Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@21:20:58 GMT

عرق سرد شبانه، علت و درمان

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۶۲۸۴

عرق سرد شبانه، علت و درمان

عرق سرد معمولاً براثر واکنش طبیعی بدن به استرس ایجاد می شود، اما ممکن است نشانه ی یک بیماری یا آسیب در بدن نیز باشد و در هنگام رساندن کمک های اولیه به بیمار، باید یک علامت مهم تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ عرق کردن و یا تعریق، روش بدن برای خنک کردن و پایین نگه داشتن حرارات خودش است. بنابراین باید انتظار داشته باشیم بدنمان در حرارت زیاد و شرایطی مانند گرمی هوای محیط، فعالیت بدنی شدید و تب، این واکنش را از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هنگامی که عرق کردن بدون افزایش درجه حرارت بدن رخ می دهد، آن را اغلب به عنوان عرق سرد می شناسند که می تواند نشانه از وجود بیماری باشد. پس اگر بدون علت عرق سرد می کنید با ما در ادامه همراه شوید تا علل این عارضه را بدانید.

عرق سرد به معنای عرق کردن ناگهانی بدن است که هیچ عاملی، مانند گرما و فعالیت زیاد بدن باعث ایجاد آن نشده است.

معمول ترین علت

عرق سرد معمولاً براثر واکنش طبیعی بدن به استرس ایجاد می شود، اما ممکن است نشانه ی یک بیماری یا آسیب در بدن نیز باشد و در هنگام رساندن کمک های اولیه به بیمار، باید یک علامت مهم تلقی شود.

به جز استرس، عرق سرد می تواند براثر عوامل دیگری نیز ایجاد شود. شما به طور عادی بعد از فعالیت فیزیکی زیاد عرق می کنید، که نیازی به درمان عرق کردن زیاد بدن در این حالت نیست و در اکثر موارد طبیعی است. اما عرق بدون داشتن فعالیت فیزیکی و براثر عوامل دیگری ایجاد می شود.

عرق سرد پیشانی

عرق سرد مشکلی است که گاهی اوقات با آن مواجه می شویم. ابتلا به بیماری های ویروسی مثل آنفلوآنزا، عفونت های جدی ناشی از بیماری سل یا ایدز، استرس و اضطراب، میگرن، یائسگی، مشکلات قلبی ـ عروقی و… از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد عرق سرد در بدن شوند. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک، معاینات بالینی، گرفتن شرح حال و حتی انجام آزمایش برای تشخیص بیماری زمینه ای موضوع بسیار مهمی است، چرا که نوع درمان را مشخص می کند.

 علائم همراه با عرق سرد

عرق سرد معمولاً یک علامت است و بسته به علائم دیگری که با آن رخ می دهد می تواند نشانه یک بیماری باید. علایم شایع که با عرق سرد ممکن است دیده شود عبارتند از:

استرس یا اضطراب

درد یا خارش

سرگیجه

لرز

پوست رنگ پریده

ضعف

تهوع یا استفراغ

گاهی اوقات عرق کردن در شب اتفاق می افتد زمانی که فرد در تلاش برای به خواب رفتن است. این است که اغلب به عنوان “تعریق شبانه” نامیده می شود اما تفاوت واقعی بین تعریق شبانه و عرق سرد وجود ندارد. همه یک نوع تعریق است که به یک مشکل بزرگتر اشاره می کند.

دلایل این عارضه

دلایل عرق سرد بدن

دلایل شایع

عرق سرد معمولاً به عنوان یک نتیجه از مبارزه و پاسخ بدن در هنگام برخورد با استرس رخ می دهد. این یک واکنش طبیعی به شرایط زیر است:

۱. درد

یک بیمار مبتلا به درد شدید به دلیل شکستگی، قطع عضو و یا حتی یک میگرن می تواند عرق سرد را تجربه کنند.

۲. استرس، اضطراب و یا ترس

ترس و اضطراب در هر شرایطی به خصوص در رابطه با مسائل اصلی زندگی و یا نگرانی در امور مالی، شغل یا روابط اجتماعی می تواند استرس زا باشد. در پاسخ به استرس بدن عرق سرد می کند.

۳. کمبود اکسیژن

اکسیژن کمتر در جریان خون می تواند ناشی از تنگی نفس شدید باشد. این باعث می شود که مغز به دنبال اکسیژن بیشتری باشد در نتیجه یک حالت استرس در فرد ایجاد می کند. استرس میتواند باعث نشستن عرق سرد در سراسر بدن شما گردد.

۴. قند خون پایین

کاهش قند خون در بیماران دیابتی و همچنین در افرادی که سوء تغذیه دارند و به اندازه کافی و یا اغلب غذا نمی خورند رخ می دهد. این افت میزان قند خون سبب علائمی شامل سرگیجه، لرزش، تاری دید نیز می شود.

۵. فشار خون پایین

فشار خون طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. اما زمانی که آن به ۹۰/۶۰ و یا حتی پایین تر افت پیدا کند به آن فشار خون پایین می گوییم. کاهش فشار خون می تواند عللی مانند افت قند خون، سوء تغذیه، از دست دادن خون زیاد و همچنین کم شدن آب بدن داشته باشد. کاهش فشار خون با علائم دیگری مانند پوست رنگ پریده و سرگیجه نیز همراه است.

۶. شوک

هنگامی که جریان خون به مغز و سایر اندام های حیاتی به طرز خطرناکی کاهش یابد باعث رفتن بدن به حالت شوک می شود. شوک یک بیماری تهدید کننده زندگی است و معمولاً به دلیل آسیب دیدگی شدید یا بیماری حاد است و نیاز به توجه فوری پزشکی می باشد.

۷. یائسگی

یائسگی معمولاً در زنان بالای چهل سال تجربه می شود و نشانه ی پایان چرخه قاعدگی طبیعی است و می تواند سبب تعدادی از علائم شود. علائم دیگر یائسگی عبارت است از بی خوابی و گرگرفتگی.

۸. میگرن

میگرن یک سردرد مزمن است که به طور معمول در یک طرف سر آغاز می شود و می تواند با تعدادی از علل از جمله رژیم غذایی و استرس در رابطه باشد. علائم این بیماری شامل تهوع، سرگیجه نیز می باشد.

۹. داروها

این عارضه می تواند در اثر مصرف داروهای خاص رخ دهد آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می توانند باعث ایجاد آن در برخی از افراد شوند. برخی از داروهای بدون نسخه خاص و مکمل های گیاهی نیز می تواند سبب این عارضه شود.

۱۰. حمله قلبی

عرق سرد حمله قلبی نشانه حمله قلبی

یکی از شایع ترین علل عرق سرد حمله قلبی است که در آن جریان خون به قلب در اثر انسداد عروق خونی کاهش می یابد. درد قفسه سینه، درد بازو و عرق کردن بیش از حد نشانه هایی از یک حمله قلبی می باشد.

۱۱. بیماریهای دیگر

دیگر شرایط پزشکی ممکن، می تواند سبب این عارضه گردد. این شرایط شامل اختلالات گردش خون، آنفولانزا، عفونت های ویروسی و اختلالات ایمنی بدن می باشد لرز، ضعف و سرگیجه نیز از علایم معمول این شرایط است که می تواند با عرق سرد همراه باشد.

علل عرق سرد شبانه

عرق شبانه یک عارضه جانبی شایع بسیاری از داروها، مانند:

 داروهای افسردگی (داروهای ضد افسردگی)

استفاده از داروهای تنظیم کننده هورمون ها (هورمون تراپی)

داروهایی کاهش دهنده سطح قند خون (عوامل کاهنده قندخون)

بیماری ها و شرایط پزشکی که باعث عرق شبانه عبارتند از:

اضطراب

نوروپاتی اتونومیک ( صدمه به اعصاب اتونوم )

 تب مالت ( یک عفونت باکتریایی )

سندرم کارسینوئید ( سندرم ناشی از نوع خاصی از تومور سرطانی )

اندوکاردیت ( عفونت پوشش قلب شما )

لنفوم هوچکین ( بیماری هوچکین )

پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدی )

سرطان خون

یائسگی

میلوفیبروز ( یک اختلال مغز استخوان )

 لنفوم غیر هوچکین

استئومیلیت ( عفونت استخوان)

فئوکروموسیتوم ( تومور نادر غده آدرنال )

 آبسه پیوژنیک ( حفره پر از چرک ناشی از یک عفونت )

اختلالات خواب ( مانند آپنه انسدادی خواب )

ضربه

سیرنگومیلی (کیست پر از مایع در نخاع)

بیماری سل

عرق سرد در نوزادان

دلایل عرق سرد کودکاندلایل عرق سرد کودکان

معمولا عرق سرد دست و پا نوزاد به علت کمبود ویتامین است. یکی از این ویتامین ها، ویتامین د است. باید قطره مولتی ویتامینی به نوزاد بدهید که ۴۰۰ هزار واحد ویتامین د دارد. گاهی اوقات اتاق سرد است و دست و پای نوزاد عرق می کند به همین دلیل درجه حرارت اتاق باید مناسب باشد. اما بهتر است برای اطمینان بیشتر آزمایش ادرار هم بدهید. بعد از ۶ ماهگی هم یک آزمایش خون و آزمایش ادرار برای بررسی از نظر کم خونی و عفونت ادراری لازم است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عرق سرد حمله قلبی یک بیماری رخ می دهد فشار خون عرق کردن قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۶۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: کبد چرب بیماری شایع و بدون علامت است، تغییر سبک زندگی مهم‌ترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح شیوه زندگی ۹۰ درصد بخش درمان را به خود اختصاص می‌دهد.

هادی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه عضو کبد در بدن انسان وظایف متفاوتی را بر عهده دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین عملکرد کبد سم زدایی بدن است، ذخایر انرژی، ذخایر منابع گلیکوژن در کبد، تولید پروتئین‌ها و آمینه اسیدهای ضروری بدن، تولید ویتامین‌ها و فاکتورهای پیش انعقادی از دیگر وظایف این عضو در بدن است.

وی با بیان اینکه بیماری کبد چرب ارمغان زندگی شهرنشینی است، افزود: فعالیت بدنی کمتر و کم تحرکی در زندگی شهرنشینی امروز بیشتر است و نوع غذاها پرچرب و پرکالری بوده، بنابراین اضافه وزن و چاقی در بین افراد رواج زیادی دارد و این موارد باعث افزایش بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: کبد چرب بین بزرگسالان شیوع بیشتری داشت، اما در سال‌های اخیر سن شیوع این بیماری کاهش یافته و بین کودکان هم گسترش پیدا کرده است، به دلیل اینکه نوع بازی کودکان تغییر یافته و در تحرک لازم را ندارند و به سمت بازی‌های نشسته و رایانه‌ای گرایش بیشتری دارند.

وی بااشاره به پنهان بودن علائم خطر بروز این بیماری گفت: لازم است بدانیم تنها ۱۰ درصد چربی این عضو طبیعی است، داشتن چربی بیشتر و جایگزینی بافت طبیعی کبد با چربی می‌تواند علامت خطر باشد، بروز این بیماری در مراحل اولیه علامتی ندارد و بیمارانی که ریسک ابتلاء به این بیماری را دارند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: خطر ابتلاء به این بیماری در برخی از افراد بیشتر است، بیماران مبتلا به دیابت از مهم‌ترین افراد پرخطر برای ابتلاء به بیماری کبد چرب هستند و حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد آنها مبتلا به این عارضه می‌شوند، کبد چرب بیماری شایعی است و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد عموم افراد جامعه به این عارضه مبتلا می‌شوند و این آمار بالایی است.

وی با بیان اینکه در برخی افراد خطر ابتلاء به این بیماری بالاتر است، ادامه داد: طبق بررسی‌ها ابتلاء به بیماری کبد چرب در افرادی که دچار فشارخون، دیابت نوع دو، چاقی شکمی و چربی خون هستند، افزایش دارد و عوارض ناشی از بروز این بیماری بیشتر است، برای مثال در بیماران دیابت نوع دو اگر به سمت بیماری کبد چرب پیش بروند، انتظار بروز فیبروز کبدی نیز وجود دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: افراد لاغر هم می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند، کسانی که زمینه ژنتیکی دارند و افرادی که چربی شکمی و زندگی کم تحرکی دارند، نیز در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند و این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست.

سیروز کبدی، مرحله آخر درگیری با بیماری کبد چرب

وی در خصوص عوارض بیماری کبد چرب برای سلامتی بدن تصریح کرد: کبد چرب بیماری شایع و بدون علامتی است و احتمال دارد مورد غفلت واقع شود و نگرانی از بروز این بیماری تنها ایجاد چربی کبد نیست و بیشترین نگرانی از بروز سکته و فیبروز کبدی در بیماران است و مرحله آخر درگیری با بیماری سیروز کبدی بوده و پیوند کبد تنها راه نجات این گروه از بیماران است.

عبداللهی ادامه داد: پیوند کبد درمان مؤثری برای سیروز کبد است و کشور بهترین قطب در این زمینه است، اما برای انجام این عمل باید منتظر گرفتن عضو از افراد مرگ مغزی بود و بعد از پیوند باید بیماران مراقبت‌های طولانی مدت داشته باشند و داروها را به طور مرتب مصرف کنند تا دچار عارضه نشوند.

وی درباره روند تشخیص بیماری کبد چرب عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری در افراد پرخطر ابتدا با آزمایش خون و سونوگرافی آنزیم‌های کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این آزمایش‌ها می‌توان متوجه بروز این بیماری شد و در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص مورد تأیید نهایی قرار می‌گیرد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید به شیوه‌های درمانی عارضه کبد چرب گفت: تغییر سبک زندگی مهم‌ترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح شیوه زندگی ۹۰ درصد بخش درمان را به خود اختصاص می‌دهد، در حال حاضر دارو و درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد و درمان بیماران در مسیر کاهش وزن، جلوگیری از بروز چاقی، انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی، پرهیزهای غذایی و کم کردن مصرف کربوهیدرات‌ها، مواد قندی و شکرهای تصفیه شده است.

کد خبر 745059

دیگر خبرها

  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست