Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد ٥٦ درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا، پالایش متقاضیان اینترنتی طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام است، راه اندازی خط کانتینری بندرعباس- بندر سلطان قابوس برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۱۵ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:

رشد ٥٦ درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

نگاهی به جدول معاملات بازار فیزیکی بیانگر آن است که در کارنامه ای قابل قبول حجم و ارزش معاملات تالارهای صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی و طلا افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات تالار پتروشیمی رشد داشته و حجم معاملات با کاهش ٢ درصدی تقریبا به اندازه حجم بازار سال ٩٧ باقی مانده است. در این میان تنها حجم و ارزش تالار کشاورزی کاهش یافته که تمرکز اصلی در این حوزه به توسعه ابزارهای مالی معطوف بود که در پی آن شاهد معاملات پرحجم زعفران، پسته و زیره سبز در بازارهای مالی بودیم.

معامله ٩ میلیون تن فولاد

در تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰هزار تن کالا به ارزش ۶۱ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت تا رشد ۲۴.۸ درصدی در حجم و ۸۷ درصدی در ارزش معاملات سال گذشته را به پایان برساند.

در دوره مذکور بیشترین حجم معاملات این تالار مربوط به محصولات گروه فولاد بود به طوری که بیش از ۹ میلیون تن انواع محصولات فولادی به فروش رسید. معامله ۲۱۸ هزار تن انواع مس، ۱۹۸ هزار تن آلومینیوم و ۱۱۵ هزار تن سنگ آهن نیز از دیگر معاملات پرحجم سال گذشته بورس کالا بود. محصولاتی همچون روی، انواع کنسانتره، کنسانتره مولیبدن، کک، خاک روی و سرب نیز در بازار معامله شد.

 

پالایش متقاضیان اینترنتی طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام است

«محمود محمودزاده» اظهار داشت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه۹۸، ثبت نام مرحله دوم به دو روش مراجعه به سامانه اینترنتی tem.mrud.ir  و پیامکی به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴ انجام شد، ۵۴۲ هزار و ۴۰۹ نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن از طریق سامانه اینترنتی و ۸۱۹ هزار و ۷۳۹ نفر از طریق پیامک ثبت نام کردند که کار پالایش یک گروه از آنها آغاز شده است.

وی  ادامه داد: پالایش افرادی که از طریق سامانه ثبت‌نام کردند به این دلیل که اطلاعات آنها در سامانه بارگذاری شده در حال انجام است. افرادی که از طریق پیامک ثبت نام کردند بعد از بهبود وضعیت بهداشتی و رفع بحران کرونا، فراخوان می‌شوند تا اطلاعات لازم را بارگذاری کنند و پس از آن پالایش اطلاعات آن عده نیز انجام خواهد شد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بلافاصله با عادی شدن شرایط بهداشتی جامعه، تکمیل ثبت نام متقاضیان پیامکی و پالایش آنها انجام و نتایج قطعی ثبت نام شدگان طرح اقدام ملی مسکن اعلام خواهد شد.

محمودزاده درباره واگذاری تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان که پیش‌تر و از سال‌های ۹۲ تا ۹۸ در اختیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بود، اعلام کرد: تدوین مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان جزو وظایف ساختاری معاونت مسکن و ساختمان بوده که برای مدتی و از سال های ۹۲ تا ۹۸ از معاونت جدا بود، اما دوباره این اختیارات به معاونت مسکن و ساختمان بازگشته است.

 

خط کانتینری بندرعباس- بندر سلطان قابوس راه اندازی شد

«حمید زادبوم»  از راه اندازی خط کانتینری بندر عباس به بندر سلطان قابوس در مسقط خبر داد و گفت: این خط که برای نخستین بار راه اندازی شده است از روز شنبه برای حمل میوه و تره بار به قیمت رقابتی شروع به کار خواهد کرد. کرونا با وجودایجاد مشکلاتی برای تجارت خارجی کشورمان داشته، نتوانسته مانع از تجارت هوشمندانه ایران شود، اقتصاد ایران، بحران کرونا را نیز پشت سر خواهد گذاشت، همچنان‌که در سال‌های گذشته اقتصاد و تجارت همواره با تحریم‌های ناجوانمردانه روبه رو بوده است، اما با اقتدار توانسته است مسیر خود را پیدا کند و از بحران فعلی نیز عبور خواهد کرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: همزمان با شیوع کرونا، از طریق سفارتخانه‌ها و رایزن‌هایی که در کشورهای همسایه داشتیم، رصد روزانه مرزها صورت می‌گرفت و از طریق اپلیکیشن «راهنمای تاجر» و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد.

زادبوم عنوان کرد: کرونا علاوه بر تهدیدی که برای اقتصاد و تجارت خارجی ایجاد کرد، یک فرصت ویژه و درخشان برای توسعه صادرات در بخش‌های دیگر از جمله صادرات خدمات به وجود آورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شکی نیست که شیوع ویروس کرونا و تحریم، روی برنامه‌ریزی‌های ما تاثیر می‌گذارد اما نباید اجازه داد توسعه تولید و صادرات تاثیر جدی ببیند و باید از فضای به وجود آمده در کشورهای اطراف و بازارهای همسایه در راستای اهداف صادراتی استفاده کرد.

 

بسته ۲۲ ماده‌ای بانک مسکن برای جهش تولید

«ابوالقاسم رحیمی انارکی» با اشاره به سیاست‌های اعتباری این بانک در سال جدید که بر محور تامین نیاز تسهیلاتی عرضه کننده‌ها و تولیدکنندگان واحدهای مسکونی ارزان قیمت شهری طراحی شده است، گفت: برای تحقق شعار سال، بسته مالی مشخصی را طراحی کرده ایم که سمت و سوی برنامه‌های این بانک در سال ۹۹ را تعیین می‌کند.

وی هدف از ارائه این بسته را، اثرگذاری مثبت اقتصادی بر جامعه به ویژه بر بخش مسکن و ساختمان با هدف «جهش تولید» عنوان کرد و افزود: این بسته شامل ۲۲ ماده مهم و کلیدی است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین از افزایش تا دو برابری اختیارات مدیریت‌ شعب بانک مسکن در اعطای انواع تسهیلات و خدمات در سال جدید خبر داد و افزود:‌ این موضوع باعث کاهش زمان مورد نیاز برای ارائه خدمت به متقاضیان می‌شود و بهره وری اقتصادی را بالا می‌برد.

وی افزود:‌ درسال جدید، امکان اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به متقاضیان فعال در بخش‌های تولیدی و صنعتی و خرید تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مورد نیاز واحدهای تولیدی و امکان پرداخت تسهیلات مرابحه عام به خانوارها برای خرید انواع کالاهای ایرانی فراهم شده که این دو اقدام، تاثیر مستقیمی بر رونق و جهش تولید درکشور در سال ۹۹ دارد.

مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: در گام اول، سقف تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی در سال ۹۹ را تا ۴۷ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش دادیم تا تورم ساختمانی برای سازندگانی که اقدام به عرضه واحدهای مسکونی ارزان قیمت برای اقشار هدف می‌کنند با دریافت این تسهیلات بتوانند از پس بخش قابل توجهی از هزینه‌های ساخت و ساز برآیند.

به گفته رحیمی انارکی،  اولویت اعطای تسهیلات با سقف‌ بالا را شامل سازندگان حرفه‌ای و دارای صلاحیت می‌شود و هرقدر دامنه فعالیت این سازندگان در بازار ساخت و ساز افزایش یابد، کیفیت واحدهای مسکونی و خانه‌هایی که به بازار مسکن و متقاضیان عرضه می‌شود،  تقویت می‌شود.

 

توییت نوبخت درباره افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی

«محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: کارگر عزیزی مرا خطاب قرار داد که چرا فقط پیگیر افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری هستم و در برابر کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی احساس مسئولیت نمی‌کنم؟ خدا می‌داند احساس شرمندگی کردم اما قانون درخصوص این عزیزان ساز وکاری مشخص کرده که خارج از اختیار من است./

 

 

 

آیین‌نامه ساماندهی و اعلام فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی به دولت رفت

بر اساس تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی در تدوین "آیین نامه ساماندهی، ایجاد، ثبت و اعلام فهرست تشکل‌های اقتصادی کشور" موضوع تبصره (۲) ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، این وزارت، آیین‌نامه تدوین شده شامل ۱۶ ماده که در نود و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ نیز به تصویب رسیده برای طرح در هیات وزیران به دولت ارسال کرده است.

عدم وجود تشکل فعال در برخی فعالیت‌های اقتصادی و فقدان فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی که مبنایی برای اخذ مشورت توسط دولت قرار بگیرند، از جمله چالش‌های موجود در حوزه فعالیت بخش خصوصی و تعامل آنها با دولت و بخش عمومی است.

 

شناسایی ۳۶ پایگاه داده فاقد احراز هویت

صبح امروز (جمعه ۱۵ فروردین) مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای) در پی افشای اطلاعات کاربران در فضای مجازی، اعلام کرد سایت‌هایی که از نظر امنیت داده دارای ضعف باشند شناسایی می‌شوند و اگر مشکل آن‌ها در مدت ۴۸ ساعت رفع نشود، به مقام قضایی ارجاع خواهند شد.

این مرکز در اولین قدم ۳۶ پایگاه داده Elasticsearch که فاقد هویت هستند شناسایی کردند. مرکز ماهر بامداد جمعه، ضمن اشاره به این موضوع، اعلام کرد: این پایگاه داده‌ها مجموعا حاوی ۱۶.۸۵۳.۲۱۷ رکورد اطلاعاتی بوده‌اند که اطلاع‌رسانی به مالکان آن‌ها آغاز شده است. چنانچه مالک پایگاه داده مشخص نباشد اطلاع‌رسانی به میزبان پایگاه داده انجام می‌شود.

همچنین مرکز ماهر مالکان این پایگاه‌های داده را موظف کرد در اسرع وقت نسبت به از دسترس خارج نمودن آن‌ها اقدام کنند. رصد بعدی این پایگاه‌ها در تاریخ ۱۶ فروردین انجام خواهد شد و مواردی که تا آن زمان جمع‌آوری نشده باشند؛ به مراجع قضایی جهت پی‌گیری بعدی معرفی خواهند شد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار بازار فیزیکی بورس کالا معاملات بازار فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن واحدهای مسکونی هزار تن کالا ارزش معاملات پایگاه داده راه اندازی بانک مسکن ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۰۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرک جدید بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگر‌های سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از بهمن سال‌گذشته، نماد‌های شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نماد‌های کوچک رفته و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۴ هزار و ۲۸۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز سه شنبه، ۵۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

روند دلار نیمایی

 به رغم اینکه بورس در ماه‌های اخیر هنوز به طور جدی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش نشان نداده‌است و به نوعی دچار نوعی جاماندگی در بورس نسبت به سایر بازار‌ها و نرخ ارز هستیم، باید به این موضوع توجه داشت که بورس همچنان با ابهامات زیادی مواجه است که تا زمان زدوده شدن سایه این ابهامات از بازار، نمی‌توان به شکل‌گیری روند جدی در بازار خوشبین بود.

اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار اعتراض جدی به حبس آن در حوالی ۴۰‌هزار‌تومان دارند و به نظر بانک مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه دهد تا نرخ نیمایی از محدوده‌های کنونی افزایش را تجربه کند که مطمئنا اثرات مثبت این موضوع در جریان معاملات پدیدار خواهد شد.

بررسی روند قیمتی دلار نیمایی نشان می‌دهد که این نرخ با رشد ۰.۴۲‌درصدی نسبت به‌روز گذشته همراه شده و در آستانه فتح کانال ۴۱‌هزار‌تومان قرار گرفته‌است. با شکافی که میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی ایجاد شده‌است، سیاستگذار دیر یا زود باید این شکاف ایجادشده را با افزایش دلار نیمایی پر کند و اثرات مثبت این موضوع در ماه‌های آتی در بازار نمایان خواهد شد.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته، صندوق‌های طلا یکدست سرخ‌پوش شدند. معاملات اونس طلا در بازار جهانی در روز گذشته با افت ۱.۳۳‌درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل پیگیری شد و دلار نیز در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت۱۵ روز سه شنبه) با اندکی کاهش نسبت به‌روز قبل معامله می‌شد. برآیند دو عامل فوق سبب شد تا تابلوی معاملات صندوق‌های طلا، رنگ قرمز به خود بگیرد.

با افت قیمتی که در روز گذشته در معاملات صندوق‌های طلا به‌وقوع پیوست، حباب این نوع از صندوق‌ها با کاهش معناداری مواجه شد و حتی برخی از این صندوق‌ها به زیر NAV رسیدند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی صندوق جدیدی در حوزه املاک و مستغلات در بازار پذیره‌نویسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که با افزایش تعداد صندوق‌های مختلف و پذیره نویسی صندوق‌های جدید در بازار، توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار همچنان ادامه‌دار باشد.

صندوق‌های اهرمی حاضر در بازار نیز روز گذشته با افت قیمت همراه شدند. نکته قابل‌توجه در چند وقت اخیر این است که صندوق‌های اهرمی به‌نوعی تبدیل به لیدر بازار شده‌اند و اهالی بازار به‌دقت جریان معاملات این صندوق‌ها را رصد می‌کنند. نکته قابل‌توجه معاملات روز گذشه بورس تهران، رشد قیمت صندوق‌های بخشی خودرویی بود. با توجه به رشد سبزپوشی سهام خودرویی در روز گذشته، این صندوق‌ها با اقبال خریداران همراه شدند.

تجدیدارزیابی

موضوع تجدیدارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته برای مقاطعی در بازار مطرح و سبب شد تا بازار برای چند روز هم که شده، جانی تازه به خود بگیرد، اما مسکوت ماندن این موضوع و به‌ورطه عمل نرسیدن آن، بازار را با ابهامات آتی مواجه کرد و بازار نتوانست از این آیتم به‌عنوان محرکی برای رشد خود استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد که باید اتحادی همگانی در راستای به حقیقت بدل‌کردن این موضوع در تالار شیشه‌ای شکل بگیرد و رسانه‌های بورسی و اقتصادی به هر رنگ و رخساری که شده، به این موضوع بپردازند تا گامی بزرگ در جهت به روزرسانی دارایی‌های شرکت‌های بورسی برداشته شود. به هر روی باید منتظر ماند و دید که در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، سیاست‌های اقتصادی به کدامین سمت و سو خواهد رفت و آیا از بستر بازار سهام برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده خواهد شد، یا خیر؟

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • محرک جدید بورس
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبحگاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت؛اصلاح بیش‌از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی شاخص در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی بورس در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار