Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه فعالیت مستندسازان در شرایط کرونایی جامعه همانند حضور در مناطق جنگی است تاکید کرد، این مرکز از طرح‌ها و پروژه‌هایی که در ارتباط با «کرونا» باشند حمایت می‌کند و رسیدگی به آن‌ها را در اولویت قرار داده است.

محمد حمیدی مقدم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت این روزهای مستندسازان و روشن بودن دوربین‌های‌ آنان بخاطر ماهیت مستندسازی در مقایسه با تاکیدی که بر تعطیلی دیگر پروژه‌های تصویری می‌شود، بیان کرد: با توجه به شرایط حاد موجود که تا به حال در دوران معاصر تجربه نشده بود، تمام فعالیت‌های فرهنگی متوقف است اما از آنجایی که مستندسازی دقیقا آن چیزی است که از این دوران ثبت و ضبط می شود و این دوران هم روزهایی مهم و تاثیرگذار و البته تلخ را از زندگی ما شامل می‌شود، دوربین‌های مستندسازان روشن است و آن‌ها با حضور  خود مثل حضور در یک منطقه یا عملیات جنگی، انجام وظیفه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از این جهت ما در جایی مثل مرکز گسترش دچار یک چالش بزرگ بودیم که آیا وارد سفارش کار شویم یا خیر، چون وضعیت عجیب است و با توجه به تاکیدات مرتبط و نیز نگرانی‌هایی که برای یک تیم مستندسازی و خانواده‌های آن‌ها به وجود می‌آید، به این نتیجه رسیدیم که به خطرناک بودن فضا و امکان ابتلا به ویروس نمی‌توانیم سفارش مشخصی داشته باشیم، اما برخی مستندسازان خودجوش و علاقمند هستند که در این مدت فعال بوده‌اند. پس بنا را بر این قرار دادیم اگر چنین طرح‌ها یا ْآثاری به مرکز گسترش مراجعه کنند حتماً حمایت لازم را بدون توحه به تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی بخش اداری انجام دهیم و امور مربوط را از طریق راه‌های آنلاینی که ایجاد کرده‌ایم، پیگیری کنیم.

وی با اشاره به تشکیل یکسری اتاق‌های فکر مجازی با شوراها و بخش‌های مختلف مرکز و تلاش برای ارتباط با مستندسازان ادامه داد: در این مدت به دنبال این بودیم تا زنجیره ارتباطی قطع نشود و حداقل از طریق دوستان و علاقمندانی که در نقاط مختلف کشور کار می‌کنند، یکسری اطلاعات ذخیره شود. در این راستا توانستیم به بیشتر کارهای انجام شده این چنینی دسترسی پیدا کنیم از جمله از طریق خانه مستند قم به عنوان جایی که مرکز شیوع ویروس در آن شهر بوده و دوستانی به بیمارستان و سراغ اولین‌هایی رفتند و تصاویر بکر و در عین حال تلخ و تکان‌دهنده‌ای ثبت کرده‌اند. به این ترتیب  براساس چنین تلاش‌هایی مرکز طرح آن‌ها را سریع حمایت کرد و امیدواریم همه تلاش‌هایی از این دست در نهایت منجر به آثاری شود که نشان دهنده این دوران سخت و همدلانه باشد تا برای آینده پیش رو باقی بماند.

حمیدی‌مقدم درباره اینکه به نظر می‌رسد به دلیل شیوع گسترده این ویروس در جهان جشنواره‌های سینمایی از جمله سینما حقیقت شاهد  آثار زیادی در ارتباط با کرونا باشند، گفت: صد در صد همینطور است و همین الان اطلاع دارم فیلمسازان کشورهای دیگر و نیز فیلمسازان ایرانی مقیم کشورهای دیگر درگیر این ماجرا هستند چون یک مسئله جهانی است و انسان معاصر در دوران خود چنین چیزی را تجربه نکرده است. این اتفاق در عین تازه بودن، آموزنده و تحت تاثیر قراردهنده نیز هست و بسیاری مسائل تلخ و شیرین را در کنار هم قرار می‌دهد که توسط دوربین‌های مستندسازان جسور ثبت خواهد شد. در این بین مرکز گسترش چه سفارش‌دهنده باشند و چه نباشد مستندسازان کار خود را می‌کنند، آن‌ها دوربین‌های خود را به دل جامعه می‌برند. بنابراین بیشتر جشنواره‌های فیلم پس از اینکه از این دوران عبور کردیم، متاثر از این دوران هستند و بخشی از آثار به این دوران کرونایی ارتباط پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به اینکه آیا پس از فروکش کردن بحران، مرکز به دنبال سفارش برای ساخت اثری خواهد بود تا از جنبه‌های دیگری پس از پایان شیوع ویروس فیلم ساخته شود؟ بیان کرد: قطعا پس از عبور از این مرحله شرایط کار متفاوت می‌شود و فعلا با توجه به تعطیلی‌ها که با نوروز هم برخورد کردیم، گروه‌های آنلاین را در مرکز برای همفکری و انجام کارها به وجود آورده‌ایم که نتایج خوبی با فیلمسازان داشتیم. اما  با توجه به فضای هیجانی که امروز وجود دارد و نیز فراگیر شدن فضای مجازی و ثبت تصاویر متعدد، نوعی پراکندگی به وجود آمده که لازم است یک ذهن منسجم از همه این‌ها یک پیکره بسازد تا اثر یا آثاری فاخر در حوزه‌های مختلفی که از تبعات شیوع این ویروس بوده‌اند ساخته شود، به همین دلیل ما هنوز خیلی خاص ورود نکرده‌ایم و بیشتر به دنبال ثبت و ضبط لحظات هستیم اما پس از عبور از شیوع کرونا، وارد مرحله طرح و برنامه می‌شویم، راهکارهای منسجم ایجاد می‌شوند و آنجاست که با نگاه‌های متعدد وارد سفارش می شویم چون به هر حال از این ماجرا باید درس‌های فراوانی بگیریم؛ از زیرساخت‌ها و کمبودها گرفته تا مواجهه مردم به لحاظ روانی و پدیده‌های فراوان دیگر که تحت تاثیر این اتفاق به وجود آمدند.

او با تاکید بر اینکه مستندسازان باید در حوزه‌های گوناگون مربوط به کرونا فیلم بسازند چون آنچه با مردم می‌تواند ارتباط مستقیم پیدا کند همین فیلم‌های مستند است افزود:‌ همین الان مرکز از سه، چهار اثری که در این روزها ساخته شده‌اند حمایت می‌کند و شاید تا هفته آینده  آنونس‌های آن‌ها را در فضای مجازی بتوانیم منتشر کنیم.

حمیدی مقدم در پایان  گفت: با توجه به اینکه یکی از حوزه‌های اصلی ما در مرکز انیمیشن است و از آنجا که خیلی از همکاران این حوزه درگیری بیرونی برای کار ندارند، به دنبال این هستیم تا بر اساس طرحی، هرچه زودتر ساخت آثار انیمیشن کوتاه را در قالب پیام رسان و انعکاس دهنده وضعیت این روزها از نگاه هنرمندان انیماتور آغاز کنیم. بنابراین هیچ کدام از مستندسازان احساس نکنند که بدون تکیه‌گاه هستند، چون مرکز گسترش حامی طرح‌های مرتبط خواهد بود، سریع‌تر آن‌ها را تصویب می‌کند و در واقع به شکل ویژه‌تری طرح‌ها بررسی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه: asriran.com/0031iv

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی محمد حمیدی مقدم حمیدی مقدم مرکز گسترش طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اقبال حمیدی، امروز چهارم اردیبهشت_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌هایی اجرایی می‌شود، از جمله آن با همکاری انجمن‌های زیست محیطی به صورت نمادین نسبت به پاکسازی مناطق گردشگری از زباله اقدام خواهد شد.

وی افزود: معضلات زیست محیطی با افزایش جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود و ما نیازمند فرهنگ‌سازی در این مورد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به ابلاغ آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک در کشور، خاطرنشان کرد: سازمان صمت مکلف شده است که در طول مدت پنج سال، هر سال ۲۰ درصد از واحدهایی که نسبت به تولید پلاستیک همچون کیسه پلاستیکی اقدام می‌کنند را با مواد دوستدار محیط زیست جایگزین کند.

حمیدی ادامه داد: سرانه مصرف روزانه پلاستیک هر نفر سه کیسه است که سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تُن پلاستیک در کشور مصرف می‌شود.

وی فعالیت‌های معادن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و حریق بقایای محصولات کشاورزی توسط کشاورزان را از دیگر معضلات زیست محیطی استان برشمرد و اضافه کرد: کمتر از دو درصد روستاهای استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و این فاضلاب وارد آبراه‌های پایین دست روستا می‌شود که یکی از عوامل اصلی آلوده شدن خاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: کانون داخلی گرد و غبار در استان کردستان وجود ندارد و در یکی دو سال اخیر مشکلی بابت گرد و غبار کشورهای همسایه نداشته‌ایم.

خودروهای فرسوده، عامل اصلی آلودگی هوای شهر سنندج

حمیدی تصریح کرد: بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگی هوای شهر سنندج ناشی از خودروها و سیستم حمل و نقل فرسوده است چون بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل عمومی این شهر فرسوده است.

وی افزود: در مورد حل این مشکل با شهرداری سنندج رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، واژگونی تانکرهای حامل سوخت را از دیگر عوامل آلودگی خاک استان دانست و گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون حدود ۳۰۰ مورد واژگونی تانکر سوخت را در استان داشته‌ایم که نیاز هست پلیس راهور نظارت‌های خود را بر تردد این تانکرها در مسیرها دارای ممنوعیت بیشتر کند.

حمیدی ادامه داد: پسماند شهرها و روستاهای استان نیز از دیگر عوامل آلودگی خاک استان است، به نحوی که از حدود ۱۷۰۰ روستای استان فقط ۸۰۰ روستا دارای جایگاه زباله منطبق بر شرایط لازم هستند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های استان کردستان نیز مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست و خاک و هوا بوده و موجب افزایش سگ‌های ولگرد و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شده است.

شهرداری‌ها مسئله پسماند را در اولویت قرار دهند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: مشکل زباله و پسماند تا زمانی که در اولویت شهرداری‌ها قرار نگیرد این مشکل حل نخواهد شد.

حمیدی گفت: بحث تفکیک از مبدا زباله باید نهادینه شود و اگر مدیریت پسماند به صورت سامانه‌ای صورت گیرد قاعدتاً مشکلاتی همچون افزایش سگ‌های ولگرد و سایر مشکلات بهداشتی کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری‌های استان مسئله دفع اصولی زباله و پسماند را رعایت نکنند به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

کد خبر 747167

دیگر خبرها

  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال
  • اختصاصی: انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال
  • افزایش شدید تعداد آوارگان فلسطینی در دیرالبلح
  • مبارزه علیه آفت سن گندم در بهمن
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران
  • قدردانی امیرعبداللهیان از خانواده شهید طهرانی مقدم
  • هشدار سطح زرد هواشناسی استان قزوین