Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@23:48:25 GMT

راهکاری برای استفاده مجدد از ماسک‌های N ۹۵

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۹۳۲۱

دانشمندان روشی را برای ضدعفونی کردن ماسک‌های تنفسی N ۹۵ به منظور استفاده مجدد از این ماسک‌ها توسعه داده‌اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛  دانشمندان و محققان دانشگاه دوک، روشی را برای ضدعفونی کردن ماسک‌های تنفسی N۹۵ به منظور استفاده چند باره یا مجدد از این ماسک‌ها ارائه و توسعه داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشمندان بیش از صد‌ها ماسک تنفسی N۹۵ را بدون اینکه به آن‌ها آسیب وارد شود ضدعفونی کردند و با انجام چنین تکنیکی این ماسک‌ها قابلیت مصرف چند باره پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که انجام این روش خطری برای سلامتی آن‌ها تهدید نخواهد کرد.

این محققان به این نتیجه دست یافتند که انجام این روش برای ضدعفونی کردن ماسک‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی کمبود فعلی ماسک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را جبران کند و تا حدود بسیار زیادی سلامت افراد را در مقابل ویروس کروناحفظ کند.

همچنین این محققان پروتکل ضدعفونی کردن خود را منتشر کرده‌اند تا سایر بیمارستان‌ها بتوانند از این پروتکل پیروی کنند و این روش راهنمای خوبی برای آن‌ها باشد؛ چرا که این دانشمندان با استفاده از هیدروژن پراکسید تبخیر شده توانستند آلاینده‌های میکروبی و آلودگی موجود روی ماسک‌های مصرف شده را از بین ببرند.
انجام چنین روشی سال‌ها برای ضدعفونی کردن تجهیزات استفاده شده است، اما تا امروز تصور نمی‌شد که در مورد ماسک‌های تنفسی هم پاسخگو باشد یا خیر؟ ناگفته نماند که این فرآیند ضدعفونی کردن هم‌اکنون و تا به امروز در مجتمع‌های بیمارستانی دوک هلث به کار گرفته شده و قابل استفاده در سایر بیمارستان‌های جهان هم است.
سازمان بهداشت جهانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با رعایت اصول بهداشتی از قبیل شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، استفاده از ماسک و دستکش می‌توان تا حدود زیادی در برابر این ویروس کشنده مقابله کرد. اما ناگفته نماند که مصرف میوه جات و سبزیجات تازه هم تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به کرونا خواهد داشت.
اما متخصصان تغذیه عقیده دارند که روزانه ۲ واحد میوه و ۳ واحد سبزی در هر میان وعده مصرف شود همچنین متخصصان عفونی تاکید دارند از رفتن به بیرون منزل به صورت جدی باید پرهیز شود و اگر قصد خروج از خانه دارید حتما با خود ماسک و دستکش به همراه داشته باشید و پس از رسیدن به منزل آن‌ها را در نزدیک‌ترین سطل زباله بیندازید؛ البته قبل از انجام این کار دستکش هایتان را حتما در کیسه انداخته و آنرا گره بزنید تا باعث انتقال ویروس به دیگران نشوید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ضدعفونی کردن ماسک n95 برای ضدعفونی کردن ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!

در رمان «شهر جایگشت»، نوشته گرگ ایگان، شخصیتی به نام پیر وجود دارد که در یک واقعیت مجازی، به جاودانگی دست یافته و کنترل کاملی بر آن دارد و درعین‌حال خودش را به‌شدت بی‌حوصله می‌یابد. درنتیجه او خودش را مهندسی می‌کند تا هیجانات و اشتیاق‌های جدیدی برای خودش ایجاد کند. او یک‌ لحظه مرز‌های ریاضی را پشت سر می‌گذارد و بعد از آن سرگرم نوشتن اپرا می‌شود. حتی یک‌بار هم به زندگی بعد از مرگ علاقه‌مند می‌شود و سپس ترجیح می‌دهد تا درباره پایه‌های میز فکر کند. بی‌ثباتی پیر، به نکات عمیق‌تری برمی‌گردد. سؤال مطرح‌شده این است که وقتی در آینده دور یا نزدیک، تکنولوژی عمیق‌ترین مشکلات بشر را حل کرده باشد، دیگر انسان‌ها چه‌کاری برای انجام دادن خواهند داشت.

به گزارش خبرآنلاین، این سؤالی است که در کتاب جدید نیک بوستروم، فیلسوف دانشگاه آکسفورد، به آن پرداخته شده. او در آخرین کتابش، احتمال نابودی بشر در ۱۰۰ سال آینده و به دلیل توسعه خطرناک هوش مصنوعی را ۱ به ۶ می‌داند. در آخرین کتاب آقای بوستروم به نام «آرمان‌شهر عمیق»، او نتیجه‌ای متفاوت را در نظر می‌گیرد. اگر هوش مصنوعی فوق‌العاده خوب پیش برود چه خواهد شد؟

وقتی هوش مصنوعی بهتر از انسان عمل می‌کند

طبق سناریوی آقای بوستروم، تکنولوژی تا جایی پیشرفت می‌کند که بتواند تمام کار‌های با ارزش اقتصادی را با هزینه‌ای نزدیک به صفر انجام دهد. در یک سناریوی رادیکال‌تر، حتی هوش مصنوعی می‌تواند کار‌هایی مثل فرزندپروری را که ممکن است فکر کنید فقط مختص انسان‌هاست، حتی بهتر از انسان‌ها انجام دهد. این شاید بیشتر دیستوپیک به نظر برسد تا آرمان‌شهری، اما استدلال آقای بوستروم برخلاف این است.

با سناریوی اول شروع می‌کنیم، چیزی که آقای بوستروم آن را «آرمان‌شهر فراکمیاب» می‌نامد. در چنین دنیایی، نیاز به کار، کاهش خواهد یافت. حدود یک قرن پیش جان مینارد کینز، مقاله‌ای با عنوان «امکانات اقتصادی برای نوه‌های ما» نوشت که در آن پیش‌بینی کرده بود که ۱۰۰ سال بعد نوادگان ثروتمندش تنها ۱۵ ساعت در هفته کار می‌کنند.

گرچه هنوز کاملاً این‌طور نشده، اما زمان کاری افراد به‌شدت کاهش یافته و امروزه در جهان ثروتمند، متوسط ساعات کار هفتگی به کمتر از ۴۰ ساعت رسیده و این در حالی است که در اواخر قرن ۱۹، ساعت کار هفتگی از ۶۰ ساعت هم فراتر می‌رفت. یک فرد معمولی در آمریکا، یک‌سوم ساعات بیداری‌اش را صرف فعالیت‌های تفریحی و ورزش می‌کند.

در آینده، ممکن است افراد بخواهند وقت‌شان را صرف چیز‌هایی فراتر از تصورات فعلی بشر کنند. طبق گفته بوستروم، با کمک تکنولوژی قدرتمند، فضای تجربیات ممکن برای افراد، فراتر از تجربیاتی شود که با مغز‌های فعلی ما در دسترس ما هستند.

بااین‌وجود برچسب تعریف‌شده توسط بوستروم، تحت عنوان آرمان‌شهر فراکمیاب کمی گمراه‌کننده به نظر می‌رسد: انفجار اقتصادی ایجادشده توسط ابراطلاعات ممکن است با منابع فیزیکی، به‌ویژه زمین، محدود شود و گرچه اکتشافات فضایی ممکن است باعث دسترسی بیشتر به فضا شود، اما آن را بی‌نهایت نخواهد کرد.

درعین‌حال جهان‌های میانی وجود دارند که در آن‌ها انسان‌ها اشکال جدید و قدرتمندی از هوش را توسعه می‌دهند و در چنین جهان‌هایی، میزان ثروت ممکن است بسیار زیاد باشد؛ اما بخش عمده‌ای از آن صرف خرید مسکن می‌شود؛ چیزی که در کشور‌های ثروتمند کاملاً به چشم می‌خورد.

رقابت با انسان‌ها همچنان ارزشمند می‌ماند

«کالا‌های موقعیتی» که باعث تقویت موقعیت صاحبان‌شان می‌شود، همچنان وجود خواهند داشت و طبیعتاً کمیاب هستند. حتی درصورتی‌که هوش مصنوعی در مباحثی مثل هنر، هوش، موسیقی و ورزش از انسان‌ها پیشی بگیرد، احتمالاً انسان‌ها همچنان از پیشی گرفتن از همنوعان خود ارزش کسب می‌کنند. در سال ۱۹۷۷، اقتصاددانی به نام فرد هیرش، بحثی تحت عنوان «محدودیت‌های اجتماعی رشد» را مطرح و استدلال کرد که با افزایش ثروت، بخش بیشتری از میل انسان روی کالا‌های موقعیتی متمرکز شده، زمان صرف شده برای رقابت بالا رفته و قیمت چنین کالا‌هایی افزایش می‌یابد و بنابراین سهم آن‌ها از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت و این الگو ممکن است در آرمان‌شهر هوش مصنوعی نیز ادامه پیدا کند.

آقای بوستروم معتقد که برخی از رقابت‌ها، یک شکست در هماهنگی است: اگر همه موافق باشند که دست از رقابت کشیده و رقابت را متوقف کنند، می‌توان زمان را برای فعالیت‌های بهتر دیگری که باعث رشد بیشتر خواهد شد، صرف کنند. در این بین، برخی از رقابت‌ها مثل ورزش کردن ارزش ذاتی و ارزش حفظ و نگهداری دارند. جالب اینجاست که از سال ۱۹۹۷ و زمانی که هوش مصنوعی آی‌بی‌ام Deep Blue موفق شد تا برای اولین بار، گری کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد، علاقه به شطرنج افزایش چشمگیری پیدا کرده و صنعت کاملی در اطراف ورزش‌های الکترونیکی، فضایی که رایانه‌ها به‌راحتی می‌توانند انسان‌ها را شکست دهند، ایجاد شده است. انتظار می‌رود درآمدزایی در این مسیر در دهه آینده با نرخ سالانه ۲۰ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۲ به نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار برسد.

چندین گروه در جامعه امروزی، باعث ایجاد این سؤال در ذهن ما می‌شوند که انسان‌های آینده چگونه وقتشان را سپری خواهند کرد؟ به نظر می‌رسد که طبقه اشراف و بوهمی‌ها از هنر لذت خواهند برد؛ افراد رهبانی زندگی خودشان را خواهند داشت؛ ورزشکاران زمان‌شان را صرف ورزش خواهند کرد و بازنشسته‌ها، زمانشان را با بخش‌هایی از کار‌های مختلف پر می‌کنند.

بازنشستگی زودرس  

آیا در آینده وظایفی مانند فرزندپروری، همچنان بر عهده انسان‌ها خواهد بود؟ آقای بوستروم دراین‌باره هم اطمینان چندانی ندارد. استدلال او این است که فراتر از دنیای فراکمیاب، یک دنیای «پسا ابزاری» هم نهفته است که در آن هوش مصنوعی برای مراقبت از کودکان هم وارد عمل می‌شود.

خود کینز دراین‌باره نوشته بود: «به نظر من هیچ کشور و مردمی وجود ندارد که بدون ترس به عصر فراوانی و تفریحات نگاه کند. چراکه مدت‌هاست این‌گونه آموزش دیده‌ایم که برای گذران زندگی تلاش کنیم و از زندگی لذت نبریم. امروزه در هر نقطه از جهان، قضاوت رفتار و دستاورد‌های طبقات ثروتمند، چشم‌انداز بسیار ناامیدکننده‌ای است. در کتاب مقدس هم دراین‌باره می‌خوانیم: «دست‌های بیکار کارگاه شیطان هستند»

این پویایی‌ها نوعی «پارادوکس پیشرفت» است. درصورتی‌که اکثر انسان‌ها در آرزوی دنیایی بهتر هستند، اما درصورتی‌که تکنولوژی بیش‌ازحد پیشرفت کند، ممکن است آن‌ها هم اهداف‌شان را از دست بدهند.

آقای بوستروم بر این باور است که اکثریت مردم همچنان از فعالیت‌هایی مثل خوردن غذا‌های خوشمزه که ارزش ذاتی دارند، لذت می‌برند. معتقدان به آرمان‌شهر‌ها که باور دارند که زندگی در آرمان‌شهر‌ها بسیار آسان شده، شاید بخواهند خود را مثلاً با استعمار سیاره‌ای جدید برای مهندسی مجدد تمدن از ابتدا، به چالش بکشند.

بااین‌وجود در برخی مواقع، حتی ممکن است چنین ماجرا‌هایی هم دیگر ارزشی نداشته باشند. حالا این سؤال مطرح می‌شود که انسان‌ها تا چه زمانی می‌توانند از حرکت بین احساسات مختلف خوشحال شوند؟ دقیقاً همان کاری که پیر در رمان «شهر جایگشت» انجام می‌دهد. اقتصاددانان مدت‌ها اعتقاد داشتند که انسان‌ها خواسته‌ها و آرزو‌های نامحدودی دارند و تنوع چیز‌هایی که مردم دوست دارند مصرف کنند بی‌پایان است؛ اما با ظهور یک اتوپیای هوش مصنوعی، این ماجرا به چالش کشیده خواهد شد و نتایج زیادی در این رابطه به دست خواهد آمد.

دیگر خبرها

  • رئال رونمایی می‌کند: لبه فناوری برای چمن مخملی
  • ایلان ماسک: موشک‌ها را باید به فضا پرتاب کنیم، نه به سوی یکدیگر
  • کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد
  • تسلا ۱۴ هزار نفر از کارکنانش را اخراج می‌کند
  • اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها از گاز اشک‌آور استفاده می کند
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!
  • جنجال ایکس در هند
  • اخراج ۱۰ درصد کارکنان تسلا
  • اشتباه مجدد رژیم صهیونیستی علیه منافع ایران واکنش شدیدتری به همراه خواهد داشت