Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه اجتماعی نیز همانند دیگر حوزه‌ها سال شلوغ و پر خبری را پشت سر گذاشت، به‌ویژه در روزهای پایانی سال که تک تک خبر‌های منتشر شده رنگ و بوی کرونایی به خود می‌گرفتند؛ با وجود رویدادهای مهمی چون بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان اصفهان، اخبار و حواشی پیرامون زاینده‌رود، پیشرفت‌های علمی در استان و...، نباید پررنگ بودن اخبار کرونا، موجب کم‌رنگ شدن دیگر رویدادهای مهم سال در ذهن‌ها شود؛ تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا به مرور رخدادهای اجتماعی مهم اصفهان در سالی که گذشت بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ٩٨ از هر منظر سال پرتنش و بالتبع پرخبری برای مردم ایران بود، ازدحام خبرهای داغ و پیاپی در نیمه دوم سال به‌ شکلی بود که هنوز از بروز اتفاق و مواجهه با حاشیه‌های آن بیرون نیامده، با خبری از یک رویداد مهم دیگر برخورد می‌کردیم.

روزهای پر فراز و نشیبی که باعث شد مردم برای تحویل دادن سال و ورود به سال جدید بیشتر از همیشه اشتیاق داشته باشند، سالی که در روزهای پایانی خود با شیوع ویروس کرونا مصادف شد تا لیست حوادث ٩٨ کامل شود.

سالی پر از بحران‌ را تجربه کردیم، اما در کنار همین اتفاقات بود که ملت نجیب و صبور ایران بار دیگر ریشه‌دار بودن خود را نشان داد، تا جایی که از دل شهادت یکی از بزرگترین سرداران این سرزمین آن تشییع عظیم شکل گرفت و از خاکستر یک ویروس مرگ‌آور همدلی مردم رویید.

مردمی که از همیشه بیشتر شایستگی خود را برای داشتن وطنی آبادتر نشان دادند، از مردم گلستان و کرمان گرفته تا خوزستان و لرستان، همه در میان این ابتلا و آزمایش‌ها صحنه‌های نابی آفریدند که با معادلات و محاسبات جهانی سازگاری نداشت.

حوزه اجتماعی نیز همانند دیگر حوزه‌ها سال شلوغ و پرخبری را پشت سر گذاشت، به‌ ویژه در روزهای پایانی سال که تک تک خبر‌های منتشر شده رنگ و بوی کرونایی به خود می‌گرفتند؛ با وجود رویدادهای مهمی چون بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان اصفهان، اخبار و حواشی پیرامون زاینده‌رود، پیشرفت‌های علمی در استان و...، نباید پررنگ بودن اخبار کرونا موجب کم‌رنگ شدن دیگر رویدادهای مهم سال در ذهن‌ها شود؛ تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا به مرور رخدادهای اجتماعی مهم اصفهان در سالی که گذشت بپردازیم.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۰ خبر مهم اجتماعی استان اصفهان در سال ٩۸ (با کلیک روی عناوین جزئیات خبر را مشاهده کنید):

۱. ​فولادگر: دستور تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود بی‌‌نتیجه بود/ رئیس جمهور شخصاً پیگیر باشد

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به نامه ارسالی نمایندگان استان اصفهان به رئیس‌جمهور در خصوص رسیدگی فوری به احیای زاینده‌رود، عنوان کرد: بحث ستاد احیای رودخانه زاینده‌رود خواسته اصلی نمایندگان مردم استان اصفهان است که شامل ساماندهی زاینده‌رود، احیای حق‌آبه‌های قانونی زاینده‌رود، بهینه‌سازی مصرف آب در زاینده‌رود و اصلاح الگوی مصرف بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه تکلیف ستاد احیای زاینده‌رود بعد از گذشت چندین ماه هنوز مشخص نیست، افزود: خواسته اصلی نمایندگان این است که چرا تکلیف ستاد احیای زاینده‌رود که رئیس‌جمهور در چند ماه پیش دستور تشکیل آن را به معاون اول خود و رئیس دفتر خود داده بود مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه دستور تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود قرار بود از دو کانال شورای عالی آب و دفتر رئیس‌جمهور پیگیری شود، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت چندین ماه این کار انجام‌ نشده است و از طریق وزارت نیرو و شورای عالی آب دو جلسه در دستور کار بود که عقب انداخته شد؛ ستاد احیایی که بتواند رودخانه زاینده‌رود را احیا کند باید بالاتر از یک وزارت خانه پیگیری شود و رئیس‌جمهور، معاون رئیس و چهار وزارت خانه وزارت کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت صمت و وزارت کشور هم حضور داشته باشد.

۲. کاهش ۶ درصدی تلفات جاده‌ای استان اصفهان در بهار ۹۸

علی سلیمان‌پور مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آمار تلفات حوادث جاده‌ای استان اصفهان اظهار داشت: در سه ماهه اول سال ۹۸، ۲۴۷ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند که از این تعداد ۶۰ نفر زن و ۱۸۷ نفر مرد بودند؛ این در حالی است که بهار سال گذشته کشته‌های حوادث جاده‌ای ۲۶۳ نفر بود که نشان از کاهش ۶.۱ درصدی میزان فوتی‌ها دارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای فرودین تا ۳۱ خردادماه ۹۸ در جاده‌های برون‌شهری ۱۴۱ نفر و در خیابان‌های شهر ۸۵ نفر جان خود را از دست دادند؛ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۶ نیز ۲۵۱ نفر شامل ۴۹ زن و ۲۰۲ مرد در جاده‌های استان اصفهان فوت کردند، بنابراین سال ۹۶ نسبت به سال ۹۷ تلفات کمتر و نسبت به سال ۹۸ تلفات بیشتری را به ثبت رسانده است؛ ۶۵۰۹ نفر در بهار ۹۸ دچار مصدومیت‌های مختلف شدند که از این تعداد ۱۹۵۴ زن و ۴۵۵۵ مرد بودند، این آمار نیز نسبت به سال قبل کاهش ۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

۳​. تولید داروی سالک در اصفهان از سال آینده

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از راه‌اندازی خدمات کرایوتراپی در شهرستان‌های سالک‌خیز اصفهان خبر داد و اظهار داشت: در شهرستان‌های ورزنه، اژیه، هرند، رامشه، زواره، برخوار و سجزی که با آمار بالای مبتلایان به سالک روبه‌رو هستیم، تمامی خدمات تشخیصی و درمانی سالک توسط مراکز وابسته به دانشگاه به صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از استان‌های سالک‌خیز در کشور است، افزود: شهرستان­‌های اردستان، نطنز، برخوار، شاهین‌شهر و میمه، منطقه جنوب و جنوب شرقی اصفهان، نائین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری با بیماری سالک درگیر هستند؛ داروی «گلوکانتیم» را می‌توان خط اول درمان سالک نام برد که از سال آینده تولید داخلی این دارو در اصفهان آغاز می‌شود، هم اکنون یکی از کارخانه‌های داروسازی اصفهان پیگیر وارد کردن ماده اولیه این دارو از شرکت سازنده اصلی و تهیه آمپول‌ها در ایران است.

۴. جزئیات تازه از ماجرای حمله سگ به زن باردار/ دستور فرمانده پلیس اصفهان و تذکر نمایندگان به وزیر کشور

پس از چندین مورد حمله سگ به کودکان و عابران در مکان‌های عمومی کشور، بار دیگر حمله سگ به یک زن باردار منجر به زخمی شدن وی شد، موضوعی که به سرعت در رسانه‌های اصفهان و کشور با بازتاب همراه شد.

شهریورماه ۹۸، در منطقه ملک‌شهر اصفهان، زنی باردار همراه با خواهران خود مورد حمله یک قلاده سگ خانگیِ عظیم‌الجثه قرار می‌گیرد و پس از این که زن باردار پا به فرار می‌گذارد سگ از پشت به روی او می‌پرد و او را با صورت و شکم به زمین می‌کوبد؛ در حین این اتفاق، سگ به دیگر اعضای خانواده نیز حمله می‌کند و آسیب‌هایی به آن‌ها نیز وارد و آن‌ها را راهی بیمارستان می‌کند.

کاربران فضای مجازی نیز با انتشار پست‌هایی در صفحات شخصی خود در خصوص عواقب خطرناک سگ‌گردانی در اماکن عمومی ابراز نگرانی کرده و پویش مقابله با سگ گردانی در مکان‌های عمومی با عنوان «چرا قانون ممنوعیت آوردن سگ به مکان‌های عمومی را اجرا نمی‌کنید؟»  را در سامانه فارس من راه‌اندازی کردند که تا کنون جمعا بیش از 2 هزار نفر پویش در این رابطه را امضا کرده‌اند.

با تداوم واکنش‌ها به این موضوع و اظهار نظر دادستان اصفهان و سخنگوی قوه قضاییه درباره  لزوم برخورد با این پدیده، فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان نیز دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد، بر این اساس پس از تماس با خانواده فرد آسیب دیده ضمن جویا شدن آخرین وضعیت سلامت مضروب حادثه، از دستور سردار معصوم‌بیگی برای ارائه گزارش در خصوص روند پیگیری حادثه خبر داده شده است.

۵. خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی اغتشاشات به شهر اصفهان/ مترو هنوز به حالت عادی برنگشته است

قدرت‌الله نوروزی با حضور در صد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، گزارشی از خسارات وارده به شهر در اغتشاشات آبان­ ماه ۹۸ به دنبال افزایش ناگهانی قیمت بنزین ارائه کرد و اظهار داشت: شهرداری دستگاهی خدمات‌رسان است و نقش امنیتی ندارد، این آشوب مثل یک بلای طبیعی شهر را غافلگیر کرد، وقتی بحرانی ایجاد می‌شود نفی یا کتمان بحران در زمان بحران هیچ فایده‌ای ندارد بلکه بحران را تشدید می‌کند، در این شرایط نباید محافظه‌کارانه وارد صحنه شد، اگر خواستیم به این شیوه‌ها در بحران‌ها عمل کنیم یقیناً دچار بی‌عملی شده و جرأت تصمیم‌گیری از ما گرفته می‌شود و وقتی این جرأت را نداشته باشیم نمی‌توانیم در زمان بحران خلاقانه برخورد کنیم و نوآوری برای مواجهه با بحران داشته باشیم که به دنبال آن ممکن است میدان از دست ما گرفته شود و اینجا است که اعتراض به اغتشاش تبدیل می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد شد، به عنوان مثال برای هر اتوبوس سوخته باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، این هزینه‌ها متعلق به مردم است و آسیب آن به مردم وارد می‌شود.

۶​. از سوئیس تا بغداد؛ روایت حضور شهید حادثه هواپیما در پیاده‌روی اربعین

هنوز داغی که بر دل بر مردم نشسته، آرام نشده که عده‌ای پرچم عزای جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را در دست گرفتد، کسانی که حواسشان نبود بعد از حادثه باید یادبود این شهدا را برپا می‌کردند و با تأخیر سه روزه در پی جبران بودند.

بعد از ۴ روز از سقوط هواپیمای اوکراینی جمع محدودی در تهران، اصفهان و برخی شهرها ضمن اعلام فراخوان، دست به تجمع زده و به جای عزاداری برای ۱۷۶ مسافری که در اثر سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند، شروع به سر دادن شعارهایی کردند که در آبان ۹۸، دی ۹۶، فتنه ۸۸ و ۷۸ هم مشابه آن را تکرار کرده بودند.

افرادی که ضدیت خود را با نظام و انتخاب مردم ثابت کرده و هر روز به دنبال بهانه‌ای برای حضور در خیابان و ایجاد تقابل و ناامنی در کشور هستند، برایشان فرقی نمی‌کند گران شدن بنزین باشد یا انتخابات یا خون بر زمین ریخته هم‌وطنانشان.

امیر اشرفی و همسرش از شهدای حادثه سقوط هواپیما بودند، امیر در سوئیس به همراه همسرش درس می‌خواند، پدر امیر می‌گوید: عشقش کار فرهنگی بود و سال گذشته به ایران آمد تا در مراسم اربعین شرکت کند؛ پدر امیر که فرزندش برای ادامه تحصیل به دانشگاه ای.تی.اچ زوریخ رفته بود، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: فرزندم از زمان دانش‌آموزی فعال بود و زمانی که ارشدش را در دانشگاه صنعتی اصفهان می‌خواند، همزمان فعالیت فرهنگی داشت.

وی با بیان این‌که او عاشق رهبر انقلاب بود، ادامه داد: پیام‌های رهبری بر دلش می‌نشست و حتی خارج از کشور هم سخنان ایشان را دنبال می‌کرد؛ اربعین سال گذشته همراه با همسرش از سوئیس به بغداد آمد و ما را همراهی کرد تا در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنیم.

پدر امیر اشرفی یادآور شد: داغ‌دار عزیزانمان هستیم و می‌خواهیم این مراسم‌ها جهت تسلای خانواده باشد، نه اینکه مورد سوءاستفاده جریان‌ها قرار گیرد؛ ما داغ‌دار یک نفر هستیم اما مقام معظم رهبری داغ ۱۷۶ مسافر را بر دل دارند؛ این فقط روایت پدر امیر نیست که یک ملت را در سوگ این فراق در کنار خود می‌بیند؛ این روایت بسیاری از خانواده‌های شهدای این حادثه است که در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده و از این سوءاستفاده از داغ‌‌های بر دل نشسته گله کرده‌اند؛ می­‌توانید فیلم گفت‌­وگوی پدر امیر اشرفی با خبرنگاران را با کلیک بر روی عنوان مطلب مشاهده کنید.

۷​. صدرنشینی آلودگی اصفهان در میان کلان‌شهرها

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان، وضعیت محیط زیست اصفهان را نامطلوب بیان کرد و اعلام کرد که قصد توقف صنعت را نداریم ولی سرباز توسعه پایدار هستیم و وظیفه داریم از آینده خانواده‌های ایرانی مراقبت کنیم.

وی افزود: اصفهان در بین ۸ کلان‌شهر رتبه اول آلودگی را دارا است و با توجه به اقلیم بسیار شکننده استان باید توجه شود که در کنار فعالیت اقتصادی به مشکلات محیط‌زیست هم توجه شود؛ قانون هوای پاک مغفول مانده‌ است و به جز فعالیت در بخش سوخت هیچ پیشرفتی در دیگر زمینه‌ها نداشتیم و مشکلات تا جایی‌ است که سوخت یورو ۴ در اختیار داریم ولی به دلیل استاندارد نبودن خودروها هیچ تأثیری در آلودگی هوا نداشته‌ایم.

۸. ایجاد ۴۷۹۵ شغل در ۱۰ ماهه سال ۹۸ توسط کمیته امداد اصفهان

ایجاد اشتغال یکی از نیازهای امروز جامعه محسوب می‌شود، همچنین بهره‌مندی از ظرفیت اکثریت نیروهای توانمند جامعه از مسیر اشتغال یکی از راه‌های رشد اقتصادی جامعه و هدفمندکردن گروه‌های مختلف به ویژه جوانان است، نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «سال رونق تولید» بر اهمیت این موضوع افزوده و نهادهای مختلف در این راستا وارد عمل می‌شوند.

در این بین کمیته امداد به عنوان نهادی امدادرسان به قشر ضعیف جامعه با حرکت در مسیر ایجاد اشتغال بیش از پیش می‌تواند موجب شکوفایی افراد و ایجاد بارقه امید در جامعه باشد و با کمک به کارآفرینی در مجموعه تحت پوشش خود از مددجویان تحت پوشش بکاهد.

طبق گفته محمدرضا متین‌پور مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در همین راستا بیش از ۴ هزار و ۷۹۵ شغل در ۱۰ ماهه سال ۹۸ توسط کمیته امداد ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ رشد داشته است و ایجاد این تعداد شغل از مسیر پرداخت وام اشتغال به شکل قرض‌الحسنه و همچنین کاریابی برای مددجویان انجام شده است.

۹. ابتلای ۲ نفر در اصفهان به کرونا/ یکی از بیماران بهبود یافت

پس از نقل شایعات فراوان در خصوص شیوع کرونا در اصفهان نهایتا آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز پنجم اسفندماه ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اعلام کرد: دو نفر از کسانی که به عنوان فرد مشکوک به کرونا در اصفهان شناسایی شده بودند مود آزمایش قرار گرفته و نمونه آن‌ها نشان داد که به ویروس کرونا مبتلا هستند؛ این دو نفر ساکن اصفهان بوده و در سطح بیمارستان‌های شهر اصفهان هم بستری بودند، البته یک نفر از آن‌ها بهبود پیدا کرده و ترخیص شده است.

۱۰. نتیجه مثبت داروی «اکتمرا» روی بیمار کرونایی/ دارو برای تمامی بیماران قابل استفاده نیست

رئیس بیمارستان عیسی‌بن‌مریم اصفهان گفت: یکی از بیماران کرونایی پیش از تجویز داروی اکتمرا وضعیت بسیار وخیم و نا‌امیدکننده‌ای داشت اما پس از تجویز دارو روند درمانی او به خوبی طی شد و اکنون وضعیت بیمار در حالت خوبی قرار دارد.

طباطبایی تصریح کرد: این دارو پیش از این نیز در بازار موجود بود و در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن توسط پزشکان تجویز می‌شد، ما با توجه به مقالات که به خصوص در کشور چین وجود داشت برای اولین بار این دارو را در خصوص بیماران کرونا تجویز کردیم و جواب گرفتیم، این دارو بر روی هر بیماری قابل استفاده نیست و با توجه به وضعیت بیمار تجویز می‌شود.

رئیس بیمارستان عیسی‌بن‌مریم اصفهان در خصوص تعداد بیمارهای که این دارو برای آن‌‌ها تجویز شده است، افزود: ما این دارو را صرفاً بر روی یک بیمار تست کردم و در حال انتظار هستیم که ببینیم وضعیت این بیمار چه خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ح۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان اجتماعی زاینده رود ستاد احیای زاینده رود استان اصفهان رویدادهای مهم اصفهان در سال گفت وگو کمیته امداد رئیس جمهور شهر اصفهان پدر امیر ماه ۹۸ سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۵ اردیبهشت

پیشخوان روزنامه بازارنیوز، مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز_ محمود جباری؛ پایگاه تحلیلی خبری بازارنیوز امروز، چهارشنبه (۵ اردیبهشت) مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

 

 

برچسب ها: پیشخوان مطبوعات اقتصادی ، پیشخوان روزنامه های اقتصادی ، پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز ، تیتر روزنامه های اقتصادی ، اخبار اقتصادی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9V

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان
  • پرداخت وام فرزندآوری؛ شیوه جدید کلاهبرداران سایبری
  • روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • اعتلای ورزش کارگری با استفاده از ظرفیت‌های موجود
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • ۱۲۰ ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه سوم اردیبهشت قم
  • فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • سریال کره‌ای «قصر بی‌رحم»؛ داستانی جذاب از جنس «دونگ‌یی»
  • حمایت محکم دادستانی اصفهان از طرح عفاف و حجاب