Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@23:48:11 GMT

حقایقی جالب و شگفت‌انگیز درباره بدن شما

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۵۳۰۰

حقایقی جالب و شگفت‌انگیز درباره بدن شما

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا فکر می‌کنید همه چیز را درباره بدن خود می‌دانید؟ مطمئنید؟ پس این واقعیت را می‌دانستید که ۲۵درصد از استخوان‌های بزرگسالان در پا‌های آن‌ها قرار دارد؟ یا اینکه گیرنده‌های چشایی واقعاً آن دسته از برآمدگی‌های روی زبان شما نیستند؟ پس اگر می‌خواهید تعدادی واقعیت جالب و شگفت انگیز را درباره بدن خودتان بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. هر ۳ تا ۴ روز یک لایه داخلی جدید در معده تولید می‌شود! به این ترتیب بدن از هضم خود معده جلوگیری می‌کند!

۲. مغز شما حاوی بیش از ۸۶میلیارد سلول عصبی است که توسط ۱۰۰تریلیون اتصال، به یکدیگر پیوسته اند! این خیلی بیشتر از تعداد ستاره‌های موجود در کهکشان راه شیری ماست! به هر حال، اگر تصمیم گرفتید که تمام آن سلول‌های عصبی بیشمار را در مغز خود بشمارید، ۳۰۰۰ سال طول می‌کشد!

۳. ناخن‌های دست غالب شما سریعتر از ناخن‌های دست دیگرتان رشد می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر مثلا راست دست باشید، مجبور می‌شوید بیشتر ناخن‌های آن را کوتاه کنید. همچنین ناخن‌های شما در تابستان و در طول روز نیز سریعتر رشد می‌کنند.

۴. هنگامی که مغز شما پیام‌هایی را به قسمت‌های مختلف بدن شما می‌فرستد، سیگنال‌ها با سرعت حداکثر ۴۳۵ کیلومتر در ساعت در امتداد اعصاب شما حرکت می‌کنند!

۵. مردم بیش از ۴ سال از زندگی خود را صرف غذا خوردن می‌کنند.

۶. سریعترین ماهیچه‌های بدن شما آن‌هایی هستند که باعث می‌شوند چشم شما چشمک بزند. سرعت انقباض آنها، یک چشمک در کمتر از یک صدم ثانیه است! در یک روز، شما می‌توانید بیش از ۱۵۰۰۰ بار چشمک بزنید!

۷. در طول عمر خود، یک فرد به طور متوسط بیش از ۴۵ تن غذا را هضم می‌کند. این عدد بیشتر از وزن ۷ فیل بزرگ است!

۸. اگر کسی تصمیم به اندازه گیری طول DNA انسان داشته باشد، این عدد برابر با ۱۶میلیارد کیلومتر می‌شود که ۴۰۰۰۰ برابر بیشتر از فاصله بین زمین و ماه است!

۹. اگر به بی خوابی مبتلا نیستید، پس احتمالاً حدود یک سوم زندگی خود را در خواب می‌گذرانید. اما موجوداتی وجود دارند که حتی بیشتر می‌خوابند: به عنوان مثال برای یک سگ این زمان ۴۴درصد از زندگی آن‌ها و برای یک مار پیتون، ۷۵درصد است.

۱۰. تنها طی یک روز، خون موجود در بدن شما بیش از ۱۹۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کند. این نیمی از مسافت دور کره زمین است!

۱۱. اسکلت شما ظرف ۱۰ سال کاملاً از نو بازسازی می‌شود.

۱۲. یک فرد بالغ از حدود ۲۰۰ ماهیچه استفاده می‌کند تا فقط یک قدم راه برود!

۱۳. در هر دقیقه، بدن شما بیش از ۳۰۰۰ سلول پوستی می‌ریزد. این تقریباً ۲۰۰۰۰۰ سلول پوست در ساعت و بیش از ۴ کیلوگرم در سال است! اما نگران نباشید! هنوز هم در هر لحظه حدود ۳۰۰میلیون سلول پوستی دارید. به علاوه، پوست شما هر ۲۸ تا ۳۰ روز یکبار کاملاً از نو تجدید می‌شود.

۱۴. کبد تنها اندام انسانی است که می‌تواند به طور کامل بازسازی شود. حداقل ۲۵درصد از کبد اصلی، می‌تواند به اندازه کامل خود بازسازی شود.

۱۵. سلول‌های پوستی غبار زیادی نه تنها در بستر شما بلکه در جو زمین ایجاد می‌کنند! اگر کسی تمام سلول‌های پوستی مرده و پوسته پوسته شده را که در هوا شناور هستند جمع کند، این غبار می‌تواند تا یک میلیارد تن وزن داشته باشد. این وزن ۱۵۰ برابر وزن هرم بزرگ مصر است!

۱۶. شما قادر نخواهید بود جوانه‌های چشایی خود را با چشم غیر مسلح ببینید، زیرا خیلی ریز هستند. برجستگی‌های کوچک روی زبان که بیشتر مردم با جوانه‌های چشایی اشتباه می‌گیرند، «پاپیلا» نامیده می‌شوند. جوانه‌های چشایی واقعی در بالای این برجستگی‌ها قرار دارند. در ضمن جوانه‌های چشایی چرخه زندگی بسیار کوتاهی نیز دارند. آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز زندگی نمی‌کنند؛ بنابراین آن‌ها طعم زندگی بسیار کوتاهی را می‌چشند!

۱۷. یک فرد به طور متوسط بیش از ۱۰۰۰۰۰ مو روی سر خود دارد؛ و از آنجا که این مو حدود ۱۵ سانتیمتر در سال رشد می‌کند، بیش از ۱۲ متر مو در طول زندگیتان در می‌آورید!

۱۸. بعضی از افراد می‌توانند صدای حرکت گوی چشم هایشان را بشنوند!

۱۹. بر خلاف سایر قسمت‌های بدن، رشد گوش و بینی شما هرگز متوقف نمی‌شود!

۲۰. اگر مدت طولانی در آب بمانید، پوست شما چروکیده می‌شود، اما به این دلیل نیست که آب را جذب می‌کند. بلکه وقتی بدن خیس می‌شود، انگشتان چروکیده، چسبندگی بهتری با آب برای شما ایجاد می‌کند.

۲۱. چشمان شما ابزاری شگفت انگیز هستند! آن‌ها می‌توانند بین ۱۰میلیون رنگ مختلف تمایز قائل شوند!

۲۲. مغز شما حتی هنگام استراحت هم بیش از ۲۰درصد از انرژی بدن شما را استفاده می‌کند. حتی هنگامی که شما در خواب هستید، هنوز هم تقریباً به همان اندازه که بیدار هستید، انرژی مصرف می‌کند! همچنین مغز در یک روز تقریباً ۳۳۰ کالری می‌سوزاند!

۲۳. حدود ۲۵درصد از کل استخوان‌های یک فرد بالغ در پا‌های او قرار دارند. بسیاری از آن‌ها بسیار ریز هستند، اما نقشی بسیار حیاتی در راه رفتن دارند.

۲۴. روزانه ۲۰،۰۰۰ بار نفس می‌کشید.

۲۵. استخوان‌های انسان یک پارادوکس واقعی هستند: تقریباً ۵ برابر از یک میله فولادی با همان قطر، قویتر هستند، اما می‌توانند در اثر ضربه شکننده باشند!

۲۶. انگشتان عضلات ندارند که می‌توانند باعث حرکت آن‌ها شوند. تمام ماهیچه‌هایی که مفاصل انگشتان را حرکت می‌دهند در ساعد و کف دست قرار دارند.

۲۷. بدن شما حاوی بیش از ۳۷تریلیون سلول است. زمین بیش از ۷میلیارد نفر جمعیت دارد. این بدان معنی است که بیش از ۵هزار برابر جمعیت انسان ها، سلول در بدن شما وجود دارد!

۲۸. مطمئناً بستگی به شیوه زندگی و میزان حرکت شما دارد، اما یک فرد معمولی در طول زندگی خود تا ۱۸۰،۰۰۰ کیلومتر قدم می‌زند، که نصف طول مسافت زمین تا ماه یا بیش از ۴ برابر مسافت دور کره زمین است!

۲۹. با از دست دادن ۱درصد از وزن بدن به دلیل کم آبی احساس تشنگی خواهید کرد. با از دست دادن بیش از ۵درصد، ممکن است ضعف کنید؛ و از دست دادن بیش از ۱۰درصد به مرگ فرد ختم می‌شود!

۳۰. قوی‌ترین ماهیچه بدن شما بر اساس وزن آن، عضله فک شما است.

۳۱. هر ثانیه ۵۰،۰۰۰ سلول در بدن شما جایگزین سلول‌های جدید می‌شوند.

۳۲. تا پایان عمر، یک فرد معمولی می‌تواند ۱۵۰هزار میلیارد قطعه اطلاعات را به یاد بیاورد.

۳۳. حتی اگر اثر انگشت به شدت آسیب دیده باشد، باز هم طبق الگوی اصلی خود ترمیم می‌شود!

۳۴. قدرتمندترین عطسه شما می‌تواند با سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

۳۵. یک فرد معمولی در هر ابرو حدود ۲۵۰ مو دارد. این مو‌ها هر ۴ ماه یک بار به طور کامل جایگزین می‌شوند.

۳۶. ظرفیت حافظه مغز شما معادل هارد دیسکی با ظرفیت حدود ۴ ترابایت است که معادل بیش از ۸میلیون عکس است!

۳۷. انسان‌ها تنها موجودات زنده‌ای هستند که به طور طبیعی می‌توانند بر روی پشت خود بخوابند. حتی میمون‌ها معمولاً در حالت نشسته می‌خوابند و به چیزی تکیه می‌دهند.

۳۸. بلندترین استخوان بدن، استخوان ران شما است و کوچکترین آن در گوش قرار دارد که از یک دانه برنج کوتاه‌تر است.

۳۹. بزرگترین عضو بدن شما پوست شما است. با وجود نازک بودن، وزن آن بیش از ۵ کیلوگرم است!

۴۰. ممکن است فکر کنید که جمجمه شما یک تکه است، اما در واقع از ۲۹ استخوان مختلف تشکیل شده است!

۴۱. تنها قسمت بدن شما که نمی‌تواند خود را درمان کند دندان‌های شما هستند!

۴۲. افراد راست دست بیشتر تمایل دارند مواد غذایی خود را در سمت راست دهانشان بجوند، در حالی که دست چپ ها، سمت چپ دهان را انتخاب می‌کنند.

۴۳. ریه راست شما کوتاهتر از ریه سمت چپ است، زیرا مجبور است جایی برای کبد شما بگذارد. از طرف دیگر، ریه چپ باریکتر است، زیرا مجبور است فضایی را برای قلب ایجاد کند. ریه‌های یک مرد معمولاً می‌تواند ظرفیت هوای بیشتری را نسبت به زن داشته باشد.

۴۴. با کمال تعجب، شما هنگام خواب کالری بیشتری نسبت به زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید، می‌سوزانید!

۴۵. تا ۶۰ سالگی، شما احتمالاً ۵۰درصد از جوانه‌های چشایی خود را از دست خواهید داد.

۴۶. مو‌های شما هنگام مسافرت با هواپیما دو برابر سریعتر رشد می‌کنند. این موضوع مربوط به فشار جوی بالاتر است.

۴۷. ماهیچه‌هایی که به چشم شما کمک می‌کنند تا متمرکز شوند، حدود ۱۰۰،۰۰۰ حرکت در روز دارند. اگر می‌خواهید عضلات پای خود را به همان اندازه حرکت دهید، باید ۸۰ کیلومتر قدم بزنید!

۴۸. هنگام گوش دادن به موسیقی، ضربان قلب شما با ریتم آهنگ هماهنگ می‌شود.

۴۹. اگر همه چین و چروک‌های روی مغز صاف شود، مغز به اندازه یک بالش خواهد بود!

منبع: برترین‌ها

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بدن انسان واقعیت جالب جوانه های چشایی بیش از ۴ مغز شما بدن شما یک فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این تصاویر شگفت زده شوید! / برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴

با این تصاویر شگفت زده شوید! / برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴

دیگر خبرها

  • یک کشف شگفت انگیز درباره «بتهوون»
  • با این تصاویر شگفت زده شوید! / برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴
  • ویدیو/ کشف سیاره شگفت‌انگیزی که آب در آن می‌جوشد
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • آمادگی شگفت‌انگیز کاپیتان پرسپولیس در سال نو
  • کامبک شگفت‌انگیز فولاد: عطایی اینجاست در فینال
  • نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • عکس| آمار شگفت انگیز رونالدو در لالیگا