تجربهای از مدیریت بحرانِ بیولوژیکی نداریم/ سازمانهای مردمنهاد وارد شوند
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۲۶۹۶
اسکندر مختاری طالقانی میگوید: هر چند در عوامل طبیعی و بحرانهایی مانند سیل، زلزله و جنگ، تجربیاتی از مدیریت بحران در اختیار داریم اما به نظر میرسد در هیچ نقطهای از دنیا تجربهای از مدیریت بحران در مقابله با عوامل بیولوژیکی در اختیار نیست و تا رسیدن به نقطهی تجربی، احتمال عوارضی از این سمت وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، آمار خبرهای تخریبی آثار میراثی از تعطیلیهای قبل نوروز (تعطیلات کرونایی) تا کنون از تعداد انگشتان دو دست هم بیشتر شده، آنهم خبرهایی که فعالان میراثی متوجه میشوند و گوش به گوش میرسانند تا شاید آستینی برای نجات آثار تاریخی بالا برود.
یک روز قلعه سلجوقی نوش آباد را نیمه کاره میکنند و یک روز آتش به جان بیمارستان مسیح مرادیان کرمانشاه میاندازند و روز دیگر سراغ محوطهی بیبی شهربانو در شهر ری میروند و ...
اما این اتفاقات در شرایطی رخ میدهند که احتمالا تخریبگران آثار تاریخی، خودشان را جزو مردمی نمیبینند که باید همسو و همراه با مردم کشورشان در قرنطینه خانگی برای قطع شدن زنجیرهای که قرار است آرامش را به کشور برگرداند، باشند و در این میان دنبالِ راهی برای خلاص شدن از دست میراثِ تاریخیشان میروند.
بیشترین عارضه بیولوژیکی گریبان آثار تاریخی را می گیرد
مختاری - کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی - در گفتوگو با ایسنا، به وجود آمدن چنین وضعیتی را مخصوص فقط این دوران نمیداند، او تجربههای زیادی از تعطیلاتهایی که در طول سالهای گذشته با این نوع اتفاقات مواجه شده در خاطرش دارد.
وی با بیان اینکه در این شرایط جای سازمانهای مردمنهاد خالی است، در حالی که میتوانند نقش تاثیر گذاری در حفاظت از آثار تاریخی ایفا کنند، میگوید: در طول چند سال گذشته تلاشهایی برای مدیریت بحران در میراث فرهنگی انجام شده است، مانند توجهی که در این سالها بیشتر معطوف به زلزله بوده و کمتر به سیل پرداخت و مدتی نیز در آن از بحران جنگ بهره بردند، حتی برخی کنوانسیونها در این رابطه نشان میدهند که باید در مدیریت بحران چه کارهایی انجام داد.
او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مدیریت بحران را باید بر اساس بحرانهای بیولوژیکی انجام داد، ادامه می دهد: به نظر میرسد تجربهای در جهان در این زمینه وجود ندارد، شاید به همین دلیل عوارضی هم از خود به جا بگذارد. در شرایط کنونی و در موضوع میراث فرهنگی، بیشترین عارضهای که در این موضوع خاص یعنی کرونا، قرنطینه بودن مردم و بیرون نیامدن آنها از خانهها یا کمتر سفررفتن و تعطیلی ادارات، موزهها، هتلها و مراکز گردشگری ایجاد میشود این است که این آثار از چشم نهادهای نظارتی و مردم پنهان میشوند و این زمان برای سودجویانی که هدفشان تخریب آثار است، بهترین موقعیت است.
او با بیان اینکه این اتفاق نسبت به حفاریهای قاچاق نیز مصداق دارد، میافزاید: بعد از برنامهریزی برای نگهداری شهرها و بناهای تاریخی در این شرایط، باید نهادهای نظارتی مانند یگان حفاظت و وزارتخانه میراث فرهنگی هوشیاری خود را در این مواقع تست کنند.
به کمک فعالان میراث فرهنگی و سازمانهای مردمنهاد نیاز داریم
مختاری اما وارد عمل شدن سازمانهای مردم نهاد و فعال عملکردنشان در این شرایط را عاملی در حفاظت بهتر از اثار تاریخی کشور میداند و میگوید: در روزهای تعطیل و شرایطی مانند تعطیلیهای اینچنینی، نیاز به چنین کمکهایی داریم.
مدیر سابق محور فرهنگی تاریخی تهران قدیم، با بیان اینکه درگذشته دو تعطیلی تاثیرگذارو فراگیرِ کشور یعنی نوروز و روزهای تاسوعا و عاشورا در محرم، ساختوسازهای غیرمجاز در مناطقی مانند بازار تهران سرعت میگرفت، ادامه میدهد: در آن زمان لاغر کردن ستونها یا افزودن بخشهایی در فضاهای تجاری در محدودهی بام بازار زیاد انجام میشد، چون چشمهای نظارتی بسیار کم بودند و کسانی که چنین برنامههایی در سر میپروراندند از قبل آماده بودند تا وارد این موضوع شوند.
او اما تعطیلات نوروز امسال از یک سو و تعطیلیهای اجباری پیش امده در برابر اتفاقات بیولوژیکی در دنیا را عاملی میداند که مجرمان تخریب آثار تاریخی در این شرایط به راحتی سراغ آن میروند و میگوید: میراث فرهنگی باید از همه سازمانهای مردنهاد و دوستداران میراثی، سمنها و «NGO» ها درخواست کند تا در این روزها در محدودههای سکونتی خود حمایت و دیدهبانی از میراث فرهنگی را نیز در برنامههای خود قرار دهند.
خبرهایی از دست درازی به مسجد جامع ورامین شنیدم
وی توجه به آثار تاریخی از بقاع متبرکه گرفته تا خانهها و محوطههای که ممکن است در این شرایط از سوی حفاران غیرمجاز مورد حمله قرار بگیرد را یک وظیفهی ملی میداند و ادامه می دهد: در طول این مدت خبرهایی دربارهی برخی دستدرازیها به مسجد جامع ورامین شنیدم که علاوه بر حضور برخی افراد و معتادان به این فضای تاریخی و مذهبی، تزئینات و کاشیهای مسجد نیز در معرض آسیب قرار گرفتهاند، مانند اتفاقی که در چهارشنبه سوری سال گذشته برای بیمارستان مسیح مرادیان کرمانشاه رخ داد.
مختاری تاکید میکند: این اتفاقات و نمونههای مشابهی که در طول روزهای گذشته برای میراث فرهنگی کشور رخ داده، نمونهی بارزی از یک زنگ خطرو هشدار برای میراث فرهنگی است که مراقب کمینکنندگان تخریب آثار تاریخی باشند، اتفاق چهارشنبه سوری در این شرایط و هر لحظه میتواند برای هر کدام از آثار تاریخی کشور رخ دهد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تخریب آثار تاریخی سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران میراث فرهنگی آثار تاریخی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتصاب مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان
سید عزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در حکمی امیر کرمزاده را بهعنوان مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان منصوب کرد.
در حکم ضرغامی خطاب به کرمزاده آمده است:
بنا به پیشنهاد معاون امور مجلس، حقوقی و استانها و نظر بهمراتب تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، بهموجب این حکم بهعنوان مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان، منصوب میشوید.
انتظار دارد با تکیه بر ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و دینی استان اصفهان، در اجرای راهبردهای کلان وزارتخانه مبتنی بر تغییر، تحول، توسعه و فناوری و تحقق اهداف و مأموریتهای ذیل اهتمام جدی داشته باشید.
حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، تاریخی و احیا و حفظ بناهای تاریخی، پایگاهها و موزهها، فرهنگسازی عمومی در جامعه در حوزه میراثفرهنگی از طریق معرفی، ترویج و اشاعه ظرفیتهای تمدنی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و آئینی، بهکارگیری روشهای نوین و خلاقانه مدیریتی در راستای مرجعیت یافتن آن مرکز در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، تحول و دگرگونی شایسته در گردشگری و جذب توریست با ایجاد ظرفیتهای جدید، مشارکت واقعی و مؤثر بخش خصوصی، تقویت بومگردیها، تورهای گردشگری، افزایش کمیت خدماتدهی هتلها و رستورانهای سنتی و بینراهی، نظارت مستمر و کارآمد بر حوزه گردشگری، برنامهریزی و اجرای برنامههای نو و مبتکرانه در راستای رونق کسب و کار، حمایت از تولید و صنایعدستی، ایجاد و احداث بازارچهها و فروشگاهها و آموزش و پرورش هنرمندان بااستعداد، تعامل و ارتباط مؤثر، کارآمد و مستمر با مسؤولان و سازمانهای دولتی و انقلابی و سازمانهای مردمنهاد، تشکلها، صنوف و انجمنهای مردمی و غیردولتی، گسترش، همبستگی و انسجام درونسازمانی میان همکاران و مدیران در راستای افزایش انگیزه برای خدمت صادقانه به مردم و ارتقای بهرهوری، طراحی نظام کارآمد، درآمدزایی صرفهجو و چابک بر اساس سیاستها و دستورالعملهای ابلاغی و حفظ و مراقبت از بیتالمال، پاکدستی و فسادستیزی، تسهیل دسترسی مردم به مسؤولان و پاسخگویی به افکار عمومی و شفافیت در همه کارها را مورد تأکید قرار میدهم.
از سوابق کرمزاده، مدیرکلی میراثفرهنگی استان سمنان، مدیرکل توسعه و ترویج صنایعدستی کشور، سرپرست مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد تهران، معاون اقتصادی و سرمایهگذاری صندوق حفظ و احیا بناهای تاریخی کشور، معاون شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی کشور، معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراثفرهنگی، معاون دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور، مشاور اقتصادی معاونت صنایعدستی کشور، معاون سرمایهگذاری میراثفرهنگی استان زنجان، دو سال پیاپی کسب عنوان مدیر نمونه و رتبه اول جشنواره شهید رجایی استان سمنان در حوزه دستگاههای فرهنگی، علمی و آموزشی و کسب رتبه اول ادارهکل میراثفرهنگی استان سمنان در ارزیابیهای سازمان استخدامی کشوری در بین ادارات کل میراثفرهنگی استانها را میتوان نام برد.
کرمزاده دانش آموخته مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در مقطع دکتری است.