Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@23:15:10 GMT

«ما و جهان پساکرونا»

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۳۹۱۰

«ما و جهان پساکرونا»

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالیباف در این مقاله با اشاره به قدرت‌گیری دولت‌ها در جهان پساکرونا، از اهمیت یافتن روزافزون روندهای از پایین به بالا در نظام حکمرانی جهان نوشته است و این نظم را جهان‌محلی‌شدن می‌نامد. اشاره به احیاء معنا و مفهوم سنتی مرزها، افزایش اهمیت دخالت‌های مثبت دولت در نظام‌های سیاسی آینده، فروپاشی تصاویر برساختۀ رسانه‌ای از نظام رفاهی لیبرال دموکراسی غرب و اهمیت روزافزون ژئوهلث از دیگر بخش‌های این یادداشت است.

عضو هیئت علمی دانشکدۀ جغرافیای دانشگاه تهران در نهایت با اشاره به تاب‌آوری اجتماعی ایرانی از عیان شدن ضعف حکمرانی در مدیریت بحران کرونا و لزوم توجه به الگوی حکمرانی غیرمتمرکز در آینده نوشته است.

قالیباف، منتخب مردم تهران در یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی در پایان پرسیده است: ما در توزیع فضایی قدرت جهانی آینده نقشی موثر خواهیم داشت یا صرفا نظاره گر خواهیم بود؟

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 بحران کرونا نشان داد که الگوی حکمرانی نیمه‌متمرکز می‌تواند راهبردی کلیدی برای الگوی حکمرانی ما باشد. ناتوانی نظام حکمرانی ما در بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی کشور و تاثیر این ناتوانی بر کاهش توانایی دولت در حل مسائل ملی و بروز ناکارآمدیهای فراوان در بحران کرونا به طور عیان مشخص شد. شهروندان از پیوندهای محلی خود جدا شده‌اند و دولت در شناسایی این ظرفیت‌ها و هم‌افزا کردن آنها توانمند و آماده نیست در حالی که دولت باید در امور حاکمیتی تولی‌گری کند و در امور خدماتی و رفاهی توانمندی‌های محلی را به کار گیرد و تصدی‌گری را به آنها بسپارد.

در نتیجه، مشخص است کشورهایی که بتوانند با مدیریت حساب‌شده کرونا را پشت سر بگذارند، نقش موثری برای خود در نظم آیندۀ جهانی تعریف خواهند کرد. این فرصتی بی‌بدیل برای جمهوری اسلامی ایران است تا برای نقش‌آفرینی خود در جهان پساکرونا برنامه‌ریزی کند. نظم موجود جهانی هر چقدر هم که باثبات به نظر برسد، در حقیقت بسیار ضعیف و‌ شکننده است. نظم‌های جهانی مختلفی در طول تاریخ ظهور کرده و نابود شده‌اند. عدم اطمینان در نظم فعلی جهانی به بالاترین سطح خود رسیده است. آیا توزیع فضایی قدرت جدیدی برای ادارۀ بهتر جهان در راه است و آیا ما در آن نقشی مؤثر خواهیم داشت یا صرفاً نظاره‌گر اتفاقات خواهیم بود؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: یادداشت مجلس شورای اسلامی قالیباف تهران جهان پساکرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود نوشاد عالمیان و ندا شهسواری در جدیدترین رنکینگ جهانی تنیس روی میز

نوشاد عالمیان با ۳ پله صعود در رنکینگ فدراسیون جهانی تنیس روی میز در رده ۶۹ جهان قرار گرفت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، در پایان جام جهانی تنیس روی میز ماکائو، فدراسیون جهانی در حالی رنکینگ جدید این رشته را به روز رسانی کرد که نوشاد عالمیان با وجود شکست و حذف زودهنگام در این مسابقات، در این رده‌بندی با صعود مواجه شده است.

نوشاد که تنها بازیکن ایرانی حاضر در جام جهانی بود، توانست ۳ پله در رنکینگ صعود کند و در رده ۶۹ جهان قرار گیرد.

نیما عالمیان و امیرحسین هدایی در این رنکینگ تنزل جایگاه داشتند.

ندا شهسواری ۱۴ پله صعود کرد و مهشید اشتری یک پله و شیما صفایی پنج پله تنزل جایگاه داشتند.

قرار است شهسواری و صفایی در مسابقات انتخابی المپیک آسیای میانه شرکت کنند.

در رده سنی زیر ۱۵ سال نیز بنیامین فرجی از ایران همچنان در رده نخست رنکینگ جهان قرار دارد.

رنکینگ بازیکنان ایران به شرح زیر است: (اعداد داخل پرانتز رنکینگ قبلی بازیکنان است.)

بخش مردان

۶۹- نوشاد عالمیان (۷۲)

۱۳۸- امیرحسین هدایی (۱۳۷)

۱۷۳- نیما عالمیان (۱۷۱)

بخش زنان

۳۳۷- مهشید اشتری (۳۳۶)

۳۸۳- ندا شهسواری (۳۹۷)

۴۴۵- شیما صفایی (۴۴۰)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • خلاصه بازی فوتسال ایران ۶ - ۱ قرقیزستان؛ ایران به جام جهانی فوتسال رفت + ویدئو
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • قهرمانی سیاسرانی در شورای جهانی بوکس موی تای
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • صعود نوشاد عالمیان و ندا شهسواری در جدیدترین رنکینگ جهانی تنیس روی میز