Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@18:44:41 GMT

نمره ۲۰ مهابادی‌ها در آزمون ۱۳

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۵۴۲۸

نمره ۲۰ مهابادی‌ها در آزمون ۱۳

برای مردم مهاباد ماندن در خانه به سبب وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان کمی سخت است و مردم این دیار طبق یک عادت قدیمی در بیشتر فصول سال روزهای پایانی هفته را در دامن طبیعت سپری می‌کنند.

در کنار جاذبه‌های گردشگری و این همه شوق و اشتیاق، مردم این دیار امسال با توجه به مقابله با ویروس کرونا، ماندن در خانه را ترجیح دادند و برخی شهرندان در حیاط، پشت بام و یا پارکینگ خانه خود بساط سیزده بدر را فراهم ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در ۱۳ فروردین امسال هوای مهاباد بارانی بود اما در برخی مناطق این شهر مردم با این وجود با برپایی چادر در پشت بام و یا داخل حیاط خانه‌ها سعی در زنده نگه‌داشتن مراسم ۱۳ بدر حتی در روزهای ماندن در خانه داشتند.

در این روز تعدادی از خانواده‌ها با برپایی آتش کوچک در داخل حیاط خانه، طعم چای دبش زغالی را چشیدند و بوی آتش و بساط نهار سیزده‌بدر که بیشتر جوجه و کباب زغالی است در برخی کوچه‌های این شهر پیچیده شد.

این همه‌گیری مردم مهاباد در استقبال از پویش «ماندن در خانه» تا جایی بود که تردد در خیابان‌های این شهر به ندرت صورت می‌گرفت و در این روز هیچ صنفی حتی نانوایان نیز کار خود را تعطیل کرده بودند.

پارک‌ها و تفرجگاه‌های این شهر که معمولا" در چنین روزهایی جمعیت زیادی را میزبانی می‌کردند در ۱۳ فروردین امسال کاملا" تعطیل بود و هیچ کسی در آنها حضور نداشت. 

در محله «زمین‌های شهرداری» مهاباد و در میان کوچه پس کوچه‌های این محله با مرد میانسالی هم صحبت شدم او جلو درب منزل خود کتری سیاه‌رنگی را بر روی بخاری چوبی کوچکی گذاشته بود و منتظر به جوش آمدن آب کتری بود و هر چند دقیقه با سیخ فلزی که در دست داشت درب کتری را باز می‌کرد تا ببیند آب جوش آمده یا نه.

او گفت: بچه‌ها داخل خانه مشغول درست کردن نهار هستند و منم قرار است چای زغالی در این هوای بارانی برای آنها درست کنم.

اسمش کاک «رحیم» بود و در یکی از روستاهای مهاباد کشاورز بود و از نگاهی که به شعله‌های آتش و کتری سیاه داشت، می‌شد فهمید برای وی، ماندن در خانه در این روز بهاری چقدر سخت است.

چند قدم پایین‌تر هم درب پارکینگی نیمه‌باز بود و از داخل آن بوی کباب زغالی به مشام می‌رسید و به رهگذران می‌فهماند که حکایت اینجا هم از چه قرار است.

خانواده‌ای دیگر بساط سیزده بدر را به پشت خانه خود برده بودند و با یک نایلون بزرگ قسمتی را برای نشستن و در امان ماندن از باران و باد مهیا کرده بودند و از دور دود کباب زغالی قصه این خانواده را نیز آشکار می‌کرد.

خانم میانسالی هم در داخل حیاط بر روی آتش کوچکی در حال پختن آش محلی «دوکلیو» بود و با ملاقه‌ای بزرگ که در دست داشت آش را بهم می‌زد و هرزگاهی هیزم‌ها را به داخل آتش هدایت می‌کرد.

کوچه‌ای دیگر و محله‌ای دیگر نیز حکایت روز سیزده بدر مردم مهاباد این گونه سپری شد اما در برخی مناطق حاشیه این شهر دم غروب نیز تعدادی از خانواده‌ها با وجود بارش باران از خانه‌های خود دل کنده بودند و برای بدر کردن ۱۳ با پای پیاده به کوه‌های اطراف رفته بودند که به خاطر بارش شدید باران ناچار به بازگشت شده بودند.

به خاطر این استقبال خوب مردم، فرماندار ویژه مهاباد ضمن قدردانی از همراهی و همکاری خوب مردم در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: مردم این شهرستان محتوا و عمق پیام «در خانه بمانیم» را درک کردند و با ماندن در خانه در روز طبیعت باعث شدند که روند شیوع این بیماری کاهش یابد.

ایرج شجاعی اظهار داشت: مردم فهیم این شهرستان در روز طبیعت امسال که با سال‌های قبل دارای تفاوت چشمگیری بود ماندن در خانه را بر به دل طبیعت رفتن ارجحیت دادند.

وی افزود: این اتفاق نشان از عمق درک و فهم و فرهیختگی این مردم است که جا دارد از تک تک آنها قدردانی کرد که بر مبنای همین مسوولیت‌پذیری اجتماعی و اینکه سلامتی خود و خانواده و مردم را مد نظر قرار دادند، این روز را در کنار خانوده خود در خانه ماندند.

وی اظهار امیدواری کرد که در ادامه این بیماری سیر نزولی در پیش گیرد و به طور کامل در این شهرستان و سایر نقاط کشور کنترل شود تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند.

«شجاعی» همچنین از تمامی تلاشگران ستاد مبارزه با کرونا شهرستان مهاباد، نیروهای نظامی انتظامی امنیتی و بسیج شهرستان سازمان‌های مردم نهاد، اصحاب رسانه و نیروهای امدادی که تمامی تلاش خود را در راه مبارزه با این بیماری انجام داده‌اند نیز قدردانی کرد.

این استقبال مردم مهاباد برای ماندن در خانه در روز ۱۳ فروردین علاوه بر اینکه گامی مهم در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا بود از طرفی دیگر برای طبیعت هم بسیار مهم بود و برای نخستین بار طی چند سال اخیر در این روز هیچ زباله‌ای به دامن طبیعت وارد نشد، مراتع تخریب نشد و قامت هیچ درختی برای برپایی آتش ممهمانان ناخوانده طبیعت خم نشد. 

به گزارش ایرنا آذربایجان‌غربی طی حدود یک ماه گذشته همواره در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان ابتلا را داشته و با وجود توجه به پدافند غیرعامل و مهیاکردن تخت‌های بیمارستانی در جای‌جای استان، تعداد زیادی از این تخت‌ها با اجرای اقدامات پیشگیرانه و همراهی مردم خالی مانده است.

اگرچه ویروس کرونا ناشناخته و کنترل روند شیوع آن به شدت با رفتار مردم استان در هم آمیخته است اما تعداد بهبودیافتگان و افزایش نیافتن نامتعارف مبتلایان و فوتی‌ها نشان از آن دارد که این بیماری در آذربایجان‌غربی افسارگسیخته نیست و روی مدار مدیریت قرار دارد.

آذربایجان‌غربی از روز هشتم اسفند سال گذشته با شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونا در ردیف استان‌های درگیر این بیماری قرار گرفت اما از جمله آخرین استان‌هایی بود که وارد لیست شد و در ایام نخست نیز، روند بیماری سرعت بسیار کمی‌ داشت.

برچسب‌ها ویروس کرونا مهاباد روز طبیعت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مهاباد روز طبیعت ویروس کرونا مهاباد روز طبیعت ماندن در خانه مردم مهاباد ویروس کرونا سیزده بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده ماندن در گرو شکست طلسمی به نام عطایی

به گزارش "ورزش سه"، امشب در حالی دو تیم فولاد سیرجان ایرانیان و پیمان تهران به مصاف یکدیگر می روند که بازی اول دو تیم به سود فولاد سیرجان ایرانیان به اتمام رسیده است.

پیمان اکبری سرمربی تیم پیکان تهران بارها در دور پلی‌آف مغلوب بهروز عطایی و تیمش شده است. اگرچه او با تیم‌های سایپا و شهرداری ارومیه توانسته تیم بهروز عطایی را حذف کند اما تا کنون با باشگاه پیکان تهران موفق به این کار نشده است.

حالا امشب پیمان و تیمش آخرین فرصت را دارند که از حذف زودهنگام تیمشان جلوگیری کنند. اگر امشب پیکان تهران در برابر سیرجان شکست بخورد این پنجمین بار خواهد بود که بهروز عطایی پیمان اکبری و پیکان تهران را در مرحله پلی آف حذف خواهد کرد. دیدار دوم دو تیم ساعت نوزده امشب برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم
  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم/ مهمترین تغییر آزمون امسال
  • ۴ گزینه اصلی هدایت بارسلونا
  • ستاره بایرن: به جدایی فکر هم نمی‌کنم
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • (ویدیو) مردم به سال ۱۴۰۲ چه نمره‌ای دادند؟
  • زنده ماندن در گرو شکست طلسمی به نام عطایی
  • ویدیو/ مردم به سال ۱۴۰۲ چه نمره‌ای دادند؟
  • زمان نام‌نویسی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد
  • نام‌نویسی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد