Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعطای کارت اعتباری به اقشار آسیب‌پذیر، کرونا و قرنطینه در اسپانیا حدود ۹۰۰ هزار نفر را بیکار کرد، تعرفه‌های جدید گمرکی واردات کالا ابلاغ شد، پیشنهاد عرضه ذرت و جو در بورس کالا، چرا صادرات سیگار کاهش یافت؟، جهش قیمت طلا در بازار جهانی و خسارت دو تریلیون دلاری کرونا به اقتصاد جهان را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعطای کارت اعتباری به اقشار آسیب‌پذیر

معاون اول رییس جمهوری، دستورالعمل اختصاص کارت اعتباری یک و دو میلیون تومانی به چهار میلیون خانوار از اقشار آسیب‌پذیر را ابلاغ کرد. این کارت‌ها در طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع کرونا براساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رییس جمهور به اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دستفروشان و کارگران فصلی تا سقف ۴ میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق می‌گیرد. بانک‌های عامل همان بانک واریز کننده یارانه افراد بوده و موظفند ۴۸ ساعت پس از اعلام وزارت کار، به ترتیب اعتبار ۱ میلیون تومانی را در کارت خانوارهای یک نفره و ۲ میلیون تومانی را در کارت خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت منظور نمایند. بازپرداخت طی ۲۷ ماه که ۳ ماه آن تنفس است صورت می گیرد و ۸ درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می شود. مشمولین نیازی به مراجعه به بانک‌ها نداشته و بانکها با اخذ تعهد الکترونیک می توانند اقساط را از یارانه و کمک هزینه معیشتی افراد کسر نمایند. دارابودن چک برگشتی و اقساط معوق بانکی مانع دریافت این تسهیلات نمی شود.

نوبخت: افزایش حقوق کارگران خارج از اختیار من است

محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در توییتی نوشت: کارگر عزیزی مرا خطاب قرار داد که چرا فقط پیگیر افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری هستم و در برابر کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی احساس مسئولیت نمی‌کنم؟ خدا می‌داند احساس شرمندگی کردم اما قانون درخصوص این عزیزان ساز و کاری مشخص کرده که خارج از اختیار من است.

کرونا و قرنطینه در اسپانیا حدود ۹۰۰ هزار نفر را بیکار کرد

اسپانیا که پس از ایتالیا از حیث تلفات ناشی از کووید-۱۹ در رتبه دوم قرار دارد، از ۱۴ مارس هرگونه خروج از منزل را مگر در موارد ضروری ممنوع اعلام کرد. این کشور در هفته جاری با تشدید مقررات قرنطینه، تنها افرادی را که حضورشان در محل کار الزامی است، مجاز به خروج از قرنطینه خانگی اعلام کرد. آمار و ارقام جدید منتشر شده نشان می‌دهد که ۸۹۸ هزار و ۸۲۲ اسپانیایی از زمان شروع قرنطینه کار خود را از دست داده اند که حدود ۵۵۰ هزار نفر از این تعداد مشاغل موقت داشتند. شمار افرادی که به طور رسمی در اسپانیا برای استفاده از مزایای بیکاری ثبت نام کرده‌اند در ماه مارس به ۳.۵ میلیون نفر رسید؛ این بالاترین رقم از آوریل ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها از جمله خودروسازان و سایر کسب و کارهای بزرگ، در هفته‌های اخیر از مقررات تعدیل موقت نیرو استفاده کرده‌اند که البته افرادی که از این طریق از کار بیکار شده اند، در داده‌های مذکور گنجانده نشده‌اند.

رکورد تاریخی بیکاری آمریکا ۲ برابر شد

وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد موج شدید آمریکایی‌هایی که درخواست پرداخت حقوق بیکاری خود را ثبت کرده‌اند این هفته با بیکار شدن ۶.۶ میلیون آمریکایی ادامه یافته است. اقتصاددانانی که در نظرسنجی مؤسسه داوجونز شرکت کرده بودند پیش‌بینی کرده بودند این هفته ۳.۱ میلیون آمریکایی بیکار شوند. این در حالی اتفاق افتاد که هفته گذشته هم با بیکار شدن ۳.۵ میلیون نفر بدترین رکورد بیکاری در تاریخ آمریکا به ثبت رسیده بود و حالا نرخ بیکاری این هفته تقریباً ۲ برابر رکورد هفته قبل شده است. قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا بخش‌های مهمی از اقتصاد آمریکا را تعطیل کند، بالاترین نرخ بیکاری هفتگی آمریکا ۶۹۵ هزار نفر در ۱۹۸۲ بود. در بحران اقتصادی بزرگ جهان در مارس ۲۰۰۹ هم بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده ۶۶۵ هزار نفر بود.

تعرفه های جدید گمرکی واردات کالا، ابلاغ شد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تغییرات تعرفه‌های گمرکی واردات کالا در سال ۹۹ را ۹ فروردین ماه سال جاری جهت اجرا به وزرای اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی ابلاغ کرد. بر اساس این تصویب نامه، واردات ۴۶۴ ردیف تعرفه کالایی در سال ۹۹ مشمول تغییرات شده است.

کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک به ایران

کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی وزارت اقتصاد، کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) به ایران برای خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا از سوی این صندوق تصویب شد و صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) این کمک ۵۰۰ هزار دلاری را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده تا خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا در ایران عملیاتی شود.

پیشنهاد عرضه ذرت و جو در بورس کالا

وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد «تعیین کالای ذرت و جو برای عرضه در بورس کالای ایران» را برای بررسی به دولت ارسال کرده است. پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به استناد ماده (۲) آیین نامه اجرایی ماده (۳۳) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور تکمیل ظرفیت ذخایر راهبردی محصولات استراتژیک و تعیین کالای ذرت وجو برای عرضه در بورس کالا در حال بررسی در دولت است. براساس این پیشنهاد، محصولات ذرت و جو به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین می­ شوند؛ هزینه ­های تبعی اجرای سیاست قیمت تضمینی به پیشنهاد مشترک شرکت بورس کالای ایران و وزارت جهادکشاورزی و با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تأمین و پرداخت می­ شود. هم‌چنین، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است مابه ­التفاوت قیمت تابلوی بورس با قیمت تضمینی محصولات یادشده را به علاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تأمین و پرداخت نماید.

چرا صادرات سیگار کاهش یافت؟

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از کاهش ۲۷.۳ درصدی صادرات سیگار در ۱۱ ماهه سال گذشته است. رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بالا بودن هزینه تولید و در نتیجه بالا بودن قیمت تمام شده محصول امکان صادرات و رقابت در بازارهای صادراتی را برای ایران کمتر می‌کند، تصریح کرد: در حالی که  تولیدکننده ایرانی تلاش می‌کند تا قیمت محصول نهایی را بتواند به زیر ۸۰ دلار برساند، محصول مشابه در مناطق آزاد امارات حداکثر بین  ۵۵ تا ۶۰ دلار تولید و روانه بازار شده و امکان هر گونه رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌کند. وی با بیان اینکه تمام کارخانه هایی که مواد اولیه وارداتی دارند با چنین مشکلاتی مواجه هستند، گفت: حدود ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید سیگار در کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

جهش ۲۰ درصدی قیمت نفت در فضای گفتگو

عصر پنج‌شنبه به دنبال مصاحبه ترامپ با سی‌ان‌بی‌سی که گفت با روسیه و عربستان صحبت کرده است تا فشار بر بازار نفت را کاهش دهند، قیمت‌های نفت سر به فلک کشید. تا ساعت ۲۱:۵۸ (شب گذشته) به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام ۱۹.۷۳ درصدی یا ۴.۸۸ دلار جهش کرد و به ۲۹.۶۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی ۲۱.۵۲ درصد یا ۴.۳۷ دلار جهش کرد و به ۲۴.۶۸ دلار رسید. ترامپ روز پنج‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت که روز گذشته با رئیس‌جمهور پوتین و ولیعهد عربستان سعودی صحبت کرده است و انتظار دارد آنها اعلام کنند که تولید خود را ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه کاهش خواهند داد. ترامپ سپس در توئیتی نوشت: کاهش تولید نفت برای صنعت نفت و گاز عالی خواهد بود.

جهش قیمت طلا در بازار جهانی

پس از اینکه سطح بیکاری آمریکا برای دومین هفته متوالی رکوردی تاریخی به ثبت رساند، با تشدید وحشت از تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امن پناه آوردند. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۲.۷۹ درصد یا ۴۴.۴۰ دلار جهش کرد و به ۱۶۳۵.۸۰ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات گلد ۱.۵۹ درصد یا ۲۳.۴۷ دلار جهش کرد و به ۱۶۱۴.۱۵۳۷ دلار رسید. باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اوراق آرجی‌او، می‌گوید: اتفاق افتادن بالاترین نرخ بیکاری آمریکا در تاریخ در ترکیب با سقوط بازارهای سهام، موج جدیدی را به سوی سرمایه‌های امن و طلا به وجود آورده است.

تعلیق ۳۶ هزار کارمند در یک شرکت هواپیمایی

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلیس توانسته با اتحادیه کارمندان خود برای تعلیق 80 درصد کارکنان در حوزه خدمه پرواز، مهندسان، کارمندان دفاتر و خدمه فرودگاهی به توافق برسد. به نقل از BBC، گزارشات حاکی از آن است که تا چند ساعت دیگر شرکت بریتیش ایرویز به صورت رسمی تعلیق 36 هزار کارمند خود از کار را اعلام کند. /فارس

خسارت دو تریلیون دلاری کرونا به اقتصاد جهان

­سخنگوی دولت گفت: کرونا دو تریلیون دلار خسارت به اقتصاد جهان وارد کرده و ۲۵ میلیون نفر را در مرحله اول بیکار می‌کند که در منطقه آسیا بیشتر خواهد بود.

افت نامحسوس دلار در معاملات پنجشنبه

دلار در معاملات جهانی دیروز ریزش کمی داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روز گذشته با ریزش ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز چهارشنبه و در سطح ۹۹.۰۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۴ دلار اعلام شد.  

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید مناجات شعبانیه بیکاری صندوق اوپک کروناویروس جهش تولید مناجات شعبانیه کمک ۵۰۰ هزار دلاری دلار جهش اقشار آسیب پذیر بورس کالا نرخ بیکاری صندوق اوپک دلار رسید هزار نفر ذرت و جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته یکی از شرکت‌های تولید لاستیک در نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار که در کدال منتشر کرده است، از محوز افزایش قیمت لاستیک خبر داده است.

بر این اساس؛ شرکت تولیدی ایران تایر در این اطلاعیه با اشاره به صدور مجوز از سوی انجمن صنفی صنعت تایر، بیان کرده است: بر اساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر نرخ فروش تایر‌های رادیال سواری این شرکت بطور میانگین از تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

این در شرایطی است که شرکت مذکور دلیل این افزایش قیمت را افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی اعلام کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تصمیم به افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک از پنجم اردیبهشت سال جاری در حالی است که پیش از این در فاصله حدود شش ماه قبل، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران مدعی موافقت وزیر صمت با گرانی ۲۰ درصدی لاستیک رادیال شده بود. به گونه‌ای که در نامه‌ای به شرکت‌های عضو انجمن صنفی صنعت تایر نوشته بود: عطف به جلسه شنبه مورخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در حضور وزیر محترم صمت و سایر مسئولین وزارت مذکور، با توجه به موافقت مقام محترم وزارت، مقرر گردید به میزان ۲۰ درصد افزایش قیمت به گروه تایر‌های رادیال از تاریخ شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ اعمال و اجرایی گردد.

این در شرایطی بود که در همان ایام، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، طی بخشنامه‌ای به مدیران کل صمت استان‌ها بر رصد مستمر بازار و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تامین و توزیع لاستیک تاکید کرده و گفته بود: با توجه به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تداوم کمبود و گرانی تایر در استان‌ها و با عنایت به قرار گرفتن انواع لاستیک خودرو در فهرست اقلام نظارتی اولویت دار و تاثیر آن بر خدمات حمل و نقل بخشنامه طرح نظارتی تشدید بازرسی و نظارت بازار تایر سواری ابلاغ شد. حسین فرهید زاده تصریح کرده بود: وفق مواد ذکر شده در این بخشنامه، آن دسته از لاستیک فروشانی که عامل توزیع واحد تولیدی نیستند موظف به فروش برابر قیمت مصوب می‌باشند، در غیر این صورت، فاکتور‌های خرید آن‌ها بررسی و در صورت نداشتن فاکتور خرید و احراز تخلف گرانفروشی وفق موازین قانونی با آن برخورد می‌شود.  

حال باید منتظر ماند و دید که این بار معاون وزیر صمت نسبت به افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک از سوی شرکت‌های تولیدی چه واکنشی نشان خواهد داد؛ هرچند به نظر می‌رسد همچون شش ماه قبل، دوباره مجوز رسمی صادر شده است و نباید امیدی به حمایت از مصرف کننده از سوی سازمان حمایت داشت. این گرانی لاستیک در مقطعی رقم خورده است که رانندگان با فشار اقتصادی مضاعفی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین چند هفته قبل بود که بیمه مرکزی از افزایش ۳۵.۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث خبر داد و اعلام کرد: حق بیمه شخص ثالث به صورت پایه سالیانه با سقف تعهدات بدنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی و همچنین تعهدات مالی ۴۰ میلیون تومانی برای خودرو‌هایی نظیر پراید و پیکان حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است؛ رقمی که با افزایش تعهدات مالی، بیش از ۵ میلیون تومان خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست/ از اوکراین تا غزه