Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@13:14:09 GMT

جنگ قیمت در بازار نفت ترامپ را به آخر خط می‌رساند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۵۹۷۸

جنگ قیمت در بازار نفت ترامپ را به آخر خط می‌رساند؟

روسیه و عربستان پس از شکست مذاکرات آنها برای کاهش سطح تولید، اعلام کرده‌اند که با هدف حفظ سهم بازار خود، تولید و عرضه نفت را تا حد ممکن افزایش خواهند داد.

مطابق گزارش بلومبرگ، عربستان تولید نفت خود را در هفته پایانی مارس به روزانه ۹ میلیون بشکه رسانده که حدود ۲ میلیون بشکه بیش از تولید این کشور در ابتدای ماه گذشته میلادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از نفت حاصل از این رشد تولید در حال ذخیره‌سازی در مصر است.

همچنین وال‌استریت ژورنال از جستجوی عربستان برای یافتن مخازن جدید برای نفت خود خبر داده و مدعی شده که در حال حاضر بخشی از نفت تولیدی عربستان بدون مشتری و مقصد خاصی توسط نفت‌کش‌های این کشور بارگیری می‌شود.

با این حال، شرکت نفت عربستان(آرامکو) اعلام کرده که در ماه آوریل تولید روزانه خود را به ۱۲.۳ میلیون بشکه می‌رساند.

در مقابل وزارت انرژی روسیه هم قصد دارد با فعال کردن ظرفیت خالی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای خود نصاب جدید تولید ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز را به نمایش بگذارد.

 

بدین ترتیب رشد عرضه نفت همزمان با افت تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع شتابان ویروس کرونا در سراسر جهان موجب شده تا قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از حدود ۶۹ دلار طی معاملات ۶ ژانویه به ۲۷ دلار در جریان معاملات روز پنج‌شنبه سقوط کند.

در حالی که بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که محدوده قیمت قابل تحمل برای حوزه‌های مختلف نفت شیل آمریکا بین ۳۹ تا ۴۸ دلار قرار دارد، بهای هر بشکه نفت پایه آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی به ۲۲ دلار رسید. پیشتر بلومبرگ گزارش داده بود که با اتمام توان ذخیره‌ سازی نفت در برخی حوزه‌های نفت شیل آمریکا، قیمت نفت مازاد به زیر صفر رسیده و تولیدکنندگان با پرداخت پول قصد دارند متقاضیان را برای حمل نفت ترغیب کنند.

همزمان تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، آمریکا به طور متوسط روزانه ۷.۷ میلیون بشکه نفت از ذخایر شیل خود تولید کرده که این رقم معادل ۶۳ درصد مجموع تولید نفت این کشور بوده است.

در چنین شرایطی با کاهش سطح فعالیت شرکت‌های آمریکایی به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها ادامه رشد اقتصادی و اشتغال را در این کشور تهدید می‌کند بلکه صعود ۳ ساله شاخص‌های بورس نیویورک را نیز خنثی کرده است.

دولت ترامپ فعلا استفاده از گزینه مذاکره را برای متقاعد کردن روسیه و عربستان آغاز کرده است. دونالد ترامپ پس از مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در حال تدارک نشستی سه جانبه برای اصلاح قیمت جهانی نفت است. آقای ترامپ هر چند که پیشتر روند نزولی قیمت نفت را به دلیل دامن زدن به افت قیمت بنزین برای مردم آمریکا لذت‌بخش توصیف کرده بود ولی در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز نیز به صراحت از قیمت پایین نفت ابراز نارضایتی کرد.

اما با شکست دوباره تلاش اوپک برای برگزاری نشست اضطراری احتمال موفقیت آقای ترامپ هم برای متقاعد کردن روسیه و عربستان کاهش یافته است. به همین دلیل برخی مشاوران دولت آمریکا و نیز سناتورهای جمهوری‌خواه گزینه‌های جدید را مطرح کرده‌اند: از جمله قطع خرید نفت عربستان توسط آمریکا و تهدید این کشور با آغاز خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه.

با این وجود، برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه و عربستان فعلا توان تاب‌آوری قیمت پایین نفت را دارند.

 

بدین ترتیب برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا در شرایطی برگزار خواهد شد که رشد اقتصاد آمریکا کند است، تولید نفت شیل تا حدود زیادی متوقف شده، نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد است و بازارهای سهام نیز از اوج رویایی خود در فوریه فاصله گرفته‌اند. در چنین شرایطی اگر دونالد ترامپ در مدیریت بحران اجتماعی شیوع ویروس کرونا نیز عملکرد موفقی نداشته باشد، نتیجه دومین رقابت او برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند برخلاف پیش‌بینی‌های امیدوار کننده ماه‌های اخیر جمهوری‌خواهان باشد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر قیمت نفت دونالد ترامپ بازار نفت روسیه و عربستان میلیون بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

به گزارش «تابناک»، علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره تأثیر مصوبه مجلس مبنی بر اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو به «انتخاب» گفت: اولین اتفاقی که با این مصوبه می‌افتد، افزایش قیمت خودرو و تحت تأثیر قرار گرفتن از این اقدام است؛ از آن مهم‌تر دلال‌ها فعال‌تر می‌شوند و کلاهبرداری بیشتر خواهد شد. خریدار واقعی که برای استفاده دنبال ماشین است با تنگنا بیشتر مواجه می‌شود و تنها کسی که سود می‌کند دلال است. دولت از سال گذشته اعلام کرده که با مالیات دنبال جبران کسری بودجه است و روی تنها چیزی که مالیات نبسته‌اند هواست.

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های قیمت‌گذاری پژو پارس در روز‌های اخیر بیان کرد: واقعیت قضیه این است که پژوپارس هیچ تکنولوژی روزی ندارد، راحتی ندارد و کم مصرف هم نیست. علت اینکه عده‌ای سینه چاک این ماشین هستند، به جز بیست درصد که علاقه‌مند به این ماشین هستند، جمعیت زیادی که برای حاشیه سود زیاد این خودرو و احتمال قطع تولید، دنبال پژو پارس هستند. در تمام خودرو‌های بازار وقتی خبر توقف تولید منتشر شود، مردم به سمت آن ‌می‌روند. البته به نظر من همان بیست درصد که مصرف‌کننده واقعی هستند اهمیت بیشتری دارند. طبیعتا تا زمانی که شرکت تولید‌کننده دولت باشد و نظر دولت در آن تأثیر‌گذار باشد این اتفاقات رخ می‌دهد. پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد و سال هاست از رده خارج است.

محمدزاده درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ گفت: اولین اتفاقی که در خودرو می‌افتد و همچنان هم ادامه دار است، دخالت دولت است. تا زمانیکه دولت در بازار خودرو دخالت مستقیم دارد، طبیعتا آینده‌ی خوشی برای خودرو به وجود نخواهد آمد. در این کشور از دستمال کاغذی تا خودرو، همه درگیر دولت است. وقتی کشور نتوانسته یک رابطه‌ی درست با جهان برقرار کند و بحث دلار و... هم تبدیل به یک چالش شده است، چه توقعی دارند که خودرو سامان پیدا کند. دولت اگر با همین فرمان جلو برود و شعار‌های غیرحقیقی بدهد، مطمئن باشید بازار امسال بدتر خواهد شد و قیمت‌های فعلی برای 6 ماه دیگر یک آرزو می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا سقوط کرد