Web Analytics Made Easy - Statcounter

«احمد رشید الشریفی» کارشناس استراتژیک عراق در تشریح تحرکات نظامی اخیر آمریکا در عراق و اظهارات تهدید آمیز علیه نیروهای الحشد الشعبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق باید بگویم که در حقیقت خروجی در کار نیست بلکه این یک رزمایش تاکتیکی است که هدف آن استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در مناطق امن و مستحکم برای افراد و تجهیزات نظامی است و این رفتار آمریکا چنین القا می­‌کند که این کشور قصد انجام عملیات نظامی در عراق را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین شاهد یک عملیات نظامی در عراق از سوی آمریکا خواهیم بود.

الشریفی در ادامه گفت: اتهام آمریکا علیه گروه­‌های مقاومت به انجام عملیات علیه منافع این کشور و ترویج مکرر این اتهام‌ها در رسانه­‌ها و بیان آن از زبان مقام‌های آمریکا نشان‌دهنده تصمیم از پیش برنامه‌ریزی شده واشنگتن برای هدف قرار دادن گروه­‌های مقاومت و عملیات نظامی علیه آنها است.

وی افزود: اما گروه­‌های مقاومت و همچنین پایگاه­‌های حضور این نیروها پیش از این نیز مورد هدف قرار آمریکا قرار گرفتند و عملیات­ هوایی علیه انبار مهمات و سلاح  آنها نیز انجام شد. پس از آن نیز فرماندهان مقاومت و در رأس آنها شهیدان «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» هدف قرار گرفتند. اما باید تاکید کنم که آمریکایی­‌ها در حال حاضر به دنبال هدف قرار دادن رهبران سیاسی گروه­‌های مقاومت هستند پس باید این افراد بسیار مراقب باشند.

این کارشناس استراتژیک عراقی افزود: در ارتباط با شرایط داخلی آمریکا و تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تصمیم‌گیری­‌های اخیر این کشور باید ابتدا گفت که سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر برنامه­‌های بلند مدتی است که مؤسسه‌­های بانفوذ، آنها را طراحی و ترسیم می­‌کنند و غالبا از تحولات داخلی تاثیر نمی­‌پذیرند بنابراین باید گفت که بین سیاست داخلی و خارجی آمریکا یک علامت ویرگول گذاشته شده و فاصله‌گذاری شده است.

وی گفت: بنابراین باید تاکید کنیم که سیاست خارجی آمریکا در دو مسیر حرکت می­‌کند: مسیر نخست، تضمین امنیت انرژی و مسیر دوم حمایت از متحدان که در راس آنها اسرائیل قرار دارد. بنابراین یک سوی دیگر تمرکز آمریکا برای مرحله آتی اجرای معامله قرن است و عملیات نظامی در عراق نیز در راستای تامین امنیت اسرائیل خواهد بود.

الشریفی تصریح کرد: درباره توان گروه­‌های مقاومت و پاسخ آنها باید گفت که آنها از نظر مبدأیی و اصولی برای مقابله با عملیات نظامی آمریکا آمادگی و قدرت کافی دارند اما از لحاظ ارزیابی نظامی این پرسش مطرح می­‌شود که آیا ورود به نبرد نابرابر به نفع ما خواهد بود به ویژه در سایه شرایط جاری و ممنوعیت آمد و شد که در حال حاضر در کشور برقرار است، زیرا هر عملیاتی که گروه­‌های مقاومت بخواهند انجام دهند، به دلیل قانون منع آمد و شد رصد خواهد شد.

وی گفت: هر گونه عملیات نظامی از سوی آمریکا با پاسخ سختی مواجه خواهد شد آنها به دنبال توسل به زور افراطی برای تحمیل ضربه‌­های سنگینی هستند که پرونده مقاومت بسته شود. بنابراین از آنجا که عملیات نظامی نابرابر و بی‌فایده­‌ای خواهد بود، احتیاط برای حفظ پایگاه­‌ها و نیروهای مقاومت ضروری است و باید با خردورزی و حکمت تصمیم‌گیری شود نه با احساسِ هر چند می­‌دانیم که فرزندان ما برای انجام  هر نوع عملیات حتی از نوع شهادت‌طلبانه تردیدی ندارند.

کارشناس استرتژیک عراق گفت: تهدید آمریکا و احتمال حمله به فرماندهان عالی‌رتبه و رهبران سیاسی بسیار محتمل و وارد است و این تمایل آمریکا نیزموضوعی پنهان نیست بلکه کاملا آشکار است و تجزیه الحشد الشعبی خواسته آمریکا حتی متحدان آنها در عراق مانند کردها و سُنی­‌هاست. بدون تردید الحشد الشعبی مورد هدف است از این رو ضروری است که این سازمان، عاقلانه و هوشمندانه تصمیم‌گیری کرده و همزمان پاسخ محدودی نیز به دشمنان دهد تا منافع سیاسی و نظامی آن حفظ شود.

وی تاکید کرد که شرایط امنیتی در عراق بی‌ثبات است و مؤسسه­‌های نظامی و نیروهای رزمی کشور به نوعی تحت سیطره آمریکا هستند. آسمان عراق در اختیار آمریکا است، تجهیزات نظامی سنگین در اختیار آنها است و قدرت بازدارندگی هم در اختیار آنهاست و این باعث می­‌شود که یک جنگ نابرابر شکل گیرد چرا که نیروهای ما به صورت سنتی می­‌جنگند در حالی که آمریکا می­‌تواند از نیروی هوایی و تسلیحات پیشرفته استفاده کند و عملیات هلی برن انجام دهد. امروز آمریکا بهتر از گذشته یعنی پیش از امضای توافق امنیتی می­‌تواند گروه­‌های مقاومت را رصد کند.

الشریفی همچنین در ادامه گفت که ارتباط آمریکا با انفجار روز گذشته – جمعه در موصل و کرکوک بسیار محتمل است چرا که عملیات تروریستی و ادامه حضور داعش توجیهی برای ادامه حضور آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی است.ولی ما نگران هستیم که دایره تعریف تروریسم گسترش یابد و گروه­های مقاومت را نیز شامل شود و به این بهانه رهبران سیاسی را هدف قرار دهند که در این صورت ما بسیاری از منابع انسانی را از دست خواهیم داد. بنا بر این ما در این برهه از زمان نیازمند خردورزی، اتخاذ تصمیمات حکیمانه و آرامش هستیم و باید تا زمان تشکیل دولت چه توسط «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مکلف و یا فرد دیگری پس ازبرگزاری انتخابات زودهنگام در حساب و کتاب­های خود تجدید نظر کنیم و الگوی سیاسی خود را که تاکنون در اداره کشور موفق نبوده اصلاح کنیم و برنامه­ها و استراتژی­های آینده خود را بچینیم و  با برگزاری انتخابات به خط مرجعیت و اسلام بازگردیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عراق آمریکا تحرکات نظامی عملیات نظامی رهبران سیاسی هدف قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان سایت عبری به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سایت صهیونیستی واللا به ضربات وارده علیه نظامیان صهیونیست از سوی نیروهای مقاومت فلسطین در جریان جنگ غزه اذعان کرد.

این سایت در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی روزانه شاهد ثبت ۶۰ نظامی قطع عضو و معلول شده در جریان درگیری‌های زمینی در نوار غزه است.

مبارزان گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه بارها با کمین‌های قدرتمند خود تلفات زیادی از ارتش این رژیم گرفته‌اند. چندی قبل این نیروها در جریان «کمین ابرار» ضربه‌های مهلکی به نظامیان صهیونیست وارد کردند.

پیشتر گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین تصاویری از عملیات بزرگ خود تحت عنوان «کمین ابرار» در منطقه الزنه در شرق خان یونس را منتشر کرد.

صهیونیست‌ها از ابتدای جنگ تاکنون تحت سانسور نظامی شدید عمل کرده‌اند و گزارش‌های زیادی درباره دروغ‌گویی و پنهان‌کاری ارتش رژیم صهیونیستی در ارائه آمار تلفات خود وجود دارد.

انتشار اطلاعات مربوط به عملیات‌های مقاومت و تلفات ارتش صهیونیستی به ویژه تلفات جانی در جنگ غزه از ابتدا مشمول سانسور نظامی شدید بوده و رسانه‌های این رژیم حق ندارند اطلاعاتی درباره آمار کشته‌شدگان منتشر کنند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از پخش کلیپ‌های مستندِ منتشر شده توسط گروه‌های مقاومت درباره عملیات‌های آنها در رسانه‌های عبری جلوگیری می‌کند.

کد خبر 6080930

دیگر خبرها

  • بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار مهیب در یک پایگاه نظامی
  • جزئیات حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در عراق +فیلم
  • حمله به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد +فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد
  • تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد
  • رژه نیروهای مسلح در کرمانشاه برگزار شد + تصویر
  • اذعان سایت عبری به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ غزه
  • گزارش تسنیم از نمایش اقتدار ارتش در کردستان + فیلم
  • رژیم صهیونیستی یکی از فرماندهان حزب‌الله را ترور کرد