Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:03:38 GMT

جلوه رحمت خداوند در بلاها و گرفتاری‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۸۲۷۴

جلوه رحمت خداوند در بلاها و گرفتاری‌ها

خداوند در آیه ۱۲ سوره انعام فرموده است: ﺑﮕﻮ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ‌ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﺑﮕﻮ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻩ است. ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﺟﻤﻊ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ  ﺁﻭﺭﻧﺪ.

اساس عالم هستی نیز بر مدار خیر، نیکی، لطف و احسان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین جهت فلاسفه و عرفا معتقدند که مسئله شر، یک امر عدمی است و ناشی از کمبود و یا مشاهده نکردن خیر می باشد وگرنه از اساس و بنیاد هیچ چیزی نیست که شر آن بر خیرش غلبه داشته باشد.

بنابراین به لحاظ عقلی امکان ندارد که شر در یک امر بر خیر غلبه کند، زیرا منجر به عدم می شود. حال آنکه جهان هستی بر مدار وجود خلق شده است.

کرونا و انطباق آن با رحمت الهی

یک انسان مومن و موحد با کمی دقت و هوشمندی به خوبی می تواند درک کند آنچه که در جهان در حال رخ دادن می باشد، در ظاهر یک بیماری ویروسی است که توانسته تمام محاسبات و معادلات جهانی را بر هم بزند. از میکده و قمارخانه تا معبد و مسجد را تعطیل کند و کاری کند که انسان ها از یکدیگر فاصله بگیرند.

در چنین وضعیت خانه نشینی، رکود اقتصادی، کاهش تولید و هزاران مصیبت و بلا بر سر بشر خواهد آمد و انسان های بسیاری چه به خاطر بیماری و چه به خاطر تبعات اقتصادی و کاری دچار بحران و گرفتاری می شوند ولی باید توجه داشت جهان هستی بر مدار هدایت قرار دارد و آنچه که از اتفاقات و رویدادها رخ می دهد مسئله خیر و شر آن فقط برای تنبه و بیداری بشریت است.

در همین موضوع در آیه ۱۰ سوره جن فرموده است «ﻣﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﺁﻳﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺷﺮﻱ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻳﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟» لذا در یک نظام معرفت اندیشی و نگاه عرفانی می توان حقایق را فهمید ولی همچنان جای این سوال مطرح است که چطور ممکن است پدیده ای مثل بیماری و ویروس کرونا با رحمت و لطف الهی همراه باشد؟!

پاسخ این سوال بسیار ساده در آیات متعدد قران کریم بیان شده است. مثلا خداوند انسان را برای رشد و کمال خلق کرده است نه سرگرمی و عیش و نوش و در همین خصوص توجه به آیه ۶۷ سوره غافر بسیار جالب است که فرموده «ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺁﻓﺮﻳﺪ، ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻋﻠﻘﻪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻃﻔﻠﻲ (ﺍﺯ ﺭﺣﻢ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ) ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ﻭ ﻗﻮﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺳﻴﺪ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﭘﻴﺮ ﻭ ﺳﺎﻟﺨﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺡ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ (ﺑﺮﺧﻲ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﻴﺪ) ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺪﺗﻲ برسید ﻛﻪ ﻣﻌﻴﻦ ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻤﺎ (ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻖ) ﺗﻌﻘّﻞ ﻛﻨﻴﺪ.

لذا مسئله اصلی، تعقل و فهم حقیقت هستی است که متاسفانه عموم بشریت در جهان رسانه ای و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به این امر توجه ندارند. به همین دلیل  یا به جلوه های قدرت و عظمت پروردگار ایمان واقعی ندارند و یا غرق در گمراهی و انحراف هستند.

به همین دلیل در حالی که وضعیت عمومی جامعه بشری در دوره کنونی بر مدار غفلت و جهل از فلسفه خلقت شکل گرفته و عموم انسان ها غرق در مادیات و لذت های دنیایی شده اند، جامعه جهانی و نسل بشر نیازمند هشدار و تلنگری است که بیدار شود و چون در وضعیت فعلی جهان در یک نظم نوین در قالب دهکده جهانی بر مدار سبک زندگی مشترک و نگاه های همگراه و شبیه به هم قرار گرفته، بهترین زمان برای تذکر دادن می باشد.

تذکراتی که در قرآن کریم خداوند پیامبران خودش را به آن دستور داده و در واقع اساس نزول قرآن برای تذکر و فرمان بیدارباش برای عموم مردم در گستره جهانی فارغ از هر دین و مذهب، زبان و نژاد می باشد.

در همین خصوص در آیه ۵۵ سوره ذاریات فرموده است «ﻭ ﭘﻨﺪ بدﻩ. ﺯﻳﺮﺍ ﭘﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ.» حالا بنا به مشیت الهی این ویروس درسطح جهانی بستر اصلی تذکر و تنبه برای بشریت را فراهم آورده است تا انسان ها به خودشان و هدف خلقت واقف شوند. این ویروس آمده تا ارمغان هشیاری را برای جامعه جهانی، نخبگان، عالمان و دینداران فراهم نماید.

اخلاق در جهان هستی کمرنگ شده است

با توجه به اینکه امر معنویت و اخلاق در جهان هستی کمرنگ شده و در مقابل، انسان ها یا مادی گرا شده اند و یا در باورهای غلط مذهبی شرک آلود گرفتار شده اند، به همین جهت جهان هستی که مخاطب اصلی قرآن کریم است نیازمند یک تذکر جهانی می باشد. در حال حاضر صرف نظر از ملحدین و مشرکین این حقیقت قابل مشاهده است که با کمی تأمل می توان فهمید غالب ادیان و مذاهب جهان اعم از مکاتب بشری و ادیان الهی از روح پیام توحیدی که در قرآن کریم به زیبایی ترسیم شده، دور شده اند و در باورهای التقاطی و شرک آلود قرار دارند.

این حقیقتی هست که در سوره یوسف آیه ۱۰۶ خداوند فرمود است «و ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ (ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ) ﺷﺮﻳﻚ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ  ﺩﻫﻨﺪ» پس اول باید عموم مردم دیندار در هر دین و مذهبی متوجه توحید بشوند و باور کنند که «لا موثر فی الوجود الا الله» یعنی هیچ چیز جز خدا در جهان هستی نمی تواند کاری کند.

سخن اساتید اخلاق خریداری ندارد

جهان هستی در حالی از دوران سنت به مدرنیته و از مدرنیته به پسامدرنیته تغییر وضعیت داده که شاهد فساد سیاسی، مالی و فساد و فحشای گسترده هستیم. در حال حاضر بیشتر و بلکه غالب حکومته ها آلوده به فساد، تبعیض، فاصله طبقاتی و استثمار طبقه کارگر هستند در حالی که سخن عالمان و اساتید اخلاق و عرفان خریداری ندارد اما در مقابل، عناصر مشهور خوانندگان، بازیگران و ورزشکاران بیشترین تأثیر را در شاکله افکار عمومی دارند و سیاستمداران نیز بر همین مدار نبض و کنترل افکار عمومی و نظام اقتصادی جهان را در اختیار گرفته اند.

در چنین وضعیتی عملاً جهان خلقت از هدف اصلی خود یعنی حرکت در مسیر توحید و صراط مستقیم بندگی معرفت اندیشانه دور شده است.  این امر به اندازه ای مهم است که خدواند در آیه ۲۴ سوره الحج فرموه است: «ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻴ ﺸﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ (ﺭﺍﻩ ﺑﻬﺸﺖ) ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.»

 توهم فراگیر و خودشیفتگی بشری

فراوانی نعمت ها، زرق و برق کالاها و گسترش انواع وسایل برای سرگرمی، خوشگذرانی و عیش و نوش و شهوت رانی باعث شده که انسان ها در یک توهم فراگیر و خودشیفتگی قرار گیرند و از صاحب نعمت دهنده هستی، غافل شوند.

در چنین وضعیتی اقتضای رحمت الهی، هشیارسازی و بیدارسازی جامعه بشری از طریق یک رویداد حساس و بسیار مهم می باشد که هم بر خلاف نظام قانون طبیعت نباشد. چرا که خداوند نظام خلقت را به گونه ای طراحی کرده است که طبق قانون خودش عمل نماید و هم همانطور که انتظار می رفت این ویروس کوچک آنقدر قوی و موثر و بانفوذ باشد که کل جامعه بشری را متوجه امری مافوق قدرت و ثروت بشریت شوند.

در این امر مهم نیز پروردگار هستی در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران فرمود: «ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ (ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ) ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ (ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ) ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻮﺩﻳﺪ. ﭘﺲ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻟﻔﺖ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻟﻄﻒ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻟﺐ ﮔﻮﺩﺍﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩ. ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ (ﻗﺪﺭﺕ، ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ) ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﺗﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻳﺪ».

تذکر ارشادی برای مرگ و قیامت

مسئله مرگ، برزخ و قیامت، واقعیتی است که در جهان هستی باید تمام انسان ها فارغ از هر دین و مذهبی به آن توجه داشته باشند. همانطور که انسان های آگاه ضمیر و اهل دل به این حقیقت وقوف دارند و انبیای الهی و کتب آسمانی به این مهم پرداخته اند ولی در حال حاضر عموم انسانها متوجه مرگ و قیامت و معاد نیستند. لذا بنا بر اراده و مشیت الهی توجه دادن به قیامت و معاد یک تذکر ارشادی است. پدیده کرونا در ساختار یک اصل از اصول دین یعنی معاد و مباحث مربوط به آن نیز به خوبی و درستی عمل کرده است. 

مسئله دیگر این است که ادیان و مذاهب در سراسر جهان به تحریفات و خرافات های وارد شده در اصل دین پی ببرند. لذا مکاتب بشری به انحرافی بودن خود و ادیان صاحب کتاب آسمانی به انحرافات وارد شده در حقیقت دین باید پی ببرند. چرا که نظام خلقت و هدف اصلی پروردگار ورود جامعه بشری به حقیقت اسلام است.

لزوم نوسازی فکری و تحول روحی

حقیقت اسلام بر اساس سه اصل توحید، معاد و نبوت قرار دارد و تا انسان ها به این سه اصل ایمان راسخ، باور قلبی و معرفت درست پیدا نکنند، جهان هستی در گمراهی و جهل قرار دارد.  

با توجه به موارد فوق و ده ها مورد دیگر می توان اعتراف نمود که خداوند بر مبنای تجلی قدرت و شوکت الهی، بر اساس قاعده سبقت رحمت بر غضب و بر اساس این ضرب المثل معروف که گفته شده «تو می بینی نابینا و چاه هست، اگر خاموش بنشینی گناه هست» پس نظام خلقت در حال یک نوسازی فکری و تحول روحی در سطح جهانی قرار دارد تا بشر به ضعف و حقارت خود پی ببرد و به سوی خداوند و قدرت الهی متوجه گردد.

لازم است این تذکر داده شود که عموم انسان ها در حالی که از عشق و معنویت و ایمان ناب خالی هستند، در ساختار یک دینداری تاریخی و مذهبی تحریف شده قرار گرفته اند. چرا که از عقلانیت و خرد جمعی، گفتگو و اندیشه ورزی، معنویت و اخلاق گرایی دور شده اند. لذا نظیر مشرکان و بت پرستان در طول تاریخ یا از خداوند غافل هستند و یا خداوند را وسیله ای برای رفع حوائج و خواسته های خودشان می دانند.

این در حالی است که در گام اول انسان باید به معرفت، ایمان و عشق الهی برسد و هنگامی که در این مدار قرار گرفت، بطور طبیعی خواسته هایش نه تنها تغییر می کند، بلکه کمتر، از خداوند طلب مسئلت می کند. زیرا غالب خواسته های انسان ها از خداوند، رفع مشکلات و موانع طبیعی بر مبنای دخالت اراده الهی در نظام خلقت می باشد، در حالی که خالق نظام هستی، غالباً در نظام هستی دخالت نکرده و نمی کند و آنچه که در معجزات انبیاء الهی بیان شده، فقط معجزه بوده و عصر اعجاز نیز تمام شده است.

البته باید توجه داشت که انسان عارف و آگاه می داند هر آنچه که در نظام هستی پیش می آید، خیر است. لذا با توجه به اینکه به مشیت، اراده و نظام احسن الهی اعتقاد دارد، اهل تفویض امور به خداوند، اهل توکل در کارها و اهل تسلیم در رویدادها می باشد، همواره از خداوند طلب خیر و مصلحت می کند. البته انسان مومن همواره بر مدار تجربه ایمانی قرار دارد، یعنی حضور و حس معیت پروردگار را در کنار خود دارد. همانطور که خداوند در قرآن فرموده است «ان الله مع الذین اتقوا و هم محسنون» لذا بر مدار نگاه قرآنی، انسان مومن هر اتفاق و رویدادی را در هر زمان و موقعیتی از جانب خداوند می داند و بر همین اساس اهل رضا و خشنودی می باشد.

این امر باعث می شود که انسان وقتی به نیکی و خیر می رسد، باور کند که خداوند در مقابل کارهای خیر و نیک او، وی را پاداش داده است. این امر عملاً نوعی تجربه عرفانی و شهود قلبی و باطنی است که انسان دست پروردگار را در امور مختلف مشاهده کند. نظیر اینکه انسان وقتی گرفتار بلا و مصیبت می شود، بداند که خداوند برای اعمال و گناهان وی یا غفلت و جهل و نادانی انسان، او را مورد مواخذه قرار داده است. 

لذا انسان مومن فقط به فکر ارتباط با خداوند و درک حضور و تجربه ایمانی در امور است. البته این امر منافاتی با مسئلت و طلب رفع حوائج یا دفع بلایا ندارد ولی نباید خدا را وسیله ای برای خواسته های خودمان تصور کنیم. این درست مثل این است که شما با کسی دوست باشید فقط بخاطر اینکه منافع و سودی برای شما دارد لیکن انسانی که عاشق خداوند هست و بر مدار ایمان به نظام احسن الهی و رحمت پرورگار زیست معنوی دارد، ابتدا و در هر کاری ارتباط خود با خداوند را برقرار می کند و سپس در صورت اضطرار از خداوند خواسته های خود را مسئلت می کند.

ضمناً باید تذکر داده شود که خداوند در قرآن عموماً انسان را به دعا و مناجات برای ارتباط با خود دعوت کرده است و عبارت «ادعونی استجب لکم» بر مدار خواندن خود پروردگار است، نه بیان خواسته ها و اینکه خداوند را عاشقانه عبادت کنیم خیلی بهتر است از اینکه تاجرانه و بر مدار رفع نیاز خود بخواهیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا قرآن کریم اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قرآن کریم اخلاق ویروس کرونا قرآن کریم اخلاق جهان هستی جامعه بشری انسان مومن نظام خلقت خواسته ها قرآن کریم انسان ها شده اند بر مدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان

سرانجام ایام با فضیلت شهرالله الاکبر از راه رسید و فردا نخستین روز از ماه مبارک رمضان است. در روایت‌ها، فضائل فراوانی برای رمضان یا رمضان المبارک گفته شده و این ماه، ماه میهمانی خدا، ماه رحمت و مغفرت و برکت و بهار قرآن خوانده شده است. بر اساس احادیث، در این ماه در‌های آسمان و بهشت گشوده و در‌های جهنم بسته می‌شود. شب قدر که نزول قرآن در آن شب بود، در این ماه قرار دارد. رمضان، تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده است. این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژه‌ای دارد و مسلمانان به عبادت در آن اهتمام ویژه‌ای دارند. ماه مبارک رمضان داری احکام و اعمال خاصی است برخی مشترک و برخی برای روز‌های خاص هستند. در منابع دعایی، اعمال و عبادت‌های مختلفی برای این ماه نقل شده است. از مهم‌ترین اعمال این ماه، تلاوت قرآن، اِحیای شب‌های قدر، دعا، نماز، استغفار، افطاری‌دادن و کمک به نیازمندان است.

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می‌باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می‌شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می‌سوزاند.» رمضان نام یکی از ماه‌های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.

در این ماه کتاب‌های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است. این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»

مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات در خصوص ویژگی‌ها و خصوصیات ماه مبارک رمضان آورده است:

از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است: نگویید رمضان؛ زیرا نمی‌دانید رمضان چیست؛ و اگر کسی گفت، باید صدقه داده و روزه بگیرد. بلکه همانطور که خداوند فرموده است بگویید ماه رمضان. از اعمال مهم سالک در این ماه بزرگ شناخت حقیقت این ماه - در این ماه خداوند رهروان این ماه را با دعوت به میهمانی این ماه گرامی داشته و این ماه ماه میهمانی خداست - و سپس فهمیدن معنی روزه و مناسبت آن با میهمانی خداست. آنگاه تلاش و کوشش برای بدست آوردن اخلاص در کردار و رفتار‌هایی است که مطابق با رضایت صاحب‌خانه است.

فلسفه و حکمت گرسنگی

گرسنگی فواید بی شماری در جهت تکمیل نفس و شناخت خداوند برای سالک دارد. روایات زیادی در فضائل گرسنگی وارد شده است که بد نیست در اینجا اشاره‌ای به آن‌ها و سپس به فلسفه و حکمت گرسنگی داشته باشیم.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است: با تشنگی و گرسنگی با نفس‌هایتان مبارزه کنید همانا پاداش این کار همانند پاداش مبارزه در راه خداست؛ و عملی دوست داشتنی‌تر از گرسنگی و تشنگی در نزد خدا کسی است که گرسنگی بیشتری کشیده باشد و در خداوند متعال تفکر بیشتری نموده باشد؛ و به اسامه فرمودند: اگر می‌توانی در حال گرسنگی و تشنگی ملک الموت را ملاقات کن تا به بالاترین مقام‌ها و جا‌ها رسیده و با پیامبران هم منزل شوی و ملائکه از دیدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد. نیز فرمودند: گرسنگی بکشید و بر بدن‌هایتان سخت بگیرد شاید دل‌هایتان خداوند متعال را ببیند. در حدیث معراج خداوند پرسید:‌ای احمد! آیا آثار روزه را می‌دانی؟ پاسخ داد: خیر. خداوند فرمودند: نتیجه روزه کم خوری و کم گویی است؛ و آن حکمت را به ارمغان می‌آورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را؛ و وقتی که بنده‌ای به یقین رسید باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند. در سختی یا آسانی و این مقام خوشنودهاست.

هر کس طبق خوشنودی من رفتار کند، سه خصلت را به او می‌دهم: شکری که نادانی همراه آن نباشد، یادی که فراموشی نداشته باشد و دوستی‌ای که دوستی من را بر دوستی آفریدگانم ترجیح ندهد. هنگامی که او من را دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت؛ دوستی او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم می‌گشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمی‌دارم؛ در تاریکی شب و روشنایی روز با او مناجات می‌کنم تا آنجا که سخن گفتن و همنشینی او با بندگانم قطع شود و کلام خود و فرشتگانم را به گوش او می‌رسانم و اسراری را که از بندگانم پنهان کرده ام برای او آشکار می‌کنم …؛ عقل او را غرق در شناخت خود کرده و درک او را بالا می‌برم؛ مرگ را بر او آسان می‌کنم تا وارد بهشت شود و وقتی که ملک الموت او را ملاقات کند، به او می‌گوید: آفرین بر تو و خوشا به حالت! خوشا به حالت! خداوند مشتاق تو است… خداوند می‌گوید: این بهشت من است، در آن بخرام و خوش باش و در همسایگی‌ام ساکن شو. روح انسان می‌گوید: خدا یا خود را به من شناساندی و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بی نیاز شدم. قسم به عزت و جلالت اگر خوشنودی تو در این است که قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شکل کشته شوم خوشنودی تو برای من دوست داشتنی‌تر است… آنگاه خدای متعال می‌فرماید: به عزت و جلالم سوگند، هیچگاه مانعی بین خود و تو قرار نمی‌دهم؛ تا هر وقت خواسته باشی بر من وارد شوی؛ که با دوستان خود چنین کنم.

در این روایت به فلسفه و فضیلت گرسنگی اشاره شده است. برای توضیح بیشتر می‌توان به سخنان علمای اخلاق که برگرفته از روایات می‌باشد، مراجعه نمود. آنان برای گرسنگی فواید زیادی گفته اند از قبیل:

الف- صفای قلب:، زیرا سیری باعث ازدیاد بخار در مغز شده و مغز حالتی شبیه مستی پیدا می‌کند و نمی‌تواند خوب فکر کند؛ سرعت انتقال او کم شده و قلب او کور می‌شود. برخلاف گرسنگی که باعث رقت و صفای قلب می‌شود؛ و قلب را آماده تفکری که باعث شناخت می‌شود، می‌کند و. نوری آشکار پیدا می‌کند. از رسول اکرم (صلی االله علیه و آله و سلم) روایت شده است: کسی که شکم خود را گرسنه نگه دارد اندیشه اش تربیت می‌شود؛ و قبلاً نیز ثمرات شناخت و معرفت را شنیدی.

ب - تواضع و از بین رفتن سرمستی و ناسپاسی که منشأ سرکشی است؛ وقتی نفس خوار شد، در مقابل پروردگارش خاضع شده و از سرکشی دست بر می‌دارد.

ج -شکستن شدت شهوات و نیرو‌هایی است که باعث انجام گناهان کبیره شده و سبب هلاکت انسان می‌شوند. چون بیشتر گناهان کبیره از شهوت سخن گفتن و شهوت جنسی بوجود می‌آید و کم کردن این دو شهوت باعث مصون ماندن از خطر‌ها می‌شود.

د. آمادگی برای انجام تمام عبادت‌ها از چند جهت است؛ که کمترین آن‌ها کم احتیاجی به تخلی و بدست آوردن غذا و کمتر بیمار شدن به بیماری‌های گوناگون است -، زیرا معده خانه بیماری و پرهیز سرِ هر دارویی است؛ و نیز مانع بوجود آمدن مشکلاتی که از غذا خوردن بوجود آمده و انسان را محتاج مال و مقام دنیا می‌کند می‌گردد؛ مال و مقامی که عده بسیاری را هلاک کرده است

ه. برای دادن مال، میهمانی دادن، هدیه دادن، احسان و نیکی، رفتن به حج و زیارت و بالاخره انجام تمام عبادت‌های مالی است. انسان نمی‌تواند این فایده‌ها را به روشنی درک کند مخصوصاً فایده اول را. تفکر در عمل مانند نتیجه است و غیر آن مانند مقدمات است، چون فکر حرکت است و غیر فکر مقدمه و آمادگی برای حرکت. به همین جهت درباره تفکر روایت شده است: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • برپایی بزرگترین رویداد قرآنی، جلوه‌ ارادت ملت به کتاب الهی
  • مومن با تقوا پیشه کردن راه وحدت را پیش گرفته و از اختلاف دوری می کند
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • باران عید امسال، پاداش نیکوکاری مردم در سیل ۹۸ بود
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • رمضان را دریاب
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • امام حسن مجتبی (ع) جلوه احسان و اکرام الهی است