Web Analytics Made Easy - Statcounter

مندال شهری در نروژ که تعداد کتاب‌ها در آن بیشتر از تعداد ساکنان است. در این شهر کتاب‌ها در همه جا شما را احاطه کرده اند؛ در ایستگاه اتوبوس، در سوپر مارکت، دفتر پست، اصطبل‌های متروکه و حتی اسکله قدیمی قایق ها، به عبارتی دیگر در این شهر همیشه ردیفی از چند جلد کتاب در انتظار شما است.

تعداد کتاب‌های موجود در مندال دست کم ۱۵۰ هزار جلد است، در حالیکه تعداد ساکنان آن ۲۸۰ نفر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تعداد از کتاب سبب شده تا مندال را شهر کتاب نروژ بنامند.

قفسه‌های کتاب در کافه ها، نمایشگاه‌های هنری و حتی مغازه یِ فروش هدایایِ یادگاری پیدا می‌شوند، حتی اسطبل‌هایی که به کتابخانه تبدیل شده اند نیز در این شهر به چشم می‌خورند.

بومی‌ها بر این باورند در عصری که فناوری بر همه چیز سلطه یافته باید کتاب ها، کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی را حفظ کنیم.

شهر کتابخانه‌ای نروژ از سال ۱۹۹۵ اقدام به ذخیره کتاب در قفسه‌ها کرده است. از آن زمان به بعد مفتخر به رشد و افزایش تعداد کتابهاست و کتاب‌های آن زیاد شده و هر ساله این طرح در معرض رشد و تغییر قرار دارد، به طوریکه همیشه مساحت چهار کیلومتری از قفسه‌ها با کتاب‌های مختلف و متنوع برای ورق زدن، خرید و یا حتی عکس گرفتن برای ترویج این فرهنگ پر شده است.

مندال بهشت علاقه‌مندان به کتاب است و آن‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای، مکانی آرامش بخش برای خواندن کتاب پیدا کنند. گفتنی است کتابخانه‌ها در هوای آزاد از نیمه‌های ماه مِه تا ماه ژوئن برپا می‌شوند.

   

منبع: تابناک باتو

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: تعداد کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی

حسن سالاری گفت: نقشه راه این فضای سیار فرهنگی برای ۱۰ روستای "چهاربرجی، پساوه، ارزنچه علیا، پلبند، بهلول آباد، استای، سوران، خیرآباد، فرزنه و محسن آباد " ترسیم شده است.

وی اظهار کرد: برای راه اندازی این کتابخانه افزون بر سه میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰ درصد آن از محل سهم نیم درصد شهرداری‌های این شهرستان، ۲۵ درصد آن از سوی خیرین و ۲۵ درصد دیگر آن از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهداء کتاب پرداخت شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: در زمان حاضر دومین کتابخانه سیار این خطه مرزی ۳۳۰ نفر عضو فعال دارد که از ۲ هزار و ۵۰ جلد کتاب موجود در آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مخزن این کتابخانه ظرفیت هزار جلد کتاب را دارد، گفت: ۸۰ درصد کتاب‌های موجود در این فضا به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.

سالاری با بیان اینکه اولین کتابخانه سیار شهرستان تایباد در دهه فجر سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید، افزود: اولین کتابخانه سیار این شهرستان با ۴۰۰ جلد کتاب ۲ هزار نفر عضو فعال دارد که به علاقمندان کتاب و کتابخوانی در هشت روستای این منطقه خدمات فرهنگی ارائه می‌کند.

وی اضافه کرد: در مجموع کتابخانه‌های سیار تایباد، ۸۰ درصد جمعیت روستایی این شهرستان را پوشش می‌دهد.

شهرستان تایباد هشت کتابخانه نهادی، مشارکتی، سیار و روستایی با هشت هزار و ۲۰۰ نفر عضو فعال دارد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی
  • پل ژاپنی که به خاطر برج هایش معروف است(عکس)
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • ماجرای کتاب به امانت گرفته‌شده‌ای که بعد از یک قرن به کتابخانه بازگشت!