خوب عمل کردیم، ترکیه هیچ اطلاعاتی بروز نداد و حتی خود آمریکا ابتدا اعلام کرد که اطلاع‌رسانی فقط با امضای ترامپ ممکن بود، همین که هر مرحله تخاصم را رد می‌کردند نشان می‌دهد ما موفق بودیم.

مهدیان خاطرنشان کرد: این‌ها در حالی بود که در بحث توانایی پزشکی به جایی رسیده‌ایم که آن‌ها باور نمی‌کنند، اعلام نتیجه کیت‌های وارداتی ما ۲۴ و ۴۸ ساعته بود الان روزانه ۲۰ هزار تولید می‌کنید که بیماری را در ۳ ساعت تشخیص می‌دهد و امکان صادرات هم داریم.

وی اضافه کرد: بعد از این چهار مرحله سراغ مردم رفتند، گروهی را خرافه‌گر معرفی کردند و با تکیه بر تصاویر لیس زدن ضریح و شکستن در حرم اینطور وانمود کردند که قشر مذهبی ضدعقلانیت عمل می‌کند و درست زمانی که بچه‌های بسیجی کف خیابان مشغول کمک‌رسانی و ضدعفونی کردن هستند فیلمی مربوط به ۴ ماه قبل از برخورد خشن یک فرد به اسم امر به معروف منتشر می‌شود.

معاون خبر خبرگزاری فارس اذعان داشت: برای رسانه‌های دشمن اصلاً قابل تحمل نبود که پرستاران و دکتران با نگاه‌های متنوع مذهبی بشوند خط مقدم ایثار و فداکاری به همین دلیل با چند کلیپ رویدادسازی و موضوع رقص را برجسته کردند تا تقابل مردم مذهبی و رسانه‌ها را با این قشر رقم بزنند، با این حال رسانه‌های داخل از این موضوع نیز عبور کردند و مردم هم ثابت کردند که فداکاری این قشر را با همه ویژگی‌های شخصیشان ارج می‌نهند.

وی یادآور شد: در مصداقی دیگر، برای مقابل هم قرار دادن مردم درگیری‌هایی که عده‌ای در ورودی شهرها داشتند را برجسته کردند، با این همه بالاترین سطح همدلی و حضور را در جمهوری اسلامی می‌بینیم، صحنه‌هایی که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

مهدیان با اشاره به تصاویر متفاوت مخابره شده از کشورهای غربی عنوان کرد: خیابان‌خواب‌ها را در یکی از شهرهای آمریکا به دلیل پیدا شدن مبتلا به کرونا از گرمخانه بیرون کرده و به پارکینگی در فضای باز هدایت کرده‌اند، اما اینجا برای گرمخانه‌ها اتاق قرنطینه درست کردند.

این فعال حوزه رسانه با طرح این سؤال که چرا برای رسانه‌های لندن‌نشین مهم بود که قرنطینه چینی در ایران دنبال شود؟ پاسخ داد: این موضوع تقابل بین مردم و حکومت را در حد بالایی ایجاد می‌کرد اما این رسانه باید بدانند مخاطب وقتی نحوه مواجهه کشورهای اروپایی را می‌بیند متوجه دوگانگی می‌شود و می‌پرسد چرا من و تو و بی‌بی‌سی به خود انگلیس این مدل از قرنطینه را توصیه نمی‌کنند؟

وی در ادامه با اشاره به اهمیت روایتگری افزود: جنگ روایت‌ها جنگ اعتقاد و استدلال نیست، تقابل تصویرسازی‌هاست و فارغ از این که مخاطب مسلمان باشد یا کافر، چپ باشد یا راست باشد، تصویرها هستند که رسانه را چشم مخاطب می‌کنند.

مهدیان در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی گفت: امروز زمان افول رسانه‌های رسمی است و یک جوان تعداد دنبال کننده‌اش از رسانه رسمی عریض و طویل بیشتر است و به همان نسبت می‌تواند تأثیرگذارتر باشد.

معاون خبر خبرگزاری فارس با اشاره به پیروی مردم از اکثریت عنوان کرد: مردم دوست دارند برنده باشند به همین دلیل شب‌های انتخابات ۵۰ درصد آرا هنوز مشخص نیست و بسیاری منتظر هستند تا ببینند تمایل به سمت چه کسی است.

وی در مورد تاکتیک شوک و بهت رسانه‌های دشمن در موضوع سقوط هواپیما اظهار کرد: رهبر انقلاب به عنوان یک ابررسانه در بحث هواپیما یک تصویر ساخت، ایشان گفتند ملت دستاوردهای بزرگ را فراموش نکند و صبار و شکور باشد، حادثه‌ای اتفاق افتاد و عذرخواهی کردند اما این حادثه نباید منجر به این بشود که داشته‌هایمان را فراموش کنیم.

مهدیان در پایان تاکید کرد: در ماجرای کرونا ما جلو بودیم، وقتی به جای حکومت سراغ مردم می‌آیند یعنی از این که بتوانند حکومت را هیولا جلوه دهند، شکست خورده‌اند؛ کار به جایی رسیده که خانمی را که پادوی کارمند رضا پهلوی است در بیمارستان بندرعباس می‌آورند تا رویداد بسازد و این یعنی شکست پروژه‌های قبلی.

گفتمان «کنشگری» و «واقع‌بینی اقناعی» راه غلبه بر ترس روبرو شدن با بحران

علی صالحی مدیر خبرگزاری فارس استان اصفهان نیز در ادامه این گفت‌وگوی مجازی عنوان کرد: همانطور که کرونا بدن افراد را نشانه می‌گیرد رسانه ویروس کرونا روان مردم ایران را هدف قرار داده است.

وی افزود: یک جای خالی در روزهای اول شیوع ویروس کرونا احساس می‌شد و زمینه‌ساز برخی تهاجم‌های رسانه‌ای خارجی شد و آن این بود که در شروع کار مدیران هوشمند ارتباطی و آگاه به کارکردهای رسانه در بحران، در صحنه حضور نداشتند و به همین دلیل حالت تدافعی داشتیم.

صالحی تصریح کرد: برخی از مسؤولان هنوز در دستگاه سنتی و اثباتی حوزه ارتباطات تفکر می‌کنند و نگاهشان به مخاطبان و رسانه یک طرفه و غیرایجابی است و عموماً رسانه را کارمند تشکیلاتشان می‌بینند.

مدیر خبرگزاری فارس استان اصفهان در مورد راه حل این مسأله اظهار داشت: پیشنهادم توسعه و به کارگیری گفتمان و پارادایم کنشگرانه در رسانه است تا بتوانیم به شکست پاسخگویی در بحران‌ها پایان بدهیم.

وی با تشریح گفتمان کنشگرانه در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانه به سازماندهی فعال رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: چارت سازمانی غیرمتمرکز با سلسله مراتب کم، جایگزین مناسبی برای سازماندهی نهادهای  اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای در آستانه وقوع بحران‌های فراگیر است.

صالحی در ادامه تشریح نگاه کنشگرانه در حوزه اطلاع‌رسانی بحران، با انتقاد از عدم وجود صدای واحد در برخی سازمان‌ها عنوان کرد: به عنوان نمونه علی‌رغم این که ستاد مقابله با کرونا در استان‌ها سخنگو داشت، خانه‌های بهداشت و فرمانداری‌ها اظهارنظرهای غیرتخصصی و غیرمسؤولانه‌ای مطرح می‌کردند که باعث می‌شد صدای واحدی شنیده نشود و پیامدهایی را به همراه داشت.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: ایجاد شبکه‌هایی انسانی با مهارت‌های متنوع و خودکنترل با بالا بردن مهارت‌های رسانه‌ای در نهادهای درگیر بحران، اقدام لازم دیگر در همین راستاست، به طوری که حتی نیازی به تأیید اطلاعات توسط مسؤولان نباشد اما کار ارتباط با مردم و رسانه از یک مجرا و به بهترین نحو انجام شود.

وی در ادامه با بیان این که رسانه‌هایی که نتوانند خودشان را با این پارادایم و گفتمان جدید تطبیق دهند حذف می‌شوند، اضافه کرد: خلاقیت و چند مهارتی بودن، مسأله بعدی است تا رسانه‌ها بتوانند در بحران یک شبکه ارتباطی تأثیرگذار ایجاد کنند در غیراین صورت در تهاجم فیک‌نیوزها هضم خواهند شد.

صالحی یادآور شد: کنشگری به نوعی می‌تواند نقطه مقابل انفعال و باری به هر جهت بودن باشد، زمانی که کنشگری اصل قرار گرفت با تحلیل محتوا می‌توان آینده را هم پیش‌بینی و رصد کرد؛ اما در حال حاضر بحران که می‌آید اولین اقدام تلاش برای ندیدن یا کم دیدن آن است، کنشگری کمک می‌کند تا ترس روبرو شدن با بحران در دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مدیران رسانه کنار به رود.

مدیر خبرگزاری فارس استان اصفهان اذعان داشت: بعد از عبور از ترس رو به رو شدن با بحران در کرونا به تجربه ارزشمند نگاه واقع‌بینی اقناعی رسیدیم که هم بحران آمار را برای مردم حل کرد، هم سازمان جهانی بهداشت آمار و اقدامات ایران را تأئید کرد و هم ماجرای این آمارهای بی‌پایه در رسانه‌های معاند تمام شد؛ چرا از ابتدا آنچه امروز انجام می‌شود و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در کنار بهبودیافته‌ها و اخبار مثبت ارائه می‌شود، صورت نگرفت؟ با تشریح ساده شرایط روزهای اولیه در مورد محدودیت کیت تشخیص یا زمان طولانی اعلام نتایج می‌شد به این واقع‌بینی امروزی و توان نسبی اقناع افکارعمومی رسید.

وی با بیان این که بعد از این که روش مواجهه با بحران تغییر کرد، موفقیت‌ها را خیلی راحت‌تر توانستیم منعکس کنیم، تاکید کرد: شخصاً نه با پنهان‌کاری موافقم و نه با ارائه دادن اطلاعات محرمانه، بلکه به میزانی که مردم اقناع شوند و اعتماد به دست آید و به فعالیت علمی صدمه نزند باید اطلاعات انعکاس پیدا کند.

صالحی با اشاره به یک دستاورد و فرصت دیگر در حوزه مواجهه با بحران کرونا در رسانه خاطرنشان کرد: معمولا رسانه‌های لندنی و سعودی برخی از نقاط ضعف یا اشکالات در خدمت‌رسانی ایران را با بهترین نقطه قوت کشورها مقایسه می‌کردند، مقایسه‌ای کاریکاتوری و غیرعلمی و بر اساس برشی از واقعیت که بر روانمخاطب اثرگذار بود؛ کرونا این فرصت را در اختیار ما قرار داد که در یک دستگاه ارزیابی برابر و هم مقیاس و جهانی بتوانیم خودمان و توان کشورمان را با سایر کشورهای دنیا بسنجیم.

این فعال رسانه‌ای در پایان تأکید کرد: باید از این فرصت ملموس و تصویر قابل درک از جایگاه ایران در جهان برای ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه، تقویت سرمایه اجتماعی و مقابله با تهاجم به امنیت روانی مردم با ابزار مقایسه مأیوس‌کننده استفاده کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه اصفهان بیمارستان کرونا خبرگزاری فارس رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۱۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر میگذارد

دریافت 10 MB کد خبر 6062625

دیگر خبرها

  • تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • رسانه بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر میگذارد
  • بلینگام: اگر انگلیس دوباره می‌باخت، مردم کلی به ما بد و بیراه می‌گفتند
  • بایدن: نشانه ای از عمدی بودن فرو ریختن پل شهر بالتیمور وجود ندارد
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • انگلیس کاردار چین را فراخواند
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • ملت یمن در برابر تجاوزگیری به رهبری آمریکا ایستادند