Web Analytics Made Easy - Statcounter

بابک کریمی با تاکید براینکه ماهیت تئاتر وابسته به حضور تماشاگر است و به همین دلیل خیلی نمی‌توان به اجرای مجازی یا فیلمبرداری شده آن تکیه کرد، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نیاز گروه‌های تئاتری در این روزهای تعطیلی کرونایی، حمایت مالی دولت است تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.

این بازیگر که از اواخر بهمن‌ماه نمایش «الویرا 2020» را در کارگاه اجرا تئاتر شهر به عنوان کارگردان روی صحنه برده بود، پس از یک هفته اجرا مانند دیگر برنامه‌های هنری مجبور به تعطیلی کار به دلیل شیوع ویروس کرونا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره وضعیتی که به وجود آمده و نیز پیشنهادی که دفتر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی  هنری شهرداری مبنی بر فیلمبرداری رایگان تئاترها در پردیس تئاتر تهران و پخش آن‌ها در شبکه‌های اینترنتی مطرح کرده است، به ایسنا گفت: من خودم ایده‌ای شبیه این را داشتم که مثلا جایی را پیدا کنیم تا هر شب اجرای زنده (به صورت مجازی) داشته باشیم ولی واقعیت این است که ماهیت تئاتر وابسته به حضور تماشاچی است و نمی‌شود در یک سالن خالی برای خودمان بازی کنیم چون حضور تماشاگر خیلی در کار اثر می‌گذارد، به همین دلیل از این ایده صرفنظر کردم، هر چند دلم می‌سوزد که چرا یک فیلمبرداری حرفه‌ای از نمایش «الویرا 2020» پیش از توقف انجام ندادیم.

کریمی با اشاره به اینکه از طریق بعضی دوستان و همکاران خارجی خود در جریان است که تئاتر در اروپا فعلا متوقف شده و برخی فقط در خانه مونولوگ ضبط می‌کنند و بعد آن را در صفحه‌های شخصی در فضای مجازی انتشار می‌دهند، افزود: کاری که برای فیلمبرداری از نمایش‌ها پیشنهاد شده تا یک جایی، شدنی است چون بعضی گروه‌ها دکورهایی دارند که در سالن‌هایی که مشغول اجرا بودند، باقی مانده و امکان جابجا کردنش نیست. البته به طور کلی نمی‌شود گفت این پیشنهاد درست و منطقی است یا نیست، چون مسئله این است که اصلا ببینیم در این شرایط چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، آن هم در شرایطی که چندان حق انتخابی نداریم. با این حال به نظرم این کار می‌تواند برای گروه‌هایی مناسب باشد هرچند که ایده‌ال نیست.

این بازیگر ادامه داد: ماهیت تئاتر نه تنها به حضور تماشاچی وابسته است، بلکه این تماشاچی است که تصمیم می‌گیرد در هر لحظه کدام بازیگر را و کدام گوشه از صحنه را نگاه کند، در حالی که وقتی نمایشی را فیلمبرداری می‌کنید و بعد مجبورید آن را تدوین هم کنید این کارگردان است که تصمیم می‌گیرد تماشاگر چه چیزی را نگاه کند و این تبدیل به سینما می‌شود نه تئاتر. 

وی تاکید کرد: البته همه چیز بستگی به جنس نمایش دارد و فکر می‌کنم این روش در این شرایط برای بعضی از کارها مناسب باشد ولی مثلا برای نمایشی که من روی صحنه بردم، چون بداهه داشت و حال و هوا و فضای هر شب تماشاگرها در آن دخیل بود، امکان فیلمبرداری و پخش آن به این شکل نیست، اما یک تئاتر کلاسیکِ دارای ساختار می‌تواند بهتر از این روش استفاده کند.

کریمی در پایان گفت: در حال حاضر اتفاق مهم‌تر از تبعات شیوع ویروس کرونا این است که تمام گروه‌های تئاتر ضرر کرده‌اند چون تئاتر از همان روز اجرای خود شروع نمی‌شود بلکه از مدت‌ها قبل آغاز می‌شود. خود ما برای نمایش «الویرا 2020» با یک گروه سه ماه تمرین کردیم و بعد فقط یک هفته اجرا رفتیم و پیش فروش هفته بعدش هم پر شده بود که ناگهان فرش از زیر پای همه کشیده شد. به همین دلیل در چنین اوضاعی به نحوی باید کمک مالی از سوی مدیریت تئاتر به گروه‌هایی که در حال اجرا یا در آستانه اجرا بودند صورت گیرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بابک کریمی تعطیلی تئاتر الویرا 2020 گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه برنامه‌های مناجات‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه کانون پرورش فکری

ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی» از روز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تا سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ به مدت پنج شب در محوطه باز مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوستان لاله تهران اجرا می‌شود.

در این ویژه‌برنامه که به مناسب ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر و از ساعت ۱۷:۴۰ تا اذان مغرب برپا خواهد شد، هنرمندانی همچون محمدرضا معجونی، سیدمهرداد کاووسی، امیرحسین انصافی، صادق کیانی‌مقدم، الهه تاجیک، کیمیا یعقوبی و تعدادی از هنرمندان نوجوان به نقالی، پرده‌خوانی، مناجات‌خوانی و قصه‌گویی و گروه نمایشی و تعزیه هیئت «شاه‌چراغ» به سرپرستی مصطفی فتحی می‌پردازند.

یادآوری می‌شود نمایش‌های «گل باقالی و روزه کله گنجشکی» به نویسندگی و کارگردانی بهناز مهدی‌خواه که هر روز ساعت ۱۶:۳۰ و «هر روز نوروزه» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی که ساعت ۱۷ در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شد در روز‌های برپایی ویژه‌برنامه «پرده‌های علوی» اجرا نمی‌شود.

پس از برگزاری ویژه‌برنامه «پرده‌خوانی»، نمایش‌های «گل باقالی و روزه کله گنجشکی»، «هر روز نوروزه» و «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» از روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ فعالیت خود را در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران از سر خواهند گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • سالن ورزشی شهدای شهر فردوسیه پس از گذشت یک دهه به بهره برداری رسید
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • برگزاری ویژه برنامه‌های مناجات‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه کانون پرورش فکری
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه مرکز تئاتر کانون
  • محمد کریمی رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های “ایرانیان پوشش” شد
  • تمرین ملی‌‌ پوشان ایران در هتل محل اقامت