Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@12:28:35 GMT

«ما و جهان پساکرونا» از زبان قالیباف

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۴۰۹۵

محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرد.

اخبار سیاسی - قالیباف در این مقاله با اشاره به قدرت‌گیری دولت‌ها در جهان پساکرونا، از اهمیت یافتن روزافزون روندهای از پایین به بالا در نظام حکمرانی جهان نوشته است و این نظم را جهان‌محلی‌شدن می‌نامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشاره به احیاء معنا و مفهوم سنتی مرزها، افزایش اهمیت دخالت‌های مثبت دولت در نظام‌های سیاسی آینده، فروپاشی تصاویر برساختۀ رسانه‌ای از نظام رفاهی لیبرال دموکراسی غرب و اهمیت روزافزون ژئوهلث از دیگر بخش‌های این یادداشت است.

عضو هیئت علمی دانشکدۀ جغرافیای دانشگاه تهران در نهایت با اشاره به تاب‌آوری اجتماعی ایرانی از عیان شدن ضعف حکمرانی در مدیریت بحران کرونا و لزوم توجه به الگوی حکمرانی غیرمتمرکز در آینده نوشته است.

قالیباف ، منتخب مردم تهران در یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی در پایان پرسیده است: ما در توزیع فضایی قدرت جهانی آینده نقشی موثر خواهیم داشت یا صرفا نظاره گر خواهیم بود؟

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 بحران کرونا نشان داد که الگوی حکمرانی نیمه‌متمرکز می‌تواند راهبردی کلیدی برای الگوی حکمرانی ما باشد. ناتوانی نظام حکمرانی ما در بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی کشور و تاثیر این ناتوانی بر کاهش توانایی دولت در حل مسائل ملی و بروز ناکارآمدیهای فراوان در بحران کرونا به طور عیان مشخص شد. شهروندان از پیوندهای محلی خود جدا شده‌اند و دولت در شناسایی این ظرفیت‌ها و هم‌افزا کردن آنها توانمند و آماده نیست در حالی که دولت باید در امور حاکمیتی تولی‌گری کند و در امور خدماتی و رفاهی توانمندی‌های محلی را به کار گیرد و تصدی‌گری را به آنها بسپارد.

در نتیجه، مشخص است کشورهایی که بتوانند با مدیریت حساب‌شده کرونا را پشت سر بگذارند، نقش موثری برای خود در نظم آیندۀ جهانی تعریف خواهند کرد. این فرصتی بی‌بدیل برای جمهوری اسلامی ایران است تا برای نقش‌آفرینی خود در جهان پساکرونا برنامه‌ریزی کند. نظم موجود جهانی هر چقدر هم که باثبات به نظر برسد، در حقیقت بسیار ضعیف و‌ شکننده است. نظم‌های جهانی مختلفی در طول تاریخ ظهور کرده و نابود شده‌اند. عدم اطمینان در نظم فعلی جهانی به بالاترین سطح خود رسیده است. آیا توزیع فضایی قدرت جدیدی برای ادارۀ بهتر جهان در راه است و آیا ما در آن نقشی مؤثر خواهیم داشت یا صرفاً نظاره‌گر اتفاقات خواهیم بود؟

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کرونا قالیباف مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا محمدباقر قالیباف جهان پساکرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۴۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم صدرنشینی بنیامین فرجی در رنکینگ جهانی

بنیامین فرجی ملی پوش نابغه‌ی پینگ پنگ ایران همچنان صدرنشین رده سنی نوجوانان جهان در رده سنی زیر ۱۵ سال قرار گرفت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی فدراسیون تنیس روی میز، فدراسیون جهانی تنیس روی میز رنکینگ هفته‌ی سیزدهم خود را منتشر کرد و بنیامین فرجی ملی پوش نابغه‌ی پینگ پنگ ایران همچنان صدرنشین رده سنی نوجوانان جهان در رده سنی زیر ۱۵ سال قرار گرفت.

در این رنکینگ بنیامین فرجی با ۳۴۴۵ امتیاز همچنان بالاتر از ورزشکارانی از کشور‌های کره جنوبی، ژاپن و چین رتبه نخست جدول رده سنی زیر ۱۵ سال و نوجوانان جهان را در اختیار دارد.

دیگر خبرها

  • قالیباف: همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند
  • آغاز به کار ستاد حکمرانی مردم در البرز با محوریت شعار سال
  • روز جهانی قدس؛ روز فریاد امت اسلامی بر ضد استکبار و رژیم صهیونیستی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • اگر ترامپ و قهرمانان‌اش بر جهان حکمرانی کنند...
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • تداوم صدرنشینی بنیامین فرجی در رنکینگ جهانی