Web Analytics Made Easy - Statcounter

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین جایزه در حوزه کتاب در کشور سال 1398 سی و هفتمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،  سال ۱۳۹۸ سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضاً شیرین آن از یاد ایرانیان محو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو آغاز شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در قالب پرونده‌ای نیم‌نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری رخ داده در سال ۹۸ داشته که تا پایان تعطیلات هر روز یک شماره از آن رونمایی خواهد شد. پس هر روز حوالی ساعت ۱۳ منتظر گزارش‌های جذاب این پرونده باشید.

جایزه كتاب سال در ایران برای اولین بار با هدف تشویق خادمان دانش و فرهنگ ایران در سال 1334 هجری شمسی اهدا شد. این جایزه به پدیدآورندگان یازده كتاب برگزیده كه در سال 1332 منتشر شده بودند، تعلق گرفت. از آن سال به بعد، هر ساله طی فراخوانی از تمام نویسندگان، مترجمان و مؤلفان دعوت می‌شود تا پنج نسخه از كتاب خود را كه در سال گذشته برای اولین بار و به زبان فارسی منتشر شده است، به نشانی دبیرخانه این جایزه ارسال كنند تا توسط هیئت داوران ارزیابی شود. این جایزه تا سال 1356 در رشته‌های علوم و فنون، ادبی، علوم انسانی و علوم اجتماعی ـ تربیتی كودكان و نوجوانان به برندگان اهدا می‌شد.

از سال 1356 با افزایش و قوت گرفتن وقایع انقلاب و حركت‌های مردمی، اهدای این جایزه به تعویق افتاد و چهار سال بعد در سال 1361 دوباره این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و در سال 1362 آیین نامه نحوه انتخاب كتاب سال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت تصویب شد. از آن به بعد هر سال در دهه فجر مراسم اهدای جایزه كتاب سال برگزار می شود.

سال گذشته موعد برگزاری سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بود. گام اول این جایزه با اعلام فراخوان از سوی دبیرخانه جایزه در تاریخ 31 فروردین ماه برداشته شد.

سی و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در آماده دریافت آثار تا 31 شهریور ماه شد.

در تاریخ یکم مهرماه خبر تمدید مهلت ارسال آثار به این دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه این جایزه تا 15 مهرماه منتشر شد.

ششم مهرماه که با حکم سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال منصوب شدند. بر اساس احکام صادر شده، رسول جعفریان، احمد نقیب زاده، سید مهدی حسینی، اسماعیل بنی اردلان، محمد جواد مرادی‌نیا، رضا اکبری، حسین میرزایی، نیکنام حسینی پور، جواد محقق، محمود کمره‌ای، فریبرز خسروی، مریم حسینی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری و محمدرضا شمس اردکانی به عنوان اعضای هیئت علمی سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.

پس از پایان مهلت ارسال آثار در نیمه مهرماه و اعلام اعضای هیئت علمی گام مهم بعدی در روند بررسی آثار یعنی داوری آغاز شد. از اوایل دی ماه نامزدهای این جایزه در گروه‌های «کلیات»، «فلسفه و روان‌شناسی»، «دین»، «علوم اجتماعی»، «زبان»، «علوم خالص»، «علوم کاربردی»، «هنر»، «ادبیات»، «تاریخ و جغرافیا»، «کودک و نوجوان»، «مطالعات ایرانی» و «مطالعات اسلامی» اعلام شدند.

جایزه کتاب سال در سال 1398 گام به گام به سمت نقطه پایان پیش می‌رفت، با نزدیک شدن به روزهای پایانی و اختتامیه این جایزه مهم در 13 بهمن‌ماه نشست خبری سی‌ و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف تشریح این رویداد ملی و بین‌المللی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

این نشست با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال، احمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال، نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب همراه بود.

مهدوی‌راد در این نشست خبری اظهار کرد: چهل‌وشش هزار و ۲۵۴ عنوان کتاب در سال ۱۳۹۷ چاپ اول بوده است. بخشی از آن‌ها در غربال اولیه توسط کارشناسان ما بر طبق تجربه کنار گذاشته می‌شود و در مرحله بعد هفت هزار و ۴۸۳ عنوان از این مرحله عبور کرد و درنهایت ۲۱۳ عنوان به مرحله داوری نهایی رسید.

اما یکی از نکات مهم این نشست خبری اشاره به سرقت‌های ادبی در حوزه کتاب بود، دبیر علمی جایزه کتاب سال با تاکید بر اینکه باید جلوی آفت سرقت ادبی گرفته شود، گفت: سرقت‌های ادبی در گستره کتاب‌ها از بند و پاراگراف گرفته تا فصل وجود دارد. امسال یک اتفاق عجیبی که افتاد در حوزه مطالعات تفسیری کتابی به زبان اردو به داوری گذاشته شد و حتی احتمال برگزیده شدن وجود داشت که متوجه شدیم کتاب سرقت‌های ادبی گسترده‌ای دارد.

در بخشی از نشست خبری نیکنام حسینی‌پور با گلایه از دولت و مجلس به دلیل پرداخت نکردن بودجه‌ای برای اهدا جایزه به تقدیر شدگان چند دوره اخیر جایزه کتاب سال ایران در مقایسه‌ای جالب گفت: از همین‌جا از سازمان برنامه‌ریزی و مجلس شورای اسلامی این پرسش را دارم که مگر هزینه تأمین جوایز شایستگان تقدیر جایزه کتاب‌سال چقدر است؟ طبق استعلام بنده مجموع هزینه برگزاری جایزه کتاب سال شامل برگزاری نشست‌های داوری، تشکیل دبیرخانه و سایر موارد به اندازه تأمین بودجه ساخت چهار کیلومتر راه روستایی است.

گام آخر سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن در تالار وحدت برداشته شد. آیین اختتامیه و اعطای جوایز برگزیدگان این دوره جایزه کتاب سال و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی؛ رئیس جمهوری و سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسئولین فرهنگی همچنین شماری از اصحاب قلم و اندیشه برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان گروه‌های مختلف معرفی شده و جوایز خود را دریافت کردند. در این دوره ۱۳ اثر برگزیده و ۴۱ اثر شایسته تقدیر از سوی هیئت داوران انتخاب و معرفی شدند که اسامی کامل آنها را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: جایزه کتاب سال کتابخوانی موسسه خانه کتاب نیکنام حسینی پور فرهنگ و ارشاد اسلامی سی و هفتمین دوره نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه دوره آموزشی متنا در علی آباد کتول برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد نودهی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم اختتامیه دوره آموزشی متنا یا معماران تمدن نوین اسلامی در شهرستان علی آباد با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی و دیگر مسؤولان استانی و شهرستانی در روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوره آموزشی متنا را با رویکرد تربیتی فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: این دوره در سال گذشته در قالب ۸۰ ساعت طی ۶ ماه در مدرسه علمیه بیت الهدی شهرستان علی آباد برگزار شد.

مسؤول مرکز راهبردی تعالی خانواده تبلیغات اسلامی گلستان گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده در اختتامیه این مراسم به افرادی که این دوره را گذراندند گواهینامه آموزشی داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در دوره آموزشی متنا ۶۰ نفر آموزش دیدند.

کد خبر 6085469

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • اختتامیه دوره آموزشی متنا در علی آباد کتول برگزار می شود
  • اختصاص جایزه ۴ میلیارد تومانی برای طرح برگزیده «آسمانه هنر ایران»
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد