Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@01:54:07 GMT

سیل گلستان به عشایر کوچرو خراسان شمالی آسیب نرساند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۳۴۲۲

سیل گلستان به عشایر کوچرو خراسان شمالی آسیب نرساند

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانوارهای عشایری که در منطقه مراوه تپه استان گلستان استقرار دارند در جریان بارندگی و سیل ۱۲ فروردین هیچ خسارتی متحمل نشده و به دام آنها نیز آسیبی نرسیده است.

محمدرضا قلی پور افزود: شماری از خانوارهای عشایری شهرستان بجنورد در منطقه سیل گرفته گلستان اسکان دارند، اما خوشبختانه هیچ آسیبی از ناحیه این حادثه به آنان وارد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بارندگی شدید و وقوع سیل در محل زندگی عشایر مستقر در مراوه‌تپه گلستان، علاوه بر قطع راه دسترسی چندین روستای این شهرستان و وارد آوردن خسارت به برخی خانه‌ها، موجب تلف شدن ۳۸۳ راس دام خانوارهای عشایری مراوه تپه شد.

به گزارش ایرنا، کانال های خبری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استان خراسان شمالی از دیشب با انتشار اخباری، تلف شدن ۳۸۳ راس دام مزبور را به عشایر کوچرو شیروان نسبت می دهند که برای زمستان گذرانی در مراتع مراوه تپه استان گلستان سکونت دارند و حال آنکه دام های تلف شده متعلق به عشایر شهرستان مراوه تپه بوده است.

قلی پور، خبر منتشره مبنی بر تلف شدن دام عشایر خراسان شمالی را رد کرد و افزود: متاسفانه برخی شبکه های اجتماعی و نیز خبرگزاری ها برای منتشر کردن اخبار به درستی  نادرستی آن اهمیتی نمی دهند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اظهار داشت: خانوارهای عشایر این استان پس از زمستان گذرانی در مناطق قشلاقی استان گلستان، طبق تقویم کوچ هرساله در فروردین ماه این منطقه را به مقصد خراسان شمالی ترک می کردند اما با هماهنگی که با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان صورت گرفته، امسال این کوچ به علت شیوع ویروس کرونا با یک ماه تاخیر آغاز خواهد شد.
قلی پور افزود: هم اکنون مناطق قشلاقی که در آن خانوارهای عشایری سکونت دارند از نظر چراگاه نیز بسیار مناسب است و عشایر برای تعلیف دام خود مشکلی نخواهند داشت.
وی اظهار داشت: برای ماندگاری عشایر در مناطق قشلاقی هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوط انجام شده است و برای فصل کوچ نیز هماهنگی خواهیم کرد تا قشر عشایر در این خصوص نگرانی نداشته باشند.
وی افزود: با بهبود وضعیت از نظر مهار ویروس کرونا و همچنین شرایط آب و هوایی این خانوارها با هماهنگی دستگاه های مختلف به ییلاقات استان کوچ خواهند کرد.

هم اکنون چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.
پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.
عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.
 

برچسب‌ها بجنورد سازمان امور عشایر ایران خراسان شمالی گلستان مراوه تپه خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان امور عشایر ایران خراسان شمالی گلستان مراوه تپه خسارت مالی بجنورد سازمان امور عشایر ایران خراسان شمالی گلستان مراوه تپه خسارت مالی عشایری خراسان شمالی خانوارهای عشایری خانوارهای عشایر مراوه تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر استان گفت: در خراسان جنوبی معمولا کوچ بهاره در استان از ابتدای اسفند ماه آغاز می‌شود و استقرار عشایر تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد که با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر اکثر نقاط قابل دسترس، حدود چهار هزار خانوار اقدام به کوچ می‌کنند.

ابراهیمی با توجه به اینکه بارندگی قابل توجهی در فصل پاییز سال گذشته در استان ثبت نشد و بارندگی‌ها از اواخر زمستان قابل ملاحظه بوده است، افزود: کوچ بهاره عشایر استان هم اکنون با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کوچ بهاره درون استانی است و حدود هزار خانوار کوچ برون استانی دارند، گفت: کوچ برون استانی بیشتر به استان‌های خراسان رضوی و کرمان و سمنان است.

وی افزود: همه ساله با هماهنگی انجام شده با دستگاه‌های اجرایی استان، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، دامپزشکی و نیروی انتظامی برنامه ریزی‌های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: تانکر‌های آبرسان هم در استان در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کنند.

ابراهیمی از عشایر کوچنده خواست: قبل از آغاز کوچ حتما واکسیناسیون و بیمه دام خود را انجام دهند تا برای خروج از منطقه مشکلی نداشته باشند.

به گفته وی کوچ پاییزه نیز معمولا از اواخر آبان آغاز می‌شود و استقرار عشایر تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار اقدام به کوچ می‌کنند که معمولا درون استانی است و ۶۰۰ خانوار نیز خارج استانی و معمولا کوچ به سیستان و بلوچستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند در کرمانشاه
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری در هرمزگان
  • کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • بیش از ۹ هزار کیلومتر ایل راه در خراسان جنوبی مرمت شد