Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@10:49:41 GMT

عضو پارلمان عراق: برهم صالح در معرض استیضاح است

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۳۷۶۱

عضو پارلمان عراق: برهم صالح در معرض استیضاح است

عضو پارلمان عراق گفت که رئیس جمهور این کشور به دلیل نقض قانون اساسی و مأمورکردن شخصیتی جنجالی برای تشکیل کابینه که موردتوافق فراکسیون اکثریت در پارلمان نیست در معرض استیضاح قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عدن شعلان» عضو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در پارلمان عراق روز پنجشنبه خبر داد که برهم صالح رئیس جمهور عراق به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت استیضاح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعلان در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تاکید کرد: «برهم صالح به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت در معرض استیضاح است، زیرا حق جریان‌های بزرگ شیعی را که نماینده طیف وسیعی از ملت عراق هستند، زیر پا گذاشت».

وی افزود: «سازوکارهایی که رئیس جمهور با مامور کردن شخصیتی جنجالی پی گرفته در حالی که این شخصیت مورد توافق گروه‌های اکثریت شیعی نیست خیانت به شراکت و توافقی است که فرایند سیاسی عراق در سال ۲۰۰۳ بر اساس آن شکل گرفته است».

«محمد البلداوی» عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق هم پیش از این در گفت‌وگو با المعلومه توضیح داد که همه دلایل برای برکناری برهم صالح رئیس جمهور عراق فراهم است زیرا او بارها بر خلاف قانون عمل کرده و مواضع ضد و نقیضی را  پیش گرفته است و حالا هم با معرفی نکردن نامزد فراکسیون اکثریت خلاف قانون اساسی عمل کرده است.

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند که از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: برهم صالح استیضاح اتهام نخست وزیر پارلمان عراق قانون اساسی رئیس جمهور برهم صالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۳۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق امروز دوشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که عراق نمی‌پذیرد کشورش محل درگیری یا تهدیدی برای کشور‌های همسایه باشد و هر گونه تعرض به شهر‌های خود را نیز برنمی‌تابد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد، رئیس جمهور هر دو کشور در این دیدار بر لزوم توقف تجاوز به غزه، حمایت از مردم فلسطین، اهمیت کاهش تنش‌ها و اتخاذ تفاهمات و گفت‌وگوی سازنده تاکید کردند.

رئیس جمهور عراق در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای تقویت امنیت مرز‌ها و مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی، زیست محیطی و بحران آب تاکید کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه وارد عراق شد و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق از بدو ورود از اردوغان استقبال کرد.

دفتر اطلاع رسانی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در این خصوص اعلام کرد: السودانی و رئیس جمهور ترکیه در این سفر، پرونده‌های آب، اقتصاد، امنیت و پروژه جاده توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. همچنین توافقنامه چارچوب راهبردی میان دو کشور با هدف توسعه شراکت اقتصادی و تجاری امضا خواهد شد.

اردوغان پس از دیدار با رئیس جمهور عراق در کاخ دولتی در بغداد با محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

اردوغان پس از آن به اربیل می‌رود. این سفر بعد از ۱۲ سال انجام گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است
  • تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است
  • بادامچیان: در انتخاب رئیس مجلس دوازدهم دخالتی نمی‌کنیم/فراکسیون موتلفه در مجلس تشکیل می‌شود
  • سفر قریب الوقوع اردوغان به عراق پس از ۱۳ سال