Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاظم حاجی‌زاده استاد دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در هر جامعه و نظام فرهنگی مجموعه‌ای از اهداف را به اعضای جامعه معرفی می‌کند، آن‌ها را تشویق می‌کنند که به این اهداف دست یابند.

وی ادامه داد: این اهداف می‌توانند کسب تحصیلات، ثروت، قدرت، رفاه در معاش، شهرت و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باشند، از طرف دیگر، این ساختار‌های اجتماعی هستند که راه‌های مشروع دست یابی به این اهداف را معرفی و فراهم می‌سازند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه شهروندان به طرق مختلف می‌توانند نسبت به وضع موجود و هماهنگی کامل بین ساختار‌های فرهنگی و اجتماعی یا شکاف زیاد بین این دو باشد، واکنش نشان دهند، افزود: عده‌ای همنوایی کامل از خود بروز می‌دهند، یعنی اهداف و شیوه‌های مرسوم هر دو را می‌پذیرند، برخی اهل نوآوری اند، به عبارت دیگر اهداف معرفی شده از سوی نظام فرهنگی را می‌پذیرند، ولی برای رسیدن به راه‌های جدیدی می‌جویند.

استاد دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی بیان کرد: گاهی یک جامعه اهدافی را که تبلیغ می‌کند، راه‌های مشروع رسیدن به آن‌ها را نیز برای اکثریت مهیا می‌سازد اما گاهی مسیر‌های روشن و کافی وجود ندارد تا فرد  به سوی آن سوق داده می‌شود به همین دلیل ناکامی و ناامیدی بر جامعه حاکم است، در این حالت برخی از انواع واکنش‌ها مانند انزواگرایی و طغیان رواج بیش تری پیدا می‌کند و فردِ انزواگرا اهداف را قبول ندارد.

وی اضافه کرد: اعتیاد که در جامعه ما به طور روزافزونی در حال گسترش است، مخصوصا نوک پیکانش به سمت جمعیت جوانان است، و باعث شکاف بین اهداف و وسایل فرد می‌شود.

حاجی زاده ادامه داد: جوانان در رسانه‌ها تشویق می‌شوند که درس بخوانند، وارد شغل‌های پولسازی در بازار کار شوند، تشکیل خانواده بدهند، تفریحات سالم داشته باشند، به کشورشان خدمت کنند؛ اما آن‌ها وقتی با واقعیت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند، می‌بینند راه‌ها مسدود است و همگان نمی‌توانند به طور برابر به فرصت‌های ارزشمند در جامعه دسترسی داشته باشند، بخش زیادی از اعتیاد جوانان در کشور ما مربوط به کسانی می‌شود که طبق نظریه اجتماعی رویکرد انزواگرایی را پیش گرفته اند.

بیشتر بخوانید: انجام یک چالش شگفت انگیز برای جلوگیری از افسردگی

استاد دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی گفت: ناکامی در تحصیل، بازار کار، کسب ثروت و رفاه، ازدواج، احساس مفید بودن و موثر بودن در جامعه همگی مواردی است که می‌تواند یک جوان را به سمت گزینه اعتیاد سوق بدهد، در این میان بخش دیگری از جوانان، اعتیاد به انواع مواد صنعتی یک واکنش طغیانی است.

وی اظهار کرد: گاهی مجموعه تفریحاتی که نظام فرهنگی تبلیغ می‌کند، تناسبی با علایق نسل‌های جدید ندارد یا اگر دارد وسایل و امکانات بهره مندی از آن فراهم نیست؛ وقتی تفریحات مشروع در جامعه از سوی فرد مورد قبول واقع شده ولی راه‌های رسیدن به آن محدود است، از طریق نوآوری در راه‌ها و وسایل ممکن است به هنجارشکنی هایی، چون سرقت، خفت‌گیری، فروش مواد و ... روی می‌آورد.

حاجی زاده بیان کرد: برای فهم عمیق و دقیق عوامل موثر بر گرفتار شدن جوانان به دام اعتیاد باید در گام اول دست به طبقه بندی و تیپ شناسی مسئله زد و هر گروه و جمعیتی را به طور جداگانه مورد تحلیل قرار داد؛ مقابله با گسترش اعتیاد در میان جوانان از طرفی مستلزم بازنگری در ساختار‌های فرهنگی و ساختار‌های اجتماعی و از سوی دیگر، رابطه این دو است.

استاد دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم جوانان به سمت گزینه اعتیاد حرکت نکنند که اولا ساختار‌های اجتماعی به نیاز‌های اساسی، چون نیاز‌های معیشتی، نیاز‌های عاطفی و جنسی افراد و نیاز به خودشکوفایی آنان پاسخ دهند و زمینه نیاز‌های ثانویه که برای افراد بسیاری ضروری است؛ مانند تفریحات و گذران اوقات فراغت، وسایل و امکانات و گزینه‌های جایگزین در اختیار جوانان قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اعتیاد جوانان جامعه شناس حاجی زاده راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم خواهان نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند

دبیر کارگروه اعتیاد وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بدنه مردمی، تشنه کمک و نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به دنبال این است که محله و شهر خود را از این آسیب‌ها پاک کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، ابوالحسن صفرپور در حاشیه بازدید از خانه سبز با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری مشهد در حوزه پیشگیری از اعتیاد، در کشور کم‌نظیر و ارزشمند است، گفت: یکی از این اقدامات، طرح شهید مهرورزی است که با مشارکت ظرفیت‌های مردمی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه استقبال عمومی از طرح «مهرورزی» بسیار خوب بوده است، افزود: این استقبال نشان می‌دهد که بدنه مردمی، تشنه کمک و نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و به دنبال این هستند که محله و شهر خود را از این آسیب‌ها پاک کنند.

دبیر کارگروه اعتیاد وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقطه قوت طرح «مهرورزی» را ساماندهی و بهره‌گیری از ظرفیت افراد آموزش‌دیده در محلات و مساجد و مدارس دانست و افزود: این نقش‌آفرینی افراد صاحب دانش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، بسیار حائز اهمیت است.

صفرپور با بیان این که شهرداری مشهد فهم مترقی و رو به جلویی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد، تصریح کرد: به مشارکت طلبیدن مردم و تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد، به ویژه با محوریت نوجوانان و بانوان مصادیق این فهم مترقی است.

وی گفت: البته باید توجه داشت که این موضوع، نشان از بی‌اهمیت بودن حوزه درمان و صیانت و یا بی‌توجهی شهرداری مشهد به این حوزه نیست ولی ضرورت امروز جامعه ما، موضوع «پیشگیری» است که شهرداری مشهد به خوبی آن را درک کرده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • تمامی امکانات برای رفع مشکلات مردم سیل زده بسیج شده است
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد 
  • برخورد قاطع با هنجار شکنان ضروری است
  • چگونه نرم افزار باشگاه مشتریان برای کسب و کار راه اندازی کنیم؟
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است
  • عملکرد شهرداری مشهد در حوزه پیشگیری از اعتیاد کم‌نظیر است
  • مردم خواهان نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند
  • ضرورت فراهم‌سازی‌ امکانات مورد نیاز فعالان عرصه هوش مصنوعی در فارس