Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علیرضا شیری روانشناس با اشاره به اولویت‌های برنامه‌سازی در تلویزیون در مواجهه با بحران کرونا و لزوم امیدبخشی به مردم بیان کرد: یکی از راهکارهای تلویزیون در این فضا روی آوردن به کمدی است. هر چقدر ظرفیت طنز در مردم بالا برود خشم پایین می‌آید.

این طبیب و طرحواره درمانگر همچنین با اشاره به برنامه‌سازی برای بازماندگان کرونا و کمک به آن‌ها برای سوگواری و در عین حال ادامه زندگی عنوان کرد: تلویزیون می‌تواند در برنامه‌های خود از مشاوران و روان‌شناسان کمک بگیرد و راهکارهایی برای این افراد ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیری اضافه کرد: تلویزیون می‌تواند در کنار برنامه‌های مختلفی که دارد از مشاوران و روان‌شناسان کمک بگیرد و بدون اینکه برنامه‌ها را تلخ و غم‌زده کند راهکارهایی را به بازماندگان حوادث مختلف از جمله کرونا ارائه دهد. اگر من می‌توانستم برنامه‌ای راه‌اندازی می‌کردم با عنوان «ما پس از مرگ عزیزان‌مان» و در این برنامه از تجربه فقدان و مسائل آن نکاتی را گوشزد می‌کردم. همچنین این برنامه می‌تواند درباره روابط عاطفی خانوده‌هایی که فرزند یا پدر و مادرشان را از دست می‌دهند و چگونگی زندگیشان از این پس دستورالعمل‌هایی را ارائه دهد.

در یک ماه گذشته مردم مرگ‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند از مرگ اعتماد به این دنیا و اینکه آیا این عالم جای قابل اعتمادی است تا مرگ امید و حتی مرگ عزیزانشان و باید بتوان با این‌ها رو برو شد و برای ادامه زندگی تلاش کرد. این مشاور برنامه‌های تلویزیونی درباره اینکه چرا کمتر برنامه‌ای با رویکرد روان‌شناسی درباره زندگی پس از مرگ در تلویزیون ساخته می‌شود، گفت: علی‌رغم اینکه مرگ در آیین اسلام به رسمیت شناخته می‌شود و مرحله دیگری از زندگی است اما جامعه ما با آن نهیلیستی برخورد می‌کند. رسانه باید با نگاهی بالاتر از وضعیت جامعه به این مسائل بپردازد. حضور روان‌شناس و کارشناسان روان درمانی در تلویزیون فقط مختص روابط عاطفی یا روابط میان فردی و اجتماعی نیست بلکه باید برای خلوت انسان‌ها و ادامه زندگی بعد از هر اتفاقی نیز راهکارهایی ارائه شود.

وی با اشاره به راهکارهایی که «کوبلر راس» درباره چرخه زندگی پس از فقدان اشاره کرده است، گفت: الیزابت کوبلر راس روانپزشک آمریکایی - سوئیسی که کتاب‌هایش در ایران هم ترجمه شده است ۵ مرحله در واکنش به مرگ را معرفی می‌کند که به این ترتیب است: «شوک و انکار، خشم، چانه زدن، افسردگی، پذیرش» و اگر این مراحل برای فرد به درستی طی شود می‌تواند دوباره به چرخه زندگی خود بازگردد.

راهکارهایی برای کنار آمدن با اتفاقات مختلف داریم از جمله حل موضوع، هضم و حذف که به طور مثال درباره بیماری کرونا حل مساله این است که در خانه بمانیم و یا دائم دست‌های خود را بشوییم و هضم این است که بیش از این موارد بهداشتی که گفته شده است نباید انتظار دیگری داشته باشیم اما حذف مساله مثل کسی است که کرونا را نادیده می‌گیرد.

وی درباره آموزش این موارد از طریق تلویزیون عنوان کرد: باید بتوان همه این آموزش‌ها را در کنار هم ارائه داد تا مردم هم امیدوار باشند و هم نترسند. ترس یک مکانیزم طبیعی در بدن است و اگر به درستی هدایت شود خودش به حل موضوع و مبارزه با اتفاقات کمک می‌کند.

شیری با اشاره به خلا برنامه‌هایی که به مردم زندگی کردن و امید را یاد بدهد، گفت: در مراحل روان شناختی بعد از سوگواری و پذیرش شما باید به خود فلسفه زندگی را یادآوری کنید، به طور مثال اگر بناست من هم روزی بمیرم دوست دارم چطور زندگی کنم و اینها می‌تواند توسط روان شناس یا با کمک روان شناسان در برنامه‌ها اموزش داده شود.

کد خبر 497310 برچسب‌ها كروناويروس ستاد ملی مقابله با کرونا طنز كرونا در ايران سینمای ایران تلویزیون - صدا و سیما روانشناسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس ستاد ملی مقابله با کرونا طنز كرونا در ايران سینمای ایران تلویزیون صدا و سیما روانشناسی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، اردو‌ مهارتی ویژه دانش آموزان فعال و ممتاز علمی، انضباطی ورزشی و درسی با هدف تقویت روحیه اعتماد پذیری و مسئولیت پذیری به مدت ۲۴ ساعته برگزار شد.

آشنایی با کارکرد‌های اجتماعی مدرسه، انتقال اصول اساسی تربیتی به دانش آموزان و تقویت مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس از اهداف این اردوها است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده
  • رییس صدا و سیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست
  • رئیس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست
  • رییس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده‌ای نیست
  • رییس صدا و سیما : مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده ای نیست
  • سندروم پس از کرونا چیست؟