Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@08:30:19 GMT

فرمانده‌ای که به جای پوتین «پا» می‌پوشید

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۵۶۹۲

فرمانده‌ای که به جای پوتین «پا» می‌پوشید

شهید حاج میرزا سلگی فرماندهی بود که ۸ سال در جبهه جنگ و دفاع از میهن کارنامه درخشانی در دارد و پیش خدای خود و دوستان شهیدش روسفید است، او همیشه آماده و پا به رکاب فرمان فرمانده خود بود حتی بعد از قطع دو پایش.

خبرگزاری فارس همدان، اولین روز فروردین سال ۳۵ در روستای هادی‌آباد نهاوند به دنیا آمد. تولد پسری آن هم مقارن با آغاز رویش سبزه و گیاه نشانه وفور نعمت و نوید برکت در مال به حساب می‌آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش کشاورزی نورانی، خوش‌دل، راستگو و خداترس بود که او را شیخ علی ممد صدا می‌کردند. او مردی به ظاهر بی‌سواد بود که آموزه‌های مکتب و اخلاق حسنه محمدی به عمق جانش نشسته بود و در روستا دادن اذان، گفتن احکام، ذکر نام و روضه اهل بیت(ع)، مناجات‌خوانی و... را انجام می‌داد و هر روز اهالی روستا برای فراگیری قرآن به خانه او می‌آمدند. شیخ ممد برای فرزندانش در سرمای سوزان زمستان آن دوران وقتی در زیر کرسی جمع می‌شدند از چهارده معصوم و حضرت عباس(ع) قصه می‌گفت و از همان دوران کودکی عشق به علمدار کربلا در دل و جان حاج میرزامحمد نشست و قصه «اباالقربه» شد به یادماندنی‌ترین قصه کودکی او که بعدها شد رمز پیروزی گردانش در جنگ.

سال ۵۲ برای شرکت در مجلس فاتحه جوانان گروه ابوذر که ریشه و تبارشان به مادرش می‌رسید برای دومین بار به نهاوند پا می‌گذاشت و و از آن روز ذهنش درگیر گروه ابوذر بود که چرا و به چه جرمی تیرباران شده بودند؟

۱۵ الی ۱۶ ساله که شد به همراه برادر بزرگتر عازم تهران می‌شود برای کارگری در ساختمان و بعد از مدتی همراه برادرش به نقاشی ساختمان پرداخت و کم کم در این کار خبره شد و در غیاب برادر که به سربازی رفته بود تنها در تهران کار می‌کرد تا اینکه در سال ۵۴ عازم اجباری شد.

چند ماه مانده به انقلاب کم کم خبر تظاهرات خیابانی از نهاوند به گوش می‌رسید و میرزا محمد به همراه برادرش خودشان را به مسجد جوانان که پاتوق جوانان انقلابی بود می‌رساندند و پای سخنان علما می‌نشستند.

۳۱ شهریور سال ۵۹ وقتی در روستا مشغول شخم زدن زمین است نگاهش به سمت آسمان می‌چرخد. سه هواپیما می‌بیند که به سمت هم شیرجه می‌روند و آن روز اولین روز تهاجم سراسری عراق به ایران بود. با شروع جنگ سربازان منقضی سال ۵۶ فرامی‌خوانند و حاج‌میرزا هم جزو آن دسته بود که او اول به پایگاه هوایی شهید نوژه همدان رفت و بعد به دزفول. کم‌کم شوق پیوستن به سپاه در او قوت می‌گیرد. وقتی به نهاوند برمی‌گردد در سپاه نهاوند که شهید سعید قهاری فرمانده آن بوده، ثبت‌نام می‌کند و پذیرفته می‌شود و برای آموزش به پادگان ابوذر همدان می‌آید؛ مسؤول آموزش علی شادمانی برعهده داشت. در آنجا با شهید علی چیت‌سازیان، شهید محمود شهبازی آشنا می‌شود.

اردیبهشت سال ۶۰ عازم سرپل ذهاب می‌شود. بعد از من یکی یکی برادرانش به جبهه می‌روند و نیز پنج پسرعمویش. در همان سال شهید سعد قهاری او را به عنوان مدیر داخلی سپاه منصوب می‌کند و در همان دوران با مسؤول واحد عملیات سپاه شهید محسن امیدی آشنا می‌شود.

اسفندماه سال ۶۱ تیپ مستقل ۳۲ انصارالحسین(ع) استان همدان در پادگان الله اکبر متولد شد و قرار بود هر شهرستان یک گردان مستقل داشته باشد. نهاوند این ظرفیت را داشت که به تنهایی ۳۵۰ نفر را در یک گردان سازماندهی کند و فرمانده تیپ،‌شهید حاج حسین همدانی گردان ابالفضل با کد ۱۵۲ را به فرماندهی جلال فتوت و جانشینی میرزا سلگی انتخاب می‌کنند و بعد دو ماه فرماندهی گردان به حاج میرزا سپرده می‌شود و تا قبل از مجروحیت اخرشان به مدت پنج سال فرماندهی گردان با ایشان بوده است.

حاج میرزا فقط یک فرمانده نبود بلکه او مراد بچه‌ها گردان بود و بین آنها یک رابطه عاشقانه برقرار بود و همه بچه‌ها برای او از صمیم دل یک مرتبه ولایی قائل بودند مانند شب عملیات والفجر ۵ که پشت سر دشمن منتظر فرمان او بودند و تا او نگفت و اجازه نداد کسی شلیک نکرد. او عمود خیمه گردان حضرت ابوالفضل بود که اگر می‌افتاد هیچ کس نمی‌توانست جای خالی او را پر کند. حاج میرزا آنقدر فروتن بود که شب‌ها برای نیروهایش سخنرانی می‌کرد که و می‌گفت نمی‌خواهم چشمانم به چشمان نورانی بسیجیان بیافتد و احساس خجالت می‌کرد.

شهید احمد مولوی از آن بسیجیانی بود که عاشق حاج میرزا بود و میرزا هم او را بی‌نهایت دوست داشت. این رابطه آنقدر عمیق بود که شهید مولوی وعده شهادت را به میرزا می‌دهد... شبی پس از عملیات میمک شهید مولوی را در خواب می‌بیند که می‌گوید: «حاج میرزا جای تو اینجا خالی است» و حاج میرزا به او می‌گوید «شما پیش خدا آبرو دارید از خدا بخواه که آخر کار من ختم به شهادت شود» مولوی جواب داد « نگران نباش شما هم شهید می‌شوی و پیش ما می‌آیی ولی با فاصله. فقط صبر داشته باش».

سردار را شیخ فرماندهان می‌شناختند او در تمام جلسات شورای فرماندهی هیچ سخنی را جز با کلام قرآن یا معصومین آغاز نمی‌کرد. آیات و احادیث باور قلبی او بود. سخنان از دل برآمده او معنویت خاصی را بر جلسات حاکم می‌کرد.

۲۵ ساله بود و بدون خانه و زندگی درست و حسابی با چهار فرزند که از طرف فرمانده تیپ به عنوان فرمانده گردان نمونه شناخته شده و تشویق می‌شود و هدیه این تشویق زیارت خانه خدا و مدینه پیامبر است، او در این سفر عکس‌های زیادی از امام خمینی و رهبر معظم انقلاب که آن زمان رئیس جمهور بودند در ساک خود به طرز ماهرانه‌ای جاسازی می‌کند و بیشتر عکس‌ها را تحویل بعثه می‌دهد و مابقی را در بین مسلمانان سایر کشورها توزیع می‌کند.

وقتی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» را می‌خوانی در همه جای تاریخ هشت ساله دفاع مقدس، جبهه به جبهه، عملیات به عملیات، خاکریز به خاکریز ردپایی از حاج میرزا را می‌بینی، در آب و خشکی، او مردی بود که خستگی را خسته کرده بود و هرگز لب به شکایت باز نمی‌کرد حتی آن زمانی که هر دو پایش از زیر زانو قطع شد و استخوان‌های بالای زانوهای هر دو پا تا کشاله ران شکسته و پر از ترکش ریز.

حاج میرزا سلگی؛ بعد از بازگشت از آلمان و چند عمل سخت باز هوای جبهه کرد و رفت و رئیس ستاد لشگر و به جای پوتین پا می‌پوشید. او قهرمان گمنام عملیات مرصاد بود. سردار با همه فرماندهان کار کرده بود و بسیاری از دوستانش به شهادت رسیده بودند. در شجاعت و صبر بی‌نظیر بود. حال سردار حاج‌میرزا کارنامه درخشانی در جنگ و دفاع از میهن دارد و پیش خدای خود و دوستان شهیدش روسفید است و اکنون بعد از سال‌ها دلتنگی به آروزیش رسید و آسمانیان چه استقبال گرمی از او خواهند کرد.

سردار شهادت مبارک...

انتهای پیام/89001/

منبع: فارس

کلیدواژه: سردار حاج ميرزا سلگي سردار همداني مرصاد حاج میرزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده بسیج : آینده جهان از شبی که عملیات وعده صادق انجام شد تغییر کرد / این عملیات قاعده جدیدی در دنیا بنیان کرد

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به پاسخ ایران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: عملیات وعده صادق بیانگر قدرت الهی ملت ایران بود و قاعده جدیدی در دنیا بنیان کرد.

به گزارش ایرنا؛ سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی روز دوشنبه در همایش تبیینی همپای طوفان در شهرکرد افزود: عملیات وعده صادق فرهنگ مجاهدت، فداکاری، ولایتمداری، انسجام و وحدت ملی ملت ایران را که طی ۴۵ سال با وجود همه سختی‌ها کسب شده بود را به نمایش گذاشت.
 
وی با تاکید بر اینکه عملیات وعده صادق بیانگر قدرت الهی ملت ایران است، اظهار کرد: پاسخ ایران به جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس نمادی از یک برنامه‌ریزی بسیار دقیق و از لحاظ راهبردی بسیار اساسی، تحول آفرین با پیامدهای موثر و آینده‌ساز بود.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آینده جهان از شبی که عملیات وعده صادق انجام شد تغییر کرد و با این عملیات، مسیر جدیدی در مقابل جهان اسلام و بشریت گشوده شد.
 
وی تاکید کرد: با عملیات وعده صادق ساختار رژیم اشغالگر قدس که روزی اندیشه از نیل تا فرات را در سر می‌پروراند و تنها مولفه شکل‌دهنده‌اش امنیت بود به هم ریخت.
 
سردار سلیمانی با اشاره به خروج ساکنان سرزمین‌های اشغالی از این مناطق گفت: امنیت و قدرت مهمترین مولفه رژیم صهیونیستی بود که آن هم در عملیات طوفان الاقصی شکسته شد و با عملیات وعده صادق این رژیم در یک موقعیت جدیدی قرار گرفت.
 
وی یادآور شد: امروز دوست و دشمن بر این اعتقادند که رژیم صهیونیستی توان قرارگرفتن در موقعیت قبل خود را ندارد.
 
به گفته وی، استکبار جهانی تلاش زیادی کرد تا در قالب فضای رسانه‌ای دستاوردهای عملیات وعده صادق را کوچک جلوه دهد اما این تلاش‌ها به جایی نرسید و همه افرادی که مسائل دنیا را به لحاظ راهبردی مطالعه می‌کنند براین باورنند که پیامدهای راهبردی این عملیات در آینده آشکار می‌شود.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به رشادت‌های شهید محمد کیانی گفت: در این سال‌ها کارنامه درخشان، بی وقفه و خالی از تزلزل و سستی از حاج محمد (جمعلی) کیانی شاهد بودیم.
 
به گفته وی، این شهید والامقام یکی از عناصر موثر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تیپ قمربنی هاشم(ع) استان بود.
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در دورانی که نظام دوران تثبیت خود را سپری می‌کرد و گروهک‌ها ایجاد ناامنی و تزلزل می‌کردند، این شهید بزگوار در میدان مواجهه با این گروهک‌ها حضور بی نظیری داشت.
 
به گفته وی، شهید کیانی با شروع قائله‌های بزرگتر در مناطق کردنشین و تجزیه طلبی، تربیت نیرو برای حضور در این مناطق را برعهده داشت و بسیاری از پادگان‌های آموزشی سپاه را بنیانگذاری و سازماندهی کرد و خیل عظیمی از رزمندگان دوران دفاع مقدس از تربیت یافتگان مکتب ایشان بود.
 
وی اضافه کرد: شهید کیانی فرمانده موثر و خط شکن بود که با عبور از اروند بیش از ۳۰ حمله را در دوران دفاع مقدس را به صورت شبانه‌روز مدیریت کرد.
 
سردار سلیمانی با بیان اینکه در خطوط پدافندی که شهید کیانی حضور داشت این خطوط هیچگاه شکسته نشد ادامه داد: شهید جمعلی کیانی در عملیات والفجر هشت، کربلای چهار به کمک لشکر امام حسن(ع) و کربلای پنج خوش درخشید.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه شهید کیانی در تربیت کادر و نیرو در زمان جنگ فعالیت موثری داشت، گفت: به جوانان مسوولیت می‌داد تا زمینه رشد و موفقیت را برای آنها فراهم کند.
 
وی اظهارداشت : استقلال لشکر قمر بنی هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری توسط شهید کیانی رقم خورد و بعد از پیروزی کشور و پایان یافتن جنگ نیز که بعضی‌ها تصور می‌کردند کار تمام شده باز هم در صحنه‌های مختلف حضور داشت.
 
همایش تبیین همپای طوفان به مناسبت سومین سالگرد سرلشکر پاسدار شهید سید محمد حجازی و هفتمین روز عروج ملکوتی جانباز و فرمانده دوران دفاع مقدس محمد کیانی در مصلی امام خمینی (ره) شهرکرد برگزار شد.
 
رزمنده مجاهد و سردار سرافراز سپاه اسلام، یادگار هشت سال دفاع مقدس، راوی جنگ و خادم الحسین حاج محمد(جمعلی) کیانی هرچگانی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ به علت سکته قلبی در سن ۶۶ سالگی به جمع رفقای شهیدش پیوست.
 
حاج جمعلی کیانی با آغاز جنگ تحمیلی در مهرماه ۱۳۵۹ به جبهه شوش اعزام شد و فرمانده گردان امام سجاد(ع) تیپ همیشه سرافراز قمر بنی‌هاشم (ع) در عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۵ و والفجر ۱۰ بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید
  • فرمانده بسیج : آینده جهان از شبی که عملیات وعده صادق انجام شد تغییر کرد / این عملیات قاعده جدیدی در دنیا بنیان کرد
  • سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد | نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟
  • گزارش تصویری | مراسم بزرگداشت چهل وپنجمین سالگرد شهادت امیر سپهبد شهید محمدولی قرنی
  • کنگره ملی ۱۰۶۶ شهید قوچان در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • شهید قرنی نخستین شهید ارتش بعد از انقلاب اسلامی
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد
  • ورزش ایران ۵ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است/ لزوم شناخت سیره و منش شهدا
  • برپایی اردوی یک روزه بسیجیان خوی با عنوان طرح صالحین + تصاویر