Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنده‌یاد کیومرث درم‌بخش معتقد بود: عدم اعتبار کافی برای ساخت فیلم مستند کوتاه، باعث شده تا همه این فیلم‌ها بدون تحقیق علمی و ساختارهای حرفه‌یی، به صورت بی‌مایه ساخته شوند.

این هنرمند که 12 فروردین ماه به دلیل ابتلا به کرونا در 74 سالگی در بیمارستانی در پاریس از دنیا رفت، پانزده سال‌ قبل در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا با بیان این مطلب معتقد بود:در نتیجه، این جور فیلم‌ها مخاطب نخواهد داشت و وقتی یک فیلمی مخاطب نداشته باشد و پول خودش را نتواند در بیاورد، طبعا نمی‌تواند به راه خودش ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیومرث درم‌بخش راه‌حل این مشکل را ایجاد تشکیلاتی مختص به فیلم مستند می‌دانست و می‌گفت:در درجه اول پیشکسوتان باید در راس این تشکیلات جزو مسئولین باشند و بودجه‌ها را آن‌ها تقسیم کنند و در عین حال که فیلم تولید می‌شود، آموزش هم داده شود. یعنی اگر قرار است جوانی بیاید و فیلم کوتاه بسازد، قبلش آموزش‌های لازم را ببیند تا فیلمی که می‌سازد قابل ارائه باشد. ما چون استاندارد ساخت فیلم‌های مستند کوتاه را در جهان نمی‌شناسیم نمی‌توانیم یک فیلم قابل ارائه به جهان بسازیم و این اطلاعات را باید ارگان‌ها، مسئولین و کسانی که در راس تصمیم‌گیری هستند به فیلمسازان بدهند تا آن ها بدانند چه فیلمی بسازند تا از نظر تکنیکال و ابزار بشود به دنیا ارائه داد.

خالق فیلم "بوف‌کور" مشکل اصلی را به تلویزیون به عنوان تنها ارگانی که بودجه در اختیار فیلمسازان کوتاه و مستند می‌گذارد، مربوط می‌دانست:"تلویزیون به خاطر اینکه دقیقه‌ای پول می‌دهد در نتیجه ان فیلم ساز مستند برای اینکه بتواند به آن حداقل هزینه اصلیش برسد مجبور است در کارش آب ببندد و در نتیجه یک فیلمی که می‌تواند 7 دقیقه باشد تا 45 دقیقه ادامه پیدا می‌کند و نهایتا این فیلم به خاطر نداشتن استاندارد جهانی نمی‌تواند قابل فروش باشد.

درم‌بخش که در کنار مستندسازی عکاس "تنگسیر" و "گوزن‌ها" هم بوده است در این گفت‌وگوی کوتاه دیدگاهش را درباره جشنواره‌های موضوعی اینگونه مطرح می‌کرد: من معتقدم شرکت کردن در جشنواره‌های موضوعی در ایران بهتر از جشنواره‌های خارجی است ما اول باید خودمان را بشناسیم، هویت ایرانی پیدا کنیم، به اعتقاداتمان پی ببریم و به شناسنامه‌های خودمان پی ببریم بعد خودمان را ببریم و به جهان ارائه دهیم.»

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کیومرث درمبخش کیومرث درمبخش درگذشت درم بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آلفرد هیچکاک تا مارتین اسکوسیزی در نمایشگاه کتاب تهران

در آستانه برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پنج کتاب پرخواننده انتشارات بنیاد سینمایی فارابی بازنشر می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا بشیری‎‌ فراز مدیر مرکز انتشارات، آموزش و پژوهش فارابی با اعلام این خبر گفت: «یکی از نخستین کارها پس از اقدام برای احیای مرکز انتشارات، بررسی محتواهای از پیش موجود در راستای بازتولید و بازنشر این آثار بود. از این‌رو در کم‌ترین زمان باید سریع‌ترین اقدامات صورت می‌گرفت تا انتشارات بتواند با آمادگی پا به نمایشگاه کتاب بگذارد. از این رو آثاری که هنوز محتواهای آن‌ها قابل استفاده برای مخاطب بود و جزو کتاب‌های پرخواننده سینمایی محسوب می‌شوند برای بازنشر انتخاب و راهی چاپخانه شدند.»

بنا به گفته وی کتاب‌های:  
1- «نیمه تاریک نابغه (زندگی نامه آلفرد هیچکاک)» نوشته دونالد اسپوتو و ترجمه محسن امیری
2- «فیلمنامه نویسی در قرن 21» نوشته لیندا آرنسون و ترجمه شاپورعظیمی
3- «پیش‌ درآمدی بر فیلم» نوشته ویلیام.اچ.فیلیپس و ترجمه فتاح محمدی  
4- «در مسیر فیلم‌سازی؛ مقدمه‌ای بر مهارت کارگردان» نوشته الکساندر مکندریک با پیشگفتاری از مارتین اسکورسیزی و ترجمه نفیسه سادات
5- «کارگردانی داستان؛ داستان گویی حرفه ای و تکنیک های طراحی استوری بورد در فیلم زنده و انیمیشن» نوشته فرانسیس گله باس و ترجمه داریوش نوروزی و شیوا زنگنه  
عناوینی هستند که بازنشر شده‌اند.

به گفته مدیر مرکز انتشارات بنیاد سینمایی فارابی بالغ بر یکصد عنوان کتاب و فصلنامه در غرفه بنیاد فارابی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو شکل حضوری و مجازی به دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و عموم علاقمندان سینما ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • حماس: از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش‌بس کوتاه نمی‌آییم
  • حماس: از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش بس کوتاه نمی‌آییم
  • ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی
  • تجدیدچاپ پنج‌کتاب بنیاد فارابی برای نمایشگاه کتاب
  • دبیر ستاد امر به معروف: بسیاری از فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود قدیمی است و دارند به اسم درگیری‌های امسال بازنشر می‌کنند
  • گردان افراطی صهیونیستی که آمریکا تحریم اش کرد را بشناسیم
  • درباره «بی بدن» و «قوی‌دل»/ پرونده‌های واقعی، اشک‌ها و لبخندها
  • از آلفرد هیچکاک تا مارتین اسکوسیزی در نمایشگاه کتاب تهران
  • (تصاویر) بزرگداشت کیومرث پوراحمد