Web Analytics Made Easy - Statcounter

کردستان یکی از استان‌ها غربی کشور در نقطه صفر مرزی است که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی برخوردار است، اورامانات یکی از مناطق دارای جاذبه‌های طبیعی کردستان است که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

خبرگزاری فارس استان کردستان، به اطلاع مخاطبان عزیز فارس می‌رسانیم که انتشار این گزارش برای سفر به این منطقه در این شرایط بحرانی کشور که درگیر ویروس کروناست، نیست، بلکه هدف آشنایی بیشتر مردم اقصی‌نقاط کشورمان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مناطق کردستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سروآباد یکی از شهرستان‌های مرزی کردستان است که از نظر جاذبه‌های طبیعی دارای تعدد خاصی است که به لحاظ تاریخی، فرهنگی و طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

سروآباد از سمت غرب با کشور عراق، از شمال به مریوان، از شرق به سنندج و از جنوب به کامیاران محدود می‌شود، مرکز این شهرستان در فاصله 80 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

90 هزار کیلومتر از کل مساحت این شهرستان را مراتع و جنگل‌، 5 هزار و 792 هکتار آن را زمین‌های زراعی و 2 هزار و 338 هکتار را اراضی باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد شامل مناطق کوهستانی و سردسیر تا مناطقی با آب و هوای تقریبا معتدل است و حتی در بعضی از نقاط درختان مناطق نیمه گرمسیری جزو درختان بومی منطقه محسوب می‌شود و این مسئله دامنه برداشت یک نوع محصول را وسیع کرده که حتی پایان برداشت در یک نقطه همزمان با رسیدن آن در نقطه دیگر برای همان محصول است.

اورامان تخت «هزار ماسوله» کردستان

در میان جاده‌های پر پیچ و خم و بعد از پشت سر گذاشتن راهی بس طولانی و طی مسیری طاقت‌فرسا به «اورامان تخت» می‌رسید، عنوانی که به هیچ وجه بیانگر وضعیت منطقه نیست، چرا که این منطقه نه تنها تخت نیست بلکه با شیبی تند و وجود کوه‌های بسیار بلند از هر بیننده‌ای پذیرایی می‌کند.

این روستای زیبا و شگفت‌انگیز در ارتفاع 1450 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد.

آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است و زمستان آن بسیار سرد و طولا‌نی است و در بعضی از سال‌ها بارش برف در این روستا به اندازه‌ای است که برای چند روزی دسترسی به آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

اورامان در زبان کردی «هورامان» تلفظ می‌شود که در ترجمه این واژه اینگونه آمده است که «هور» به معنی اهورا و «مان» هم به معنی خانه است و هورامان را به معنی خانه و سرزمین هم معنی کرده‌اند.

بنابراین اورامان به معنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا است. هور در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می‌دهد.

روستای اورامان قدمتی دیرینه در تاریخ دارد و وجود آثار و بقایای آتشکده‌های فراوان در اطراف آن نشانگر این موضوع است که مردم این نواحی پیش از گرویدن به اسلا‌م زرتشتی بوده‌اند.

این سرزمین در گذشته در قلمرو فرمانروایان و سلا‌طین محلی بوده که با اقتدار بر آن حکمفرمایی می‌کردند به همین دلیل این روستا را اورامان تخت یعنی پایتخت یا مرکز سلطنت نامیده‌اند و به روایتی دیگر اورامان در گذشته‌های دور شهری پرجمعیت بوده که به عنوان مرکز حکومت اورامی‌ها در این منطقه استفاده شده است.

به دلیل ساختار جغرافیایی متفاوت با سایر نقاط ایران و احاطه شدن در درون مناطق کوهستانی مرتفع از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند، ترکیب شگفت‌آور صخره‌های سترگ و خاکستری کوهستان با رودخانه‌های خروشان و همچنین پوشش گیاهی سبزفام منطقه، بدیع‌ترین چشم‌اندازهایی را که کمتر در سایر نقاط کشور مشاهده می‌شود را به وجود آورده است.

با توجه به کوهستانی بودن از نظر استعدادها و توانمندی‌های گردشگری و مواهب خدادادی دارای ویژگی‌های نادری است که هر ساله موجب جذب تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی می‌شود.

این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند، زیرا معمارى آن همانند ماسوله است، یعنی حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر فضای زندگی ساکنان روستا با محیط طبیعی آن و همچنین نحوه معیشت و فعالیت‌های اقتصادی آنان آمیخته است به طوری که در خانه‌ها علا‌وه بر اتاق‌ها، محل استراحت، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و عموما طویله، انبار غله، انبار علوفه و حتی مکانی برای قرار دادن دارهای عمودی قالی و دستگاه‌های گلیم و جاجیم‌بافی تعبیه شده است.

دیوارخانه‌ها به صورت خشک‌چینی از سنگ منطقه ساخته شده است. این دیوارها بدون استفاده از ملا‌ت و به طور هنرمندانه چیده شده‌اند. مهم‌ترین مصالح به کار رفته در بنای خانه‌ها سنگ و چوب است.

آب و هوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه‌های فراوان، چراگاه‌هایی سرسبز و باغ‌هایی خرم را در دامنه کوه‌های زیبای اورامان به وجود آورده و این امر موجب شده دامداری در کنار باغداری پیشه اصلی مردم این دیار باشد.

روستای زیبای «دل»

روستای «دل» یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوای شهرستان سروآباد است که  رودخانه سیروان از پایین آن می‌گذرد. و در بین کوه‌های مشهور «هیشور» و «شاهو» محصور است.

در خصوص وجه تسمیه روستای «دل» اطلاعات کافی و مستندی وجود ندارد. اما در لغت‌نامه دهخدا به معنی جسور و چالاک است.

روستای «دل» با توجه به موقعیت جغرافیایی آن یک روستایی کهن و تاریخی است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد، هر چند این موضوع به طور دقیق مشخص نشده، اما وجود کوه‌ها، دشت‌ها و مکان‌هایی که در این منطقه وجود دارد، دلالت بر قدیمی بودن روستای دل دارند. 

انتهای پیام/2330/70

منبع: فارس

کلیدواژه: استان کردستان آب سنندج جاذبه های طبیعی جاذبه های طبیعی آب و هوای خانه ها کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)

سیر یکی از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی برای مبتلایان به بیماری‌های غده تیروئید به‌ خصوص تیروئید پرکار است. البته این ماده جادویی در عین حال می‌تواند برای کم‌کاری تیروئید نیز گره‌گشا باشد.

۵ خاصیت فوق‌العاده سیر برای تیروئید

در ادامه به خواص سیر برای تیروئید اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- سیر یک ماده غذایی ضد التهاب برای تیروئید

به گزارش اکالا، یکی از بیماری‌های مربوط به تیروئید به بیماری هاشیموتو شهرت دارد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می‌کند و موجب درد و التهاب تیروئید می‌شود. سیر به دلیل خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی که دارد می‌تواند به کاهش عوارض بیماری هاشیموتو کمک کند.

نتایج تحقیقات نشان داده مصرف سیر در میان بیماران مبتلا به التهاب تیروئید می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش عوارض آن داشته باشد. برای مصرف سیر به منظور کمک به کاهش عوارض بیماری هاشیموتو، می‌توانید به شیوه‌های زیر عمل کنید:

خوردن روزانه ۱ یا ۲ حبه سیر استفاده از خامه سیر در سالاد و سوپ مصرف عصاره سیر مصرف سیر در انواع غذاها مثل سیر پلو ۲- سیر خاصیت سم زدایی دارد

سیر دارای ترکیبات حاوی گوگرد است که به سم‌زدایی بدن و عملکرد بهتر کبد و متعاقباً تیروئید کمک شایانی می‌کند. سیر یکی از مواد غذایی شگفت‌انگیز است که تمامی مراحل سم‌زدایی کبد را انجام می‌دهد.

از آن‌جا که یکی از دلایل مبتلایان به التهاب تیروئید یا بیماری هاشیموتو وجود سم در بدن و تحریک سیستم ایمنی بدن است، بنابراین سیر با خاصیت سم‌زدایی خود به کاهش التهاب تیروئید بیماران کمک می‌کند. سیر همچنین می‌تواند به سم‌زدایی سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک کمک کند.

۳- بهبود فشار خون و سطح کلسترول در مبتلایان به تیروئید

بیشتر افراد مبتلا به بیماری پرکاری تیروئید در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستند. در واقع پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید بیش از حد، هورمون تیروئید تولید کند.

این فرآیند منجر به طیف وسیعی از علائم از جمله افزایش ضربان قلب، اضطراب و تعریق شود. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا هستند. در واقع، تخمین زده می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید فشار خون بالا دارند.

همان‌طور که گفته شد پرکاری تیروئید باعث افزایش ضربان قلب و حجم خون پمپاژ شده توسط قلب می‌شود. این می‌تواند فشار بیشتری بر دیواره‌های شریان‌ها وارد کند و منجر به افزایش فشار خون شود. سیر یک ماده غذایی جادویی برای کاهش اثرات پرکاری تیروئید است.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیر موجب عملکرد بهتر قلب می‌شود، همچنین سیر با کاهش سطح کلسترول خون در بیمارانی که دارای پرکاری تیروئید هستند نقشی تعیین کننده در کاهش عوارض بیماری آن‌ها دارد.

اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید، مصرف روزانه چند حبه سیر برای بهبود بیماری و کاهش عوارض آن برای شما بسیار مفید است.

۴- سیر به محافظت در برابر عفونت و کاهش التهاب تیروئید کمک می‌کند

همان‌طور که بیان شد بیماری هاشیموتو یکی از بیماری‌‌های شایع تیروئید است که منجر به کم‌کاری تیروئید می‌شود. خوشبختانه مواد موجود در سیر به کاهش عوارض این بیماری و بهبود آن از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن و مدیریت بهتر سیستم دفاعی بدن کمک چشمگیری می‌کند.

آلیسین موجود در سیر دارای مکانیسم ضد میکروبی است که به مبارزه با انواع عفونت‌های موجود در بدن کمک می‌کند. از آنجایی که سیر به‌ واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی و سم‌زدایی که دارد ایمنی بدن ما را بهبود می‌بخشد، می‌تواند به جلوگیری از برخی از عفونت‌های ویروسی که با ایجاد بیماری‌های خود ایمنی مانند هاشیموتو در بدن ما مرتبط هستند، کمک کند.

سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است، مطالعات نشان داده است که مصرف سیر به صورت روتین به‌ عنوان مکمل غذایی باعث بهبود سطح آنتی اکسیدان در خون و نهایتا تاثیر مثبت بر مبتلایان بر کم‌کاری تیروئید می‌شود.

۵- کنترل استرس

همان‌طور که می‌دانیم غده تیروئید روند مصرف انرژی حاصل از غذاها توسط سلول‌ها را تحت کنترل دارد. به این پروسه متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن می‌گویند. هرگونه اختلال در تیروئید چه کم‌کار و چه پرکار آن می‌تواند این روند را دچار مشکل کند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به بروز مشکل در عملکرد تیروئید به خصوص پرکاری آن منجر شود بروز استرس است. به همین دلیل است که به مبتلایان به پرکاری تیروئید توصیه می‌شود تا حد ممکن استرس خود را کنترل کنند.

خوشبختانه سیر یک ماده غذایی بسیار ارزشمند است که به صورت اتوماتیک این کار را برای ما انجام می‌دهد. برخی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مصرف سیر می‌تواند تا حد بالایی به کنترل استرس و کاهش آن کمک کند. این فرآیند نهایتا می‌تواند در بهبود کولیت وضعیت بیماران تیروئیدی مفید باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • گردنه تته کردستان همچنان درگیر برف و کولاک
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • ویدئوی دیدنی «لبران جیمز» که همه را شگفت‌زده کرد + ویدئو
  • نقاشی و رنگ آمیزی گرافیکی شگفت انگیز (فیلم)
  • برخورداری ۲۶ شهر و ۵۸۷ روستای استان از نعمت گاز طبیعی
  • ببینید | وضعیت شگفت‌انگیز شهر لورکوزن پس از قهرمانی بایر