Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@10:14:27 GMT

دستگیری قاتلان طبیعت در مریوان

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۲۶۹۶

دستگیری قاتلان طبیعت در مریوان

شاهرخ محمودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: در پی گزارش قطع درختان جنگلی در روستای ینگیجه توسط سه نفر از اهالی روستا، با هماهنگی مراجع قضایی حکم جلب برای هر سه نفر اخذ گردید و با همکاری نیرو‌های محترم پاسگاه برده ره شه حکم جلب اجرا و هر سه متخلف بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمودی افزود: با متخلفینی که از اوایل اسفند ۱۳۹۸ به بعد، به واسطه شیوع ویروس کرونا به عرصه‌های منابع طبیعی آسیب رسانده و مشغول تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی یا ذغال گیری هستند به شدت برخورد خواهد شد.

او اظهار داشت:چه افراد متخلفی که تاکنون شناسایی شده اند و چه آن‌هایی که بعدا شناسایی خواهند شد؛ با هماهنگی مراجع قضایی بازداشت خواهند شد.

محمودی بیان کرد: لذا مردم آگاه باشند فعالیت‌های حفاظتی اداره به هیچ عنوان تعطیلی نمی‌شناسد و نیرو‌های واحد حفاظت اداره به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی در عرصه‌های ملی شهرستان آماده به خدمت هستند.

او اضافه کرد: از همشهریان محترم خواهشمندم اگر تخلفی را در زمینه‌ی منابع طبیعی مشاهده کردند؛ عکس یا فیلم گرفته و در صورت امکان اسم متخلف یا شماره تلفن متخلف را در اختیار واحد حفاظت قرار دهند تا در اسرع وقت رسیدگی گردد و دست سودجویان را با همکاری و همیاری شما از عرصه‌های منابع طبیعی کوتاه کنیم.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی مراجع قضایی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

قریب به ۹۰ درصد از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را عرصه‌های منابع طبیعی و مرتع تشکیل می‌دهد که در صورت مراقبت صحیح از این ظرفیت به‌عنوان یک فرصت برای زیست سالم نگاه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۵۶ درصد از وسعت یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتاری کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشکیل می‌دهد، ۹۰ درصد وسعت استان جنگل و مرتع است و این استان ۱۶ درصد جنگل‌ها و ۲۳ درصد منابع آبی زاگرس را به خود اختصاص داده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور رتبه اول سرانه جنگل را دارد این در حالی است که این سرانه در سطح دنیا ۰.۸، در کشور ۰.۲ بود و در سطح این استان به ۱.۲ می‌رسد، در سطح این استان دو هزار گونه گیاهی و ۳۹۰ گونه دارویی وجود دارد.

فعالیت‌های انسانی و تأثیر مخرب بر منابع طبیعی

فعالیت‌های از قبیل راه‌سازی، استخراج معادن، کشاورزی، دامپروری و غیره با فلسفه وجودی منطقه حفاظت شده تعارض دارد، چرا که وارد کردن فشار بیش از حد به این مناطق عواقب جبران‌ناپذیر و خطرناکی در پی دارد و نباید از این مناطق انتظار اشتغال‌زایی و رفع مشکلات اقتصادی را داشت، چرا که کارکرد آنها در اصل حفاظت از گیاه، جانور و اکوسیستم است.

علاوه بر فعالیت‌های عمرانی بشر و تأثیر مخرب آن بر منابع طبیعی و محیط زیست، طمع سودجویان بی‌رحم و تیزی تبر و اَره این جماعت باعث قطع درختان و در نتیجه آثار مخرب جبران‌ناپذیری بر پیکره طبیعت و محیط زیست می‌شود.

سالانه حجم بسیاری از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریقی می‌شود که به گفته مسئولان عامل ۹۸ درصد از این آتش‌سوزی‌ها قصور عمدی یا سهوی انسانی است، علاوه بر آتش‌سوزی قطع درختان بلوط برای پخت‌وپز یا فروش در قالب هیزم و زغال نیز بلای جان درختان بلوط زاگرس در خطه کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

سازمان‌ها و نهادها از جمله امور عشایر، شرکت توزیع نیروی برق و منابع طبیعی و آبخیزداری با تحویل پنل‌ها و آبگرمکن‌های خورشیدی سعی در پایان دادن به قطع درختان بلوط برای پخت‌وپز گرما در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد دارند، اما دندان طمع سودجویان و قاچاقچیان هیزم و زغال به این راحتی کنده نمی‌شود.

سلیمان محمدی رئیس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می‌کنند که ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع منابع طبیعی است و علوفه مراتع این استان تنها جوابگوی چرای دام بیش از ۸۰۰ هزار واحد دامی است.

محمدی تاکید کرد: بیش از ورود دام مازاد به طبیعت، حضور دام خارج از فصل، در کوبیدن خاک نقش اساسی دارد، چرا که در استان ما که دامداران عمدتاً عشایر و کوچ‌رو هستند که با «کوچ زودرس» و همچنین با خروج دیرهنگام از مرتع و توجه نکردن به زمان‌بندی و تقویم کوچ، اثر مخربی بر طبیعت و مرتع دارد.

آفت جوانه‌خوار قاتل چموش درختان بلوط

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: آفت بلوط از سال ۱۳۵۰ وارد کشور شده است و در سال‌هایی شاهد طغیان این آفت بوده‌ایم، یکی از کانون‌های این آفت شهرستان باشت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد بود که در این رابطه مسئولان مختلف به استان سفر کرده‌اند و بازدیدهای مؤثری صورت گرفته است که خرد جمعی نسبت به حمایت از جنگل‌های زاگرس نتیجه مثبت این اقدام بوده است.

به گفته وی طی سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای مقابله با آفت‌های برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط اختصاص داده شد که مقابله شروع شده و هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

جاویدبخت مدعی است که در زمینه حفاظت، قرق و آفت‌زدایی در سطح ۱۰۰۰ هکتار مبارزه با آفت انجام داده‌ایم و ۵۵۰۰ هکتار نیز آماده اجراست که با توجه به شرایط آفت و زمان مقابله آغاز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آفت‌های جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: آفت جوانه‌خوار ۳۳ هزار هکتار بود که به هشت هزار هکتار کاهش پیدا کرد، آفت برگ‌خوار بلوط علاوه بر کاهش سطح، کاهش جمعیت تا سطح ۵۰ درصد در عرصه نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که با این وضعیت عملیات مقابله انجام شد.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات در مقابله با آفت بلوط برشمردن این آفت جز آفت‌های عمومی برای برخورداری از اعتبار جهت مبارزه و مقابله است.

کمبود نیرو و عرصه گسترده منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی مجموعه خود را برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کمبود نیرو عنوان می‌کند و می‌گوید: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود ۱۰۶ نیروی انسانی و قرق‌بان مواجهه هستیم و حداکثر استفاده و بهره از ظرفیت موجود برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌شود.

وی افزود: اگرچه امسال ۲۵ نفر به شمار قرق‌بانان استان اضافه شده است اما همچنان برای حفظ عرصه‌های طبیعی نیازمند مشارکت مردم هستند.

جاویدبخت گفت: ۲۲ محدوده بحرانی با وسعت ۶۶۰ هزار هکتار در موارد مختلف آتش‌سوزی، بوته‌کنی و قطع درختان و غیره در استان وجود دارد که برای حفاظت از این محدوده‌ها نیاز به ۸۰ نفر نیروی انسانی داریم.

وی با بیان اینکه ۶۳ درصد از معیشت مردم استان به عرصه‌های طبیعی وابسته است، خاطرنشان کرد: حفظ جنگل‌ها و مراتع استان به بهبود شرایط زندگی جوامع محلی نزدیک جنگل‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی‌سال جاری ۲۸ تن شیرابه گیاه دارویی «باریجه و آنغوزه» از عرصه‌های ملی استان برداشت شد.

به گفته جاویدبخت شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به شکل خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود سطح زیرکشت این دو گیاه دارویی به سه هزار هکتار در استان افزایش داده شود، تصریح کرد: قیمت هر کیلو شیرابه «آنغوزه» حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: مبلغ برداشت شده گیاه «آنغوزه» به بیش از ۳۷ میلیارد تومان در استان رسیده‌است.

تعهد تولید و کاشت ۱۵ میلیون اصله نهال در طرح ملی کاشت درخت

جاویدبخت خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، در سال جاری حدود دو میلیون نهال تولید کرده و با اجرای پویش‌های مختلف نهال‌کاری با حضور همه گروه‌ها به خصوص سپاه و بسیج در حال اجرای آن است.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در مدت زمان چهار سال، عملیات کاشت و تولید ۱۵ میلیون اصل نهال را تعهد کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد کاشت ده‌هزار اصله درخت در سال‌جاری در انواع بلوط، بادام وحشی، کنار، بنه و زالزالک به عنوان گونه‌های جنگلی و ابریشم، زبان گنجشک و انواع سوزنی برگ به عنوان گونه‌های فضای سبز را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مهم منابع طبیعی استان عنوان کرد.

وی افزود: ۱۵ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی برای فرهنگ‌سازی و کاشت درخت در راستای تحقق طرح ملی یک میلیارد درخت صورت گرفته است.

جاویدبخت می‌گوید: همه ساله بحران‌های مختلفی مانند سیل، ریزگردها، کم آبی، فرسایش خاک و حتی آتش‌سوزی و هجوم آفت‌ ها جنگل‌های این استان را تهدید می‌کند که درخت‌کاری نقش مهمی در کاهش پیامدهای این آسیب و احیای طبیعت دارد.

کد خبر 736572

دیگر خبرها

  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی
  • دستگیری متخلف شکار غیرمجاز در شهرستان مهرستان
  • نهالکاری مشارکتی با همکاری شهروند طبیعت دوست در شهرستان اشتهارد اجرا شد
  • دستگیری دو شکارچی متخلف در شهرستان خلخال
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • دستگیری ۲ شکارچی متخلف در شهرستان خلخال
  • پلمب یک واحد دپوی چوب در شهرستان بهشهر