Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@07:39:39 GMT

تفاوت مناجات شعبانیه با صلوات شعبانیه

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۳۲۱۶

تفاوت مناجات شعبانیه با صلوات شعبانیه

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صلوات شعبانیه دعایی نقل شده از امام سجاد (ع) که مستحب است در هر روز ماه شعبان هنگام ظهر شرعی و نیز شب نیمه شعبان خوانده شود. مضمون اصلی این صلوات بیان جایگاه اهل بیت (ع) و تأکید بر ولایت ایشان است.

شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد نقل کرده است که امام سجاد (ع) در هر روز ماه شعبان هنگام زوال و نیز در شب نیمه شعبان این صلوات را می‌خوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کتاب مفاتیح الجنان نیز این دعا در اعمال مشترکه ماه شعبان نقل شده است.

صلوات شعبانیه

در صلوات شعبانیه عبارت صلوات چندین بار تکرار شده است. خواننده این عبارات از خداوند می‌خواهد که درود خویش را بر حضرت محمد (ص) و خاندان او نازل کند.

آنچه در صلوات شعبانیه آمده بیشتر تأکید بر جایگاه اهل بیت پیامبر (ص) و امامان شیعه (ع) است.

نکاتی که در صلوات شعبانیه به آن اشاره شده است:

۱-اهل بیت پیامبر (ص)، گنجینه علم، محل رفت و آمد فرشتگان، جایگاه رسالت الهی و محل نزول وحی هستند.

۲-اهل بیت همچون کشتی نجات در موج‌های سهمگین هستند که هر کس به آن متمسک شود نجات می‌یابد و هر کس از ان باز ماند غرق خواهد شد.

۳-جلوتر رفتن از اهل بیت یا بازپس ماندن از ایشان مانع نجات است و کسانی به مقصود می‌رسند که همراه و ملازم اهل بیت باشند.

۴-خداوند رعایت حقوق اهل بیت و اطاعت از ایشان و پذیرش ولایت آنان را بر دیگران واجب کرده است.

۵-دعاکننده در این دعا از خداوند می‌خواهد که خانه قلبش را با اطاعت آباد کند و او را با معصیت به رسوایی نکشد.

۶-مضمون دیگر دعا طلب توفیق همیاری مستمندان و فقیران است.

۷- ماه شعبان ماهی است که پیامبر اسلام (ص) به خواندن نماز‌های آن و گرفتن روزه و شب زنده داری در آن مداومت داشته است.

۸-طلب توفیق پیروی از پیامبر اکرم (ص) در عمل به اعمال ماه شعبان و نیز طلب شفاعت ایشان و طلب عفو و رحمت الهی نیز جزو مضامین این دعاست.

مناجات شعبانیه

مناجات شعبانیه یکی از مناجات‌های مهم است که امیرالمؤمنین (ع) و امامان بعد از آن بزرگوار آن را تلاوت می‌کرده‌اند.

مناجات شعبانیه فراز‌های مفید و معارف بلندی نسبت به اظهار خضوع به درگاه الهی و مقامات انسان در مسیر کمال دارد، بر همین اساس مرحوم حاج شیخ عباس قمی می‌فرماید: خواندن این مناجات در مواقع دیگر هم مناسب است، برخلاف صلوات شعبانیه که در روز‌های ماه شعبان خوانده می‌شود، مناجات شعبانیه را می‌توان در ماه‌های دیگر خواند برخلاف صلوات شعبانیه که مختص ماه شعبان است: «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ؛ و آن شعبانی است که آن را به رحمت و رضوان خود آکندی» مفاتیح الجنان، فرازی از صلوات شعبانیة در این صلوات اسم‌هایی هست که خاص ماه شعبان است، به همین جهت نمی‌توانیم در ماه رجب یا ماه رمضان آن را بخوانیم.

بیشتر بخوانید: متن و ترجمه مناجات شعبانیه 

شاید علت این که این دعا به مناجات معروف شده، از این جهت باشد که در خود دعا تعبیر مناجات آمده و البته مناجات بنده با خدای متعال نیز در مضامین آن مطرح شده و همچنین مناجات خدا با بنده بنابراین، شاید علت معروفیت دعا به مناجات همین مسائل باشد.

به طور کلی می‌توان گفت نیمی از این مناجات بصورت تضرع، التماس و زاری به درگاه الهی مطرح شده، یعنی حالات عجز و کوچکی و ذلت بنده با تعبیرات مختلف در آن بیان شده است.

یکی از ویژگی‌های مهم این مناجات این است که مضامین بسیار عمیق و بلندی در آن وجود دارد که در مناجات‌های دیگر کمتر این مضامین را می‌یابیم. ممکن است فراز‌های این مناجات در دعا‌های دیگر تکرار شده باشد؛ اما مجموع این مناجات، مناجات منحصربه فردی شده است. جملاتی در مناجات به ما تعلیم شده است که نظیر ندارد، در نتیجه مناجات شعبانیه یکی از نعمت‌های الهی به ما است و معارف نابی را در اختیار ما قرار داده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه شعبان مناجات شعبان صلوات شعبانیه مناجات شعبانیه صلوات شعبانیه ماه شعبان اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اجرای تعرفه‌های جدید پزشکی / تفاوت تعرفه‌های درمانی ایران با دیگر کشورها

رضا لاری‌پور، درباره ابلاغ نرخ تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: اگرچه هیئت‌دولت نرخ تعرفه‌های پزشکی را در اوایل فروردین سال جاری تعیین کرد اما این تعرفه‌ها با تاخیر ۲۳ روزه ابلاغ شد. اما در مجموع تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ از اول فروردین سال جاری قابلیت اجرا دارد و آنچه که به عنوان معوقه‌های تعرفه‌های پزشکی به حساب می‌آید لازم است که توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی که توسط دولت ابلاغ می‌شود برای تمام اعضای جامعه پزشکی لازم‌الاجراست، افزود: با وجود لازم‌الاجرا بودن تعرفه‌های پزشکی ابلاغی، به عنوان حق‌الناس ذی‌نفعان این مولفه به حساب می‌آید.

لاری‌پور ادامه داد: نرخ تعرفه‌های پزشکی امسال و در دولت سیزدهم ۳۵ درصد افزایش یافت. اگرچه نرخ تعرفه ابلاغی از سوی دولت با نرخ تعرفه مصوب شورای عالی بیمه چند درصد اختلاف دارد اما سعی شده جزئیات تعرفه‌های پزشکی مانند «ویزیت»، «هتلینگ»، «جزء فنی» و «جزء حرفه‌ای» متناسب با نرخ تورم کشور افزایش یابد. به طور مثال، افزایش ۴۰ درصدی رشد ویزیت و رشد ۴۵ درصدی جزء حرفه‌ای جزو تلاش‌های افزایش جزئیات تعرفه‌های پزشکی متناسب با نرخ تورم به حساب می‌آید.

وی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: بررسی افزایش تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با افزایش تعرفه‌ها طی یک دهه گذشته بیانگر این است این مولفه‌ها تا پیش از این تا این حد افزایش نداشته است. امیدواریم که با افزایش متناسب تعرفه‌های پزشکی طی سال‌های آتی نیز شاهد نگهداشت و پاسداشت نیروی انسانی نظام پزشکی کشور باشیم.

لاری‌پور درباره نقش بیمه‌ها در پوشش تعرفه‌های پزشکی گفت: یکی از نکات مهم و اساسی در ارتباط با تعرفه‌های پزشکی این است که بیمه‌ها به عنوان عناصر اصلی پرداخت‌کننده موظف هستند که نسبت به پرداخت به موقع اقدام کنند؛ نه اینکه پرداخت‌ها با تاخیرهای چندین ماهه انجام شود. همچنین مردم کمترین نگرانی را به هنگام مراجعه به ارائه دهندگان خدمات سلامت داشته باشند و با پرداخت حق بیمه بتوانند با آرامش خاطر در هنگام بیماری به پزشکان مراجعه کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره نرخ تعرفه‌های پزشکی ایران در مقایسه با دیگر کشورها نیز توضیح داد: همچنان نسبت به تعرفه پزشکی کشورهای دیگر فاصله داریم. نرخ تعرفه‌های پزشکی ایران با کشورهای همسایه مثل ترکیه، هند، پاکستان و عراق همواره اختلاف دارد. افزایش نرخ ارزی ماه‌های اخیر نیز سبب شده اختلاف تعرفه‌های پزشکی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر افزایش یابد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است نرخ تعرفه‌های پزشکی کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان به ترتیب ۱۸، ۸ و ۸  برابر نرخ تعرفه‌های پزشکی کشور ما است. همچنین نرخ تعرفه‌های پزشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق به ترتیب ۳۰ و ۲۵ برابر نرخ تعرفه‌های کشور است.

لاری‌پور افزود: به طور قطع، هزینه‌های ویزیت در کشورهای دیگر نسبت به ایران بالاتر است اما نکته مهم و اساسی این است که کیفیت ارائه خدمات درمانی کشور جزو نقاط قوت و از پایه‌های اساسی احساس آرامش در مردم به حساب می‌آید که با هیچ بدیل دیگری قابل مقایسه و همسانی نیست.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به نرخ تعرفه‌های پزشکی گفت: اگر خواهان رسیدن به تعرفه‌های پزشکی کشورهای دیگر هستیم باید به این نکته توجه کنیم اگر نرخ تعرفه‌های پزشکی طی سال‌های گذشته فریز نمی‌شد و متناسب با نرخ تورم افزایش می‌یافت، با چالش امروز، مواجه نمی‌شدیم. لذا نسبت به ادوار گذشته، عدد نرخ تعرفه‌های پزشکی که در دولت سیزدهم مصوب شده، قابل قبول و یک افزایش منطقی است.

لاری‌پور ادامه داد: اگرچه نرخ تعرفه‌های ابلاغی با عدد شورای عالی بیمه که با حضور ذی‌نفعان، خبرگان حوزه سلامت، ارائه‌دهندگان خدمات مانند بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه تصویب شده بود، متفاوت است اما با این اوصاف باید گفت دستاورد تعرفه‌ای حاصل شده است اما با توجه به فریز تعرفه‌ها در سال‌های گذشته و همچنین نرخ تورم، باز هم رشد لحاظ شده تکافوی نیازهای امروز جامعه پزشکی را ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زمان اجرای تعرفه‌های جدید پزشکی / تفاوت تعرفه‌های درمانی ایران با دیگر کشورها
  • تفاوت راپید و روان‌نویس
  • ایمن از آتش تفاوت بین کپسول آتش نشانی co2 و کپسول پوری را فاش کرد !
  • تفاوت اصلی WWE و AEW از نظر نویسنده سابق کشتی کچ
  • بازار خودرو بی‌تفاوت به اتفاقات بین‌المللی
  • بازار خودرو بی‌تفاوت به اتفاقات بین‌المللی/ قیمت‌ها کاهشی شد
  • ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶: تفاوت ها، کاربردها و انتخاب ورق مناسب
  • مهم‌ترین تفاوت پرسپولیس و استقلال در رقابت قهرمانی
  • مهمترین تفاوت پرسپولیس و استقلال در رقابت قهرمانی
  • چرا دکمه‌های پیراهن مردانه و زنانه مخالف هم دوخته می‌شوند؟