Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر عنابستانی نماینده منتخب مردم سبزوار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌ها گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اولویت‌هایی که باید در مجلس یازدهم به آن‌ها پرداخته شود گفت: به نظر من اقتصاد مهم ترین موضوعی است که باید در ابتدای مجلس یازدهم به آن پرداخته شود، در میان موضوعات اقتصادی، بحث مبارزه با فساد اقتصادی مهم ترین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در مبارزه با مفاسد اقتصادی، سه موضوع است که باید از همان ابتدای کار در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد و به سرعت به آن پرداخته شود، یکی مسئله جامع شفافیت است که باید به عنوان یک لایحه کامل و جامع به تصویب برسد که از اهمیت زیادی برای کشور برخوردار است و شفافیت مناسبات بانکی، مالی و مالیاتی را شامل می‌شود.

عنابستانی ادامه داد: بحث مربوط به لایحه نفی تعارضات منافع که می‌تواند جلوی فساد را به صورت گسترده بگیرد، باید در اولویت‌های نخست مجلس یازدهم قرار بگیرد.

او تصریح کرد: موضوع دیگر که باید در اولویت کاری مجلس یازدهم قرار بگیرد، بحث حمایت از گزارشگران فساد یا همان سوت زنان است که به صورت جدی از شیوع فساد در کشور جلوگیری می‌کند.

منتخب مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: ایجاد ظرفیت‌های اشتغال که امروز مردم به شدت به آن نیاز دارند که با اجرای قانون ایجاد فضای تسهیل فضای کسب و کار که سال ۹۰ تصویب شده و تا امروز اجرای آن معلق مانده است، میسر می‌شود. هر چقدر بتوانیم فضای کسب و کار را رونق بدهیم، هم می‌توانیم در گذر از رکود موفق باشیم، هم به سمت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور پیش برویم.

او افزود: به صورت ویژه ساختار نظام صدور مجوز‌های کسب و کار را مورد تغییر قرار بدهیم تا بتوانیم کسب و کار را در کشور رونق ببخشیم.

عنابستانی در ادامه گفت: حمایت از تولید، مخصوصا تولیدات کشاورزی باید از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد و همه برنامه‌ها به سمت استقلال در تولیدات اقتصادی و کاهش فشار تحریم‌ها و عبور از رکود برویم.

او عنوان کرد: اصلاح بنیادین نظام بانکی و نظام مالیاتی از دیگر موضوعاتی است که باید با جدیت در مجلس یازدهم پیگیری شود تا بتوانیم از اقتصاد تورمی عبور کرده و تورم را در کشور مهار کنیم، حتما باید این دو ساختار در کشور را اصلاح کنیم.

منتخب مردم در مجلس یازدهم در پایان افزود: نظام مالیاتی ما به شدت تورم زاست و باید به سمت اصلاح آن پیش برویم و با کاهش مالیات تولید کنندگان به سمت رونق اقتصادی و خروج از تورم در کشور پیش برویم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس جهش تولید کرونا ویروس مجلس یازدهم پرداخته شود کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شرق در گزارشی نوشت:

نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ گذشته و ایران در حوزه‌های مختلف دچار ترک‌هایی شده که روز به روز بیشتر می‌شوند؛ انتخاباتی که باید از آن برای سال آینده درس گرفت.

درسی از گذشته برای آینده

آنچه در اسفند ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، به پایان رسید و قابل بازگشت نیست. اما آیا نمی‌توان (بهتر بگوییم نباید) از آن درس گرفت؟ اگر نگاهی به وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات‌های ۱۳۹۴ و ۱۴۰۲ بیندازیم، این تفاوت‌ها مشهود نیست؟

در انتخابات مجلس دهم با وجود ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان، آنها ناگزیر از طریق فراخوان عمومی به دنبال کسانی گشتند که روزمه خود را به‌عنوان اصلاح‌طلب ارسال کنند، تا شاید بتوانند به این ترتیب لیستی آماده کنند. در نهایت انتخابات با مدل «رقابت نیابتی» شکل گرفت و عده‌ای به مجلس رفتند. در آن زمان به تازگی بن سلمان پا به قدرت گذاشته بود و رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان با حمله عربستان به یمن به اوج خود رسید.

از طرفی داعش در غرب ایران مناطقی را در اشغال داشت، با این حال ایران در اوج اقتدار بود. وضعیت اقتصاد رو به بهبود بود و شکاف اجتماعی حاد دیده نمی‌شد. همان زمان بود که صدای بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با طرح پروژه «آشتی ملی» هم شنیده شد. بررسی حوزه سیاست از همه مهم‌تر به ما نشان می‌دهد که انتخابات مجلس دهم تا چه اندازه توانسته بود شکاف‌های سیاسی را محدود کند و انتخابات اخیر تا چه اندازه این شکاف‌ها را بیشتر کرد.

بررسی چند حوزه مختلف پس از انتخابات ۱۴۰۲

حوزه اقتصاد: ایران سال جدید را با تورم آغاز کرد. اگرچه ابراهیم رئیسی در آغاز سال از دستاوردهایش سخن می‌گفت، اما واقعیت بازار قابل انکار نبود. با اتمام انتخابات در ایران، دلار از ۵۰ هزار تومان حرکت صعودی خود را آغاز کرد و سد ۶۰ هزار تومان را شکست. در واقع ما شاهد رشد نزدیک به ۲۵ درصدی قیمت دلار در همین مدت کوتاه بودیم. اتفاقی که باعث شد رهبری هم در سخنرانی ماه رمضان از افزایش قیمت‌ها با عنوان تلخی‌های اقتصاد، یاد کند. زمانی که اصولگرایان در انتخابات حداقلی سال ۹۸ پیروز شدند، قیمت دلار کمتر از ۱۸ هزار تومان بود و حالا که در حال خروج از مجلس هستند، بیش از سه برابر قیمت دارد. در واقع عملکرد آنها نه‌تنها منجر به یک خیزش اقتصادی که ادعا می‌کردند نشد، بلکه اثرات آن در بازار ارز زیان‌بار بود. تا جایی که دولت اعلام کرد به دلار آزاد هیچ کاری نخواهد داشت و خود را تنها ملزم به تأمین ارز کالاهای اساسی و کالاهایی می‌داند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند.

حوزه سیاسی: در این حوزه شاهد بودیم که برخلاف انتخابات‌هایی که از حداقل رقابت برخوردار هستند، انتخابات منجر به شکاف بیشتر شده است. این شکاف نه فقط در میان اصولگرایان که در بین اصلاح‌طلبان هم قابل مشاهده بود. اصولگرایان اما در پیدا و نهان چنان به جان هم افتادند که سرلیست آنها تبدیل به نفر چهارم انتخابات شد و در نهایت «چنارها» (لیست قالیباف و حداد) از «پاجوش‌ها» (لیست رسایی و رائفی‌پور) شکست خوردند. حالا که اصولگرایان همه ارکان قدرت را در اختیار دارند، شکاف در میان آنها نه‌تنها به قدرتمندترشدن حاکمیت منجر نخواهد شد، بلکه این شکاف‌ها در حوزه سیاست باعث می‌شود روز به روز توان مدیریتی و اجرائی کشور، برای خود اصولگرایان هم تضعیف شود.

در حوزه اجتماعی وضعیت وخیم‌تر از سایر حوزه‌هاست. از اختلافاتی که بر سر باز و بسته بودن پارک‌ها در ۱۳ نوروز شاهد بودیم تا لج‌بازی با مردم در ماجرای پارک قیطریه و امامت جمعه کاظم صدیقی بگیرید تا امروز که در نهایت رسیدیم به مسئله بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها. اقداماتی که دولت و مجموعه مدیریت اصولگرایان در حوزه‌های اجرائی انجام می‌دهند، در تعارض آشکار با خواست اکثریتی قرار گرفته که در انتخابات شرکت نکردند. این در حالی است که اگر انتخابات به گونه‌ای دیگر برگزار شده بود، می‌توانست منجر به پرشدن شکاف‌ها شود.

هشداری برای آینده

به طور کلی این وضعیت نتیجه خواسته یا ناخواسته برگزاری انتخابات به روشی است که از سال ۹۸ آغاز شد و سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ تداوم یافت. انتخاباتی که در آنها روز به روز آمار عدم مشارکت و آرای باطله بالا می‌رود. انتخاباتی که در آنها ۶۰ درصد از مردم احساس کردند در آن کاندیدایی برای حضور در قدرت ندارند.

تمام این انتخابات‌های گذشته و نتیجه آن قابل تغییر نیست، اما اگر همین روند در ۱۴۰۴ تداوم پیدا کند، به شکاف‌های بیشتری منجر خواهد شد. این شکاف‌ها نه فقط در خارج، بلکه در درون هسته قدرت هم نفوذ خواهد کرد. در نهایت این وضعیت بیش از همه، به ضرر خود سیستم خواهد بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895755

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رئیس آژانس مبارزه با فساد به اتهام فساد بازداشت شد
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲