Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:41:35 GMT

۳ قلاده پلنگ در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۵۲۷۸

۳ قلاده پلنگ در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

به گزارش ایرنا، شهرام احمدی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: جوامع محلی دوستدار محیط زیست، پس از مشاهده ۳ قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت‌شده جنگلی هلن، اقدام به تصویربرداری از این گونه کمیاب و در معرض انقراض کردند.

وی گفت: این افراد پس از مشاهده پلنگ‌ها در ارتفاعات حاشیه منطقه حفاظت‌شده، تصاویر و فیلم‌های تهیه شده را به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق مشاهده، در اختیار مسئولان محیط زیست استان قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی، با اشاره به اینکه مناطق حفاظت‌شده هلن و سبزکوه در جوار یکدیگر قرار دارند و زیستگاه مناسبی برای گربه‌سانان است،افزود: این مناطق به عنوان مناطق بینابین برای عبور گونه‌هایی از حیات وحش و پلنگ بین سایر مناطق این استان و استان‌های همجوار مطرح هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه مشاهده پلنگ در طبیعت خیلی به ندرت رخ می‌دهد، این جانور مرموز و مخفی‌کار، اجازه مشاهده شدن را به کمتر کسی می‌دهد، اظهار داشت:گزارش‌های  مردمی و ماموران اجرایی، مبنی بر مشاهده حیات وحش و گونه‌های با ارزش و کمیاب،با امنیت در این مناطق و مناسب بودن زیستگاه برای  این‌گونه‌های ارزشمند در ارتباط است. 

وی افزود: اکولوژی منحصر به فرد، تنوع پوشش گیاهی، وجود دره‌های  عمیق و سخت‌گذر در این منطقه بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های  جانوری مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، بزکوهی و سایر جانداران فراهم کرده که به جرات میتوان گفت در کشور بینظیر است.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال وبختیاری با دارا بودن یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار از مناطق بکر برای حیات وحش است.

منطقه حفاظت شده هلن با وسعتی بیش از ۴۰ هزار و ۲۳۱هکتار در شهرستان‌های اردل و لردگان چهارمحال و بختیاری واقع شده و فاصله این منطقه تا شهرکرد نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر است.

این منطقه در سال ۷۷ براساس تصمیم شورایعالی حفاظت محیط زیست مبنی بر حفاظت از ۱۰ درصد جنگل‌های کشور انتخاب و در سال ۷۸ مورد تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ از طریق اداره کل منابع طبیعی استان به اداره حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری تحویل شد.

گونه‌های جانوری این منطقه نیز گرگ، روباه، گراز، خرس قهوه‌ای، خرگوش، کل، کبک، کبوتر جنگلی، زاغ نوک قرمز، دلیجه، زاغی، کلاغ، عقاب طلائی، لاک پشت آبزی و افعی است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست لردگان چهارمحال وبختیاری اردل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست لردگان چهارمحال وبختیاری اردل سازمان حفاظت محیط زیست لردگان چهارمحال وبختیاری اردل چهارمحال وبختیاری منطقه حفاظت شده حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری

مأموران یگان حفاظت محیط زیست ساری یک قلاده توله شیر را از خانه باغ یک متخلف کشف و ضبط کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مأموران یگان حفاظت محیط زیست ساری در پی انتشار تصاویری از یک توله شیر در فضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کرده و با همکاری مأموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضائی یک قلاده توله شیر را که به‌صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

براساس این گزارش این متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضائی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود؛ نامبرده در حوزه شکار و صید سابقه‌دار بوده که در سنوات گذشته از باب خرید و فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

کد خبر 747007

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • (ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند
  • کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد