Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، وقتی روابط عمومی علوم پزشکی شیراز برایم پیامی ارسال کرد ۷ زوج که همگی پرستار هستند در بیمارستان علی اصغر شیراز، محل اصلی بستری و درمان مبتلایان به کرونا مشغول به خدمتند تصمیم گرفتم از حال و هوای این روز‌های پرستاران؛ طلایه داران جبهه مبارزه با ویروس کرونا بنویسم تا شاید بتوانم گوشه‌ای از ایثار و از خودگذشتگی آن ها را با قلم به تصویر بکشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برایم جالب بود هفت زن و شوهر که مدت هاست خانواده و زندگی خود را ترک و حتی دیدن بچه هایشان را از خود دریغ کرده اند و جان خود را در معرض خطر قرار داده اند تا اپیدمی کروناویروس را متوقف کنند.

این همه فداکاری و از جان گذشتگی در حالی است که بر اساس اعلام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ٧ درصد از کل مبتلایان به کرونا در فارس از کارکنان درمانی این استان هستند.

عشق و محبت جان مایه هر کلامش هست. وحید زارعی جوان ۳۱ ساله و آتیه داری که پیشنهاد مسولیت در یکی از بزرگترین بیمارستان‌های شیراز را رد کرده و به محض تماس با او برای خدمت در بیمارستان علی اصغر لحظه‌ای درنگ نکرده و به این بیمارستان آمده است.

می گوید همراه با همسرش فریده صفر پور که کمی بیشتر از یک سال با هم ازدواج کرده اند؛ در این بیمارستان کار می‌کنند. هر دو با وجود وابستگی شدید خانوادگی مدت هاست قید دیدار با خانواده را زده اند تا نجات بخش جانی باشند.

می‌گوید منفی شدن نتیجه تست کرونای بیماران و نشاندن گل لبخند بر چهره آن ها با اعلام خبر ترخیصشان پس از مدت‌ها بستری، زیباترین لحظه زندگی ما در این شرایط سخت و جان فرساست.

از او می‌پرسم آیا به جان خریدن این همه سختی آن هم در حالی که هر آن ممکن است به کرونا مبتلا شوید ارزش کار در این مکان را داشت؟- بغض گلویش را می‌فشرد می‌گوید مگر خون ما رنگین‌تر از خون هزاران جوانی است که در جبهه‌های جنگ جان را که عزیزترین چیز آدمی است در طبق اخلاص گذاشتند. اینک نیز با زمان جنگ فرقی نمی‌کند، زیرا ما نیز به عنوان سربازان خط مقدم جبهه لحظه به لحظه در حال کمین برای از بین بردن ویروسی هستیم که کمر به قتل هموطنانمان بسته است.

سپس ادامه می دهد سر و کار داشتن با جان آدمی مسولیت بزرگیست که سختی کار ما را در این روز‌ها دو چندان کرده، اما خستگی برایمان بی معنا شده است؛ زیرا دعای خیر بیماران و مردم پشت سر ماست.

سپس کمی مکث می کند و ادامه می دهد در این روزها که مردم سخت نگران سلامتی خود و عزیزان و نزدیکانشان هستند ما پرستاران رسالت سنگینی داریم و آن تزریق امید به جامعه است. زیرا خطر کردن چاشنی کار ماست حتی در این شرایط سخت. به قولی گر چه یک شهر هراسان شده از بیماری من پرستارم و عمریست خطر کرده دلم

مریم محمدی دیگر پرستار جوانی است که به همراه همسرش مهران حق گو در بیمارستان علی اصغر شیراز مشغولِ مراقبت از بیماران کرونایی هستند.

دختر سه ساله آن‌ها تنها از طریق فضای مجازی می‌تواند چهره پدر و مادرش را ببیند. برای من که مادر هستم و دقیقا فرزندی به همین سن و سال دارم می‌دانم چه دردناک و سخت است اگر تصور کنم دخترم را برای مدت مدیدی نخواهم دید، اما این پدر و مادرِ پرستار این حق را از خود دریغ کرده اند تا این روزها دوایی باشند بر درد بیماران. می‌پرسم با توجه به داشتن فرزند آیا خانواده هایتان با این شرایط مخالفت نکردند؟

می‌گوید اوایل چرا. آن‌ها بسیار نگران ما بودند، چون هر دو ما اینجا بودیم، اما وقتی با آن‌ها صحبت کردیم و گفتیم خود را جای خانواده‌های نگران بیماران قرار دهید و اگر ما و دیگران نرویم پس چه کسی باید در این شرایط به داد مردم برسد آن وقت آرام‌تر شدند و با قضیه کنار آمدند.

روز کاری در این شرایط کرونایی در بیمارستان علی اصغر شیراز با روز‌های معمولی خیلی فرق می‌کند.

تصورش را بکنید با پوشش ضخیمی که از سر تا پایت را گرفته با ماسک و عینک مخصوص و محافظ صورت بخواهی با چنین وضعی روزی ۱۳ ساعت و حتی گاه بیشتر مشغول به کار باشی نه می‌توانی درست نفس بکشی، نه درست آب و غذا بخوری و حتی نه درست حرف بزنی. تصورش هم سخت است.

اما پرستاران این مدافعان سلامت در این روز‌ها با همین شرایط، خطر ابتلا به کرونا را به جان خریده اند، زیرا بیماران کرونایی پس از خدا، امید و آرزو را از دستان پر مهر پرستاران طلب می‌کنند.

خانم محمدی می‌گوید بیمارستان خانه دوم ماست و بیماران عضوی از خانواده ما هستند. تمام وقت در خدمت آن‌ها هستیم.

حتی اگر خود خسته و بی رمق باشیم سعی می‌کنیم به آن‌ها امید را تزریق کنیم در مدتی که بستری هستند و به دلیل شرایطشان ملاقاتی ندارند ما در این مدت خواهر، برادر و فرزند آن‌ها می‌شویم حتی ساعت‌ها بر بالینشان می‌نشینیم و با شوخی و حرف‌های شادی بخش روحیه آن‌ها را حفظ می‌کنیم. با احساسات آن‌ها همراه می‌شویم و حتی گاه همراه با آن‌ها گریه می‌کنیم.

با نوشتن جمله‌های انگیزشی مثل "کرونا را شکست می‌دهیم" و "ما تا آخر ایستاده ایم" سعی می کنیم مقاومت بیماران را در مقابل ویروس کرونا بالا ببریم.

وحید زارعی نیز می‌گوید این روز‌ها آن قدر مشغول بررسی پرونده‌ها و مراقبت از بیماران هستیم که گذر زمان را متوجه نمی‌شویم.

حتی گاهی اوقات وقت آب خوردن هم نداریم، اما میان این همه دویدن‌ها، زندگی همچنان جریان دارد. علاوه بر این دو زوج، پنج زن و شوهر دیگر که همگی پرستار هستند این روزها خطر را به جان خریده اند و در بیمارستان علی اصغر شیراز از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت می کنند.

آقای رضائی و خانم ابراهیمی، آقای سهرابی و خانم دهقان شیبانی، آقای سوار و خانم مستقیم، آقای خواست و خانم محبوبی و آقا و خانم رزمجوئی نام پنج زوج پرستاری است که این روزهای دشوار نامشان در کنار دیگر مدافعان سلامت می درخشد.

از جوان ۲۷ ساله تا سالمندشصت و هفتاد ساله در بیمارستان علی اصغر شیراز بستری هستند پرستار زارعی می‌گوید برخی از این‌ها هیچ بیماری زمینه‌ای هم نداشته اند، ولی اگر خود و نزدیکان آن ها به هشدار‌ها و نکات بهداشتی توجه می کردند به کرونا مبتلا نمی شدند.

وحید زارعی از مردم می‌خواهد ویروس کرونا را جدی بگیرند تا از این مرحله سخت به سلامت عبور کنیم.

پرستار محمدی هم خطاب به مردم از آن‌ها خواهش می‌کند برای این که این روز‌های سخت را هر چه زودتر پشت سر بگذاریم در خانه بمانند و مراقب جان خود و هموطنانشان باشند. می‌گوید این جور نیست که ما خسته نشویم ما هم مثل بقیه انسان هستیم خسته می‌شویم و حتی گاه به دلیل بی توجهی مردم به پیام‌های بهداشتی که باعت انتقال بیماری و ادامه این شرایط سخت می‌شود نا امید می‌شویم.

از هموطنان عزیز می‌خواهم با همدلی و همبستگی زنجیره انتقال بیماری کرونا را قطع کنند تا شرایط کشور به حالت عادی باز گردد و همه با هم با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنیم.

تاریخ این مرز و بوم نشان داده هر گاه مردم با جان و دل پای کار آمده اند حماسه آفریده اند.

مثل این روزها که همدلی و همت مردم فارس از شهروندان عادی گرفته تا اصناف، سازمان ها و موسسات دولتی و غیر دولتی، خیرین، گروه های جهادی و مردم نهاد، نیروهای درمانی, بهداشتی، اجرایی، قضایی و انتظامی در نقاط مختلف استان پهناور فارس همه و همه پای کار آمده اند و ویروس منحوس کرونا را پریشان و ناامید کرده اند.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با ویروس کرونا در استان می‌گوید از ابتدای این رخداد تلاش‌ها و پیشگیری‌های لازم با همدلی و همراهی مردم صورت گرفت و در حال حاضر نیز پیشگیری و هم درمان را در دستور کار قرار داده ایم.

استاندار ادامه می‌دهد اگر چه متاسفانه به دلیل ابتلا به کرونا تا کنون ۳۰ نفر از هم استانی‌ها فوت کرده اند و بیش از ۹۰۰ نفر مبتلا به کرونا هستند، بیش از ۳۰۴ نفر نیز بهبود یافته اند و در مجموع نسبت به جمعیت استان در ردیف بیست و چهارم کشور از نظر شیوع کرونا قرار داریم.

رحیمی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را از عوامل اصلی کاهش شیوع کرونا در فارس می‌داند و می‌گوید در این طرح ۹۸ نقطه فارس با نظارت ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در حال کنترل است که با استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

استاندار فارس همچنین از کاهش ۸۰ درصدی ورود مسافر به شیراز خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد تاکنون نیز بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در فارس از نظر بیماری کرونا غربالگری شده اند.

رحیمی اگر چه عادی سازی کرونا در جامعه را از جمله خطرات پیش رو در ادامه روند مبارزه ذکر می‌کند، اظهار می‌دارد با استفاده از تجربه‌هایی که در این مدت کسب کرده ایم شاهد کاهش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها هستیم و این موضوع حاکی از این است که در کاهش شیوع از این طریق موفق بوده ایم. استاندار فارس در ادامه بر اهمیت مشارکت مردم در کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹، تاکید و ابراز امیدواری می‌کند مردم با رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن، به حوزه سلامت به ویژه پرستاران و پزشکانِ خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند تا هر چه زودتر بر این ویروس فایق شویم.

به گفته بهبود ترابی رییس نظام پرستاری شیراز و شهرستان‌های تابعه حدود ۱۴ هزار پرستار در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز و بخش‌های درمانی دولتی و خصوصی استان فارس مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۱۲ هزار نفر مربوط به کلان شهر شیراز است.

در استان فارس، سی درصد از تخت های بیمارستانی به مبتلایان به کرونا اختصاص دارد و‌ پرستاران با جان و دل شبانه روز از این بیماران مراقبت می کنند.

ترابی تاکید می‌کند تمام پرستاران چه در مراکز دولتی و چه خصوصی آماده خدمات‌رسانی هستند و تا آخرین لحظه ریشه‌کنی بیماری کرونا در کنار بیماران و دیگر هموطنان خواهند بود.

در این روز‌های سخت به قول، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش "که نه دستی به دوستی و نه آغوشی به گرمی نمی‌تواند حتی برای عزیزترین عزیزان باز شود، نیروی بهداشت و درمان همچون مسیح (ع) بی‌پروا دست شفا به ‌سوی بیماران دراز می‌کنند و پذیرایشان هستند حتی به قیمت جان!» و به راستی که حماسه سازی‌های پرستاران این مدافعان سلامت از دید هیچ کس پنهان نیست.

خانم محمدی دلش برای دختر سه ساله اش سخت تنگ شده و آقای زارعی می‌گوید در کنار سفره هفت سینی که در بیمارستان علی اصغر چیده بودند با همسرِ پرستارش دعا کردند هر چه زودتر بلا از سر هموطنان دور شود خانواده ها عزیزانشان را در آغوش بگیرند و پس از مدت ها دوری، دیدارها تازه شود.

این همه تحمل سختی و دلتنگی من را به یاد شعری از شاعران کشور می‌اندازد که در این روز‌های کرونایی در وصف پرستاران و پزشکان سروده است.

‌ای پزشکان ‌ای پرستاران که تاب آورده‌اید
چون رسولانید و در ظلمت، کتاب آورده‌اید
جان شیرین را سپر کردید، چون رزمندگان
شور آبادی در این دیر خراب آورده‌اید

منبع: صدا و سیما
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس علوم پزشکی بهداشت و درمان بیمارستان علی اصغر شیراز مدافعان سلامت روز ها ویروس کرونا مدت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود

‌به گزارش خبرگزاری مهر، متن نامه غلامعباس ترکی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر عین اللهی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی با سلام و تحیت و آرزوی قبولی طاعات

در اخبار رسانه‌ها در روزهای اخیر آمده بود پدر و مادری جوان و شهرستانی کودک یکساله خود را به نام آراد در بیمارستان مفید تهران بستری کرده و در مجاورت بیمارستان درون خودرو بیتوته کرده بودند که در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان باختند. با توجه به اینکه این گونه اتفاقات ناگوار، علاوه بر مشکلاتی که برای بیماران و همراهان آنان به وجود می‌آورد موجب بدبینی مردم به نظام سلامت کشور شده و کاهش سرمایه‌های اجتماعی را در پی دارد و احتمال تکرار آن نیز دور از انتظار نیست؛ از همین روی شایسته است دستور فرمائید تدابیر زیر اتخاذ شود.

۱- تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی در فرم‌های پذیرش بیماران بستری، وضعیت همراهان بیمار بستری را مشخص کنند. در مواردی که فاقد اقامتگاه هستند با استفاده از ظرفیت‌های موجود و عندالاقتضاء جلب مشارکت نهادهای حمایتی سازمان‌های مردم نهاد و خیرین تمهیدات لازم برای اسکان موقت و ایمن برای آنان را فراهم نمایند.

۲- در طرح‌های توسعه‌ای مراکز درمانی، بخش‌های همراه سرای بیماران ضرورتاً مورد پیش‌بینی قرار گیرد.

کد خبر 6062642 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • مدافعان سلامت استان بوشهر تعطیلات خود را وقف خدمت کرده‌اند
  • بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان امین اصفهان و عیادت از بیماران
  • کادر درمان، خادمانی که لبخند را به مردم عیدی می‌دهند
  • ارائه خدمات درمانی به بیش از ۹۳ هزار نفر در بیمارستان‌های فارس
  • خدمت‌رسانی به ۱۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های فارس
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س) در شیراز
  • ارائه بیش از ۱۱ هزار خدمت درمانی در بیمارستان قلب الزهرا (س) شیراز
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود