Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- همزمان با تکرار ادعای ترامپ درباره برنامه‌ریزی ایران برای حمله‌ غافلگیر کننده به نظامیان آمریکایی در عراق، منابع خبری از تحرکات مشکوک آمریکا در عراق خبر می دهند.

پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد
منابع خبری از پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد پایتخت عراق خبر می‌‌دهند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، همزمان با تحرکات مشکوک آمریکا در عراق، منابع خبری امروز از پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه المیادین در خبری گزارش کرد که بالگردهای آمریکایی نوع شینوک هم اکنون در حال پرواز بر فراز بغداد هستند.
«عادل عبدالمهدی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست‌وزیر مجری امور این کشور روز دوشنبه از وجود پروازهای غیرمجاز آمریکا در نزدیکی مناطق نظامی عراق خبر داد و درباره هر گونه «انجام اقدامات جنگی غیرمجاز» هشدار داده بود.

پنتاگون: اقدامات برای ایجاد دفاع موشکی در عراق در حال انجام است
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت اقدامات این کشور برای ایجاد سامانه دفاع موشکی در عراق در حال انجام است.
سخنگوی پنتاگون گفت که اقدامات برای ایجاد پدافند موشکی در عراق در حال انجام است.
وی که با شبکه خبری الجزیره صحبت می‌کرد، گفت: «به دلایل امنیتی وضعیت سامانه موشکی در حالیکه راه‌اندازی انجام می‌شود اعلام نمی‌کنیم.»
سخنگوی پنتاگون اضافه کرد:«دولت عراق نیاز مشترک به پدافند موشکی برای حمایت از نیروهای عراقی را درک می‌کند.»

ادعای ضدایرانی ترامپ؛ می خواهند به ما حمله کنند
رئیس جمهور آمریکا چند ساعت پس از پیام توییتری خود، این بار در یک کنفرانس خبری مدعی شد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد برای انجام حملاتی علیه نیروهای‌ آمریکایی در عراق برنامه‌ریزی شده است؛ اما گفت که اطلاعات بیشتری در این زمینه نخواهد داد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) مدعی شد که این کشور اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد که «فعالیت‌هایی برای آماده سازی حملاتی علیه نیروهایمان در عراق در حال انجام است»؛ اما از ارائه اطلاعات بیشتر در این باره خودداری کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر مدعی شد که ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق هستند.
وی در این پیام توئیتری مدعی شد: «بر اساس اطلاعات و اعتقاد (ما)، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای غافلگیرکننده علیه نیروها یا تاسیسات آمریکایی در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»
وی که در کنفرانس خبری درباره اقدامات دولتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا صحبت می‌کرد درباره توئیت چند ساعت پیش خود گفت: «به ایران هشدار می‌دهیم. اگر نظامیان ما را در عراق اذیت کنید بهای گزافی برای آن خواهید پرداخت.»
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «واکنش ما به طرف دیگر در عراق دردناک خواهد بود. دارای نیروی هوایی بزرگی در آنجا هستیم و پایگاه هوایی ما در آنجا همچنان فعال است. ایران مشکلات زیادی دارد و نیازمند بیش از یک مشکل نیست.»

 مقام آمریکایی: ایران در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای جدی علیه نظامیان آمریکایی در عراق است
یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که ایران در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای جدی علیه نظامیان آمریکایی در عراق است.
یک مقام آمریکایی مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که ایران یا گروه‌های تحت حمایت ایران در حال برنامه ریزی برای حمله جدی بالقوه‌ای علیه نظامیان آمریکایی در عراق هستند.
به گزارش نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه با اشاره به یک دوره زمانی دو هفته‌ای، گفت:«ما شاهد برخی تحولات بسیار جدی هستیم. به زودی انتظار چیزهایی را داریم.»

دولت عراق اطلاعاتی از حملات احتمالی آمریکا در اختیار دارد
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر مدعی شد که ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق هستند.
وی در این پیام توئیتری مدعی شد: «بر اساس اطلاعات و اعتقاد (ما)، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای غافلگیرکننده علیه نیروها یا تاسیسات آمریکایی در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»
«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق نیز اخیرا هشدا داده که که دولت عراق اطلاعاتی از حملات احتمالی آمریکا در اختیار دارد.
«فاضل جابر» عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق نیز روز سه شنبه درباره توطئه‌ها و تهدیدهای آمریکا علیه نظام عراق هشدار داد و گروه‌های سیاسی را به ضرورت درک خطر این تهدیدها دعوت کرد.
وی تاکید کرده است: «همه گروه‌های سیاسی از همه طیف‌های آن باید شدت خطر تهدیدهای آمریکا را درک کنند که می‌تواند سیاست تضعیف اقتصادی و تحریم سیاسی آن را پیش ببرد از همین رو جریان‌های سیاسی عراق باید در قبال مسائل ملی و سرنوشت ساز مواضع خود را یکپارچه کنند، زیرا اتحاد، قوی‌ترین سلاح برای مقابله با آمریکا و متحدانش در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.»

واکنش حزب‌الله عراق: پاسخ ما به هرگونه حماقت آمریکا غیرقابل تصور است
سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در واکنش به تهدیدات اخیر آمریکا علیه گروه‌های مقاومت عراق تاکید کرد که اگر واشنگتن مرتکب حماقتی شود٬ پاسخی به آن می‌دهیم که فکرش را هم نمی‌کند.
به گزارش پایگاه خبری العهد در هفته‌های اخیر عراق شاهد تحولات گسترده‌ای بوده است. در این میان شیوع ویروس کرونا که بر همه جهان سایه گسترانده٬ نتوانست مانع ادامه تجاوزات نظامی آمریکا علیه عراق شود و برخی اخبار حاکی از آن است که واشنگتن قصد دارد مواضع حشد شعبی را در مناطق مختلف این کشور مورد هدف قرار داده و هم‌زمان با آن هم اخباری می‌رسد مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی بدون اجازه دولت عراق سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» در این کشور مستقر کرده‌اند. در همین راستا پایگاه خبری العهد مصاحبه‌ای با «محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق انجام داده است.
محمد محیی در پاسخ به این سوال که جریان اخبار مربوط به استقرار سامانه پاتریوت در عراق چیست و آیا این امر می‌تواند شاخصی بر قصد واشنگتن برای یک اقدام سنگین باشد و اینکه واکنش حزب‌الله عراق به این حرکت چه خواهد بود ابراز داشت که اغلب تحرکات امروز آمریکا در عراق مربوط به اتفاقات گذشته است که مهم‌ترین آنها تشدید عملیات‌های مقابله با نظامیان آمریکایی حاضر در عراق و نیز افزایش نفرت ملت عراق از حضور آنها در این کشور به شمار می‌آید. بنابراین واشنگتن قصد دارد با این تحرکات و راه‌اندازی یک جنگ روانی علیه عراق و توطئه‌چینی و شاید تلاش برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت و برخی شخصیت‌های ملی و امنیتی که دربرابر پروژه‌های ایالات متحده ایستادگی می‌کنند٬ حضور نظامی خود را در عراق تحمیل و تمدید کند.
وی ادامه داد اطلاعاتی که ما در یکی از بیانیه‌های خود منتشر کردیم حاکی از آن است که نظامیان آمریکایی قصد انجام یک عملیات نظامی علیه نیروهای امنیتی و حشد شعبی و تعدادی از گروه‌های مقاومت عراق را دارند و ما درباره این اقدام و پیامدهای این عملیات جنایتکارانه هشدار داده‌ایم. امروز واقعیت این است که آمریکا تلاش می‌کند تا واقعیت سیاسی موردنظر خود را بر دولت عراق تحمیل کند؛ این امر یک کودتای سیاسی به شمار می‌رود و واشنگتن سعی دارد تا آن را با روش نظامی از خلال تحت فشار قراردادن احزاب سیاسی و گروه‌های مقاومت که در برابر پروژه‌های ایالات متحده در عراق ایستادگی می‌کنند٬ به انجام برساند.
سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در پاسخ به این سوال که آیا عرصه عراق تا این حد ضعیف شده که آمریکا بتواند هرزمان آن را مورد تهدید قرار دهد تصریح کرد که ایالات متحده از خلال حضور نظامی در عراق٬ بر وضعیت امنیتی و نظامی این کشور مسلط شده و به خود اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری های سیاسی کشور و دولت و برخی احزاب نیز مداخله کند. در داخل کشور نیز برخی طرف‌ها وجود دارند که با پروژه‌های آمریکایی همکاری و هماهنگی دارند؛ بنابراین نتیجه این شده که در حال حاضر عراق از نوعی بی‌ثباتی رنج می‌برد و بحران شیوع ویروس کرونا نیز در این شرایط مزید بر علت شده است. در حال حاضر کشور دچار بحرانی شده که آمریکا در این بحران نقش اول را ایفا کرده و همچنین تلاش می‌کند تا از معضل شیوع کرونا در عراق نیز جهت تحقق اهداف سیاسی و امنیت خود در این کشور سوءاستفاده کند.
محمد محیی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براین که واکنش گروه‌های مقاومت عراق در برابر تهدیدات آمریکا چه خواهد بود اظهار داشت که مواضع مقاومت در این راستا کاملا روشن بوده ونیازی به توضیح ندارد؛ ما بارها اعلام کرده‌ایم که حضور نظامی آمریکا در عراق کاملا غیرقانونی بوده و این حق ملت است که در برابر آن ایستادگی کنند. ما به عنوان گروه‌های مقاومت عراق آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه تحرکات آمریکا چه تجاوزات نظامی باشد و چه اصرار بر ابقای نظامیان خود در عراق٬ هستیم.
وی خاطرنشان کرد که امروز کتائب حزب‌الله عراق هدف اصلی آمریکا بوده؛ چرا که این گروه کابوس واشنگتن بوده و مانع اجرای پروژه‌های آن در عراق است. شاید آمریکا دچار این توهم شده که اگر کتائب حزب‌الله را مورد هدف قرار دهد می‌تواند به وجود ما پایان داده و در نهایت به طور کامل بر عراق مسلط شود. همچنین ایالات متحده در توهمات خود گمان می‌کند که پس از جنایت ترور سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» می‌تواند علیه مقاومت جسور و گستاخ شود. اما این ارزیابی‌های واشنگتن کاملا غلط بوده و مبتنی بر یک چشم‌انداز اشتباه از وضعیت عراق است.
محمد محیی ادامه داد که آمریکا بداند اگر مرتکب حماقتی مشابه حماقت‌های قبلی شود٬ با یک واکنش سخت از جانب گروه‌های مقاومت عراق و به ویژه کتائب حزب‌الله و همه فرزندان ملت عراق مواجه خواهد شد. شدت این واکنش به گونه‌ای خواهد بود که آمریکا نمی تواند آن را پیش‌بینی کند و همه پایگاه‌هایی که از نظر خودش امن است را به طور کامل مورد هدف قرار می‌دهیم.
سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در پاسخ به سوال بعدی درباره اینکه اخیرا آمریکا درباره حملاتی که به سفارت واشنگتن در بغداد و نیز مواضع ایالات متحده در این کشور می‌شد٬ کتائب حزب‌الله را متهم می‌کند تاکید کرد که کتائب حزب‌الله از سال 2009 در لیست تروریسم ایالات متحده قرار گرفته؛ اما این موضع به هیچ وجه نمی‌تواند ماهیت اهداف و فعالیت‌های آن را تغییر دهد.
محمد محیی ابراز داشت که کتائب حزب‌الله از زمان اشغالگری آمریکا در عراق٬ در تلاش برای اخراج نظامیان آن بوده و در این امر نقش بزرگی داشته است. امروز آمریکا می‌داند که کتائب حزب‌الله بزرگترین مانع در برابر پروژه‌های آن در عراق است و به همین دلیل تلاش می‌کند تا همواره با بهانه‌های مختلف آن را مورد هدف قرار دهد. ما در دوره اخیر همواره شاهد تجاوزات جنایتکارانه آن علیه نیروهای مقاومت عراق در مرزهای سوریه و نیز داخل کشور بوده‌ایم. ما در سخت‌ترین شرایط مبارزه کرده‌ایم و این تحرکات ایالات متحده تنها عزم و اراده ما را قوی‌تر می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون در برابر سناریوی یک جنگ نامحدود برای بیرون راندن آمریکایی‌ها در منطقه قرار داریم اشاره کرد که اگر واشنگتن اصرار به ماندن در عراق داشته باشد معادله مقاومت علیه آن تحمیل خواهد شد. این مقاومت ما از زمانی آغاز شد که فهیمیدیم آمریکا قصد ماندن در عراق را دارد و بنابراین از دولت و پارلمان و احزاب سیاسی خواستیم تا چارچوب‌های سیاسی و دیپلماتیک لازم جهت اخرام آمریکایی‌ها از کشور را اتخاذ کنند. پارلمان نیز مصوبه اخراج نظامیان بیگانه از کشور را تصویب کرد اما می بینیم که واشنگتن همچنان این تصمیم را نادیده گرفته و نیز احترامی برای درخواست دولت عراق از سازمان ملل برای پایان دادن به حضور ائتلاف آمریکایی موسوم به مبارزه با تروریسم در عراق٬ قائل نیست.
محمد محیی اضافه کرد که این امر نشان می‌دهد آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد و بنابراین صراحتا اعلام می‌کنیم که اگر آمریکا از عراق بیرون نرود با واکنش قاطع مقاومت و ملت عراق مواجه خواهد شد.
سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق درباره تصمیم حشد سعبی برای پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه خاطرنشان کرد ایالات متحده جنایات زیادی در عراق و نیز منطقه مرتکب شده است که بزرگترین جنایت آن ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. ما تاکید می کنیم که واشنگتن برای این جنایت بهای گزافی پرداخت خواهد کرد و در پاسخ به آنها تنها به اخراج آمریکایی‌ها از عراق اکتفا نمی‌کنیم؛ بلکه آنها را از کل منطقه بیرون خواهیم کرد.

هشدار صریح سرلشکر باقری؛ تحرکات نظامی آمریکا را به دقت رصد می کنیم
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به تحرکات نظامی آمریکا گفت: اگر کوچک‌ترین نظر سوء به امنیت کشور ما داشته باشند با شدیدترین عکس العمل‌ها مواجه می‌شوند.
سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به تحرکات نظامی آمریکا در عراق و خلیج فارس گفت: اگر کوچک‌ترین چشمداشت، اقدام یا نظر سوء به امنیت کشور ما داشته باشند با شدیدترین عکس العمل‌ها مواجه خواهند شد.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این فعالیت‌ها را کاملاً زیر نظر دارد و در مجموعه جمع آوری اطلاعات همه این فعالیت‌ها ثبت و در لحظه دنبال می‌شود.
وی افزود: فعالیت نظامی آمریکا در عراق و خلیج فارس در فضای رسانه‌ای وابسته به امریکایی‌ها نیز به شکل انبوهی در حال خبر پراکنی بر ضد نیرو‌های مقاومت در عراق و حشدالشعبی است.
سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران این تحرکات و فعالیت‌ها را با دقت زیر نظر دارد، گفت: مجموعه‌های دفاعی کشور با هوشیاری کامل مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی را رصد می‌کنند اما اقداماتی که در هفته‌های اخیر در عراق ضد پایگاه‌های امریکایی شده، عکس العمل‌های طبیعی مردم عراق و نیرو‌های مقاومت در برابر اقدام شیطانی امریکایی‌ها در ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس فرمانده نیرو‌های مقاومت عراق است و هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد و به طور قطع ارتباط این حملات به ایران که امریکایی‌ها آن را اعلام می‌کنند، همگی فرافکنی است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: امریکایی‌ها به خوبی می‌دانند مردم منطقه از جمله مردم عراق با حضور نظامی آن‌ها در این کشور‌ها مخالف هستند و این هم عکس العمل طبیعی آن‌ها به حضور غیر قانونی نظامیان امریکایی در منطقه است.

سرلشکر صفوی:گروه‌های مقاومت آماده دفع تحرکات احتمالی نظامیان آمریکایی هستند
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه تغییرات نظامی پایگاه های آمریکا در عراق در راستای تغییرات آرایش دفاعی و امنیتی ارتش آمریکا و در جهت تحمل آسیب پذیری کمتر تحلیل می شود، عنوان کرد: به سیاستمداران و ارتش آمریکا توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی به مسئولیت و تبعات اقدامات تحریک آمیز خود بیندیشند.
سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا طی یادداشتی در تحلیل تحرکات نظامی آمریکا در عراق و در واکنش به ادامه حضور نامشروع و غیرقانونی ارتش تروریستی آمریکا در عراق نوشت: دولت و حاکمیت آمریکا بایستی تکلیف خود را در پایبندی به معاهدات و قوانین بین الملل معین کنند، اگر دولت فعلی پایبند به قوانین حقوقی بین الملل و تصمیمات نمایندگان قانونی ملت‌ها است، پارلمان عراق طی مصوبه‌ای در دی‌ماه تحت عنوان اخراج نظامیان خارجی از کشور خواستار خروج نظامیان تروریست آمریکائی از خاک عراق شد و ادامه حضور این نظامیان بعد از این مصوبه نماد نقض حاکمیت ملی عراق می باشد و اگر دولت و حاکمیت آمریکا پایبند قوانین و معاهدات بین الملل نمی باشند باید تبعات حضور غیر قانونی و اشغال خاک عراق را بپذیرند و دفاع مشروع و قانونی مردم ، دولت و ارتش عراق در برابر شرارت ها و ماجراجویی های آمریکا اجتناب ناپذیر است.
در ادامه این یادداشت آمده است: حضور قانونی بعد از مصوبه پارلمان عراق منتفی است و مردم عراق در برابر حضور غیر قانونی ارتش آمریکا می ایستد و با شرایط فعلی ایالات متحده و ارتش آمریکا در عراق، نقض حاکمیت ملی عراق به نفع ارتش آمریکا و دولت مرکزی ایالات متحده آمریکا نمی‌باشد و البته منطقه تحمل تنش‌های جدید را ندارد.
سرلشکر صفوی ادامه داده است: دوران افول قدرت سیاسی و نظامی آمریکا در جهان و منطقه غرب آسیا فرا رسیده است و نظامیان آمریکایی می‌دانند به نفع آنها نیست که اقدامی بکنند، البته تغییرات نظامی پایگاه‌های آمریکا در عراق در راستای تغییرات آرایش دفاعی و امنیتی ارتش آمریکا و در جهت تحمل آسیب پذیری کمتر تحلیل می شود، اما به هر جهت ادامه تنش‌ها با توجه به ادامه اشغالگری آمریکایی‌ها دور از ذهن نمی‌باشد و در این بین سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران دفاع از دولت، پارلمان و ملت عراق و حقوق قانونی عراق می باشد.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل با اشاره به اوضاع اقتصادی و سیاسی پیش روی آمریکا نوشت: شرایط داخلی آمریکا در رابطه با بیماری کرونا و اشاعه وسیع آن که متاسفانه جان عده ای از مردم آمریکا را گرفته، نزدیکی به انتخابات و رقابت های انتخاباتی پیش رو و سختی کنترل اوضاع داخلی ایالات متحده آمریکا شرایط را برای درگیری نظامی آمریکا در منطقه پیچیده و دشوار می سازد و سیاستمداران و فرماندهان ارشد نظامی آنها از درگیری نظامی وسیع در منطقه پرهیز می‌کنند و در صورت وخامت اوضاع در منطقه باید منتظر بحران بزرگتری در ایالات متحده آمریکا باشیم و این در حالی است که افکار عمومی آمریکائی ها و سیاستمداران آن قصد ندارند درمعادلات میدانی عراق شاهد کشته شدن سربازان آمریکائی باشند و وقوع چنین بحرانی می تواند انتقادات جدی را از جانب حزب مقابل متوجه حزب حاکم نماید.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه به آمریکایی‌ها توصیه کرد: به سیاستمداران و ارتش آمریکا توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی به مسئولیت و تبعات اقدامات تحریک آمیز خود بیندیشند، در ماجرای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی آنها تصور نمی‌کردند با چنین پاسخی از جانب جمهوری اسلامی ایران روبرو شوند و این اقدام آنها باعث شد هیمنه قدرت آمریکا در منطقه فرو بریزد .هم اکنون نیز ملت عراق، جوانان برومند عراقی و گروه‌های مقاومت با هوشمندی و درایت کامل آماده دفع تحرکات احتمالی نظامیان آمریکایی هستند و هر اقدام آمریکا شکست راهبردی بزرگتری را در کارنامه رئیس جمهور فعلی آمریکا رقم خواهد زد.

هشدار ظریف به رئیس جمهور آمریکا؛ ایران جنگی را آغاز نمی کند اما جنگ افروزان را ادب خواهد کرد
وزیر خارجه ایران با انتقاد از ادعاهای مسئولان آمریکایی مبنی بر طرح ایران برای صدمه زدن به نظامیان این کشور در عراق، تاکید کرد تهران فقط بر اساس دفاع از خود عمل می‌کند.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) با انتقاد از سیاست‌های جنگ‌طلبانه برخی محافل در دولت آمریکا، به رئیس‌جمهور این کشور هشدار داد که فریب آنها را نخورد.
ظریف در صفحه توئیتر خود خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: " آقای ترامپ! یک بار دیگر به وسیله جنگ‌طلبان همیشگی، گمراه نشو! ایران دوستانی دارد؛ اما هیچکس میلیون‌ها "نیروی نیابتی" ندارد. برخلاف ایالات متحده که با پنهان‌کاری، دروغ می‌گوید، فریبکاری می‌کند و آدم می‌کشد؛ ایران فقط برای دفاع از خودش دست به اقدام می‌زند، آنهم آشکارا!
ایران هیچ جنگی را شروع نمی‌کند ولی جنگ افروزان را ادب خواهد کرد. "
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه با واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در عراق اعلام کرد: در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش‌زا و جنگ‌طلبانه در شرایط شیوع کرونا تاکید می‌کنند، این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد.

آیا ترامپ برای فرافکنیِ بحران‌های داخلی آمریکا خودزنی خواهد کرد؟
شبکه العالم در تحلیلی نوشت: اگرچه ترامپ هنوز با پیشنهاد وزارت خارجه آمریکا موافقت نکرده اما توییت روز چهارشنبه او که طی آن به صورت تلویحی گروه‌های مقاومت عراق را تهدید کرده بود، نشان می‌دهد که راهبرد پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا ذهن رییس جمهور این کشور را درگیر کرده است.
منابع اطلاعاتی موثق در عراق به خبرنگار «نورنیوز» در بغداد گفتند اطلاعات دقیقی در اختیار دارند که برخی مشاوران «دونالد ترامپ» به وی توصیه اکید کرده‌اند برای کاهش فشار افکار عمومی و شخصیت‌های سیاسی رقیب وی در آمریکا پیرامون ناکارآمدی فاجعه‌بار دولت در کنترل شیوع ویروس کرونا، لازم است بحرانی مصنوعی در منطقه با اولویت عراق ایجاد شود.
بر اساس اخبار اعلام شده از سوی این منابع عراقی، مقامات پنتاگون و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با این رویکرد که نوعی خودزنی برای بحران‌سازی است، مخالفت کرده و اجرای آن را گام نهادن در مسیری بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی عنوان نموده‌اند اما وزارت خارجه آمریکا بر پیگیری این راهبرد اصرار دارد.
گفته می‌شود تماس روز چهارشنبه 13 فروردین «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه با «برهم صالح» رییس جمهور عراق نیز برای اعلام نگرانی در خصوص احتمال ایجاد شرایط غیرمنتطره در عراق بوده است.
اخبار دریافتی حاکی است اگرچه ترامپ هنوز با پیشنهاد وزارت خارجه آمریکا موافقت نکرده اما توییت امروز او که طی آن به صورت تلویحی گروه‌های مقاومت عراق را تهدید کرده بود، نشان می‌دهد که راهبرد پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا ذهن رییس جمهور این کشور را درگیر کرده است.
منابع عراقی با اشاره به اخباری که طی دو روز گذشته از سوی اکانت‌های وابسته به مرکز اعتدال عربستان سعودی در حال انتشار است و طی آن تلاش می‌شود شرایط عراق بحرانی جلوه داده شود، اعلام کردند بعید نیست گروه‌های مزدور سعودی قصد داشته باشند با هماهنگی یا بدون هماهنگی با آمریکا دست به اقداماتی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا بزنند و بهانه لازم برای انجام عملیات علیه گروه‌های مقاومت در عراق را فراهم کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق آمریکا ایران سخنگوی کتائب حزب الله عراق رئیس ستاد کل نیرو های مسلح نظامیان آمریکایی در عراق عراق در حال انجام حال برنامه ریزی آمریکایی در عراق هستند نظامی آمریکا در عراق گروه های مقاومت عراق تحرکات نظامی آمریکا جمهوری اسلامی ایران بالگردهای آمریکایی وزارت خارجه آمریکا رئیس جمهور آمریکا شیوع ویروس کرونا مورد هدف قرار بر فراز بغداد ایالات متحده علیه نیروهای روز چهارشنبه دونالد ترامپ مشاور عالی امریکایی ها آمریکایی ها ارتش آمریکا نشان می دهد حضور نظامی رییس جمهور مدعی شد مردم عراق محمد محیی عکس العمل برای حمله بین الملل فعالیت ها دولت عراق عراق نیز ملت عراق معظم کل بر اساس حمله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | هشدار صریح ابراهیم رئیسی به اسرائیل در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896237

دیگر خبرها

  • مصاحبه امیرعبداللهیان با سی‌ان‌ان با هشدار صریح به اسرائیل/ پاسخ بعدی فوری و حداکثری است
  • صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران
  • بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی از طرف آمریکا
  • بیانیه تند بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا
  • بیانیه ضدایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اگر به ایران حمله کنید... ؛ هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • ببینید | هشدار صریح ابراهیم رئیسی به اسرائیل در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش
  • هشدار صریح رئیسی به اسرائیل