Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:32:32 GMT

انجام ۳۰ هزار تست سل و بروسلوز در دامداری‌های قزوین

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۱۳۹۳

انجام ۳۰ هزار تست سل و بروسلوز در دامداری‌های قزوین

دکتر مهدی جلوخانی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: از این تعداد، ۱۷ هزار و ۳۷ رأس گاو و گوساله مورد تست توبرکولیناسیون برای شناسایی بیماری سل قرار گرفتند و همچنین خونگیری از بیش از ۱۳ هزار راس گاو برای بررسی بیماری بروسلوز یا تب مالت انجام گرفت. 
وی در خصوص میزان موارد راکتور سل و بروسلوز نیز گفت: خوشبختانه در سالی که گذشت هیچ مورد مثبتی مبنی بر وجود دام راکتور سلی و یا بروسلوزی در سطح این شهرستان شناسایی نشد و میزان موارد تست سل و بروسلوز در سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲/۵ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر جلوخانی در تبیین اهمیت بیماری‌های سل و بروسلوز گفت: شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مهم‌ترین اهداف سازمان دامپزشکی کشور است و سل و بروسلوز از جمله مهمترین این بیماری‌ها هستند که می‌توانند از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده، مصرف کنندگان را درگیر نموده و موجب آلودگی جمعیت دامی و گله‌های مولد شوند. 
جلوخانی در خصوص روش‌های پیشگیری از این بیماریها گفت: با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن نقل و انتقال دام و کنترل جوندگان می‌توان با این بیماری‌ها مبارزه کرد.

برچسب‌ها سازمان دامپزشکی کشور استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی کشور استان قزوین سازمان دامپزشکی کشور استان قزوین سل و بروسلوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۱۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه گفت: آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی بیماری است که بیشتر در فصل پاییز و بهار و مواقعی که جیره دام در حال تغییر است بروز می‌کند و این بیماری که غالبا در بین دام‌هایی نظیر گوسفند و بز شیوع پیدا می‌کند و در شرایط حاد می‌تواند باعث تلفات در دام شود.

دکتر سید ابوالحسن سیدین افزود: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و همچنین علایم این بیماری ارتباط مستقیمی با سن گوسفندان دارد که در موارد فوق حاد با مرگ ناگهانی دام و در موارد با شدت کمتر، علائم شامل اسهال، زمین‌گیری، تب و لرز، بی اشتهایی، بی قراری، گیجی، نفس نفس زدن، تشنج و ترشح زیاد بزاق و در نهایت مرگ دام است.

وی، با بیان اینکه واکسن پیشگیری از این بیماری با هزینه آزاد و توسط بخش غیر دولتی در مراکز مایه کوبی دامپزشکی عرضه می‌شود،گفت: بهترین راه برای  مبتلا نشدن دام به این بیماری، پیشگیری است و از دامداران منطقه درخواست می‌شود تا نسبت به تهیه و تزریق واکسن تا قبل ازجابجایی و یا ابتلا گله‌ها به بیماری اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • خونگیری از ۷ هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین