Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:45:17 GMT

سینمای تاریخی رامسر بعد از کرونا به سامان می‌رسد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۹۷۵۶

سینمای تاریخی رامسر بعد از کرونا به سامان می‌رسد

«با قطع شدن زنجیره‌ی انتقال کرونا ویروس در کشور، میراث فرهنگی طرح مرمت و بازسازی سالن سینمای تاریخی رامسر را که بیش از سه ماه گذشته در آتش سوخت، بررسی می‌کند تا فضا به طور کامل و مانند گذشته بازسازی شود.»

به گزارش ایسنا، پنجم دی ماه سال گذشته و درست روزی که وزیر میراث فرهنگی برای جشن ملی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در مازندران به سر می‌برد، خبر رسید که سالنِ سینمای هتل تاریخی رامسر در آتش سوخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اثری تاریخی که به واسطه‌ی قرار گرفتن‌اش در هتل قدیمی رامسر، معمولا ورودی آن نیز تعطیل بود و کمتر کسی امکان دیدن این اثر تاریخی را داشت.

 شدت آتش‌سوزی هر چند به هتل هیچ آسیبی نرساند ولی هشتاد درصد سالن تاریخی سینما که در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده بود را به طور کامل در آتش سوزاند.

اکنون بعد از گذشت ۹۹ روز از آن اتفاق، مهدی ایزدی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: متاسفانه در آن آتش‌سوزی سالن سینما به طور کامل تخریب شد که بر اساس صحبت‌های انجام شده بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این بنای تاریخی و مدیر مجموعه‌ی هتل رامسر، متعهد شدند طرح مرمت و بازسازی سالن سینما در دستور کار قرار بگیرد.

او تاکید می‌کند: تا کنون در جلسه‌ی برگزار شده در این زمینه مشاور طرح معرفی شده و قرار است با ارائه‌ی طرح مرمت و بازسازی سینما، آن طرح نخست در جلسه‌ی شورای فنی بررسی و در صورت تایید کار مرمت این بنای تاریخی آغاز شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر مشاور در حال انجام مطالعات مورد نیاز است، ادامه می‌دهد: بعد از برطرف شدن وضعیت کنونی در کشور و قطع انتقال زنجیره‌ی ویروس کرونا، جلسه شورای فنی تشکیل و طرح در وزارتخانه میراث فرهنگی بررسی و در صورت تایید تصویب و قابل اجرا شود.

او با تاکید بر این‌که خوشبختانه هتل رامسر در این آتش‌سوزی اصلا آسیبی ندیده است، بیان می‌کند: متاسفانه حدود ۸۰ درصد سالن سینما تخریب شد، سقف پایین آمد و دیوارها سوختند و همه‌ی تجهیزات در آتش سوختند، بنابراین نخست باید استحکام بخشی اثر انجام شود.

معاون میراث فرهنگی استان مازندران، اما یکی از عوامل تخریب بیشتر این بنای تاریخی در زمان آتش‌سوزی را، ورود آتش نشانی با آبِ فشار قوی برای خاموش کردن آتش می‌داند که باعث شد سقفِ سالن سینما سنگین‌تر شده و به طور ناگهانی ریزش کند.

ایزدی با تاکید بر این‌که شورای فنی میراث فرهنگی متخصص حوزه مرمت هستند، بنابراین موارد کامل در طرح مرمت لحاظ شده و قطعا رعایت می‌شوند، ادامه می‌دهد: در بازسازی و مرمت این اثر تاریخی، از مصالح مدرن روز باید استفاده شود، اما نما و فضای داخلی سالن سینما باید به همان شیوه‌ی گذشته بازسازی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سالن سینما آتش سوزي معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی سالن سینما طرح مرمت آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

روزهایی که سرانجام «گناه فرشته» حامد عنقا به مذاق برخی خوش نیامده، صحبت‌های جنجالی مدیر یک پلتفرم پای واکنش بسیاری از سینماگران را باز کرده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روزهایی که سریال‌ «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم با نقاط ضعف و قوتِ خود توانسته مخاطبان را نسبت به خودش جلب کند. یا «جنگل آسفالت» و حتی برخی رئالیتی‌شوهای دیگر از جمله «اسکار» مهران مدیری اما «گناه فرشته» حامد عنقا که اولین تجربه کارگردانی‌اش به شمار می‌رود نتوانست رضایتِ مخاطبان را به همراه داشته باشد.

هرچه قدر این رضایت و همراهی از سوی مخاطبان برای سریال «آقازاده» او تا حدود زیادی اتفاق افتاد و به یک سریال بحث‌برانگیز در محافل هنری تبدیل شد اما برای برخی حتی در فضای رسانه هم این سؤال پیش آمد که چرا سرانجامِ کاراکترهای این سریال به درستی مشخص نشد؟ آیا قرار است این سریال فصل دیگری داشته باشد یا به سبکِ برخی از کارگردان‌های دیگر حامد عنقا هم خواسته یک پایان‌بندی ابهام‌برانگیز را برای سریال خودش برگزیند. 

ضرورت دارد سریال‌سازان در شبکه نمایش‌خانگی به این توجه کنند اینجا مخاطب برای تماشایِ اثر آنها باید پول پرداخت کند. پس باید به همه عوامل جذابیت در سریال‌سازی توجه شود. اگر از ستارگان بازیگری استفاده می‌شود فیلمنامه و اجرایِ درست هم نیاز دارد که آنقدر مخاطبان سردرگم نشوند مصداق بارز آن، نمایش کاراکتر عمادِ داستان است (نقش آن را بهروز رضوی بازی کرد)؛ معلوم نیست که بود و اصلاً هدفش در داستان چه بود و به کجا رسید؟ 

شاید عوامل سریال با خواندن این مطلب این نکته را مطرح کنند اگر سریال را به خوبی تماشا کرده باشید حتماً به همه نکات و ابهام‌ها پاسخ داده می‌شود اما این‌طور نیست. ساخت سریال معمایی به عوامل مختلفی نیاز دارد که آن حسّ معماگونه را برای مخاطب ایجاد کند نه اینکه مخاطب با یک ملقمه‌ای از درام، عرفان، ادبیات و معما و ماجراجویی مواجه شود. 

اما در میانِ نقدها،‌ نارضایتی‌ها و بحث درباره سریال‌های خانگی یک گفت‌وگوی رسانه‌ای توجه بسیاری را معطوف خودش کرد.  شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه بخش کوتاهی از یک گفت‌وگوی ویدیویی با محمدحسن شانه‌ساززاده نایب رییس هیات‌مدیره پلتفرم وی‌اودی نماوا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گسترده‌ای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره  سینما و نمایش خانگی سخن می‌گفت.

او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: «همه بازیگرها و تهیه‌کننده‌ها بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بوده‌ام و به بی‌اخلاقیِ این‌ها هیچ‌جا ندیده‌ام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بی‌اخلاقند. همچنین این مدیر نمایش‌خانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آن‌ها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری می‌کنند.»

برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایش‌خانگی

هرچند واکنش‌های سینماگران و صنوف سینمایی کماکان ادامه دارد روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیه‌ای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد. 

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودت‌آمیز و محترمانه با سرمایه‌های گران‌سنگ سینمای ایران هم‌چنان مهم‌ترین سرمایه او خواهد بود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعه‌های نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعه‌ای علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه‌ اخیر نایب رئیس هیئت‌مدیره نماوا را می‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.

هرچند برخی از سینماگران همچون مازیار میری اعلام کرده‌اند «شانه‌ساز» خودش بایستی رسماً عذرخواهی کند. 

مازیار میری که در نماوا مجموعه‌های خسوف و شریک جرم را داشته در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانه‌ساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تأسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود می‌آورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهده‌دار تصمیم‌گیری در امور فرهنگی می‌شوند که واقعا باعث تأسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفه‌ای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف می‌دهم.

همایون اسعدیان، اسماعیل عفیفه، رضا کیانیان و بسیاری دیگر این واکنش‌ها و انتقادات را داشته‌اند. حتی در کنار این سینماگران، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بی‌مجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تأسف و انزجار خود را از اظهارات توهین‌آمیز نایب‌رییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام می‌دارد. اظهارات توهین‌آمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روش‌های تولید حرفه‌ای دارد.

در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئت‌رییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیم‌مآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آن‌ها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریت‌های غیرمتخصصانه با تهمت‌زدن‌های بی‌ادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود می‌کند.

باید دید این سخنان جنجالی و سرانجامِ آن با پیگیری قضایی و حقوقی به کجا می‌رسد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد