Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@01:36:03 GMT

از خداحافظی وزیر تا تدابیر برای روزهای کرونایی مدارس

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۹۶۱۵

از خداحافظی وزیر تا تدابیر برای روزهای کرونایی مدارس

آموزش و پرورش در سالی که گذشت روزهای متفاوت، پر فراز و نشیب، جنجالی و حاشیه سازی را از سرگذراند؛ از خداحافظی ناگهانی محمد بطحایی و معرفی وزیر جدید گرفته تا جنجال پخش آهنگ مبتذل در مدارس، خرابی‌های به بارآمده مدارس در جریان سیل نوروز ۹۸، اجرای پرحاشیه رتبه بندی معلمان، جنجال ورود کیک‌های آلوده به قرص و دست آخر هم تعطیلی کم سابقه و یک ماهه مدارس در ماه پایانی سال به علت شیوع کرونا ویروس را شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، آموزش و پرورش نیز سال ۹۸ را با وقوع سیل در استان‌های شمالی و غربی کشور شروع کرد. سیلاب‌هایی که خسارات بسیاری به منازل مسکونی و واحدهای آموزشی وارد کردند و سازمان نوسازی مدارس روزهای سختی را در مناطق سیل زده برای بازسازی مدارس و همچنین تکمیل پروژه‌های آموزشی مناطق زلزله زده کرمانشاه پشت سر گذاشت.

در سیل فروردین سال گذشته ۴۲۳ فضای آموزشی در لرستان آسیب دیدند که از این تعداد ۳۱۰ پروژه نیازمند تعمیر و ۱۱۳ پروژه دیگر نیازمند تخریب و بازسازی شدند که امر تعمیر و بازسازی این مدارس در دستور کار قرار گرفت. در استان گلستان نیز ۳۲۴ مدرسه از سیل اخیر آسیب دیدند که امر بازسازی آنها انجام شد.

علاوه بر این، آموزش و پرورش در راستای نوسازی و انجام امور  عمرانی مدارس، برنامه حذف مدارس خشت و گلی و خداحافظی با بخاری‌های نفتی در مناطقی که گازکشی شده‌اند را نیز به پایان رساند.

جنجال پخش کلیپ موسیقی مبتذل در چند مدرسه

دست به دست شدن کلیپی از همخوانی دسته جمعی موسیقی مبتذل غیرمجاز در چند مدرسه در فضای مجازی یکی از نخستین اتفاقات حاشیه ساز آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال گذشته بود و بازتاب‌های فراوانی در جامعه به دنبال داشت، به گونه‌ای که وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس را نیز به واکنش واداشت و پس از آن اخباری مبنی بر پیگیری‌های تکمیلی و لغو ابلاغ چند مدیر مدرسه به گوش رسید.

انتشار این کلیپ ها، بار دیگر این نکته را یادآوری کرد که جای شادی و فعالیت‌های نشاط آمیز در مدارس خالی است و امروز دغدغه‌ها، تفکرات و ذائقه نسل نوجوان تغییر کرده و لازم است برنامه‌ها و مأموریت‌های معاونت پرورشی نیز دستخوش تغییر و تحولات بزرگتری شوند.

آمد و شد در طبقه چهارم؛ از رفتن بطحایی تا آمدن حاجی میرزایی


بدون شک استعفا و خداحافظی ناگهانی سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش در خرداد ماه سال ۹۸ از جمله اتفاقات ابهام برانگیز و جنجالی این وزارتخانه عریض و طویل بود که بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت. وی دلیل استعفای خود را شرکت در انتخابات محلی ذکر کرده بود؛ اما چندی بعد به دانشگاه آزاد اسلامی رفت و در انتخابات مجلس نیز ثبت نام نکرد و اکنون حضور کمرنگی در رسانه دارد و به نوشتن در صفحه توییتری‌اش اکتفا می‌کند.

بطحایی در دوره وزارت ۶۵۰ روزه‌اش ماجرای حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و کاهش تنوع مدارس را کلید زد که در زمان خود موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری را برانگیخت.

 بطحایی تاکید دولت برای تغییرات ساختاری و چابک سازی وزارتخانه را از سال ۹۷ آغاز و اجرایی کرد و دست به ادغام‌هایی زد که از جمله چالش برانگیزترین آنها ادغام مرکز روابط عمومی با حوزه ریاستی بود که البته در دوره سرپرستی سید جواد حسینی، سرپرست بعدی وزارتخانه احیاء شد.

پس از رفتن چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی که پیش از این سابقه مدیرکلی آموزش و پرورش خراسان، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و قائم مقامی استانداری خراسان رضوی  را در کارنامه خود داشت سرپرست این وزارتخانه شد و سرانجام محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت به عنوان گزینه دولت برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و دوازدهم شهریور ماه از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت و به طبقه چهارم ساختمان شهید رجایی رفت.

وعده‌هایی پرتکرار برای رتبه‌بندی و پرداخت معوقات

در سال گذشته اجرای طرح رتبه بندی معلمان و پرداخت معوقات چندماهه فرهنگیان به صدر اخبار آموزش و پرورش رفت و هر روز اخباری در این باره از سوی مسئولان دولت، آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس اعلام می‌شد تا آنکه در نهایت طرح رتبه‌بندی در دوره آغاز مسئولیت وزیر جدید آموزش و پرورش کلید خورد و احکام رتبه‌بندی برای معلمان که در پنج طبقه رتبه‌بندی شده بودند صادر شد؛ هرچند در ماه پایانی سال جنجال افزایش ۵۰ درصدی امتیازات شغلی قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان دولت بر حواشی این اقدام افزود. بنابراین آموزش و پرورش افزایش ۵۰ درصدی را با رتبه‌بندی ادغام کرد به طوری که می توان گفت رتبه‌بندی برای معلمان اجرا نشد و آنها نیز همانند سایر کارکنان دولت تنها مشمول افزایش ۵۰ درصدی حقوق شدند.
پرداخت معوقات معلمان نیز پای ثابت مطالبات و دغدغه‌های آموزش و پرورشی‌ها بوده است و در سال گذشته نیز به قوت خود باقی بود و اقداماتی در این زمینه صورت گرفت. به این ترتیب بخشی از مطالبات تسویه و برخی دیگر به سال جدید منتقل شدند.

تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و نهضتی‌ها

پرونده استخدام مربیان حق‌التدریس و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی طی چند سال گذشته روی میز مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش باز بود اما سرانجام برای آن تصمیم گیری و با توجه به قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق­‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب سال ۹۷، شیوه‌نامه استخدامی آماده و به استان‌ها ابلاغ شد.

به گفته مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در بهمن ماه سال گذشته استخدام‌ها باید با توجه به سهمیه تخصیصی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی انجام شود، به محض تعیین و ابلاغ سهمیه، برگزاری آزمون برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی و عملیات استخدام آغاز می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور نیز در ۱۹ اسفندماه با اشاره به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا از تمدید زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش‌یاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی تا پایان سال خبر داده و گفت که زمان برگزاری این آزمون نیز به تعویق افتاده است.

شاپور محمدزاده در این باره گفت: به استناد بند۲ قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مورخ ۱۳ شهریور ۹۷ مجلس شورای اسلامی، ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ۳۰ شهریور ۹۸ هیأت وزیران و بند ۳.۲ شیوه‌نامه وزارت آموزش و پرورش مورخ دوم آذر ۹۸ که قرار بود، آزمون استخدامی آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۸ برگزار شود که با توجه به شرایط کشور که با مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا درگیر است و به منظور کمک به اقدامات پیشگیرانه در این زمینه آزمون استخدامی آموزش یاران نهضت سوادآموزی به تعویق  افتاده است لذا متعاقبا تاریخ جدید برگزاری این آزمون اعلام می‌شود.


وقتی مدارس دولتی از گردونه "برترین‌ها" جا ماندند

یکی دیگر از حواشی جنجالی سال گذشته پس از اعلام نتایج کنکور سراسری پیش آمد.  اسامی نفرات برتر کنکور سراسری در مرداد ماه ۹۸ اعلام شد و تقریبا می‌توان گفت نام دانش آموزان مناطق محروم که در مدارس دولتی عادی تحصیل کرده‌اند کمتر در میان آنها به چشم می‌خورد. تحصیل بیش از ۷۰ درصدی نفرات برتر کنکور در مدارس خاص دولتی و غیردولتی زنگ خطر طبقاتی شدن آموزش، تولید نابرابری‌های اجتماعی و دور شدن از عدالت آموزشی را دوباره به صدا در آورد.

در آن زمان انتقادات بسیاری پیرامون جای خالی دانش آموزان مدارس دولتی عادی در صف اول نفرات برتر کنکور مطرح شد و آمارها نشان می داد که در میان ۴۰ نفر اول کنکور سراسری، ۱۹ دانش آموز اهل تهران‌اند که ۶۶ درصدشان در مدارس غیردولتی و نمونه دولتی و ۳۳ درصد در مدارس سمپاد درس خوانده‌اند. همچنین بیش از ۹۰ درصد نفرات برتر شهرستان‌ها، سمپادی بوده‌اند.

ماجرای ورود کیک‌های آلوده به قرص در مدارس

اواسط آذرماه گزارش‌ها و عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از وجود قرص‌هایی درون کیک‌هایی داشت که چند دانش آموز برای تغذیه به مدرسه برده بودند. در پیام‌های منتشره در فضای مجازی آمده است که به تمام مدارس بخشنامه شده از این کیک‌ها که آلوده به قرص‌های خطرناک هستند استفاده نشود که این موضوع توسط وزارت آموزش و پرورش تکذیب شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره توضیحاتی ارائه داد و گفت که این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده است در برخی از استان‌ها داخل بعضی از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود.

همچنین در نهم بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت درباره سرانجام کیک‌های آلوده به قرص گفت: براساس آخرین بررسی‌هایی که بر روی پرونده کیک‌های آلوده انجام شد، متاسفانه متوجه شدیم که این اقدام یک دستکاری خرابکارانه بوده است.  دوستان ما در وزارت اطلاعات این پرونده را پیگیری و دنبال می‌کنند. در عین حال هیچ مورد تخلفی در هیچ کارخانه‌ای در این زمینه اتفاق نیفتاد بلکه در این کیک‌ها به صورت دستی قرص جاسازی و دستکاری شده بودند.

نمکی تاکید کرد: تعدادی هم در ارتباط با این پرونده دستگیر و بازداشت شده‌اند و این شبکه خرابکاری دارد به تدریج گرفتار می‌شود.

سرانجام پیگیری مطالبات و دغدغه‌های دانشجومعلمان


دانشجو معلمان نیز در سال گذشته پیگیر چند مطالبه و دغدغه صنفی خود بودند. مطالبه به حق افزایش حقوق آنها به حداقل حقوق سرانجام حل شد و در نهایت سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات همچنین آموزش و پرورش افزایش حقوق را برای دانشجومعلمان به رسمیت شناختند. 

اما هنوز ماجرای کسر ۴۵ درصدی حقوق از احکام دانشجومعلمان به قوت خود باقی است و قرار است در جلسات هیات امنای دانشگاه فرهنگیان به بحث گذاشته و بررسی شود.


استمرار آموزش از طریق شبکه شاد بعد از تعطیلات


به گزارش ایسنا، آموزش و پرورش سال 98 را با تعطیلی مدارس به علت شیوع کرونا به پایان رساند؛ تعطیلی یک ماهه‌ای که تا بیستم فروردین ماه ادامه دارد. این در حالی است که هنوز برای زمان بازگشایی مدارس نیز تصمیم‌گیری نشده است.

بدون شک وضعیت آموزشی جدید و کم سابقه‌ای برای دانش‌آموزان و معلمان رقم خورده است. آموزش و پرورش از روزهای ابتدایی شیوع بیماری، آموزش از طریق رسانه ملی را پی گرفت و معلمان نیز بیکار ننشستند و ارتباط معلمان با دانش آموزان با روش‌های نوین و از طریق شبکه‌های مجازی شکل گرفت تا از عقب ماندگی‌های تحصیلی جلوگیری کند؛ روش‌های نوپایی که فارغ از اشکالات و نواقصی که بر آنها وارد است، در شرایط موجود جایگزین آموزش شدند.

در حال حاضر شبکه شاد نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته و وزیر آموزش و پرورش از ورود دانش‌آموزان بعد از تعطیلات رسمی به کلاس‌های درس خود در فضای مجازی خبر داده است.

پس ‌از شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی مدارس اعلام شد، با تأکید وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر تداوم جریان آموزش، زیرساختی در مرکز فناوری اطلاعات تحت عنوان  «شبکه اجتماعی شاد» طراحی و تهیه شد تا فعالیت آموزشی دانش آموزان با هدایت معلمان ادامه پیدا کند.

شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم ‌شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار ‌کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند؛ شبکه‌ای که برای میزان اثرگذاری و مفید بودن آن باید منتظر بازخوردهای دانش آموزان و معلمان ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش مدرسه وزارت آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش نهضت سوادآموزی کیک های آلوده فضای مجازی آلوده به قرص دانش آموزان نفرات برتر سال گذشته رتبه بندی ماه سال کیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس همدان در سال جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد در دیدار با مدیرکل، معاونین و رؤسای مناطق آموزش‌وپرورش استان، گفت: آموزش و پرورش، سرمایه است و توجه به آن یک سرمایه‌گذاری برای کشور است.

وی افزود: در سال جدید تلاش می‌کنیم اعتبارات سفر رئیس‌جمهور محترم به استان و اعتبارات تملک دارایی برای آموزش و پرورش اختصاص یابد.

استاندار همدان گفت: با همراهی نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی سعی می‌کنیم به مشکلات و نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس و فرهنگیان بیشتر از پیش رسیدگی کنیم.

کد خبر 6063132

دیگر خبرها

  •  اسکان ۳۲ هزار و ۲۶۹ مسافر نوروزی در مدارس لرستان
  • دیدار مدیران استان مرکزی با معلمان
  • هرگونه توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • اسکان ۳۲ هزار و ۲۶۹ مسافر نوروزی در مدارس لرستان
  • توانمندترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند
  • صدور احکام رتبه بندی برای بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش
  • رسیدگی به نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس همدان در سال جدید
  • اعتبار ۲۴۰ همتی وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۳
  • ارسال کاروان تجهیزات آموزشی و سرمایشی مدارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان