Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مهرداد قطره معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: علیرغم بارش‌های صورت گرفته و بر اساس تأیید مرکز ملی خشکسالی کشور، این استان رتبه اول خشکسالی را دارد.

او افزود: میانگین وزنی بارندگی در سال زراعی جاری (اول مهر ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹) برابر با ۴۴۵ میلیمتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطره اضافه کرد: این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی و نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش ۱۱ درصدی همراه بود.

او ادامه داد: با از سر گیری پروژه‌های مخرب سد سازی و انتقال آب در این همه گیری ویروس کرونا متأسفانه این روند ادامه خواهد داشت و امید به گره گشایی نیست.

قطره گفت: کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، یزد، خراسان شمالی و کردستان پس از چهارمحال و بختیاری از استان‌های خشک کشور هستند.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی وضعیت آب و هوا وضعیت هوا خشکسالی های اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

فرشید شبانی با اشاره به آغاز مبارزه با آفات سن در مزارع چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر در مزارع استان تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با آفت سن در مرحله پوره در مزارع غلات استان تا اول تیرماه ادامه یابد، بنابراین اگر برای مبارزه با این آفت اقدامی انجام نشود، مزارع گندم و جو استان از نظر کمی و کیفی خسارت خواهند دید.

شبانی پوک شدن خوشه و چروکیده شدن دانه را از جمله اثرات آفت سن در مزارع بیان و اضافه کرد: گندم‌های سن زده خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

بیشتر بخوانید

آغاز عملیات سمپاشی گل‌های فصلی در شهرکرد

وی گفت: امسال با توجه به شرایط جوی و بارش‌های مکرر، جمعیت سن کمتر شده است، زیرا بارش‌ها اجازه فعالیت را به سن نمی‌دهند، امسال نگرانی زیادی در مورد سن مادر وجود ندارد و نگرانی‌ها در کشور از حیث بیماری زنگ زرد گندم است.

شبانی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری درگیری کمتری نسبت به سایر استان‌ها در بیماری زنگ زرد دارد که تاکنون در حد لکه‌ای و در حد ۱۰ هکتار از مزارع گندم دیم یعنی رقم سردابی و برخی ارقام محلی کشت شده گزارش آلودگی صورت گرفته است، یعنی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، فلارد، منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ به صورت بسیار محدود درگیر شده‌اند و مبارزه علیه بیماری زنگ زرد انجام شده است.

وی ادامه داد: بیماری زنگ زرد موجب کاهش فتوسنتز و کاهش عملکرد گندم می‌شود، به طوری‌که اگر برگ پرچم آلوده شود حداقل ۴۰ درصد میزان خسارت وارده خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • چهارمحال و بختیاری همچنان دومین استان خشک کشور
  • پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از استان چهارمحال و بختیاری
  • بررسی مدیریت خشکسالی در شورای حفاظت از منابع آبی مازندران
  • کسب رتبه ششم چهارمحال و بختیاری در صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور
  • کسب رتبه نخست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار / افزایش ۹ درصدی کشفیات محیط زیست