Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:50:27 GMT

کشاورزان ابرکوه از کشت گیاهان پرآبخواه منع شدند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۲۶۵۶

کشاورزان ابرکوه از کشت گیاهان پرآبخواه منع شدند

مهدی غیب الهی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: کشاورزان در صورتی برای کاشت محصولات پرآبخواه از طریق سامانه آبیاری نوین ( قطره ای ، تیپ و زیرسطحی ) استفاده کنند از آنها حمایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت و برنامه های کاری این اداره قرار دارد، کشاورزانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند، ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

غیب الهی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و حمایت های دولت ، کشاورزان در سال زراعی جاری فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه های کاری خود قرار داده اند.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه بهره برداران در این مورد از تسهیلات کم بهره سامانه آبیاری نوین بهره مند می شوند، گفت: آنها از حمایت بلاعوض دولت برای اجرای هر هکتار آبیاری زیرسطحی ۷۰ میلیون ریال و تحت فشار ۱۷۰ میلیون ریال کمک دریافت می کنند.

این مسوول حوزه کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین تحت‌ فشار تا ۷۰ درصد و آبیاری زیرسطحی تا ۸۴ درصد راندمان آبیاری در هر هکتار افزایش‌ می‌یابد.

به گفته وی ،  برای استفاده بهینه از آب در این حوزه با کمک بهره‌برداران ، حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی این شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.

غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح  از مزایای اجرای این طرح‌هاست.

وی تصریح کرد: متقاضیانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌ های آبیاری نوین باشند، برای اجرای آن به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال و با این میزان آب از سطح ۱۵هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها صیفی جات ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صیفی جات ابرکوه اراضی کشاورزی صیفی جات ابرکوه اراضی کشاورزی کشاورزی ابرکوه آبیاری نوین هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۲۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ در این گلخانه ها، انواع صیفی جات، درخت و گل و گیاه پرورش داده و نهال، بوته و محصول آن عرضه می‌شود.

محصولات این گلخانه ها، مشتری‌های مشتاق و ثابت خود را هم دارد.

اکنون در استان گلستان بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری است که ۴ هکتار آن با ۲۱۰ بهره بردار، کوچک مقیاس و خانگی است.

در گلخانه‌های استان گلستان سالانه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن سبزی، صیفی و میوه، ۱۱ میلیون گلدان گل و ۱۸ میلیون نشا تولید می‌شود.

برنامه ریزی شده است که تا سال ۱۴۰۵ وسعت گلخانه‌ها در استان به ۲۲۰ هکتار برسد و میزان تولید، تا ۲ و نیم برابر افزایش یابد.

افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال پایدار و تحقق ارزش افزوده در بخش کشاورزی، از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

تسریع و تسهیل در روند صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی تا ۸۰ درصد هزینه‌های طرح، از اقدامات حمایتی و تشویقی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا