Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@07:10:43 GMT

سایه سنگین تورم بر آینده بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۱۸۱۰

سایه سنگین تورم بر آینده بازار مسکن

با وجود آنکه دولت تمام تلاش خود را برای شکستن رکود و کنترل قیمت مسکن به کار گرفته، این بخش تحت تاثیر پنج متغیر هنوز از خطر رکود تورمی خلاص نشده است.

به گزارش ایسنا، رکود بخش ساخت و ساز کماکان بازار مسکن را در سایه مخوف تورم نگه داشته و بر اساس صحبتهای کارشناسان طرحهای دولتی نیز نتوانسته این خطر را از بازار مسکن دور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، کشور به حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی در سال نیاز دارد؛ در حالی که تولید بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی است.

تقاضای مطلق خواه‌ناخواه بروز می کند

بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن نیز می‌گوید در شرایط فعلی با توجه به جهش قیمت ها ممکن است تقاضای نسبی در کوتاه مدت عقب نشینی کند اما تقاضای مطلق خواه ناخواه بروز پیدا می‌کند و این انباشتگی​ همانند جمع شدن آب در پشت سد بازار مسکن است.

رشد ۴۲ درصدی قیمت اسمی مسکن در سال گذشته

سال گذشته قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرد و در اسفند ماه به میانگین بی سابقه ۱۵.۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. حتی کسادی معاملات ناشی از شیوع ویروس کرونا در آخرین ماه از سال گذشته هم نتوانست جلوی رشد قیمتها را بگیرد. این یعنی قیمت مسکن به ‌طور اسمی در حال افزایش است و توجهی به تقاضای واقعی ندارد.

افزایش قیمت ارز، رشد نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تسهیلات ناکارآمد و عقب‌نشینی متقاضیان واقعی​ از جمله عوامل اصلی رکود در بخش مسکن است و تجربه مسکن مهر نشان داده که طرحهای دولتی قادر به ایجاد تعادل در بازار مسکن نیست.

از آغاز اجرای مسکن ملی ۱۴ ماه گذشت

بیش از ۱۴ ماه از آغاز اجرای طرح اقدام ملی مسکن با هدف تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌گذرد اما بنا به گفته یک نماینده مجلس این طرح هنوز در شرایط ثبت نام به سر می‌برد.

از سوی دیگر با توجه به جهش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمتها طی حدود ۲.۵ سال اخیر و کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان، بازار مسکن از سمت تقاضای واقعی شارژ مالی نمی‌شود و عمده سازندگان تمایلی به تعریف پروژه‌های جدید ندارند.

حبس ۱۹۰۰ تریلیون تومان سرمایه بازار مسکن در خانه های خالی

یکی دیگر از پاشنه آشیل های بازار مسکن وجود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ و ۲.۱ میلیون واحد نیمه خالی، جمعا به ارزش ۱۹۰۰ تریلیون تومان است و هیچ برنامه‌ای برای ورود این تعداد به بازار مصرف وجود ندارد؛ کما اینکه اگر متقاضیان مسکن در این واحدها ساکن شوند ممکن است قیمت ها در بازار تعدیل شود. البته مجلس و دولت از سال ۱۳۹۴ طرح هایی در این زمینه ارائه کرده‌اند که برآیند آن به لزوم ارائه لایحه مالیات بر عایدی املاک ختم شد و البته این لایحه هنوز از دولت به مجلس نرفته است. صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته که لایحه مالیات بر عایدی املاک از اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد بود.

تسهیلات بانکی ناکارآمد

در کشورهای توسعه یافته معمولاً برای کمک به یک بخش به منظور خروج از رکود آن مشوقهای مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت ارائه می شود. این در حالیست که عمده تسهیلات پرداختی به بخش ساخت و ساز در ایران با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله ارائه می‌شود. معمولاً هم بانک ها به دلیل مدت زمان طولانی دوره تقسیط تسهیلات مسکن از پرداخت این نوع وام ها شانه خالی می‌کنند. این در حالی است که وامهای پرداختی در دیگر کشورها دارای نرخ سوده یک تا سه درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ تا ۳۰ سال است.

وام ساخت مسکن، خریدار ندارد

بانک مسکن سقف وام ساخت را در سال جاری از ۱۷۰ به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده که معادل ۴۷ درصد است. مدیرعامل بانک مسکن گفت که این تصمیم در جهت شعار سال مبنی بر جهش تولید اتخاذ شده است.

سید محمد مرتضوی، عضو هیئت رئیسه کانون انبوه سازان می‌گوید: بانک مسکن این تسهیلات را متناسب با الگوی ساخت در تهران به میزان ۷۵ متر مربع و در شهرستان ها به میزان ۱۰۰ متر مربع اختصاص می‌دهد. این در حالی است که میانگین غالب واحدهای در حال ساخت در تهران ۱۲۰ متر و در شهرستان ها ۱۵۰ متر مربع است.

وی بیان می کند: درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می‌دهند که از وام ساخت استفاده کنند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران معمولا یا از انتقال وام امتناع می کنند یا تنها بخشی از تسهیلات را متقبل می شوند.

چه کسانی از رشد قیمت مسکن سود می‌برند؟

در این شرایط دولت نه تنها برای جهش تولید مسکن بلکه برای رونق نسبی در این بخش نیز با چالش هایی مواجه هست. هم اکنون تنها گروهی که از افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن سود می‌برد، نه سازندگان بلکه دلالان هستند؛ دلالانی که ۷۷ درصد بازار را قبضه کرده اند و هیچ نوع مالیاتی نمی پردازند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اقتصاد تورم مسکن واحد مسکونی بازار مسکن قیمت مسکن متر مربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۱۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سپاه ۱۰۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در مجموع در سپاه ۱۰۰هزار نفر فاقد مسکن هستند که برنامه ریزی شده در مرحله اول برای ۴۸ هزار نفر از این کارکنان مسکن را تامین کنیم و از این ۴۸ هزار نفر ۹ هزار و صد واحد به افراد طی دو سال گذشته تحویل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار حسین سلامی امروز _شنبه بیست و ششم اسفند_ در جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار شد گفت: اکثر کارکنان جوان سپاه فاقد مسکن هستند و اینها امروز در مناطق مرزی از شمال غرب کشور، جنوب غرب، جنوب شرق، شمال شرق، در حال حراست از امنیت ملی کشور در مرزها هستند. بخش زیادی از آنها داخل سایت‌های موشکی و پدافند هوایی سپاه آماده برای هر اقدامی هستند.

وی افزود: نیمی از کارکنان جوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در هجرت زندگی می‌کنند یعنی دور از خانواده هستند. بنابراین مسکن برای این کارکنان علاوه بر اینکه آرامش خاطر را فراهم می‌کند و همچنین به صیانت خانواده‌ها کمک می‌کند باعث می‌شود بار فشار معیشتی از دوش آنها برداشته شود. ما اینجا به مسکن فقط به عنوان یک بستری برای معیشت مطمئن نگاه نمی‌کنیم بلکه وسیله‌ای است برای اینکه آنها بتوانند با اطمینان خاطر مأموریت‌های سخت خود را انجام دهند.

سردار سلامی ادامه داد: در مجموع در سپاه صد هزار نفر فاقد مسکن هستند که برنامه‌ریزی شده در مرحله اول برای ۴۸ هزار نفر از این کارکنان مسکن را تأمین کنیم. از این ۴۸ هزار نفر ۹ هزار و صد واحد به افراد طی دو سال گذشته تحویل شده است. البته این برنامه‌ریزی مربوط به ۵ سال گذشته است.

فرمانده کل سپاه گفت: ۲۰ هزار و ۱۵۲ واحد در حال ساخت است که درصدهای پیشرفت متفاوتی دارد. ساخت انفرادی ۷ هزار است که آنها وام گرفته‌اند که خودشان یا بسازند یا بخرند. ۱۱ هزار نفر را هم در حال اخذ مجوز هستیم. با این حال برای ۵۲ هزار نفر کسری داریم که امیدواریم با اقداماتی که صورت بگیرد برای آنها هم واحد مسکن پیش بینی کنیم. البته پیشنهاداتی داریم که اگر عملی شود خیلی کمک می‌کند. اول تأمین زمین برای فاقدین مسکن است که یکی از مشکلات اساسی است، اگر کمکی برای تأمین زمین و تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن سازمانی کمک شود که در اینجا ۵۰ هزار واحد را در در دستور کار قرار داده‌ایم برای اینکه سال به سال کارکنان جدیدی به ما اضافه می‌شوند و آنها همچنان جزو کسانی هستند که نیازمند مسکن هستند.

سردار سلامی با بیان اینکه سود تسهیلات بانکی زیاد است گفت: با توجه به وضعیت پایین حقوق‌ها فشار مضاعفی را روی دوش کارکنان ما گذاشته است لذا درخواست کاهش سود تسهیلات بانکی را داریم و پیشنهاد ما این است که برای تأمین تسهیلات بانکی حداقل به میزان ۵۰ درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی تسهیلات داده شود و امیدواریم در بخش زیرساخت طرح‌ها از قبیل آب و برق و گاز و ساخت مساجد و مدارس هم کمک‌هایی صورت بگیرد که بتوانیم از عهده این نیاز واقعی و ضروری کارکنان بر بیاییم

کد خبر 736710

دیگر خبرها

  • بازار مسکن از تورم سنگین مصون ماند
  • گرانی طلا در راه است؟
  • رکورد بی سابقه سکه طرح جدید؛ ۲ عاملی که سکه را به ۳۸ میلیون تومان رساند | یک پیش‌بینی از آینده قیمت طلا
  • تعهد بنیادمسکن گلستان از ساخت ۷هزارواحدبه ۱۲هزار واحد افزایش یافت
  • قیمت مسکن گروگان دو اتفاق/ نسخه‌ چینی بازار مسکن ایران را نجات می‌دهد
  • یک پیش‌بینی مهم از آینده قیمت دلار در سال ۱۴۰۳/ آل‌اسحاق: سقوط قیمت دلار در راه است
  • در سپاه ۱۰۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند
  • تخصیص تسهیلات برای ساخت مسکن کمک به رونق و رشد تولید است
  • پیش‌بینی مهم مشاور وزیر راه از قیمت مسکن در سال آینده/ سادات: منتظر باشید؛ این اتفاق در سال آینده به شدت روی بازار مسکن اثر می‌گذارد
  • کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی