Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد بعضی افراد و کارفرمایان هنوز مشکل و بیماری کرونا را جدی نگرفته‌اند و تولید و فعالیت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را به مخاطره انداختن جان و سلامتی کارگران ترجیح می‌دهند.

این در حالی است که شرایط بحرانی ناشی از کرونا که بسیاری از کسب و کارها را تحت‌الشعاع قرار داده و رکود را چندین برابر کرده، کارگران کارگاه‌های استان را بیش از سایر اقشار متاثر کرده و آنان را بر سر دوراهی ماندن بر سر کار و تامین مایحتاج زندگی یا بیکاری و گرسنگی و حفظ جان در برابر کرونا قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن طور که مویدی رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس می گوید: برخی از کارگران کارخانه سیمان، کاشی حافظ، لاستیک دنا، تولید مبل و.... با حضور در محل کارخانه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلاتی که کرونا برای سلامتی تمام مردم ایجاد کرده هنوز بعضی از کارخانه‌ها در استان نیروهایشان را تعطیل نکرده‌اند، می گوید: در حال حاضر بعضی از کارخانه ها مانند استیل البرز، خرم صنعت که با استیل سرو کار دارند کارگران را تعطیل نکرده اند و به گفته بهداشت جهانی ویروس در سطح قطعات و وسایل استیلی به مراتب ماندگارتر از دیگر سطوح است.

مهرزاد مویدی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه کارخانه هایی که کارگران را به کارگرفته اند محصولات استراتژیک تولید نمی کنند می افزاید: با توجه به اینکه  کارخانه هایی مانند لاستیک دنا، کاشی حافظ و...... محصولاتی تولید نمی کنند که جزو ضروریات و نیاز مردم در شرایط فعلی باشد بنابراین خیلی ضرورتی ندارد که این واحدها برای تولید جان کارگران را به خطر بیندازند.

لزوم ورود دستگاه های نظارتی به سلامت کارگران

 وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا دستگاه هایی مانند استانداری، علوم پزشکی و... برای محافظت از جان کارگران به این موضوع ورود پیدا کنند ادامه می‌دهد: در صورت تداوم این موضوع به عنوان نماینده کارگران در کانون هماهنگی شورای اسلامی کار ، از رفتن کارگران به محل کار و کارخانه‌ها جلوگیری می کنم.

عضو شورای عالی کار در ادامه با بیان اینکه با وجود خطراتی که ویروس کرونا برای تمام مردم دنیا ایجاد کرده شاهدیم کارگران کارخانه هایی مانند کاشی حافظ با سرویس به محل کار می روند، می افزاید : یا مثلا کارخانه‌هایی مانند خرم صنعت به کارگران اعلام کرده  که بعد از 15 فروردین باید در محل کار و کارخانه حضور پیدا کنند.

مویدی در ادامه تصریح می کند: هرچند تعداد کارگرانی که  با سرویس در محل کارخانه حضور پیدا می کنند زیاد نیست اما  رفت و آمد در سرویس‌ها مشکلات جدی را برای سلامت کارگران ایجاد می کند.

کارگران از مزایای بیمه بیکاری برخوردار می شوند

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد فعالیت کارگاه مبل فروشی در بیرون از شیراز هستیم می افزاید: حدود 40 الی 50 کارگر در این کارگاه فعالیت می کنند به طوری که فعالیت چنین کارگاه‌هایی که محصولات آنها ارتباطی با سلامت مردم ندارند در این شرایط ویژه از نکاتی است که جای سئوال دارد؟

مویدی در ادامه با اشاره به اینکه کارگران می توانند با ثبت نام در سایت بیمه بیکاری از مزایا این بخش استفاده کنند ادامه می دهد: اگرچه دولت هزینه ای را برای بیمه بیکاری در نظر گرفته است اما نباید فراموش کرد که فعالیت کارخانه ها و حضور کارگران در محل کار به هیچ وجه به صلاح این قشر نیست.

عضو شورای عالی کار می افزاید: در حال حاضر بیشترین مشکلات گریبان جامعه کارگری را گرفته است.

 تست تب سنجی به تنهایی کافی نیست

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در محیط های کار هیچ توجهی به شرایط و سلامتی کارگران نمی شود می افزاید: اگرچه کارفرماها به فکر  مجموعه خود هستنداما برای  گند زدایی محیط کار و سلامتی کارگران تنها به ضد عفونی ساده در محیط کار  بسنده کرده  و تنها با تست تب سنجی کارگران را وارد کارخانه می کنند.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر رستوران کارخانه ها به افراد و کارگران سرویس می دهد می افزاید: اگرچه بارها اعلام شده که فعالیت رستوران ها و غذاخوری ها باید تعطیل شود اما متاسفانه شاهد فعالیت فروشگاه ها و رستوران ها در بعضی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی هستیم.

ابتلای تعدادی از کارگران استان به بیماری کرونا

مویدی در ادامه با اشاره ه اینکه بی شک تعدادی از کارگران استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند می گوید: اما در حال حاضر از ارائه آمار از این بخش معذوریم چرا که ابتلای کارگران موضوع غیر قابل کتمان است.

به گفته وی بیشتر کارخانه های فعال استان بدون توجه به بیماری کرونا در حال فعالیت هستند.

بهداشت مردم بر فعالیت کارگاه ها ارجح است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم در ادامه با بیان اینکه طبق پیگیری های انجام شده فعالیت کارخانه ها به دو دسته تقسیم شده، می گوید: در شرایط فعلی فعالیت بعضی از کارخانه ها قطعا باید تعطیل باشد و کارخانه هایی هم هستند که در این شرایط باید به فعالیت و تولید ادامه دهند.

ظفر افشون در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه کارخانجاتی که با مایحتاج روزانه مردم سر و کار دارند بی شک باید فعالیت شان را در این روزها ادامه دهند می افزاید: این کارخانه ها به این دلیل که کالاها و مایحتاج مردم را تولید و در اختیار شهروندان قرار دهند باید همچنان فعالیت کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه بعضی از کشتارگاه ها که وظیفه تولید و تامین مرغ و گوشت جامعه را بر عهده دارند این روزها فعالند، می‌افزاید: به مسئولان این واحدها تاکید کردیم که فعالیت این مجموعه ها باید تحت نظارت مستقیم علوم پزشکی انجام شود تا به تبع کارگران در نهایت امینت بهداشتی به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان چنین واحدهایی موظفند که روزانه عملیات گندزدایی را در محیط کارخانه انجام دهند می افزاید: به دلیل جلوگیری کارگران از شیوع کرونا و حفظ سلامت این قشر بعضی از کارگاه ها مانند بلوک زنی، تولید بتن، موزائیک و ...... باید تعطیل شوند.

افشون با بیان اینکه بی شک بهداشت مردم بر فعالیت کارگاه ها ارجح است، می افزاید: اگرچه عدم فعالیت چنین کارگاه هایی باعث می شود که اقتصاد و جامعه متضرر شود اما نباید فراموش کرد که میزان ضرر این مجموعه ها به مراتب زیاد نیست.

کارخانه ها موظفند طبق سیاست های ستاد ملی کرونا فعالیت کنند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها موظفند که با جدی گرفتن سیاست های ستاد ملی کرونا در چارچوب این بخش فعالیت کنند ادامه می دهد: دولت جهت حمایت از کارخانه ها اولویت هایی مانند به تعویق انداختن اقساط را در نظر گرفته،  به طوری که هیچ دستگاهی حق ندارد از این واحدها و کارخانه ها مبلغی دریافت کند.

افشون با اشاره به اینکه پرداخت بیمه بیکاری به کارگران از مزایای دیگر این بخش به شمار می رود می افزاید: بی شک دولت تلاش های خود را در به حداقل رساندن میزان ضرر کارگاه ها و واحدهای تولیدی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت بیمه بیکاری در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت به کارگران از امتیازاتی است که دولت برای قشر کارگر در نظر گرفته است می افزاید: در حال حاضر بیش از 20 هزار نفر از استان فارس جهت دریافت بیمه بیکاری در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کرده اند.

افشون می افزاید: بعد از پایش افراد ثبت نام کنندگان در اسرع وقت مبلغ بیمه بیکاری به آنها پرداخت می شود.

به گزارش ایلنا در شرایطی که تمام افراد بر فعالیت نکردن و سلامتی افراد تاکید دارند متاسفانه بعضی از کارگاه ها بدون توجه به سلامتی کارگران همچنان فعالیت می کنند به نظر می رسد که این بیماری برای کارگران نیست.

گزارش: محمدرضا طاهری

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان فارس جامعه جهان دولت سلامت کارگر سلامتی کارگران ادامه با اشاره واحدهای تولیدی سلامتی کارگران کارخانه هایی بیماری کرونا کارخانه ها بیمه بیکاری حال حاضر هایی مانند باید تعطیل محل کار کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، علیرضا حسینی در بازدید از کارگاه‌های تولیدی فعال شهرستان نیر به ضرورت تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های غیرفعال شهرستان هم در حال فعال شدن هستند و امسال تلاش خواهیم کرد در راستای تحقق شعار سال، وارد چرخه تولید شوند.
وی به تلاش‌ها برای جلوگیری از خام فروشی در معادن نیز اشاره کرد وافزود: از ۲۶ معدن موجود در این شهرستان ۱۵ معدن فعال است و در سال گذشته ۲ معدن تولید گچ و اسفنج آهنی هم به آنها اضافه شد و این معادن باید از خام فروشی خارج شده و کارخانه‌های فرآوری و جانبی خود را دایر کنند.
فرماندار نیر گفت: ۶۰ درصد شن و ماسه استان اردبیل از معادن شن و ماسه شهرستان نیر استحصال می‌شود و در راستای ایجاد اشتفال با استفاده از این ظرفیت موجود، افزایش تولیدات کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با ارائه تسهیلات و تقویت آورده‌های شخصی را در دستور کار قرار داده ایم.

دیگر خبرها

  • جلوگیری از فعالیت یک واحد توزیع آش و حلیم در زاهدان
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • فرآیند تولید پودر لباسشویی توسط کارگران پاکستانی (فیلم)
  • فعالیت ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت طی ایام نوروز در فارس
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد