Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-16@10:01:37 GMT

ابهام های فروش ثروت و دارایی مردم ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۵۲۴۹

ابهام های فروش ثروت و دارایی مردم ایران

ساعت 24علیرضا صالح رییس سازمان خصوصی سازی ایران با برنامه شو پنجره بگشا رادیو گفت‌وگوکرده و گفته است :در دولت اموال راکد زیادی داریم که نیازی به آنها نیست. بر این اساس اگر بتوانیم دارایی های دولت را از طریق واگذاری این اموال به بخش خصوصی، مولد کرده و از راکد و غیراقتصادی بودن آنها را خارج کنیم.

" هم دولت را از دست اموال و دارایی غیرمولد و ناکارآمد خود رهایی داده ایم و هم این که با واگذاری این اموال به بخش خصوصی، به رونق تولید و رونق اقتصادی کمک می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اموال و دارایی های راکد دولت که بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است، شناسایی شده و باید سازوکاری برای واگذاری این اموال داشته باشیم. بر این اساس با سازمان بورس اوراق بهادار در حال هماهنگی هستیم تا با ایجاد یک تابلوی مجزا در بورس، این اموال را در شرایطی رقابتی واگذار کنیم."

با یاد آوری این نکته بسیار با اهمیت که مالک این میزان دارایی تاریخی انباشت شده درایران مردم ایران هستند و این دولت دراین مقطع فقط نماینده این شهروندان هستند ابهامای پرشماری در حرفهای رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره فروش 100 هزار میلیارد تومانی اموال راکد دولت وجوددارد که برخی از آنها را به شرح زیر می آوریم:

یکم - قیمت گذاری اموال راکد براساس کدام واقعیت ها و از سوی کدام نهاد و سازمانی انجام شده است و فرایند قیمت گذاری چگونه بوده است تا خریداران احتمالی درباره راستی آزمایی قیمت ها اقدام کنند. آیا خریداران احتمالی می توانند درباره قیمت ها درجایی چانه زنی کنند یا اینکه حرف اول و آخررا دولت خواهد زد؟

دوم - شرایط فروش از نظر اینکه آیا نهادهای شبه دولتی یا نهادهای بزرگ غیر دولتی مثل شرکتهای وابسته به نهادهای خاص می توانند خریدار باشند یا اینکه باید در بازار سهام و به صورت خرده فروشی عرضه شود و دولت برای تفاوتی ندارئ که خریدار کیست و به کجا متصل است ؟  اگر شرکتهای خصولتی ثروتمند خریدار این سهام شوند دردسر ندارد . آیا تجربه انحصاری شدن شرکتهای بزرگ فروخته شده قبلی و دردسرهای دریافت ارزش دارایی های آنها را درکانون توجه قرار گرفته است؟

 سوم- آیا دولت و مدیریت سازمان خصوصی سازی برآوردی دارد که بخش خصوصی ایران واقعا 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی مازاد برنیاز دارد که بخواهد این میزان سهام دارایی های راکد دولت را خریداری کند؟ به نظر می رسد دراین باره دومغلطه وجود دارد.یک مغلطه و بزرگ نمایی از سوی دولت وسازمان خصوصی که به شهروندان آدرس بدهد که بخش خصوصی ایران آنقد رپول دارد که فقط 100 هزار میلیارد تومان مازاد برای خرید دارایی های راکد دولت می تواند پرداخت کن. اگر این داستان درست باشد آن گاه این مغلطه هست که بخش خصوصی ایران خود را بسیار  کوچک تر از آنچه هست نشان می دهد؟

چهارم- یا هم اکنون در باره نوع دارایی های راکد دولت تفکیکی صورت پذیرفته است که چه سهمی ازآن را کارخانه ها ، چه سهمی ازآن را باغها و مزرعه ها ، چه سهمی از آن را زمین و ساختمان و سوله و داریی فیزیکی غیر تولیدی ؛ چه میزان آن را طرحهای ناتمام و...تشکیل می دهد و آیا این دارایی ها اکنون در جایی بارگذاری شده اند که خریداران احتمالی برای دیدن مشخصات چیزی که می خواهند خریدار ی کنند به آن مراجعه کنند؟

پنجم - رییس سازمان خصوصی سازی باید بتواند به شکل اقتصادی و دقیق بگوید این میزان دارایی راکد چرا از سوی دولت نمی تواند به چرخه تولید کمک کند و چگونه است که دولت تصور می کند پس از فروش ناگهان از حالت رکود در »ی آیند تا به جهش تولید کمک کنند؟

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان خصوصی سازی هزار میلیارد بخش خصوصی دارایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۰۰ واحد راکد و نیمه راکد به چرخه تولید در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، محمدصادق معتمدیان با اشاره به برخی از مشکلات در پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان اقتصادی استان مصوب سفر ریاست جمهوری، خواستار پیگیری و رفع این موانع از طریق هیات دولت شد.
او با بیان اینکه سفر‌های استانی رییس جمهور موجب تحول و شتاب بخشیدن به روند توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور شده، اضافه کرد: در سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی، ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوبه در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی مصوب شد که اتمام بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان را به دنبال داشت.
استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۵ هزار پروژه نیمه تمام مختلف عمرانی در استان به بهره‌برداری برداری رسیده و این مسئله موجب رضایت مندی اقشار مختلف مردم شده است.

دیگر خبرها

  • ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان
  • جدیت دولت برای احیای واحد‌های راکد استان یزد
  • مشارکت مردم در رشد تولید مسکن چگونه است؟
  • صدقی: وزیر ورزش از تصویب و اجرای مقررات ضدورزشی جلوگیری کند
  • صدقی: وزیر ورزش از تصویب و اجرای مقررات ضد ورزشی جلوگیری کند
  • فروش سهام سرخابی‌ها در هاله‌ای از ابهام
  • بازگشت ۳۰۰ واحد راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید در آذربایجان‌غربی
  • نحوه کسب درآمد از بیت کوین بدون خرید و فروش آن
  • بازگشت ۳۰۰ واحد راکد و نیمه راکد به چرخه تولید در آذربایجان غربی
  • بازگشت ۳۰۰ واحد راکد و نیمه راکد به چرخه تولید در آذربایجان‌غربی