Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به‌دلیل گسترش بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی، نشست‌های انجمن‌های ادبی آفرینش کانون در فضای اینترنت در استان‌های اصفهان، مرکزی و ایلام برگزار شد.

بر این اساس، طی روزهای گذشته انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و حسین تولایی شاعر، با اعضای کودک و نوجوان انجمن‌های ادبی کانون استان‌های اصفهان، مرکزی و ایلام به صورت اینترنتی به‌گفت‌وگو پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی اینترنتی موسویان و تولایی با نوجوانان در اصفهان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در روزهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ میزبان سه نشست «انجمن ادبی آفرینش» به صورت مجازی بود.

اولین نشست روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین همراه با خوانش و نقد ۱۱ شعر با حضور بیش از ۱۰۰ عضو انجمن ادبی کانون استان برگزار شد که در این جلسه آثار اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حضور حسین تولایی شاعر و مسئول انجمن‌های ادبی در جمع اعضای انجمن ادبی استان اصفهان باعث ایجاد انگیزه و علاقه در خلق اثر و حضور پررنگ نوجوانان در نقد و بررسی آثار شد.

در ادامه این برنامه نیز مطالبی با محوریت هایکوواره‌های فارسی به صورت فایل صوتی از سوی مربی ادبی کانون پرورش فکری استان برای اعضا به اشتراک گذاشته شد تا اعضای انجمن نیز با این نوع از شعر کوتاه بیشتر آشنا شوند.

این برنامه با استقبال اعضای این انجمن مواجه شد.

دومین نشست نقد و شعرخوانی به صورت مجازی با حضور انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، اعضای انجمن، کارشناسان و مربیان استان اصفهان روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۹۹ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار شد.

بر همین اساس در این نشست ادبی، شش اثر برگزیده در قالب شعر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

همچنین آثار پرنیان کعبه‌زاده، فاطمه خاشعی، نرجس بیگدلی، عسل رستگاری، مرضیه عبداللهی و زهرا شانظری، در گروه انجمن ادبی به اشتراک گذاشته شد.

ضرورت ایجاز در شعر، استفاده از ترکیبات درست، توجه به خلاقیت و مضامین جدید از نکته‌هایی بود که در این نشست ادبی مطرح و اشعاری که در این جلسه خوانش شد با موضوع‌های متنوع و مرتبط با روزهای قرنطینه سروده شده بودند که این آثار از سوی موسویان، کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

نشست مجازی این انجمن در روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین نیز برگزار شد و در این نشست هم آثار داستانی اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

یادآوری می‌شود قرار است این نشست‌ها در روزهای فرد و ساعت ۱۷ به صورت مجازی برگزار شود.

اولین انجمن ادبی روشنا در استان مرکزی اینترنتی برگزار شد

انجمن ادبی روشنا با حضور ۶۰ نفر از اعضای فعال و انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون روز شنبه ۹ فروردین از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار شد.

این نشست که با حضور فعال مربیان و اعضای انجمن‌های ادبی استان مرکزی همراه بود، ۱۰ نفر از اعضا به شعرخوانی پرداختند و آثار خوانده شده از سوی اعضای دیگر و موسویان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

موسویان ضمن معرفی کتاب‌های شعر مناسب به ارائه توضیح‌هایی در زمینه‌ی اهمیت خیال‌پردازی و استفاده از تصاویر بکر و شاعرانه، شیوه به‌کارگیری تمهیدات زبانی برای تبدیل نثر به شعر سپید، رعایت محور عمودی، پیوستگی و انسجام در شعر، و اجتناب از تزاحم تصویری در شعر پرداخت.

او در ادامه اعضا را به خواندن و حفظ کردن شعرهای کلاسیک برای آشنایی بیشتر با وزن عروضی و موسیقی شعر توصیه کرد و به شرکت‌کنندگان در این نشست پیشنهاد داد برای آغاز مسیر شاعری در گام اول سرودن قالب‌های کلاسیک مانند مثنوی و چهارپاره را تجربه کنند و بعد به سراغ قالب‌های نو بروند.

در پایان نشست، مسابقه بداهه‌سرایی برگزار شد و در بخش مربیان آثار فاطمه آل‌طاهر و اعظم عباسی و در بخش اعضا یاسمن شریفی، زهرا علی‌آقایی و نیلوفر داودآبادی به عنوان برگزیده انتخاب شد و آن‌ها هدیه اینترنت رایگان دریافت کردند.

میزبانی آنلاین انجمن ادبی کانون ایلام از تولایی

روز ۱۲ فروردین ۹۹ در عصری خاطره‌انگیز با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس مسئول و مربیان ادبی کانون استان ایلام؛ اعضای انجمن ادبی آفرینش در نشستی مجازی حضور در خانه دوست را تجربه کردند.

خانه‌ای که مهمانی سبز داشت یک دوست که نامش برای اعضای انجمن ایلام آشنا و انرژی‌بخش است و با حضورش واژه‌ها در خیال اعضا جوانه زد و قد کشید.

حسین تولایی شاعر نام‌آشنا با حضور گرم خود در انجمن مجازی آفرینش در روزهایی که اعضا در قرنطینه، ساعت‌ها و لحظه‌های تکراری را تجربه می‌کنند یک روز با لحظه‌هایی ناب و خاطره‌انگیز را برای‌شان رقم زد.

تولایی در این جلسه در مورد تفاوت شعر و نثر، شعر سپید و ویژگی‌های آن همچون زبان شعر، ایجاز در شعر، اقتصاد در شعر، صرفه‌جویی در کلمه، تخیل و عاطفه در شعر، جمله‌های شعارگونه و انواع شعر برای اعضای انجمن سخن گفت.

یادآوری می‌شود در این انجمن دو ساعته ۱۲ شعر در فضایی صمیمی همچون دو پنجره‌ای که هنوز خاطره شیرین آن بر زبان اعضا جاری‌ست، از سوی اعضا، مربیان و تولایی به نقد گذاشته شد.

کد خبر 4891422 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایلام عباسی ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ادبیات گردشگری ادبیات جهان عید نوروز خبرگزاری مهر شیوع کرونا نوروز ترجمه میراث فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان بازار نشر مورد نقد و بررسی قرار گرفت انجمن های ادبی اعضای انجمن انجمن ادبی ادبی کانون برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، این برنامه با حضور مربیان کانون و اجرای فعالیت‌های شاد و متنوع بر روی کامیونت نمایش سیار صورت گرفت.اجرای نمایش شاد، شعرخوانی، بازی و سرگرمی، نقاشی، برگزاری مسابقه و... از جمله برنامه‌هایی است که کانون برای این روز تدارک دید.شناسایی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان مستعد در مناطق محروم و حاشیه نشین و مسیردهی مناسب توسط مربیان کانون ، امکان یابی برگزاری جلسات تعاملی با تسهیلگران و روان شناسان و جامعه شناسان در مناطق محروم با دعوت از کودکان و نوجوانان و والدین در راستای برون رفت از مشکلات اجتماعی و دعوت از تلاشگران و کنشگران حوزه آسیب‌های اجتماعی برای ورود جدی به این مقوله و ترویج امید و نشاط اجتماعی در کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این محلات از دیگر اهداف برگزاری این برنامه‌ها است.

دیگر خبرها

  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان
  • برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه