Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:28:11 GMT

کشتی با چوخه بزرگترین جشنواره ورزشی ایران در نوروز

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۴۳۱۷

کشتی با چوخه بزرگترین جشنواره ورزشی ایران در نوروز

نوروز برای ایرانیان و اقوام ایرانی نمادی از فرهنگ گذشته و تجلی شکوه ایران باستان است؛ دورهمی خانواده‌ها و تعطیلات پرشمار این عید زمینه را برای ایجاد یک سری سرگرمی‌ها فراهم می‌کند. سرگرمی‌هایی که ممکن است در قالب دید و بازدید و همچنین پرداختن به ورزش‌های محلی باشد. اگر ادعا کنیم که در نوروز فستیوالی از بازی‌های نوین و بومی ایران به نمایش گذاشته می‌شود گزافه نیست، زیرا فراغت بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی موجب خواهد شد تا شمار زیادی از افراد دورهم گردآیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دورهمی در روستاها به عنوان مناطق بکر فرهنگی و طبیعی ایران نمود بیشتری دارد. در این مناطق می‌شود، انواع مسابقات و ورزش‌های مدرن و کلاسیک را مشاهده کرد، ورزش‌هایی که در قالب مسابقات فوتبال درون روستایی یا محلی انجام می‌شود. دیدارهای دوستانه در مناطق روستایی و همچنین مسابقات محلی موجب ایجاد یک هیجان در روستا شده است. این مسابقات بدون هیچ دخالتی از طرف نهادهای دولتی یا فدراسیون‌ها انجام می‌شود و جوانان به صورت خودجوش آن را برنامه‌ریزی می‌کنند. مسابقاتی که شاید بیش از آنکه جنبه برد یا باخت داشته باشد نمادی از همبستگی در مناطق عشایری و روستایی است.

همچنین با آغاز تعطیلات نوروزی و بازگشت شهروندان از مناطق مختلف کشور به روستا و شهرستان‌های کوچک، گردهم آمدن آنان در طبیعت زمینه را برای ایجاد یک سری بازی‌های بومی و محلی فراهم می‌کند. بازی‌هایی که هنوز به فراموشی سپرده نشدند بلکه با تدبیر فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در حال قانونمند شدن هستند. البته برخی از این بازی‌ها به صورت بخشی از فرهنگ مناطق مختلف کشور درآمدند و تصور اینکه آن را از منطقه جدا کرد محال است.

یکی از این بازی‌ها کشتی با چوخه است که تعطیلات نوروز را برای مناطق خراسان شمالی به ویژه شهر اسفراین بیشتر از روز سیزده است. مردم این شهر در روز چهاردهم فروردین هر سال به صورت خودجوش در گود چشمه زینل‌خان اسفراین گردهم می‌آیند و شاهد مبارزه چوخه‌کاران هستند. مبارزه‌ای که مربوط به یک دهه یا چند دهه نیست بلکه ریشه در فرهنگ خراسان دارد و در طول تعطیلات عید نوروز در مناطق مختلفی از خراسان شمالی و رضوی برگزار خواهد شد. کشتی با چوخه ترکیبی فرهنگ بومی با مدرن است که روز چهاردهم فروردین به نمایش گذاشته می‌شود. گود کشتی، زمین مسابقه، ساز و دهل، جوایز و معرفی قهرمان این مسابقات به صورت تمام و کمال از فرهنگ خاص خراسان نشات می گیرد. همچنین چوخه کاران از لباس‌های ویژه ای استفاده می‌کنند که خاص مردم بومی خراسان شمالی و بخش‌هایی از خراسان رضوی است.

اینکه ۷۰ هزار نفر به صورت خودجوش در گود زینل‌خان اسفراین گردهم می‌آیند را شاید تنها در مسابقات مهمی مانند ال‌کلاسیکو یا دربی میلان و منچستر مشاهد کرد اما گود زینل‌خان نه سانتیاگو برنابیو است و نه اولترافورد، بلکه جایی است که مردم به خاطر عشق به ورزش محلی یک روز تمام را در آن می گذرانند. روزی که هر چند در تقویم رسمی کشور تعطیل نیست اما مردم آن دیار به صورت خودجوش آن را تعطیل اعلام می‌کنند.

هر چند که امسال این مسابقات به خاطر شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود اما تعطیلی یک یا چند ساله آن نمی‌تواند مانع فراموشی این بازی بومی در منطقه خراسان شود. بازی که ریشه در عمق باور مردم آن دیار دارد. بدون شک زنده کردن بازی‌های بومی و محلی و ترویج قانونمند آنان در آینده می‌تواند نوروز ایرانی و تعطیلات پرشمار آن را از حالت یکنواختی در برخی از مناطق کشور خارج کند و این تعطیلات را به جشنواره‌ای برای عرصه بازی‌های محلی تبدیل کند.

«غلامرضا جعفری» رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در این زمینه می‌گوید: این بازی‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند به عنوان یک سرگرمی در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار گیرند. در زمان شیوع ویروس کرونا و جایی که مردم خانه‌نشینی را اختیار کردند، ترویج این بازی‌ می‌تواند نسل‌های مختلف را بدون هیچ مشکلی در کنار هم قرار دهد. بسیاری از سرگرمی‌های نهفته در بازی‌های بومی و محلی قابلیت اجرا در آپارتمان‌ها دارند.

برچسب‌ها سانتیاگو برنابئو اسفراین خراسان شمالی فدراسیون کشتی نیوکمپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سانتیاگو برنابئو اسفراین خراسان شمالی فدراسیون کشتی نیوکمپ سانتیاگو برنابئو اسفراین خراسان شمالی فدراسیون کشتی نیوکمپ بازی های بومی و محلی صورت خودجوش خراسان شمالی مناطق مختلف بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مهم‌ترین خبر‌های ورزشی فارس در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ را در این بسته خبری بخوانید.

فجر سپاسی میزبان نماینده کرمان در جام حذفی فوتبال
در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال کشور، فجر شهید سپاسی شیراز فردا جمعه هفتم اردیبهشت از ساعت ۱۸ در ورزشگاه حافظیه شیراز میزبان گل گهرسیرجان است. حسین زمانی قضاوت این بازی را برعهده دارد.
رقابتِ زردپوشان شیرازی در لیگ دسته یک فوتبال هم حساس است و در پایان هفته بیست و هشتم با یک بازی کمتر نسبت به رقبا پس از خیبر خرم آباد چادر ملو اردکان با ۵۵ امتیاز در رده سوم جدول ایستاده اند. فجری‌ها پنج شنبه هفته آینده در هفته بیست و نهم این رقابتها، در یک بازی حساس؛ در ورزشگاه حافظیه میزان خیبر خرم آباد هستند.
*****************
فدراسیون کشتی، شرایط ملی پوش شدن ۳ فرنگی کار استان فارسی در ۲ وزن المپیکی و ۱ وزن غیر المپیکی را اعلام کرد.
محمدرضا گرایی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک برای دومین حضور پیاپی در المپیک باید از سد پدیده کشتی فرنگی ایران یعنی سعید اسماعیلی عبور کند.
ستاره ۲۰ ساله‌ای که چند روز پیش در مسابقات بزرگسالان آسیا بر سکوی نخست ایستاد. حالا کادر فنی تیم ملی برای انتخاب دشوار خود در وزن ۶۷ کیلوگرم و انتخاب نماینده ایران در المپیک پاریس، گرایی و اسماعیلی را به مسابقات رنکینگ مجارستان که خرداد امسال در بوداپست برگزار می‌شود، اعزام می‌کند.
در وزن ۶۰ کیلوگرم مرحله نهایی انتخابی تیم ملی جهت تعیین ملی پوش کشورمان در المپیک پاریس هم رقابت‌های رنکینگ مجارستان خواهد بود و امیررضا ده بزرگی از فارس و مهدی محسن نژاد به این مسابقات اعزام می‌شوند.
در وزن غیر المپیکی ۸۲ کیلوگرم هم با توجه به عملکرد نامناسب محمدعلی گرایی در مسابقات جهانی سال‌های اخیر در وزن ۷۷ کیلوگرم و محرومیتش، مقرر شد به محمدعلی گرایی شانس مجددی برای حضور در ورزن ۸۲ کیلوگرم داده شود تا با نفر برتر رقابت‌های جام تختی به رقابت‌های رنکینگ مجارستان اعزام شود.
**************
سرمربی تیم بسکتبال لیموندیس از این بایشگاه جدا شد.
تیم لیموندیس شیراز در نخستین حضور خود در لیگ برتر بسکتبال با هدایت محمدرضا اسلامی، در مرحله مقدماتی در جایگاه هشتم ایستاد و در مرحله حذفی از پس شهرداری گرگان صدرنشین رقابت‌ها برنیامد از دور رقابت‌ها کنار رفت؛ حالا محمدرضا اسلامی مربی کرمانی لیموندیس اعلام کرده قصد ادامه همکاری با این تیم را ندارد.

دیگر خبرها

  • مهم ترین خبرهای ورزشی فارس
  • آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • مروری بر چند خبر ورزشی چهارم اردیبهشت استان قزوین
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل