Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-19@11:42:15 GMT

درس‌های کرونا برای بانک‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۵۱۶۷

درس‌های کرونا برای بانک‌ها

به گزارش مکنزی، بحران بشردوستانه شیوع و گسترش سریع ویروس کرونا (COVID-۱۹) در جهان، احتمال بروز یک بحران اقتصادی جدید را که به ایجاد اختلال در بازارهای جهانی منجر خواهد شد به همراه خواهد داشت. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ادامه همه‌گیر شدن آن، بانک‌ها، نقش مهمی را در پایدارتر کردن شرایط و کمک به عبور از این بحران دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ویروس کرونا، پیش از هر چیز یک چالش بشردوستانه است؛ همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد، این ویروس در سراسر جهان و از طریق مراکز انتقال فعال بی‌شماری به سرعت در حال گسترش است. ۱۶ مارس ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۶۷ هزار فرد مبتلا به این ویروس را تایید کرد که از این تعداد ۸۶ هزار مورد خارج از چین گزارش شده و از حدود ۱۱۰ هزار مورد تایید شده، حدوداً ۲۸ هزار مورد  فرد مبتلا در خارج از چین و در طی یک هفته گذشته به این ویروس مبتلا شده‌اند. این بیماری با سرعت بسیاری در حال انتقال است و به‌طور نامتوازنی روی افراد سالخورده و دارای شرایط خطرناک تاثیر بیشتری می‌گذارد.

۷۵ درصد از موارد جدید مبتلایان به این ویروس در گزارش ۱۸مارس سازمان بهداشت جهانی در اروپا گزارش شده و این منطقه را به عنوان یکی از مراکز اصلی متاثر از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا   تبدیل کرده است.

کشورهایی مثل ایتالیا که سال‌ها با رشد پایین اقتصادی و بدهی زیاد دولتی مواجه بوده و جمعیت این کشور نیز به مراتب جمعیتی سالخورده محسوب می‌شود یا فرانسه، اسپانیا و بسیاری از کشورهای منطقه آسیا مثل تایلند که اقتصاد آن‌ها به گردشگری و صادرات گره خورده و ۷۵ درصد از تولید ناخالص ملی آن‌ها را شامل می‌شود،  به نحو دیگری در آستانه این بحران بزرگ قرار گرفته‌اند. شرایط ویژه حاکم  بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا پیش از شیوع این ویروس، خانواده‌های بسیار زیادی را در معرض تاثیرات گسترش و شیوع این ویروس قرار خواهد داد. 

اگرچه همه‌گیری ویروس کرونا در نهایت فروکش خواهد کرد، اما مدت، میزان و مراحل بعدی شیوع آن بسیار مبهم است و سوالات بسیاری را در مورد ماهیت این ویروس و ادامه شیوع آن پدید آورده است که تعداد واقعی مبتلایان کشف نشده، دوره کامل انتقال و حتی پتانسیل انتقال بدون علایم آشکار را شامل می‌شود. 

براساس تجارب به‌دست آمده در چین، تاثیرات ناشی از شیوع این ویروس می‌تواند سه تا چهار ماه به طول بیانجامد و به‌طور بالقوه ممکن است در برخی مناطق و شرایط، طولانی‌تر هم باشد که در نتیجه چشم‌اندازهای اقتصادی را به‌طور فزاینده‌ای  ناامیدکننده، منفی و با نگرانی همراه کرده است. کما اینکه کاهش قیمت نفت در هفته منتهی به ۸ مارس از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ در وال‌استریت به بی‌سابقه‌ترین حالت خود رسیده است. 

بانک‌های مرکزی و دولت‌های مختلف در سراسر جهان اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌اند که می‌توان به اقدامات محرک مالی، کاهش نرخ بهره، اقدامات مرتبط با نقدینگی و تغییر در قوانین سرمایه‌ای اشاره کرد. با این وجود سرمایه‌گذاران نسبت به کارا بودن این اقدامات تردید دارند، همان‌طور که در واکنش بازار آمریکا در ۱۵ و ۱۶ مارس این نگرانی و تردید به وضوح  مشهود بود.

از این رو، مسیر پیش‌رو ناآرام و با عدم قطعیتی مرکب از منحصر به فرد بودن این بحران و تاثیر شوک‌های ناشی از عرضه و تقاضا در شرایط بحرانی در اقتصاد کلان جهانی همراه شده است.

نمایش شاخص‌های تاثیرگذار در ویروس کرونا

عملکردهای چندین سال گذشته در اقتصاد جهانی، ممکن است در کنار این بحران، پتانسیل افزایش نقدینگی در بازار را تشدید کند. بانک مرکزی فدرال (FED) و بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) پیش‌تر نرخ بهره را به صفر رسانده‌اند و تلاش کرده‌اند تا این اعمال محدودیت را به سایر بانک‌ها نیز تسری دهند که خود از نظر تاریخی بی‌سابقه است. بسیاری از مناطقی که با رکود اقتصادی بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمالاً نیازمند اقدامات جهانی و هماهنگی عمومی بیشتری برای عبور از این بحران هستند. 

همچنین بانک‌های سراسر جهان به عنوان تثبیت‌کننده‌های سیستماتیک اقتصاد، با خدمات نقدی، سپرده‌گذاری، تمدید اعتبار، تسهیل در خدمات پرداخت و بازاریابی مجدد، نقش مهمی را در این اقدام جهانی بازی می‌کنند. 

این مقاله توصیه‌هایی در راستای اقداماتی است که باید توسط بانک‌ها صورت گیرد و فراتر از توصیه‌هایی است که موسسات تجاری در واکنش به بحران‌های دیگر پیشنهاد کرده‌اند.

نویسندگان این مقاله معتقدند که تمامی موسسات و به‌ویژه بانک‌ها باید برای یک دوره حاد و فشرده چند ماهه برنامه‌ریزی‌های خود را بر این واقعیت متمرکز و در عین حال، منابع مالی خود را در راستای شناسایی پیامدهای استراتژیک و بلندمدت در مواجهه با این بحران هدایت کنند.

واکنش سریع

بانک‌ها، پیش‌تر اقداماتی را در واکنش سریع به گسترش ویروس کرونا انجام داده‌اند؛ اقداماتی که شامل ایجاد کارگروه‌های اصلی مقابله با بحران، اعمال محدودیت‌های جابه‌جایی، جلوگیری از تجمعات در مقیاس بزرگ، تفکیک تیم‌ها، اقدامات دورکاری تیم‌ها و مدل تعاملات افراد است.

فراتر از این اقدامات فوری و پایه‌ای صورت گرفته، بانک‌ها باید سه اقدام متناسب با ترکیب خاص استرس‌های بیولوژیکی، بازار و چگونگی تاثیر آن‌ها در بازارهای جهانی را در اولویت خود قرار دهند. این نکات در راستای تجاربی است که در چین، ایتالیا و چند کشور دیگر به دست آمده و اذعان می‌کند که این اقدامات ممکن است به خاطر وجود اختلافات این کشورها در ساختارهای اقتصادی و سیاسی، سیستم‌های بهداشت و درمان، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی نیازمند تغییراتی باشد اما کلیات آن نباید به فراموشی سپرده شود. 

۱. نرمال‌سازی شرایط چند ماهه و پایداری شرایط کاری برای کارمندان

به عنوان اقدام اصلی و با اولویت بالا، تقریباً تمامی بنگاه‌های اقتصادی و تجاری اقدامات حفاظتی لازم را در محافظت از نیروی انسانی خود در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام داده‌اند. این اقدامات شامل اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه، بهداشت محیط کار، جلوگیری از مسافرت‌های کاری و ارائه راهکارهای جایگزین برای دور کاری و شروع نوع جدیدی از ارتباطات بوده است.

با این حال، اقدامات بهداشتی برای مهار انتشار این ویروس ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. همان‌گونه که پیش‌تر در چین شاهد آن بوده‌ایم. بنابراین، بانک‌ها باید ضمن تاکید بر حفظ سلامتی اقتصادی و روحی خود در چنین دوره‌ای، اطمینان داشته باشند که اقدامات انجام شده آن‌ها پایدار و به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. علاوه بر این بایدکارمندانِ با قراردادهای موقت کاری که از این اتفاقات تحت تاثیر بیشتری قرار می‌گیرند مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

از آنجا که بانک‌ها از ارائه‌دهندگان خدمات اساسی به مشتریان و جوامع هستند و بازارهای گسترده‌ای را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند، نیازمند دقت در اتخاذ رویکردهای رفتاری با نیروی انسانی خود خواهند بود که ریسک‌های خود را کنترل کنند. این موضوع ممکن است نیازمند فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌هایی نیز باشد. کما اینکه یک بانک کره‌ای ۱۵۰ نفر از کارمندان مرکز تماس خود را که نیازی به دسترسی به اطلاعات مشتریان نداشتند و صرفاً پاسخ‌گوی سوالات کاری مشتریان بودند را به‌طور کامل دور کار کرده و از حضور فیزیکی آن‌ها در محل کار جلوگیری کرده است. 

اقدامات ملموسی که باید توسط بانک‌هایی صورت گیرد که با درنظر گرفتن مخاطرات این کار، تصمیم به فعال نگه داشتن شعب فیزیکی خود دارند:

بانک‌ها باید برای تمامی کارکنانی که امکان ادامه کار از راه دور را دارند، سیاست‌گذاری‌های جدیدی به منظور پیدا کردن شیوه‌هایی برای انجام این کار اتخاذ کنند. اندازه‌گیری و ارزیابی‌های مرتبط با عملکرد کارکنان در شرایط کار از راه دور باید تغییر کند و به موازات آن این اطمینان برای بانک‌ها وجود داشته باشد که در کنار توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مناسب از جمله ملاحظات امنیتی داده‌ها، جلوگیری از کلاهبرداری‌های سایبری، حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان و پرسنل، تست‌های زیر فشار، به‌روزرسانی‌های مداوم نرم‌افزارها با شرایط دورکاری پرسنل؛ سطح آموزش و توانایی کارکنان نیز به سطح قابل اتکای جدیدی برسد.

روال‌های کاری دورکاری پرسنل، مبتنی بر خروجی‌های قابل اندازه‌گیری و  تکیه بر قابلیت‌های فناوری محور باید در کانون توجه قرار داشته باشد.

۲. تنها خدماتی به‌صورت حضوری ارائه شود که ارائه غیرحضوری آن‌ها غیر قابل انجام باشد

معمولاً در شرایط بحرانی، مردم به استفاده حضوری از خدمات بانکی بیشتر از قبل روی می‌آورند که بانک‌ها باید نسبت به تشویق آن‌ها به انجام خدمات بانکی از راه دور اقدامات ضروری را در دستور کار خود قرار دهند. البته که این رویکرد نیازمند آگاهی از نیازها و ترجیحات کاربران در تمام بخش‌های مربوط به مصرف‌کننده نهایی و به‌ویژه جامعه خطرپذیرتر نسبت به ویروس کرونا است و می‌توان انتظار داشت که احتمال پذیرش این رویکرد ممکن است در این جامعه هدف با اقبال کمتری روبه‌رو شود. 

بانک‌ها باید با اعمال محدودیت و کاهش ظرفیت خدمت‌دهی خود بر پایه نوبت‌دهی، نسبت به کنترل تقاضای مشتریانی که نیازمند مراجعه حضوری هستند اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان انجام دهند. برخی بانک‌های چین در مناطق پرخطر با این رویکرد توانستند در زمان کوتاه شعب فیزیکی خود را بدون ایجاد اختلال در ارائه خدمات به مشتریان خود تعطیل کنند. این اقدام همچنین در بانک‌هایی از هنگ‌کنک، آلمان و ایتالیا نیز با موفقیت اجرایی شده است. 

رعایت محدودیت‌ها و الزامات بهداشتی حفاظتی در مکان‌های فیزیکی از جمله ضدعفونی مداوم شعب، دستگاه‌های خودپرداز و ورود محدود افراد به مکان‌های سربسته از اقدامات مهمی است که تجربه اجرای آن در کشورهای مختلف وجود داشته است.  در عین حال بانک‌ها باید مشتریان خود را حمایت کنند تا رغبت بیشتری به استفاده از خدمات دیجیتال و آنلاین داشته باشند. این حمایت با افزایش و سهولت دسترس‌پذیری  بیشتر کانال‌های ارتباطی از راه دور، افزایش محصولات دیجیتال، ارتقای سطح کیفی محصولات آنلاین و اعتمادسازی در مردم از طریق آموزش‌های آنلاین سرعت بیشتری می‌گیرد. 

باید پذیرفت که متاسفانه احتمال افزایش خطر کلاهبرداری و اختلال در امنیت کاربران در این شرایط اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که همواره فرصت‌طلبان و کلاهبرداران از سردرگمی کاربران [که ناشی از تغییر در روش‌های مرسوم استفاده از خدمات بانکی است] سوء استفاده خواهند کرد. 

بانک‌ها باید در تیم‌های توسعه چابک محصولات خود که متخصصان امنیت را هم شامل می‌شود از ریسک‌های خود مطلع شوند و تست‌ها و کنترل‌های نهایی محصولات را با دقت بیشتری انجام دهند. در عین حال تجارب موفق صورت گرفته در این حوزه نشان می‌دهد که اگر چابکی (پذیرش تغییرات و واکنش سریع و مناسب نسبت به آن) به درستی در سازمان‌ها تعریف شده باشد این مهم قابل دستیابی خواهد بود. 

با افزایش آمار شیوع و گسترش ویروس کرونا  اقدامات مختلفی به منظور محافظت از مشتریان و برقراری ارتباط مناسب با آنها باید توسط بانک‌ها انجام شود.

 

۳. رسالت اجتماعی خود برای حمایت از خانوارها و کسب‌وکارها را با اعتباردهی به آنها و به‌طور کامل انجام دهید 

اکثر خانواده‌ها و مشاغل، تحت تاثیر ماهیت وسعت گسترده و بی‌سابقه این ویروس قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا ۷۴ درصد از کارگران می‌گویند که زندگی خود را فقط از دریافت حقوق ماه به ماه و کارکرد هر روزه در طول ماه می‌گذارنند. در حالی که ۵۸ درصد آن‌ها به‌صورت ساعتی دریافتی خود را تسویه می‌کنند. این شرایط تاثیر مالی مستقیمی پس از اقدامات قرنطینه و عدم اشتغال برای آن‌ها خواهد داشت و زندگی را برای آنان غیر ممکن خواهد کرد. استرس ناشی از بدهی‌های گذشته در این افراد شرایط را بسیار حادتر خواهد کرد. این افراد نیازمند پشتیبانی از طریق اعتباردهی و حمایت بیشتر بانک‌ها هستند. حتی در خانوارهایی که نرخ پس‌انداز آن‌ها زیاد است نیز این موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد. 

در بین مشاغل مختلف و کشورهای مختلف، این تاثیرات متفاوت خواهد بود اما مشخص است که تاثیر ویروس کرونا بر صنایع مرتبط با گردشگری، سرگرمی، خودرو، نفت و گاز و بهداشت به دلیل بروز اختلال در عرضه و تقاضا بیشترین آسیب را وارد خواهد کرد و طبیعتاً مشاغل کوچک‌تر به مراتب آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

بانک‌ها باید به سرعت بخش‌های متاثر از این بحران را در میان مشتریان خود شناسایی کرده و درک کنند که چگونه می‌توانند بیشترین حمایت را از آن‌ها داشته باشند. چرا که حمایت از مشتریان در مواقع بحران، روابط مشتریان با بانک‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. 

سازمان‌های قانون‌گذاری در سراسر جهان این چالش بزرگ را درک کرده و در حال تغییر و وضع قوانینی هستند که به بانک‌ها در عبور از این بحران کمک کنند. 

به عنوان مثال بانک مرکزی اروپا در ۱۲ مارس اعلام کرد که بانک‌ها می‌توانند از بافر سرمایه و نقدینگی خود به‌طور کامل استفاده کنند و به بانک‌ها اجازه داده شد تا به‌طور موقت به زیر سطح سرمایه تعریف شده خود رسیده و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. 

بانک‌ها باید درخصوص اقدامات مرتبط با نقدینگی و حمایت از مشتریان خود هوشیارانه‌تر عمل کنند و حتی ممکن است تجربه نرخ بهره منفی که در سال‌های اخیر در بعضی از کشورهای اروپایی رواج یافته بود در کشورهای بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. 

آزمون فشارهای مالی؛ برنامه‌ریزی برای آینده 

پیش‌بینی شده است که عملکرد موسسات مالی و اعتباری در تمامی ابعاد (هزینه، درآمد و سود) تحت تاثیر این بحران قرار گیرد و در عین حال ناسازگاری زیادی  بین مشتریان و بانک‌ها به وقوع بپیوندد که جزییات و تاثیرات آن به میزان قابل توجهی بستگی به مدت زمان ادامه این بحران در جهان خواهد داشت. گرچه تاثیر دقیق این بحران بسیار نامشخص است اما می‌توان موارد زیر را با قطعیت بیشتری پیش‌بینی کرد:

احتمالا درآمد به شکل قابل توجهی سقوط خواهد کرد که دلیل آن کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان در مشاغل خرده فروشی، کاهش میزان دارایی تحت مدیریت در بخش‌های مدیریت دارایی و نیز کندی قابل توجه در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری‌های بانکی خواهد بود. البته در برخی از مشاغل ممکن است استثنا وجود داشته باشد و حتی افزایش حجم گردش درآمد را نیز به همراه داشته باشد اما نوسانات زیادی را تجربه خواهند کرد و تاثیر مستقیمی بر سود آن‌ها دارد. 

حاشیه سود خالص کاسته خواهد شد؛ چرا که با افزایش میزان تقاضای اخذ وام‌ از میزان اعتبارات کاسته شده و ارزش اوراق بهادار نیز کمتر خواهد شد. 

بیشتر بخش‌های اقتصادی از جمله خرده فروش‌ها، کارگران خود اشتغال و روزمزد، ضررهای بیشتری را تجربه خواهند کرد. در این بین بخش‌های مرتبط با گردشگری، سرگرمی و نفت و گاز بیشترین میزان ضربه را تجربه می‌کنند که تاثیر مستقیمی در به چالش کشیده شدن قیمت نفت و تاثیرگذاری آن بر عوامل سیاست‌های منطقه‌ای داشته و در نتیجه سایر صنایع و مشاغل نیز آسیب جدی‌ای را تجربه خواهند کرد. 

کار از راه دور، هزینه‌های پنهانی زیادی را برای بنگاه‌های اقتصادی آشکار خواهد کرد و ضربه‌های بزرگ ناشی از افزایش احتمال کلاهبرداری‌ها را نیز به همراه خواهد داشت. 

برای درک بهتر تاثیر این بحران در سبدهای سرمایه‌گذاری بانکی لازم است ابزارها و آزمایش‌های مداوم‌تری توسط بانک‌ها و نظارت دقیق‌تری از میزان ریسک‌ها صورت گیرد. چارچوب‌های به‌کار گرفته شده در زیرساخت‌های سرمایه‌ای که به عنوان بخشی از فرایند تجزیه و تحلیل جامع سرمایه (CCAR) در ایالات متحده تدوین شده است می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای همین نویسندگان این گزارش مکنزی معتقدند پنج ضرورت اصلی در این حوزه باید توسط بانک‌ها درنظر گرفته شود؛

اولویت‌بندی و بازبینی:

برخلاف آزمایشات تنش‌های نظارتی یک تمرین فرضی نیست. نتایج آزمون‌های استرس مالی و پیامدهای مستقیمی که در تصمیمات بانک‌ها دارد باید به‌صورت واقعی و در لحظه انجام شود. همچنین به درستی درک کنند که کدام بخش‌ها در معرض بیشترین خطر قرار دارند و به سرعت تجزیه و تحلیل‌های خود را معطوف به نظارت بر داده‌های حاصل و سیگنال‌های هشداردهنده روی آن کنند. این موضوع می‌تواند چشم‌انداز بهتری از اوضاع اقتصادی آینده برای آن‌ها ترسیم کند.

تست‌های استرس برای شناسایی بدترین حالات ممکن: آزمایش‌های تنش‌های نظارتی و نیز تست‌های استرس تکمیلی در اکثر بانک‌ها سناریوهای فرضی خاصی را برای ارزیابی تاثیر احتمالی آن‌ها به‌وجود آورده است. در دنیای امروز بانک‌ها باید به سرعت به دنبال درک محدودیت‌های خارجی، اقدامات احتمالی و حمایت از وام‌گیرندگان و بازارها در طول این مسیر باشند.

ساخت سناریوهای صرف و کلان اقتصادی به تنهایی مفید نیست؛ چرا که این موضوع از عواملی اصلی بحران فاصله دارد. در عوض باید سناریوهایی در کنار گسترش این ویروس ایجاد شود که این سناریو، مستلزم ایجاد توسعه در طیف وسیعی از انتظارات برای پیشرفت بیماری، واکنش‌های دولتی، تغییر در عرضه و تقاضا و مواردی از این دست خواهد بود. تجزیه و تحلیل تعامل بین عرضه و تقاضا و تاثیر آن بر عوامل کلان اقتصادی بسیار پیچیده است و هیچ سابقه تاریخی مستقیمی برای این بحران وجود ندارد. متغیرهای تاریخی مرتبط مانند درآمد، اشتغال و… از هم گسیخته‌اند و به‌طور معمول متغیرهای دیگری با آن درگیر شده‌اند. تاثیر این بحران به نوعی با تاثیر کمبود یک‌باره مواد غذایی در سراسر جهان شباهت زیادی دارد.

فرضیات عملکردی در مدل‌های موجود ایجاد شده و از آنجا که این بحران بی‌سابقه است، فرضیات ساخته شده ممکن است به درستی عمل نکند و کارایی لازم را نداشته باشند.

پیامدهای اقدامات کوتاه‌مدت از جمله حفظ سلامت کارمندان اگر مطابق با تجربیات کشورهای دیگر باشد ممکن است پاسخگوی نیاز فعلی باشد اما اگر این شرایط چندین ماه به طول بیانجامد نیازمند بازنگری‌های مجدد و مسولانه‌تری خواهد بود.

به عنوان وام‌گیرندگان سپرده‌گذاری، اعتباردهنده و تسهیل‌کننده خدمات پرداخت، بانک‌ها نقش مهم و اساسی‌ای در عملکرد اقتصاد کشورها دارند. آنها صرفاً یک شرکت تجاری نیستند. بلکه خدمات مهمی را به تمام افراد و جوامع عرضه می‌کنند. سلامتی آن‌ها، سلامتی نیروی کار آن‌ها، استمرار عملکرد، ایمنی و در دسترس بودن آن‌ها بسیار حیاتی است. 

آخرین بحران مالی به‌صورت سیستماتیک ضربه بزرگی را به سیستم بانکی کشورهای درگیر وارد کرد. اما جریان بحران فعلی چیزی خارج از یک فرایند سیستماتیک است و بانک‌ها می‌توانند نقش خود را به عنوان پایدارکنندگان اقتصادی جوامع ایفا کنند و البته نیازمند تفکر بیشتر، تبادل نظر دقیق‌تر و بررسی گزینه‌های مختلف و اهداف استراتژیک کوتاه‌مدت و بلندمدت‌اند. 

رهبران بانک‌ها باید در نظر داشته باشند که این بحران، ارتباط مستقیمی با میزان و مدت آن دارد. تعدادی از روندهای موجود می‌تواند تغییر کند. پویایی در محل کار، مدیریت استعدادها و حرکت به سمت دیجیتالی شدن پس از یک دوره طولانی کار از راه دور ممکن است تداوم بیشتری پیدا کند. هرچه مدت زمان این بحران بیشتر باشد پیامدهای آن در نیروی کار بانک‌ها بیشتر خواهد بود. تحولات انسانی در سازمان‌ها و فرهنگ‌های سازمانی را تغییر خواهد داد. نیازمندی و میزان انتظارات مشتریان را با تغییرات جدی‌ای مواجه می‌کند و حتی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر وضعیت سیاسی و حتی محیط زیستی کشورها داشته باشد. بانک‌ها باید درس‌هایی که از این بحران می‌گیرند را به درستی ثبت کنند و میزان انعطاف‌پذیری در عملیات مالی و سرمایه‌گذاری خود را نیز در این زمان افزایش دهند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک اقتصاد جهانی بانکداری الکترونیک کرونا تاثیر اقتصادی کرونا باید توسط بانک ها بانک ها کار از راه دور سراسر جهان عرضه و تقاضا داشته باشند ویروس کرونا مشتریان خود قابل توجهی عین حال قابل توجه تحت تاثیر بی سابقه بخش ها تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور از شر «تبخال» خلاص شوید؟

فرارو- ویروس تبخال می‌تواند برای مدت‌های طولانی به شکل پنهان در بدن زنده بماند و به صورت دوره‌ای باعث ایجاد تاول‌هایی شود که مدام می‌ترکند و به زخم‌های سرباز تبدیل می‌شوند. در صورتی که با تبخال کاری نداشته باشید، علائم ظاهری‌اش بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود پیدا می‌کند؛ اما در این مدت سبب قرمزی پوست، درد، سوزش و البته خجالت‌زدگی فرد برای حضور در اجتماع می‌شود.

به گزارش فرارو، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن روش‌هایی طبیعی برای درمان این مشکل هستند. هرچند برخی از دارو‌های طبیعی برای درمان آثار تبخال وجود دارند، عامل ویروسی که سبب ایجاد تبخال می‌شود، به لحاظ حقیقی از بین نمی‌رود. در صورتی که بتوانید عواملی را که سبب بروز و ایجاد تبخال می‌شوند، شناسایی کنید، به احتمال قوی می‌توانید از بروز تبخال جلوگیری کنید.   تقویت سیستم ایمنی بدن با داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، تغییر سبک زندگی و احتیاط بیشتر در زمانی که به تبخال دچار شده‌اید، از مهم‌ترین عوامل کنترل و درمان تبخال به شمار می‌روند. مواد غذایی مفید برای درمان تبخال تمامی افرادی که به تبخال دچار می‌شوند، علائم مشترکی را از خود نشان نمی‌دهند. تعداد زخم‌ها، میزان شدت آنها، میزان مسری بودن و مدت زمانی که روی بدن باقی می‌مانند، همگی این موارد به قدرت دستگاه ایمنی افراد بستگی دارد.   خوراکی‌های که برای درمان تبخال مفیدند، عبارت‌اند از:
۱ - مواد مغذی
اولین قدم برای درمان تبخال افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. برای این منظور باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید. با اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی خود تا جای ممکن جلوی ویروس تبخال را خواهید گرفت.

۲ - مواد غذایی سرشار از لیزین
این آمینو اسید از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می‌کند. حبوبات، ماهی، بوقلمون، مرغ و سبزیجات حاوی لیزین هستند.

۳ - سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ
این نوع از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئید‌ها (که در هویج یافت می‌شود)، بیوفلاونوئید‌ها و ویتامین C هستند که به از بین بردن جای زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کنند.

۴ - ماهی
ماهی یکی از مهم‌ترین منایع تأمین کننده امگا ۳ برای بدن است که به درمان التهاب و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.

۵ - پروتئین
افرادی که دچار تبخال می‌شوند، برای کوتاه کردن طول درمان به پروتئین بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین همچون ماهی‌های غیر پرورشی، مرغ و گوشت قرمز کم چرب استفاده کنند و در هر وعده غذایی ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کنند.

۶ - زینک
زینک (روی) برای انجام واکنش‌های شیمیایی‌ که به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس و عفونت‌ها کمک می‌کنند، ضروری است. استفاده از زینک به صورت موضعی روی پوست برای درمان تبخال مفید است. البته دریافت زینک با مصرف پروتئین می‌تواند در فرآیند بهبود نیز تاثیر بگذارد. خوراکی‌هایی مانند جگر، گوشت گاو، آجیل و سبزیجاتی مثل اسفناج سرشار از زینک هستند. خوراکی‌های مضر برای تبخال تعدادی از مواد غذایی سبب افزایش التهاب، ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش حساسیت پوستی خواهند شد. سعی کنید از مصرف غذاهایی که در ادامه به آن اشاره شده است، بپرهیزید:

۱ - قند و شکر افزودنی
ضعف در سیستم ایمنی و بد‌تر شدن التهابات از جمله مضرات شکر و قندی است که در فرآیند تولید به مواد غذایی افزوده می‌شود. شکر و قند را می‌توان در نوشابه، اسنک‌ها و مواد خوراکی مانند ماست، غلات صبحانه، شکلات‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و… پیدا کرد.

۲ - الکل
مصرف الکل و تنباکو می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند و باعث بروز نشانه‌هایی مثل احساس خستگی، درد و التهاب پوستی شود.

۳ – خوراکی‌های فرآوری شده
بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده حاوی روغن‌های هیدروژنه هستند و باعث ضعف دستگاه ایمنی می‌شوند. اینگونه از مواد غذایی سبب بروز آلرژی و حساسیت خواهند شد و به جز کالری خاصیت دیگری ندارند.

۴ - مواد غذایی اسیدی
این مواد سبب افزایش خارش پوست و همچنین افزایش درد در قسمتی که تبخال ظاهر شده است، می‌شود. بهتر است در مواقعی که دچار تبخال هستید، از مصرف گوجه فرنگی، پرتقال، سرکه و سایر مرکبات اجتناب کنید. سایر روش‌ها برای درمان تبخال ۱ - مکمل‌ها
گیاهان ضد ویروسی: مانند آقطی، گل همیشه بهار، سرخار گل، سیر، گون و ریشه شیرین بیان.   لیزین: روزی ۳ وعده هر مرتبه ۱۰۰۰ میلی گرم برای پیشگیری از شیوع بیشتر.   استفاده از عصاره فرنجمشک (وارنگ بو) به صورت موضعی: (این گیاه تسکین دهنده و برای درمان اگزما پوستی نیز مفید است.)   ویتامین C : ۱۰۰ میلی گرم به صورت روزانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن.   زینک: ۳۰ میلی گرم روزی دو مرتبه، برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از فعال شدن ویروس تبخال.   ب. کمپلکس: روزانه ۵۰ میلی گرم ویتامین B. برای مقابله با استرس و شیوع تبخال.

۲ - روغن‌های ضروری
روغن‌های ضروری مانند روغن میخک و روغن درخت چای برای درمان تبخال بسیار موثر و مفید هستند. روزی ۳ مرتبه و هر مرتبه به اندازه ۱ تا ۳ قطره از این روغن‌ها را مصرف کنید. در صورتی که پوست حساسی دارید، این روغن‌ها را با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا از غلظت آن‌ها کاسته شود.

۳ - درمان درد ناشی از زخم‌ها
• زخم‌ها را باز نکنید تا بتوانید از شیوع آن‌ها در سراسر بدن جلوگیری کنید و بعد از تماس با زخم ها دست‌های خود را بشویید.
• کسی را نبوسید و از وسایل مشترک استفاده نکنید. از به اشتراک گذاشتن مسواک، رژ لب و سایر لوازم آرایشی خودداری کنید.
• هنگامی که زخم بهبود پیدا کرد، حتما مسواک خود را عوض کنید؛ زیرا احتمال دارد ویروس روی مسواک باقی مانده باشد و دوباره سبب ایجاد مشکل شود.
• برای کاهش حساسیت از صابون‌های طبیعی و آب گرم استفاده کنید.
• برای رفع درد از کرم‌های ضد خارش یا وازلین استفاده نکنید.
• اگر درد دارید، یک حوله گرم روی ناحیه‌ای که تبخال ظاهر شده است، بگذارید و یا دوش آب گرم بگیرید.
• اگر تبخال اطراف دستگاه تناسلی قرار دارد، از یک حوله جداگانه استفاده کنید؛ زیرا احتمال انتقال ویروس وجود دارد.   علائم تبخال تبخال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که با ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تبخال است که ممکن است در آلات تناسلی هر دو جنس، مغز و چشم آشکار شود و گاه ممکن است به فلج  بی‌انجماد. برای تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌کند. اگرچه در برخی از بیماران و پس از چندین سال از بازگشت بیماری ناگهان تظاهر دوباره تبخال از بین می‌رود، همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.   تبخال عبارت است از ویروس‌هایی که باعث ایجاد زخم‌های چرکینی روی پوست می‌شوند. دو نوع از تبخال‌ها از همه شایع‌ترند که عبارت‌اند از:

هردو عفونت HSV-۱، HSV-۲: مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود افراد به تبخال مبتلا شوند، ویروس "HSV-۱" است. این ویروس سبب ایجاد زخم‌هایی در بخش‌هایی از دهان و لب می‌شود که به آن "تب آبله" نیز می‌گویند. ممکن است یک فرد در کودکی به این ویروس آلوده شده باشد و ویروس به صورت پنهان و غیر فعال در بدن باقی مانده باشد. به همین دلیل زمانی که دستگاه ایمنی بدن ضعیف می‌شود، نشانه‌های تبخال بیشتر نمایان می‌شوند.

ویروس "HSV-۲": معمولا عامل تبخال ناحیه تناسلی است که سبب ایجاد جوش در این ناحیه می‌شود و بنا به آمارها از هر سه بزرگ‌سال یک نفر به آن مبتلا می‌شود.

هر دو ویروس بسیار مسری هستند و سبب ایجاد زخم در بخش‌هایی از بدن می‌شوند.   نشانه‌های تبخال عبارت‌اند از:
• ایجاد زخم یا تاول‌هایی در اطراف لب، درون دهان، دستگاه تناسلی، باسن و قسمت بالای ران.
• تبخال نوع اول عموما زبان، لب‌ها، لثه و فک را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تبخال نوع دوم در آقایان در اطراف آلت جنسی و در زنان در اطراف دهانه رحم بروز می‌کند.
• این زخم‌ها برخی مواقع دردناک و چرکین هستند. در اطراف ناحیه زخم نیز درد، حساسیت و التهاب وجود خواهد داشت.
• بیمار می‌تواند قبل از بروز تبخال وجود آن را حس کند؛ زیرا قبل از بروز تبخال دچار حس خارش و حساسیت می‌شود.
• برخی افراد مبتلا به تبخال نشانه‌های بیماری سرماخوردگی از جمله خستگی، بی‌قراری، درد یا کمی تب را دارند. دلایل بروز تبخال تبخال از راه رابطه جنسی و به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و گاه رژیم غذایی نامناسب ایجاد یا منتقل می‌شود. انواع ویروس تبخال از راه تماس مستقیم با ناقل ویروس منتقل می‌شوند. ویروس در دهان، ناحیه تناسلی و مایع مخاطی وجود دارد و از راه تماس پوست با پوست و تماس با زخم یا ناحیه تناسلی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

نوع اول ویروس تبخال معمولا از راه تماس دهانی و نوع دوم آن از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. نتایج یک یافته نگران کننده نشان می‌دهد که امروز افراد بیشتری بر اثر ویروس "HSV-۱" به تبخال ناحیه تناسلی مبتلا می‌شوند. حدود ۸۵ درصد افراد مبتلا به این نوع تبخال از وجود آن اطلاعی ندارند و این یکی از دلایل رشد سریع این نوع تبخال است. مطالعات نشان می‌دهند که ویروس "HSV-۱" عامل ابتلای ۵۰ درصد جوانان به تبخال ناحیه تناسلی است. کار‌هایی که موجب بروز تبخال می‌شوند • بوسیدن فردی که ناقل ویروس فعال تبخال است
• فعالیت جنسی با فرد مبتلا به تبخال
• تماس با تبخال یا ترشحات آن
• ابتلا به بیماری‌هایی که دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند، مانند ایدز یا هپاتیت
• رژیم غذایی نامناسب که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود
• سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر

منبع: draxe

دیگر خبرها

  • اطلاعیه مهم درباره قانون جدید صدور چک
  • چطور از شر «تبخال» خلاص شوید؟
  • گزارش اعضای تیم اقتصادی از اقدامات و دستاورد‌های یکساله دولت/ دکتر رئیسی: اعضای دولت به دستاورد‌های فعلی اکتفا نکرده و تلاش خود را مضاعف کنند
  • گزارش اعضای تیم اقتصادی از اقدامات و دستاوردهای یکساله دولت/ رئیسی: اعضای دولت به دستاوردهای فعلی اکتفا نکرده و تلاش خود را مضاعف کنند
  • قدردانی سخنگوی دولت از اقدامات بانک دی در زمینه وصول مطالبات و خروج از بنگاه‌داری
  • اقدامات قابل قبول بانک صنعت و معدن در پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش تولید
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • تورم از منطقه یورو دور می‌شود؟
  • اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و شفاف از عملکرد شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه مسکن بانک مسکن
  • گامی بزرگ در جهت تحقق اهداف حاکمیت شرکتی در بانک ملی ایران