Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@16:24:16 GMT

اسفناج؛ یادگار چند هزار ساله ایرانیان در چین

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۳۵۱۵

اسفناج؛ یادگار چند هزار ساله ایرانیان در چین

ایسنا/یزد نماینده هسته چین ایران در کشور چین روابط دو کشور و ایران و چین را متعلق به دوران قبل از میلاد مسیح (ع) و شروع این ارتباط را عمدتاً با موضوع تجارت دانست.

«محمدحسین اسلامی‌نسب» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که رابطه ایران و چین به دو قرن قبل از میلاد مسیح(ع) مربوط می‌شود، اظهار کرد: در این برهه‌ی زمانی ارتباط چین با ایران به طور غیر مستقیم و از طریق تجارت ابریشم چین از طریق هند به ایران آغاز شد، به طوری که «جان چن» یکی از تجار چینی برای اولین بار به سمت ایران حرکت کرد و اولین ارتباط مستقیم ایران و چین برقرار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که ایرانیان پس از گذشت دو قرن از میلاد مسیح به کشور چین رفت، افزود: دومین ارتباط رسمی بین ایران و چین در دوران ساسانیان شکل گرفت به نحوی که تجاری از ایران به سوی کشور چین حرکت کردند و اخیراً نیز در همین رابطه بیش از هزار سکه متعلق به دوران ساسانی در چین کشف شد که اکنون در موزه‌های این کشور نگهداری می‌شود.

وی با بیان این که در سلسله «یوان» در چین، ارتباطات بین ایران و چین بسیار تقویت و بیشتر شد، گفت: در این دوران داروهای چینی، ظروف چینی و نقاشی‌های چینی و ابریشم مبادله می‌شد و حتی در این دوره، زبان فارسی پس از زبان‌های چینی و مغولی جزو سه زبان مهم این کشور به شمار می‌رفت به طوری که اکنون نیز در بعضی از مناطق چین عبارات مشترک ایرانی در این سرزمین برجا مانده است.

نماینده هسته چین ایران در کشور چین با بیان این که ایرانیان برای اولین بار کالاهایی مانند انگور، انار، خیارسبز، فلفل و اسفناج(به زبان محلی«بوت سن» که ایران را نیز بعضاً با همین عنوان می‌شناسند) به چین آوردند، گفت: در مقابل نیز ایرانیان نحوه تولید ابریشم و آهن را از چینی‌ها فرا گرفتند و این مهارت‌ها وارد ایران کردند.

وی در رابطه با اختلاف نظر ایران و چین بر سر ریشه و مبدا پیدایش قنات نیز تصریح کرد: در منطقه «شین جیان» کشور چین که قنات رایج است، اختلاف نظرهایی بر سر مبدا این سازه‌های آبی تاریخی وجود دارد اما اسناد و شواهد گویای مبدا 100 درصدی قنات از کشور ایران است.

اسلامی نسب همچنین از وجود پارچه‌های ایرانی و دستگاه بافندگی در موزه ملی چین یاد کرد و گفت: البته این اختلاف نظر نیز وجود دارد که کشور چین مبدا سبک و اختراع مهارت و هنر صنعت نساجی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری چین تجارت گردشگري ايران ایران و چین کشور چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۳۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع خودجوش ایرانیان در سراسر کشور/همه از تنبیه متجاوزحمایت کردند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از ساعاتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب دهها پهپاد و موشک حمله تنبیهی خود علیه رژیم منحوس صهیونیستی را به واسطه حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه آغاز کرد.

این حمله که طی چند روز گذشته بارها از سوی مقامات رژیم صهیونیستی، آمریکا و همپیانانش اعلام شده بود علاوه بر بازتاب گسترده در فضای مجازی، شبکه‌های خبری و رسانه‌ای در میان مردم کشورهای منطقه به ویژه فلسطین، لبنان و کرانه باختری موجی از شادی و خوشحالی به وجود آورد.

مردم شهرهای مختلف ایران نیز همزمان با اعلام رسمی حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی با حضوری خودجوش خود در میادین اصلی شهر، گلزارهای شهدا و حرم مطهر حضرت معصومه (س) و خیابان‌ها شادی خود را از پاسخ کوبنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به گستاخی اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه و به شهادت رسیدن چند نفر از مستشاران ایران اعلام کرده و از سپاه پاسداران حمایت کردند.

در زیر تصاویری از خوشحالی مردم شهرهای مختلف را می‌بینید.

تجمع بجنوردی‌ها در حمایت از حملات سپاه

لحظه به لحظه بر جمعیت تجمع حمایتی مردم خراسان شمالی در حمایت از حمله تنبیهی علیه صهیونیست‌ها افزوده می‌شود.

تجمع گرگانی‌ها در حمایت از حملات سپاه

مردم گرگان در حمایت از پاسخ نظامی به جنایات اسرائیل و تنبیه این رژیم در میدان شهرداری تجمع کردند.

مردم نورآباد لرستان در حمایت از حمله به اسرائیل

مردم نورآباد از توابع لرستان در حمایت از پاسخ نظامی به جنایات اسرائیل و تنبیه این رژیم به خیابان آمدند.

واکنش مازنی‌ها به انتقام ایران از رژیم صهیونیستی

مردم مازندران در پی شلیک پهپادهای جمهوری اسلامی ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داده و آن را اقدامی ارزشمند برشمردند.

کد خبر 6076505

دیگر خبرها

  • برای زخم دیابتی‌ها این سبزی معجزه می‌کند
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر: حجاب با هویت ایرانیان گره خورده است
  • جزییات حادثه زورگیری در اتوبان صدر از زبان متهمان + فیلم
  • پوستر | امروز همه باید به قدرت ملی خود ببالیم
  • حرفهای خواندنی محمد ربیعی از روز عجیب یادگار
  • واکنش سیدحسن خمینی به عملیات وعده صادق
  • تمجید سید حسن خمینی از حمله سپاه به اسرائیل
  • ۲۵ تا از پرکاربردترین زبان های دنیا: از انگلیسی و عربی تا فارسی و کره‌ای
  • تجمع خودجوش ایرانیان در سراسر کشور/همه از تنبیه متجاوزحمایت کردند